Economia Naţională, 1897 (Anul 21, nr. 1-16)

1897-05-01 / nr. 1

2 ECONOMIA NAŢIONALĂ comerciuluî german, într’un timp atât de scurt, adică într’un pătrar de secol. Dacă poporul german se poate mândri cu victoriile repurtate în răsboiul franco-german, el poate fi tot atât de mândru, şi după mine şi mai mândru, despre progresul însemnat ce a făcut comerciul şi industria germană, de la întemeierea imperiului şi până astăzii. Toţi acei care cunosc câtuşi de puţin istoria, îşi vor fi aducând aminte starea în care se afla poporul german după marele răsboiu al lui Napoleon cel Mare. Cu toate încercările la care a fost supus poporul german, cu toate perderile imense ce a încercat, națiunea germană nu numai că nu s’a descurajat, dar s’a pus pe lucru în toate direcțiunile activității omenesc!, special în desvoltarea culturei de toate gradele. Națiunea germană s’a pregătit treptat, fără sgomot, așa că la 1870, când împrejurări îndeobşte cunoscute a pus pe Francia înaintea sa, poporul german a fost tot în picioare și dupe lupte sângeroase, a învins pe poporul acela care trecea de neînvins. Un alt popor mai puțin practic poate că s’ar fi culcat pe victoriile sale, cel puțin pentru câtva timp ; poporul german, din contra, de abia întors dupe câmpul de luptă,şî-a îndreptat activitatea, nu cu mal puțină ardoare, către desvoltarea sa economică, special către desvoltarea comerciuluî şi industriei. In aceasta nouă direcțiune poporul german a aflat în fața sa pe adversarul cel mal puternic ce a putut exista vre-o dată in lume, pe Englitera. Cine s’a îndoit vre-o dată despre supremaţia industrială şi comercială a Mareî Britanii ? Cine a cutezat să pună la îndoială superioritatea economică a englezilor, dominaţiunea lor peste tot globul ? Cu totă puterea economică a Angliei, Germania nu numai nu s’a intimidat, dar a luat ofensiva în lupta economică în toate părţile lumii: fabricanţii, neguţătorii, comisii-voiajorî, lucrătorii, toţi într’una s’au coalisat contra Engliterei şi caută să o