Uj Előre, 1927. október (23. évfolyam, 5457-5488. szám)

1927-10-15 / 5474. szám

4. Oldal A GRAND CANYONNAL A COCONINO fensik feny­vesein át visz a vonat. Az üde, balzsamos levegőben ünnepel a tüdőnk és azt szeretnénk, hogy sohasem érne véget az utazás. De végül mégis megállunk. Gyalogösvény előttünk. Csak néhány percig megyünk rajta,­ azután megszűnik. Nincs foly­tatása. Gyökerdet ver lábunk. Tátongó szakadék nyílik meg előttünk. A Grand Canyon. Pá­ratlanul álló, pazar csodája a természetnek. * * * SZINTE függőlegesen esnek , a 4600 lábas mélységbe a Can-­­­yon oldalai. Tizenhárom mér­föld választja el egymástól az­­ óriási árok széleit, a túlsó olda­­­­lon tovább folytatódik a fény-1 vessel borított fensík. Kétszáz­ mérföldnyire húzódik a völgy­­meredély száz és száz kanyaru­latban. Itt-ott mélyebben nyú­lik bele egy-egy sziklaszirt, honnan áttekinthetünk felette a legközelebbi fordulatig. A Colorado hullámai tépték,­­ vájták útjukat a fensíkon át. A víz eróziós munkájának ered-­­ménye az óriási sziklakatlan.1 .Szinte hihetetlennek tűnik ez annál is inkább, mivel a Can­yon szélér­ől nem is látjuk a fo­­­­lyót. Az előttünk elterülő sza­­­kadék közepén még egy árok vonul véig. Szélessége alig 300 láb, falai ismét 1000 láb mélyre esnek függőlegesen. E szűk meder rejti el szemünk előtt a siető, tajtékzó Coloradót. Csak akkor pillantjuk meg a habo­kat, midőn már leereszkedtünk a nagy Canyon fenekére és el­érkezünk a második szakadék­hoz. * * * A m­­ovigo sziklafoltokról fenséges Jc,..,cs ujban van ré­szünk. Hosszan elpihen sze­münk a mélység furcsábbnál furcsább alakulatain. Midőn a Colorado keresztül tört itt, sok helyen megkerülte, állva ha­gyott hegyszámba menő nagy kőtömböket, kocka, gúla, hen­ger, kúp formájában, vagy azok kombinációjában. Máshol ugyanily sziklatűk, természetes obeliszkek merednek ég felé. Kubista rajz a legszabadabb fantáziával sem hozhatna eli­­bénk különbet. Színekben is gazdag a pano­ráma. Fehér, szürke, barna, zöld, ibolya vörös a koloratúrá­­ja. A Canyon falán minden ré­tegnek más és más a színe. De a színeződés nem állandó. Fény és árny állandó harcban áll egymással az óriási katlanban és újból és ismét újból átfesti azt. Más a színkép, ha a mere­dek széléről van kilátásunk, más, ha a völgy fenékről né­zünk felfelé. Más délelőtt és más délután. Ha felhő vonul el a nap előtt, minden megválto­zik. Legnagyszerűbb a nap­nyugta és a hajnal hasadás. Amint a sötétség válik úrrá a sziklarengetegben és kiszorítja a fényt, vagy fordítva, mikor a napsugár visszahódítja az elve­szített területet, a korom feke­téből ibolyán át az izzó pirosig, színekből szőtt függöny gördül fel és le a meredeken. * * * ÚGY állunk a szakadéknál, úgy nézzük falának feltorlódó rétegeit, mint midőn az anató­mus kését lessük, ahogy az mé­lyebbre és mélyebbre hatol az előtte fekvő­ test szöveteibe és eddig látatlan csodákat tár ki szemünknek. A folyó vize bon­colt bele a föld testébe, nyílt sebet ütött rajta és ma az, mint egy óriási könyv, terül el előt­tünk, rétegről rétegre járha­tunk benne, forgathatjuk egyik lapját a másikra. Kiolvashat­juk belőle sok-sok titkát, mit eddig vastag sziklapáncélokkal rejtett el. Az egész földkéreg történet­ írta BEBRITS LAJOS mivel ismerkedhetünk meg, mikén rakódott össze. Van H. G. Wellsnek egy fantasztikus regénye, “Az időgép”. Hőse el­szállhatott vele a mérhetetlen múltba, azután visszasuhanha­tott a jelen felé és közben sze­mei előtt pergett le ismét min­den esemény, amit már a Sonok fátyla takart. Itt a Gr­and Can­yon meredékein nincs szüksé­günk a rejtélyes masinára. Ha végig haladunk a sziklafalba robbantott alig három láb szé­les szerpentin után, ugyanab­ban van részünk, mint az idő­járónak. * * * LEERESZKEDÜNK a kat­lanba. Reggeltől késő délutánig szakadatlanul megyünk. Órá­kon át szorongó érzés rajtunk. Mindig attól tartunk, hogy a felettünk tornyosuló sziklatö­megek ránk zúdulnak. Nem is tekintünk visszafelé, ne hatal­masodjék el rajtunk a félelem. De azután megszokjuk és mind biztosabban tapad oda lábunk az ösvényhez. Fentről, lentről csak apró pontnak látszunk. Lassan kú­szó emberpontnak az óriási fa­lon. Végül elérjük a Canyon legmélyebb részét, a Colorado partját. A turista­telepen tölt­jük az éjjelt. Másnap indulunk vissza. * * * TELJES nap a felszállás. De ezalatt millió évek geológiai múltján sietünk keresztül. Sok helyen száz láb vagy ennél is vastagabb a réteg, melynek fel­építése alatt egymilliószor ke­rülte meg földünk a napgolyót, másból ugyanennyi időnek nyo­mán csak egy lábnyi kőhalmaz maradt. De egy lépés előre, egy pillantás hátra, időtlen időkkel hoz érintkezésbe. Lent a folyó az ősi acélke­mény, vulkanikus sziklákba, gránit és gnájsz talajba vágja be medrét. Még abból a korból való, midőn a föld külseje izzó állapotban volt, csak lassan hűlt rá a szilárd kéreg, a csepp­folyás belső hatalmas kitörései állandóan átszakították azt és gránit és gnájsz hegyek kris­tályosodtak ki a kilökött lává­ból. A rétegek szakadozottak, ívelők, egymásba tolódnak, úgy amint engedtek gázok és gőzök óriási feszítő erejének. Gigászi küzdelmek után ma pihennek. * * * A KÉKES gránitra a kam­­brium szürke, majd zöldes ho­mokköve rakódott le. Az első kőzet, mely a földre már akkor lecsapódott, viz­e munkájából eredt. Folyók vagy tengerár hordalékaként került a törme­lék egyenletes rétegekben a gránitra. Újabb és újabb lera­kódások rettenetes súlya alatt ismét kővé saj­tolódott össze. E rétegek ringatták a földi élet­­ bölcsőjét. Valamely csendes­­ tengeröbölben víz, levegő, nap-­­ sugár összeolvaszotta az első­­ szerves sejtet, az őslények ősét. f Nyom nem maradt utána, lehe­­­­letnyi volt csak és midőn el­­­­pusztult, atomokra esett széj­jel. De előbb oszlás utján több utóda maradt,a­mik biztosítot­­­­ták az élet ezután gyorsan fel­törekvő vonalát. * * * A Silur vörös mészkövéhez érünk. Tengerfenék volt akkor e terület. Fenn a meleg vízben már miriádnyi élő nyüzsgött legtöbbje puhány, mésztartal­mú kemény burokkal körülvé­ve. Midőn elhaltak, nehéz pán­céljuk lehúzta őket a fenékre Egyik a másikba présel­ődött és végül a tömegsírból vastag kő réteg vált. A silurvégi és a devon kor­szak kőzeteit várjuk követke­zőknek. De hiába. Közvetlenü­l korai karbonéba kerülünk Miként történhetett ez? Kisza­kadt egy lap a teremtés törté­netéből? ... Eszünkbe jutnak a középkor könyvmásoló szerze­tesei. Midőn régi mesterek mű­veiben oly helyekre értek, me­lyek eltértek a véleményeiktől, kitépték azokat, vagy nem má­solták le. Sokszor átfogalmaz­ták a saját nézetük szerint. Megtörtént, hogy bokitassan több lapot kihagytak. Volt úgy is, hogy papír hiányában klasz­­szikus pergamentek írásaira ráfestették szent legendás ákormbákomjaikat. De azért mégsem tettek nagy kárt. Ma­radtak eredeti, változatlan fo­­liánsok és igy a’ kitépett, kife­lejtett lapok pótolhatók, a ha­­misítottak helyreigazíthatók voltak. Vegyszerek pedig leol­dották a hártyapapírról a ke­resztény szöveget és a régi tisztán olvasható maradt... Ugyanez ment végbe, csak épp kozmikus arányokban, a Grand Canyon körül. A silur­­vég és a devon rétegei megvol­tak. Hegymagasra emelkedtek ki. De egy a Coloradónál sokkal nagyobb folyó özönvízszerű ár­ral nyomtalanul elmosta azo­kat. Feltöltötte velük a mexicói öblöt. Alig száz mérfölddel fel­jebb azonban, már Utah terü­letén, a Kai­bab hegyeiben, ho­vá nem ért el az ősi folyó, a ré­­tegezés sorrendjében nincs za­var, ott megőrződött az elve­szett fejezet és megtaláljuk benne hiánytalanul a silurvég és a devon sedimenseit is tel­ve vannak csiga, féreg és hal kövületekkel. A gerinces halak hatalmas fejlődését jelentették az élet formáinak. Határtalan lehetőségek felé nyílt meg az út. * * * A formációkban gazdag kar­bon kor szürke vörös és ibolya mész és homokköve, palája 2000 láb magasra nyúlik fel. Hordalék és kilugosodás épí­tette. Mértani egyenes vona­lakban a legtöbb helyen, de van úgy is, hogy a rétegek össze­vissza törtek. Hatalmas föld­rengés rázhatta meg őket. Fur­csa táncot járhatott akkor min­den a mai Canyon tájékán. A karbon kövületei között a leg­­f­fontosabbak a kétéltűeké és a glükoké. A halak kivándoroltak a szárazföldre és az új életnek megfelelő alakot vettek fel. Csodás, buja növényzet lep­te el e vidéket. Hatalmas páf­rányfák sűrű erdeje, melynek elszenesedett maradványai ma Arizona, Utah és Colorado bá­nyáiból kerülnek ismét napvi­lágra. * * * EZZEL felérkeztünk a “rim”­­re, a Canyon szélére. A Genesis könyvéből az utolsó rész telje­sen hiányzik. A harmadkor, a negyedkor napjainkig érő ré­tegeit sem találjuk a Coconine fensíkon. Nem dolgozott volna tovább az óriási kőműves, ki felépítette a Canyon falait ? A2 egymásra rakta a Karbon utát is a rétegtéglákat, de hiába. A Coloradonak nem egy elődje volt csak. A Rocky Mountains nyugati oldalának vizei mindig erre kerestek utat a tenger­nek és elhordták magukkal a föld­kéreg ez ujabbi alakultait. A Kaibat lejtőin azonban­­ megmaradtak, az nem esett a folyó völgyébe. Belőlük kiegé­szíthetjük a föld és az élet tör­ténlemét. Sok helyen találtak homokköveik között óriási hül­lők csontmaradványait. A tri­ász és jura idején öltötte ma­gára az élet legnagyobb for­­­máit, erdőkön, réteken, lassan . . haladtak végig a hús- és csont­­­tornyok. Tévedései voltak a természetnek. A létért folyta­­­ tott küzdelemben nem tudta­k­ helytállni és kipusztultak. . . Eddig tart a nagy könyv. A -­ életfejlődés további szakasz már nem az amerikai kontinen­sen ment végbe. Az emlősök ezer faja, élükön az emberrel, más földrészeken született meg. * * * MA itt van az ember a Grand Canyon előtt. Annak híre mesz­­sziről ide vonz látogatókat. A meredek szélén állnak kisebb­­nagyobb csoportokban. Vala­mennyien bámulják a mélység csodáit. Vannak köztük olya­nok, kik egynéhány “oh, mily szép, mily gyönyörű!” kiáltás­sal elinézettnek tekintik és a legközelebbi vonat indulása után érdeklődnek, mások vi­szont ok és eredet után is ku­tatnak. Ezek között sűrűn hall­hatjuk az isten teremtő erejé­nek magasztalását. Isten!? Végig jártuk a Canyon olda­lát, fenekét, átolvastuk a föld­történet sziklalapjait, láttuk, kezünkkel tapinthattuk, mi­ként épít és rombal vulkanikus erő és a víz árja, miként hozta létre a különböző színű és anya­gú rétegeket, elvonultak előt­tünk az élet egyre tökéletesedő formái. Sehol a legkisebb nyo­­ntírt sem találtuk annak, hogy egy természetfeletti szellem belegyúrt volna anyagba, élet­be. És itt fenn mégis léteznek emberek, a mózesi mesékkel aj­kukon, isten hitével agyukban. Úgy érezzük, mintha ez meg­­szentségtelenítése volna a ter­mészet örökszép csodájának, mintha a plazma hiába tette volna meg millió éves, agóni­ákkal teli útját az első élősejt­től az emberig. * * * Emberek állnak a “rim” kor­látnál. Jól öltözöttek, jól táplál­tak. Henyélők. Urak. Van pén­zük megvásárolni a fenyvesek ózondús levegőjét, a pompás napsugarat, az ősi tiszta ter­mészetet. Kisajátítják maguk­nak. És messzi innen, a nagyváro­si “slums”-okban milliónyi munkás férfi és nő, milliónyi gyermek, piszokban fetreng, bűz és sötétség veszi körül és csak ösztönszerűen sóvárog már fény és levegő tiszta árja után,, csak tudat alatt van már fogalma a szabad természet éltető elemeiről. Amiben erre gondolunk, visz­­szatér lelkünkbe a dac. Utat kell vágnunk, az ember halad­hasson tovább, magasabbra. Kezünk ökölbe szorul... Felülünk az időgépre, de a jövőbe szállunk. És látunk har­cokat a herék és dolgozók kö­zött és azután látjuk, miként hozzák hosszú vonatok a volt szegény negyedek lakóit a Grand Canyon mellé. Újból be­népesül a “r­m”, most már százezrekkel. Szabad emberek­kel, kik nem emlegetnek istent a Canyon csodáinak megpillan­tásával, kik ismerik az anyag és élet törvényeit, kik a termé­­■ szét emlőin erőt szívnak ma­gukba az uj életre. ----------------------­| U J ELŐRE Büngküüik­a Magyarországon Magyarországon nem megy ! valami jól a munkásoknak, *­j parasztságnak sem. Nem is­­­mernek kongresszust, amely ennek az ellenkezőjét állapitot­ta volna meg. Sem az állam­­ sem a főváros, sem a megyé­­ nem siet ezeknek a segtségére s ellenkezőleg ezeknek nyúzása tekintik a legdicséretesebb kö­­­telességüknek. Nem áll azonban ez Isten­­ minden teremtésére nézve. Így a budapesti lapokban egy hé­ten keresztül olvashattuk ké­pes és képtelen cikkekben, hogy Magyarország a kultúra élén halad — ami a bölénykultúra illeti. Ugyanis a világ tudósai­nak nem volt fontosabb dolg, mint egy nemzetközi egyesül­tet alapítani, amelynek kong­­­resszusa éppen most volt Buda­­­­­pesten, amely a “Nemzetköz­­I Bölényvédő Egyesület” díszt pM@ISMBSISHM FAIRFIELD! EXTRA! FIGYELEM! BRIDGEPORT EXTRA 1927 október 23-án. Mindenki szavazzon mellette, S készüljön a nagy szüretre. Mert ilyet még senki sem látott, 24 pár járja a magyar táncot. Szentesíti ezt Chehi és Kóczy és Bihari Aki a szerelmes Párokat esketi. A jelmez tiszta selyem, igen drága. A belépti díjnak csak KVÓDER az ára. Azért hát, aki ott lesz, meg nem bánja, Mert déltől hajnalig a csárdást járja. Lesz szőlő­lopás, csókolódzás, Szépségverseny és miegymás. Csendőr is lesz, de nem Horthy-fajta! Azért mégis nagyokat kacagnak rajta. Falusi lagzi, cigányzene mellett. Szavazás utján minden lány férjhez mehet. Koszorús lányok és vőfélyek, örömanya, apa és vendégek — Bogár Imre — a híres betyár — Menyasszonyt rabolni jár. De nem lesz sikeres a kísérlet, Fazekas János csöndőr mellett. Anno, okt. 23, Fairfield, 336 Kings Highway. nevét viseli és tagjai, mint a­hogy erről a lapok értesítenek, egytől-egyig a legkitűnőbb állat szakértők, Anglából éppen úgy, mint Németországból, Angor­­rából éppen úgy, mint főleg Magyarországból. A bölény kiveszőben lévő ál­latfaj és ezért ez a gondos egyesület határozta el, hogy ezt meg fogja gátolni. Magyaror­szág érezte leginkább, hogy ezt meg kell gátolni és Visegrádon egy hatalmas birtokon tenyész­tették a bölényeket, nehogy azok kihulljanak. Ezt a birto­kot persze földnélküli parasz­tok is igényelték, de ha Magyar­országon választani kell föld­nélküli paraszt és bölény kö­zött, természetes, hogy a bö­lény jut birtokhoz. Az ünnepélyes és szakszerű beszédek özöne állapította meg, hogy Magyarország a kultúra élén halad. Megtudtuk, hogy a bölénykultúra rengeteg pénzbe és áldozatba került, de hálisten úgy az állam, mint a főváros, ismerte kötelességét és Klebels­­berg kultuszminisztre Lipoe fő­polgármesterrel egyetembe, ki­jelentették, hogy szívesen ad­ták erre a nemes célra a prole­tárok pénzét. Hogy miképpen jön Buda­pest fő és székváros ahhoz, hogy bölénybirtokokat finan­szírozzon, azt Magyarországon nem jutott eszébe senkinek sem megkérdezni. Természete­sen a Népszavának sem, még kevésbbé a tanácsban ülő szo­ciáldemokrata városatyáknak. Ha már ilyen előkelő nemzet­közi társaság így összegyüle­kezik, az lehetetlen, hogy ne kerüljön szóba a Szovjet Unió. Ugyanis a legnagyobb megbot­ránkozással vették jegyző­könyvbe, hogy az Unió kormá­nya ahelyett, hogy a bölénye­ket védte volna, inkább a mun­kásokat és parasztokat védi. Arról a hallatlan barbariz­musról beszéltek, amely a bölé­nyeket megsemmisítette Orosz­országban. Ott a cári vadász­kertben annyi volt, hogy tízez­rével hemzsegett. Igaz, hogy a parasztok földjeit elpusztítot­ták — de a bölénykultúra az csak fontosabb, mint a büdös parasztok földje. Ily módon került Oroszor­szág és Magyarország párhu­zamban. Lám! Magyarország a haladást képviseli, megérdem­li, hogy a derék lordok támo­gassák, a Szovjet­unióban meg olyan barbárok voltak, hogy­­ ezt a kártékony vadat tízezre­­i­vei pusztították el.­­ Ily módon látható, hogy a pol­gári tudomány a politikától­­ teljesen távol áll és egy világ­­­­ért sem akar politikai dolgok­ í­rnl tnHm* (] m.) A teozófus Krisztus és lord Rothermere Horthyt segíti Krishamurit és prófétája, Annie Besan Eddig nem volt titok, hogy a­­­dott dáma, özönlött előadásai­­hókusz-pókuszos teozófusok, a­­­ra. Persze a hivatalos angol kö­kik az emberi szeretetről nem győznek eleget összezagyválni, az angol imperialisták ügynö­kei, akik elvetemült kémeknél és burzsoá ügynököknél nem egyebek. Mozgalmuk ezt céloz­za Európában éppen úgy, mint Indiában, ahol ezért volt szük­ség, hogy sürgősen egy ellen- Ghandit léptessenek fel, akinek az a feladata, hogy az indiai elégedetlenkedőket az angol uralommal kibékítse. Ígérnek ezek fűt-fát, mézet és vajat és mi jó falat — persze a másvi­lágra, ahol éppen azok lesznek boldogok, akik most szenved­nek. Kezdenek a teozófus ügynö­köknek azonban az a felada­tuk is, hogy a Szovjet Unió el­leni készülődést támogassák. Minthogy mindenfelé vannak teozófiai egyesületek, ezeknek feladatuk, hogy a szovjetek el­len agitáljanak. Ilyen teozófiai szervezetek vannak Budapes­ten és Bécsben is. A bécsi jú­liusi forrongás óta az angolok figyelme nagyon is Középeuró­­pa ellen fordult. Arra iparkod­nak, hogy az orosz-ellenes agi­­tációt kiterjesszék és minden ellenszegülést vérrel iparkodja­nak megsemmisíteni. Ilyen körülmények között je­lent meg a helyszínen, Bécsben és Budapesten az éltes Besan asszonyság, Krishamurti mes­siás képviseletében és elmon­dotta fejtegetéseit, amelyek az egész teozófiai mozgalmat na­gyon rítusosan mutatják be. A szent asszonyságot úgy Bécsben, mint Budapesten, a társaság krémje fogadta. Nagy diadal hallóm­ával vitte Bécs, illetve Budapest legelőkelőbb szállodájába és volt mit halla­nia azokról a borzalmakról, a­mit a szeretetlenség okozott. Például meggyújtották az igaz­ságügyi palotát, ahol tömérdek írott papiros meggyulladt. Az asszonyság nem győzött eleget sopánkodni és nem mulasztotta el megtekinteni a romokat, ahol valószínűleg könnyeket is hul­lajtott a nagy barbárság lát­tára. A tudósítások nem emlí­tették meg, hogy a megölt és lemészárolt emberek felett saj­nálkozott volna. Persze ettől a­­ némbertől az csak kegyeletsér­­­­tés lett volna.­­ A burzsoázia, amely megér­­t­tette, hogy az ő uralmának tá­­­­mogatására érkezett meg ez ,­­ dús angol pénzekkel megrakó­rök sem hiányoztak. Budapesten örömorkánt vál­tott ki, amikor kenetteljesen arról beszélt, hogy a trianoni békét nem lehet fenntartani, azt revideálni kell! Magyaror­szággal* igazságtalanság tör­tént és mint a Rothermere ak­ció bizonyítja, széles angol kö­rök belátják az igazságtalansá­got és az uj idő hajnala követ­kezik be. Magyarország meg­mutatta­­ (a kommunista ül­dözésekkel) -- hogy jobb sorsra hivatott és az angol közvéle­mény most már tudni fogja a kötelességét Magyarországgal szemben. Ez a nyílt beszéd na­gyon tetszett betyáréknak és gyorsan megint rendeztek egy kis kommunista heccet, hogy a derék hölgy ezt is azonnal el­mondhassa a teozófiai gyüleke­zeteken, Indiában, meg Lon­donban. A teozófusok dagadó kebellel vonulhattak haza, hogy Horthyéknak, na meg az angol imeperialistáknak bajnokai lettek. Arról nem jött hír, hogy Be­san kapott-e külön jutalmat Bethlenéktől, vagy az egészet az angolok finanszírozták-e. Bécsben megint elsírta a ma­gyar vértanúságot. Itt a közön­ség, a burzsoá csőcselék ezt kissé feszengve hallgatta, mert hisz ő is elcsípett egy darabocs­kát. Írták is a lapok, hogy ez kissé tapintatlan volt, de ami­kor Seipelt, meg a júliusi mé­szárlás hőseit dicsérgette, meg­értették, hogy prófétanőnek nem kell mindenhez értenie, kissé tévedhet is, amikor nem válogatja meg egész pontosan, hogy hol mit mondhat, minden­esetre a szándék tiszta volt. A “nem politizáló”, “magasz­tos“ teozófus gyülevész bandá­ról ily módon az is világos ké­pet kaphatott, aki elhitt né­hány teli szájjal hirdetett frá­zist, amelyben az emberiesség­ről, meg hasonló általános igaz­ságokról szerettek prédikálni A bárány bőrbe bújt farkast agyon kell verni. Még veszedel­mesebb, mint a nyíltan üvöltő (i. m.) Mű­soros estélyt rendez a mekeesporti Dal és Mii- t kedveli) Kör Október 23-án, vasárnap este fél nyolc órakor tartja a Dal és Műked­velő Kor mű- I soros estéjét a Kingold St. 1 336 száma alatti teremben. A­­ műsor minden tekintetben ki­elégítő és a megjelentek ki-­ tűnő szórakozásban találnak­ örömet. A Jugoszláv Hall tá-­­gas hely a vendégek befoga-­ dására. Rendezők várják az­ érkezőket a Y. M. C. A. épü­lete melletti sarkon. NEW YORK, N. Y. Az I. L. D. álarcos bált rendez október 21-én a New Star Casino­ban. Ezen a napon ne rendezzünk b­­alatoá^ok^-e ---------0—!-----27 "• FIGYELEM, BRONXIÁK! Október 16-án, vasárnap este mű­sorral egybekötött teaestélyt rende­zünk a Clarmont Mansionban. Be­­léptidíj 25 cent. Legye ott mindez tagtárs a szüleivel. A Vezetőség. AZONNAL RENDELJE MEG azt a könyvet, amely hivatalos orosz okmányok alap­ján és nem föltevésekből állapítja meg, hogy mi tör­tént a volt cárral és az egész Romanov dinasztiával. MÁR MEGJELENT! A cári család vége FORDÍTOTTA: GÁBOR ANDOR. A könyv árát, 40 centet, bélyegekben is beküldheti. MODERN BOOKSHOP 354 EAST 81st STREET, NEW YORK CITY.