Evenimentul, aprilie-iunie 1898 (Anul 6, nr. 1495-1564)

1898-06-11 / nr. 1550

No. 155,0 profesor de bceu preotul Costachi Milu, iar la fete soția acestuia Elena. Pe lingă aceste clase, să mai adăogă in localul școalei și clasa de cor bisericesc, la care preotul Costachi Milu, era profesor, cor care cînta in biserica de la Rotopănești, cu vr-o șase ani inainte incă de înființarea acestei școli. Tot in acea școală să mai invața și psaltichia, la care era profesor Iordachi Iconomu, fost elev in seminariul din Roman. Toți elevii și elevele erau luați de pe moșia Rotopănești și de pe la alte moșii învecinate. Profesorii școalei aveau întreținerea și locuința chiar in casa boerească; ei dădeau lecții in toate zilele, cîte două oare, și erau plătiți cu cîte zece galbeni pe lună, afară de profesorul de declamațiune care avea cinciiprezece galbeni lunar. Sala de teatru, era intocmită chiar in casele boerești, decorurile erau zugrăvite de Iosef Fichtner din Sințera, profesor in casă, la copilul Titus, fiul lui Neculai Istrati. Acest Fichtner, era zugrav, și se pricepea in arta decorativă. Costumele pentru piesele naționale, erau lucrate in casa lui Neculai Istrati, de elevele școalei. Profesoare la lucru de mînă, erau insăși soția lui Neculai Istrati, Sevastia și soția preotului Costachi Milu, Elena. După vre-o cinci luni de un studiu conștiincios, elevii acelei școli, au fost in stare, să reprezinte mai multe piese de teatru și cînticele comice, din care enumerăm, următoarele : Doi țarani și cinci cîrlani, Cinei-Cinei, Fluorul fermecat, Scara mîții, Baba Hîrca, Paul John, Marga, Herșu boccengiu, Mama Anghelușa, Șoldan viteazu, și altele. Reprezentați unele teatrale, să dădeau de două ori pe săptămînă, Joia și Duminica. Cupletele la vodeviluri, și corurile, erau acompaniate cu violina de Petru Mezetti. Intre acte, cînta corul de muzica vocală a școalei. La fiecare reprezentațiune, sala era ticsită de boeri, proprietari și posesori de pe la moșiile învecinate, cari să minunau de felul, cum fiecare elev își interpreta rolul său. De multe ori venea și fostul Mitropolit al Moldovei și Sucevei, Calinic Miclescu, care pe atunci era Arhiereu egumen la mănăstirea Slatina, precum și arhiereul Iosif Rîșca. Pa lîngă aceștia să mai aduna un public numeros, nu numai din județ ci și din orașul Suceava, precum și din alte părți ale Bucovinei. Fiecare elev căuta să-și învețe rolul, cît să poate de bine, știind că avea in fața sa, pe acești doi arhierei, și mulțime de streini, veniți de peste hotar, ca să-i audă. După insistența multor boeri, acești elevi au dat in vara anului 1861 vre-o cîte-va reprezentațiuni și in Fălticeni, in grădina lui Iancu Botez Topor. Piesele ce s’au jucat atunci, au fost : Fluerul fermecat, Cinei-Cinei, Scara mîții și Baba Hîrca. Școala număra 28 elevi și eleve, din care 19 băeți și 9 fete. Din elevii cei mai buni ai școalei, pe care nu găsim de prisos a-i enumere aici arătăm pe: loan Savin, fost judecător de ocol in Roman și actualminte avocat in acel oraș Costachi Rotopan, fost primar la Rotopănești, Vasile Teodorescu aduse posesor Moșiei Pașcani, Alecu Alexandrescu psalt la catedrala din Fălticeni și arhivar primăriei din acel oraș, Vasile Grigoriu fost psalt in Fălticeni, Petre Constantinescu fost primar Iacob Todirescu fost posesor de moșii, Neculai Teodorescu din Horodniceni fost comptabil la moșia Faraonii județul Bacău, Mihail Boișteanu din Horodniceni, fost profesor de muzică vocală la școala primară din Fălticeni (mort) și Vasile Dimitriu fost telegrafist la Fălticeni (mort). Dintre eleve arătăm pe: Nastasia lui Vasile Tofan, Ținea Dimitru, Luța Rotopan și Paraschiva lui Neculai Havel, aceste trei din urmă, acum moarte. Această școală iși câștigă un renume in fața publicului ce asista la reprezentațiunile ce să dădeau. Intre acte, de multe ori, d-na Sevastia Istrati, soția lui Neculai Istrati, și elevul Costachi Rotopan, cântau duete : câte odată elevele Nastasia Tofan, Luța Rotopan și elevul loan Savin, tenor, executau și cîte un solo de canto. Nespusă era mulțimea, sufletească a lui Neculai Istrati, văzînd că și-au ajuns scopul de mult dorit, acela de a vedea inființată această școala, menită a da sătenilor o cultură mai deosebită. El voia chiar, să ducă in Iași, pe elevii școalei, să deie Cîte va reprezentatiuni, la teatru național de la Copou, dar moartea l-a impiedicat de la aceasta. Duminicile și sărbătorile să aduna la Neculai Istrati, lume multă, de prin imprejurimi, ca să asculte corul bisericesc, care cînta toată liturghia4), de să minunau toți cei ce-l ascultau. Acel cor care număra in total 40 băeți și 10 fete, era vestit pe timpul acela, nu numai in județ ci și prin alte locuri, și a fost cel intîiu cor bisericesc, de muzică vocală evropinească la noi in țară, in care s’a văzut alături cu băeții, cînte in biserică și fetele la sft. liturghie 5). După eșirea din biserică, toata lumea mergea la Neculai Istrati, apoi in spre sară boerimea să ducea la o pădurice toată de brazi, situată pe un deal numit „Brădățelu“. La poalele acelui deal erau două zimnice, de toată frumuseța, iar in vîrful dealului, un chioșc, de unde să desfășura Înaintea ochilor o priveliște din cele mai incîntătoare și mai pitorești. In acel chioșc ședeau toți musafirii la sfat, făcînduli-să ceremonia cafelei și a ciubucului, iar corul vocal, in tot timpul acela cînta bucăți pe care boerii desfătîndu-să îl ascultau cu mare mirare. După moartea lui Neculai Istrati, care s’a intîmplat in 1 Noemvrie 1861, acea școală s’a desființat( * *). CRONICĂ ZILEI Clasele suplementare de la Conservator La 8 a curentei luni, s’a terminat esamenele la Conservatorul nostru de musică. Se știe că in acea scoală, pe lîngă clasele ordinare, mai sunt și două clase suplementare, clasa de piano la eleve și clasa de orchestra. Joi in 4 Iunie a avut loc esamenul clasei suplimentare de piano, așteptăm cu nerăbdare se auzim și clasa suplementară de orchestra. Nu știm pe cînd anume dl director a fixat ziua in care trebui să se producă și elevii acelei clase suplementare de orchestru, precum s’au produs și elevii claselor ordinare, căci pănă acuma, nu vedem nimic anunțat in această privință, am dori să știm pe cînd s’a fixat ziua acelui esamen.X POȘTA REDACȚIEI Big Calați. Avem cîte una de fiecare și prețul de 5 lei fiecare. Epigramele n’au apărut din cauză că atențiunea tuturor este asupra procesului, iar nici de cum rea voință. * Ziarul nostru fiind invitat de societatea franceză de la Slănic, de a triplete un corespondent la acea stațiune balneară, redacțiunea mulțumește directorului acelei societăți pentru vnvii). Muzica era după acea rusasca. 5) . Cu un ani mai inainte de infiintarea școalei de muzică din Rotopănești, generalul Nicu Mavrocordat, înființase la 1859, pe moșia sa Stefănești din județul Botoșani, cu a la cheltuială o școală de băeți, care număra vr-o 200 elevi. In acea școală, unde Vasila Răceanu dădea lecții, pe lingă curte, să iu vau și muzica vocală precum și psaltichia, Profesori de muzică erau: preotul Costachi Milu și elevul său loan Savin, care după desființarea școalei din Rotopănești să retraseră in Stefănești. Aceștia înjghebară un un colț de muzica vocală care cînta de obște, duminicile și serbătorile, liturghia in cafasul bisericei catedrale cu hramul cuvioasa Paraschiva, ce să află in afară de tîrgușorul Stefănești, iuțpită a lui Ștefan cel Mare. Acest cer care era prețuit de toți cei ce-l ascultau, s’au desființat in anul 1864. 6) . Toate aceste relațiuni mi-au fost comunicate de cătră profesorii conservatorului de muzică din Iași, Petru Mezetti și Mihail Galino, ambii defuncți, precum și de cătră d-l Titus Istrati, președinte la Trib. de Roman și loan Savin fost elev al acelei școli, și fost judecător de ocol in Roman. EVENIMENTUL tație și va trimete pe unul din redactorii sei, care va face zilnic dări de seamă despre viața, pietrecerile și mișcarea de la Slănic in tot timpul sezonului. De cîteva zile se află in orașul nostru dl H. Birmbach comerciant de mărci din București. D-sa a descins la otel Europa, unde va mai sta incă vre-o 4 zile. x Confratele nostru înainte, organul conservatorilor din T.Măgurele, anunță că gendarmeria din Alexandria, a prins pe omorîtorul lui Stambulov, fostul prim ministru al Bulgariei. Asasinul se află arestat in localitate, in inchisoarea secției gendarmeriei locale. Printre conservatori se agită ideia că in August să se inceapă din parte de o serie de întruniri publice in toată țara, in vederea alegerilor comunale. " Azi s’a depus la tribunalul de Ilfov de către d. C. Boerescu testamentul regretatului C. Exarcu. După cîte am aliat, defunctul lasă prin testament întreaga sa avere cu un venit de 14.000 lei anual Ateneului român, instituțiune creată de dînsul, cu multe sacrificii și după o activitate neobosită. Ni se mai spune că acest testament ar avea și un codicil, făcut acum vre-o trei săptămîni și prin care regretatul Exarcu lasă 20.000 lei școalelor române din Brașov. Fapt e că înainte cu 20 de zile Exarcu s’a exprimat către unul din amicii sei că dorește să lase suma de mai sus liceului român. dir Septămina aceasta, după cum am anunțat intr’un număr anterior, va sosi in Iași d. Anastase Stolojan ministru domeniilor. 1. Stolojan, după ce va inspecta școalele de arte și meserii și, comerciale, va pleca la Cotnari spre a se confinje de starea deplorabilă in care se află viile de acolo. Reintorcîndu-se de la Cotnari va vizita cu minuțios Mate, pepiniera statului de la Visau, și după acea va pleca spre a inspecta Fermalaza din județul Vaslui. Ministrul cultelor și instrucțiunei publice, a luat decisiunea să trimită la sanatoriul din Predeal, pe timpul vacanțelor școlare, 62 elevi din cei mai debili din internatele următoare statului din toată țară. Din Iași vor fi trimeși 10 elevi din liceul din Iași și 9 elevi din seminarul „Veniamin Costachi“  . Examenele gene ale Joi 11 iunie 1898. 1) Școala Normală de Institutoare : liber. 2) Școala profesională de fete : clasa I, religia, clasa II germana, cl. II div. desemnul. 3) Școala Militară , Clasa IV limba germană, clasa 5 Pisica, clasa 6 liber. 4) Institutele-Unite : liber. 5) Seminariul „Veniamin Costachi“ , clasa IV geometria și algebra și clasa VI latina. 6) Externatul secundar de fete : cl. I sc. Naturale, cl. V pedagogie și filosofia. 7) Gimnasiul Stefan cel Mare : clasa I istoria, clasa II matematică, cl. III religia și cl. IV franceza. 8) Școala comerciala gr. II : cl. I franceza, clasa II fizico-chimie, cl. III liber. 9) Șoala comercială gr. I : clasa II fizica, cl. III matemacă. 10) Gimnasiul Alexandru cel Bun , clasa III istoria, clasa IV f. română. 11) Liceul Externat : clasa I matematica, clasa II română, clasa III Sc. fizice, cl. IV geografia, cl. V greaca, clasa VII matematică, cl. I divizionară franceza, cl. II div. istoria, cl. V div. matematică. 12) Liceul Internat , clasa I Sc. fizice și religia, cl. IV istoria, clasa VI chimia, clasa VII matematica. X La 16 iunie toate școalele primare urbane și rurale din țară sau preparații pentru examenele generale, care vor începe in ziua de 21 Iunie și vor dura și in zilele de 22, 23 și 24 Iunie. Elevii preparați in particular vor fi examinați in zilele de 25, 26 și 27 Iunie, conform nouei disposiții a ministerului instrucției. De 3 zile s’au început daramarea turnului Goliei. In locul celui vechi existent se va construi un turn mai mic in stil deosebit. Asemenea s’au Început lucrările de terminare a bisericelor cetațuia Sft. Neculai și Trei Erarhi. X Dl. Argintoeanu comisarul secției a II-a, eri a confiscat de la pităria evreului Simion sin Șmil din strada Șoseaua Socola No. 5, 50 chilograme de pîne găsită cu lipsă de cîte 200 grame la fiece chilogram. Pânea confiscată s’a trimes Primăriei spre a o împărți la aziluri iar pe pitar s’a dat judecăței. Azi a apărut in monitorul oficial decretul prin care dl. Dimitrie Timuș este numit șeful poliției gărei și a orașul Tărgul-Frumos in locul d-lui Dimitrie Bradea demisioat. x Petreceri locale Bereria Unirea. In fiecare seară orchestra sub conducerea renumiților artiști Gh. Borteanu și Marius Vogel Bere de Bragadir și Luter excelentă. Camera de punere sub acuzare a trimis in judecata curtei cu juri .din Iași pe individul Petrea Tăutu pentru crima de omor sevărșit dar neizbutit. * * * Petrea Tăutu era in necontenită ceartă cu soțiea lui din causa copiilor aceștia din prima căsătorie. In ziua de 11 Mai a. c. pe cînd soții se certau earău și, intervine pentru ai impaca C. Guță fiul soției. Tăutu înfuriat atunci se repede la el cu un cuțitul dar nu reușește al lovi din cauza că Guță fugise in ogradă. Neputîndu-și stăpâni furiea, Tăutu ia pușca din casă și găsind pe fiul său vitrig in colțul ogrăzii trage in el rănindu-l grav la mina stîngă. Intervenind vecinii P. Tăutu a fost prins și arestat. Cercetarea cererei de declarare in stare de faliment formulată in contra comerciantului Caminger s’a amînat citîndu-se noi marturi. D-na Elena Ghika propietara moșiei Voinești a donat comunei Mironeasa un loc in tărgușorul Tibana pentru a se construi pe el un local de școală. Totodată D-sa a donat și lemnul necesar acelei clădiri. O Iată cum a fost constituită comisia examinatoare pentru elevii preparați in 2>articular, cari au a trece examenul de clasa a IlI-a. D-nii Alexandru Filipide, Const. Popovici, Petrăchel Culian, Ion Găvănescul, delegat universitar, sub președinția d-lui Aron Densușeanu. Se probabil că examenele vor avea loc la liceul internat. Ministrul Instrucției publice a hotarît ca să dea Societăței de antropologie din Paris in schimbul obiectelor donate muzeelor române la această soc. prin d. G. Diamandy, un număr de obiecte alese de către d. profesor Antonescu, fără ca colecția arheologică din Iași să sufere. O • In strada Hanciuc, eri au murit de coriu un copil in etate de un an a locuiitorului Vasile Ionescu și un copil de 7 ani a femeiei Maria Constantinescu Săptămînă viitoare, revizoratul solar in urmă cu prefectul județului va desemna persoanele *cari vor asista ca delegați la examenele scoalelor rurale din județul nostru, în * De aseară barometrul s’a ridicat la timpul frumos, și higrometrul aerată intre umed si uscat. O Din faimoasa temniță ungurească de la Seghedin a scapat zilele acestea învățătorul român Grucianu Sinau, după ce și-a făcut cele opt luni la care fusese condemnat de tribunalele arpadiane pa simplul motiv că ia cintat cu un cor de țarani Deșteaptă-te Romane« ! D. și slăbit trupește, in urma îndelungatelor clanuri indurate in „palatul justiției maghiare“,d. Stam a remas cu aceleași neinfiînte sentimente nationale ! De la cabinetul de instrucție Nr. 1, eri s’a depus la penitenciar pe individul Leszerovici pentru escrocherie, și furturi. O Fata Anica Berchini in etate de 13 ani, fiica locuitorului Ioan Berchini din comuna Buciumi, ori pe cănd păștea vitele, din cauza ploaiei ce căzuse, se indosi sub malul unei lutării. După vr’o 5 minunte pe cănd ploua mai tare, malul, se nărui peste copilă cuprinzăndu-i tot corpul. Nefericita copilă incepuse țipe, ajutor, niște trecători sărind in ajutorul ei a scos-o de sub dărimăturele malului cu ambele picioare strivite. Copila a fost adusă in grabă la spitalul central și internată in secția dr. Sculy.X Eri consistoriul sft. Mitropolii a Moldovei, a judecat procesul preotului Arion de la biserica sft. Ilie. Hotărîrea se va da zilele acestei Observații meteorologice Barometrul arată ploaia. Higrometru umezeală.X Eri la curtea cu juri, procesele privitoare pe Iordache Apostol dat judecăței pentru tâlhărie, și a acelor trei indivizi, Petrenjel, V. Șarban și V. Petrenjel autorii furtului și tentativei de omor a defunctei Elena Negre, s’au aamănat din cauză că nu s’a putut complecta comisiunea juraților. Curtea a condemnat pe cei absenți la câte 200 lei amendă, iar procesele le-a amânat pentru sesiunea viitoare. ** * Azi se judecă pe Butnariu pentru tâlhărie. X Duminică ziua vor avea loc la grădina Copou, serbări populare in beneficiul ligei culturale. X Duminică va avea loc la primărie tragerea loteriei obiectelor de artă donate de Regină, societăței studenților „Solidaritatea“ . Prefectura de județ a aprobat furnisarea lemnelor de foc pentru iarna viitoare asupra următoarelor persoane : Dl. Isidor Bici pentru instanțele din plasa Copou, cu 13 lei 40 bani miea de kilog. Pentru plasa Stavnic dl. Alexandru Negruzzi, cu 13 lei 70 bani miea de kilog. Pentru plasa Braniștea dl. Isidor Brill cu 10 lei mia, pentru instanțele din oraș, dl. I. M. Buhman cu 13 lei 35 bani mia. Pentru plășile Codru și Bahlui ne prezentându-se concurenți se va fixa un nou termin de licitație. O Pentru timpul sezonului băilor Slănic următorii ziariști se vor stabili la această stațiune balneară : M. Văcărescu (Claymoor), G. Rădulescu (Opinia), Max și Virgil Hulban (Evenimentul), Basarabescu, Papamihalopol (Epoca) etc. O Ministeriul cultelor prin adresa No. 32,809 din 9 Iunie 1898, a încuviințat cumpărarea pentru premii a „Bi XBO X NU PLATITI MAI SCUMP Numai 20 Dani Litru Gai Garantat prima regulamentar Atăt la magasiile cît și la căruțele mele care umblă prin oraș. Cu suma M. Ch. Nathansohn Str. Arcu No. 6 și Piața Halei Direcțiunea Inst Vaccinui face cunoscut că Vaccinările și Revaccinârile Se fac numai până la 1 Iuliu, cînd se vor suspenda pănă la 1 Septembrie, din cauza căldurilor. Chemările acasă se fac prin o cartă poștală. Dinctiunsa se află in str. Sf. Lazdr 62 LA FARMACIAI CURȚEI REGALE Frații Dr. Konya au sosit mn mii proaspete din 1898 direct de la surse respective i s-au regulat transporturi nouă in scurte intervale. Frații Konya Moșia Balțați in intindere de 750 fălci lucratoare, având casse de locuință hambari, poșete, pivnița, grajdiu, este de dat in arenda de la 23 Aprilie 1899. Doritorii se pot adresa la dl. Cesar Albinetz advocat din Vaslui. Arăturile se pot incepe chiar de acum. Bociéra. 0. SOITA de la Facul. de Medicina din Paris — Boabe de Femei și Copii -Consultațiuni de la 2 -5 p. m. Aleea Princesa Maria,—Iași. Br. FEEISIL FOST INTERN al SPITALELOR din PARIS Cpeelatial In boale de copii Bn.o.a.veMO& Strada Academiei, fio. G Primește de la oarele 2—4 p. m. DE ARENDAT ^ Moșia Zaboloteni, jud. lași, plasa Turia, */„ oră depărtare de Bivolari, in întindere de 300 fălci. A se adresa la d-na general Cerkez, str. Muselor No. 10. I PEIRE 1AÜ CULESCU Inginer Silvic 1 Iași. Strada Sf. Athanasie No. 1. Se angajează a face măsurători de moșii și păduri. Amenajamente de păduri, supravegheri de exploatări de păduri. Instalări de ferestrăe, cu jbajuri, estimațiuni, expertize și orice lucrări atingătoare de ramura Silvic culturei. SALUS AQUAL Stabiliment de Hydrotherapie din Bacău (SISTEM ZECSTDEIFIE 9) al d-rului Hilariu fost medic asistent al Mgr. Kneipp Weinshoffen, va fi deschis tot anul Stabilimentul de Hydrotherapie, din nou construit și instalat in condițiuni identice cu cele din Woerishofen. Se tratează cu un deosebit succes: Debilitate, Chloranemie, Obesitate, Diabet, Stheumatisme, manifestatiuni scropimloase si Sifilitice, maladii nervoase, paralisii, maladii chronice de piele, maladii ale aparatului respiratoriu (Bronchite chronice, Astma, Tuberculosa) Maladii ale apar. circulatoriu (Hemoroide) boli de stomac, de intestine, de ficat, maladii genitourinare, etc. Pentru orice informațiuni a se adresa la Bacău D-rului Hilariu prop. diriginte. „Băiele Slănic“ (Moldova) Stabilment de Hydrotherapie Sub direcțiunea 3Doctor Pastia Reluând din nou direcțiunea acestui stabiliment rog pe clienții mei a mă onora cu prezența lor. Deschiderea sezonului la 1 Iunie. DE VANPARE Locuri Parcelate 1 LEU SI 50 BANI METRU PATRAT PANA LA 50 BANI PE MALUL MAMEI NEGRE ȘI LACUL TECHIRGHIOL în condițiuni de plată foarte avantagioase adica in timp de 4 ani in 16 rate trimestriale întreaga această localitate este foarte mult căutată din cauza că a fost recunoscută de autoritățile sanitare ca cea mai salubră din toată Dobrogea, atăt ca climă căt și pentru calitatea rapei lacului ce o invecinează. Probă de aceasta este că Eforia Spitalelor din București a construit un Spital Maritim (Sanatorium). Orice informațiuni precum și portra plenul de situațiune al acestei localități si vor trimite france la cerere de cătră proprietarul. D-nul 1. Movilă_____ DE ARENDAT ÍStorești din județul Iași la 1 ora depărtare de la gara Ungheni și 2 ore de la Iași. A se adresa la dl. I. Buiucliu str. Veche 26. „ DE LA 1898 bliotecei Șaraga“ á 25 bani, a „ Colecției Șaraga“ al leu precum și a „Cărței școlarului premiat“ tot din editura cunoscutei librării a Fraților Șaraga I din Iași. n Xci O nouă mișcare in magistratură va avea loc zilele acestea. Sunt mari neînțelegeri intre diferiți domni miniștri asupra acestei mișcări. Äșazi Osman-Pașa, viteazul comandant al armatelor turcești de la Plevna, va face in vara aceasta o lungă călătorie prin Europa. Osman-Pașa va merge mai intăi direct la Odesa, apoi la Petersburg și la intoarcere va trece și prin Romania. De vânzare str Aibi.. ... neiz ivo., compuse din două eladri. Casa este afectată la credit. I Inform, la d. E. I. Brumer. Dr. ȚARANET specialist pentru boalele de piele și syphilis Iași —Strada Unirea. I Colțul «trudei de «ug mm «aim» Revoluția de la 48 in Iași *. Adunarea de la otelul Petersburg. Comisia de 16. Mihai Sturza. Inăbușirea revoluției. Mihai Cogăliceanu.— Fericirea Moldovei. Ne folosim de lucrarea prea destinsului nostru profesor universitar d-nul A. D. Xenopol, pentru a reaminti oarecare amănunte asupra revoluți de la 1848 in Iașii’ și in Moldova. „Revoluția de la 1848 cearcă să isbucnească mai întăi in Moldova, unde domnia lui Mihai Sturza adunase destui stat revoluționar. La 27 Martie se adună vreo mie de oameni la Otelul Petersburg cu scopul ca după o sfătuire comună să depună tinguirețe lor la picioarele tronului. Consfătuirea se deschise sub președenția lui Grigore Sturza. Lascarache Roset arată cum din abuzurile ocărmuire, țăranii boemi, agricultura și comerțul sufăr, cum țara întreagă merge la perie. Cuvîntarea elocventă a lui Roset găsește sprijinin alți membri liberali, precum Alecu Cuza (viitorul Domn), Vasile Chica și alții. Ministrul trebilor din lăuntru, care lua și iei parte la desbateri, pentru a îngrozi pe manifestanți cu intervenția streină, citește o adresă a consulilor, prin care cereau asigurarea averei supușilor lor fața cu mișcările ce se făceau in Iași.♦ * * Adunarea alese o comisiune de 16 barbați, care să formuleze o jalbă cătră ocărmuire. In ima se cerea stărpirea abuzurilor și a corupției, îmbunătățirea stărei locuitorilor străini, inflorirea negoțului, libertatea tiparului și garda cetățenească. Petiția fu privită de princepere ca productul unui complot urzit in contra stăpănirei. El se’nchide in cazărmi împreună cu soția lui, iar pe fii lui îi trimete cu o mie de soldați ca să prindă pe capii conjurației. Armata calcă mai intăi casa lui Costache Sturza și in fine In casa lui Alecu Mavrocordat, unde capii mișcării ,pentru a se acoperi se prefăcea a petrece in glume și cîntări. Cu toții sunt luați la cazarmă, pănă unde sunt duși tot in bătăi de soldățimea întețită, apoi sunt surguniți pe la diverse locuri. Dacă mișcarea din Iași, zice d. A. D. Xenopol fu așa de grabnic înăbușită, se datorește imprejurărei că formularea cererilor de schimbări neatingând intru nemic interesele poporului, masele lui nu luară parte la rea spre a-i da,. caracterul cel de seriozitate, pe care o impune mulțimea intărtată. * * * Mihai Sturza prin publicarea mai multor broșuri caută să convingă că ocărmuirea lui ie bună, partida insă adevărat revoluționară din Moldova. Se inchiriet un grajdiu și o șură, in str. Buna-Vestire No. 4.—A se adresa la dl. dr. Bothezat. Cine posedă mărci poștale vechi uzate cu efigie Cap de bou, cari_ au circulat in Moldova in anul 1858 și anume de 27, 54, 81 și 108 parale să se adreseze la vechiul magazin de mărci poștale H. Birnbach din București care plătește pănă la 3000 lei pe bucată. Cumpăr și orice alte mărci Române din anii 1862,1.890 precum și mărci streine frare ,oferind prețuri avantagioase. Cumpăr și colecțiuni intregi. Catalog de cumpărare se trimete gratis și franco. Mare Depou de mărci poștale pentru Colecțiuni din toate Statele lumei, se vinde cu prețuri reduse. Magasin special de mărci pentru colecțiuni H. Birnbach București. Passagiul Român 3. Medic Român i Dr. J.ffiSSERMI fost medic la spital Allgemeines Krankenhaus DIN VIEN A Actualminte Karlsbad Blauer Schlüssel, Alte jViese