Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1914-10-24 / nr. 223

4 X 4 V > l A 4L % — ANUL XXII No. 2235 BONIARON AMNETE Pe un an . . Lei 20 Pe jumătate an . .10 Pe trei luni . . .5 n străinătate un an , 30 Un număr vechi 30 bani EDIȚIA ll-a ORGAN AL PARTIDULUI CONSERVET Redacția |i Administrația îaji Strada Liptsjaeasa No. 44 VINERI 24 OCTOMBRIE 1914 -5 S ß N I A N U N C I U R I Inserții șl Reálamé In pagina a 2-a rândul 1 leu In pagina a 3-a rândul 50 b. In pagina a 4-a rândul 30 b. —o— g £ LEFOR Mo. aa O R ===== Să avem încredere... Kecontestabil situația politică externă se agravează pe zi ce merge. Izbucnirea războiului ruso-turc nu a surprins pe nimeni, pare-se, decît tot pe noi, căci pe la noi au trecut vagoanele cu marinari germani destinați a fi transformați în ziarei get-beget. Sferele a tot știutoare din Capitală—noi ce știa din provincie nu știm nimic— dau a înțelege că, de data asta, vom intra în acțiune, fără să ni se spună însă în contra cții. Apreciăm și acest exces de prudență căci ne dăm seama că, de s’ar vorbi, ar putea afla și inamicul, care probabil că acuma doarme și deci s’ar trezi sub vibrarea sgomotoaselor noastre accente de entusiasm, ce ar izbucni la sigur cînd am afla și noi ce s’a hotărît cu privire la... România Mare. Oricum s’ar petrece lucrurile însă, oricare ar fi sfîrșitul conflagrației europene, ori care ar fi intențiile PZrtiÖtei Alianțe și Triplei Înțelegeri față de noi, un noroc tot avem și încă mare. Cu d. Ionel Brătianu la guvern și cu d. Porumbaru ministrul afacerilor de care e străin, nu pierim. Opoziția deci să tacă și să aibă deplină încredere în factorii răspunzători care veghiază... Noi să închidem ochii și să zicem amin ! In special partidul conservator trebue să-și desbrace haina de organ de control al vieței noastre politice. Nu mai sunt partide politice în țara romînească. Suntem toți romîni sadea față cu primejdia care e tot atît de mare cît și interesul partidului liberal de a rămînea la putere —[un interes patriotic bine înțeles. De ce să nu recunoaștem toți Că salvarea patriei nu se poate face decît dacă bugetul țărei va fi pe mina cointeresaților ? De ce să ne încăpăținăm a crede că mărirea teritoriului romînesc ar putea-o face mai avantajos conservatorii cari au mai făcut-o chiar acum de curînd? Liberalii se pricep mai bine, doar au experiența Basarabiei... Să le acordăm deci credit. Să-i lăsăm să-și încaseze lefurile și diurnele pentru reîntregirea... buzunarelor. Iar de le va veni în gînd să amestece Transilvania în vre-o cointeresare patriotică pentru reînchegarea Neamului, să le dăm pace s-o realizeze că doar, meșteri ca ei, alții nu mai sunt. Să tăcem deci! Furniturile cu cântec ce se fac în vederea aprovizionărilor necesare armatei pe picior de război, adică en grand, nu trebue să ne alarmeze. Nu e treaba opoziției să țipe în contra lor, împrejurările externe sunt prea grave, tunul face prea mare zgomot. Pentru ce am mai face și noi gălăgie '? Unde merge mia națională poate merge și suta liberală, că doar n’are să sărăcească țara pentru un fleac de gheșefi patriotic. Și apoi, la o adică, deficitul se poate acoperi punând la contribuție Transilvania și Bucovina ,că doar ale noastre vor fi și deci vor trebui să guste și ele din binefacerile regimului liberal. Că e scump zaharul, că s’a scumpit și pânea, că se va mai scumpi, se prea poate. Nu cred însă că veți merge până acolo cu bănuiala încît să ziceți că guvernul e vinovat. Că girul pentru nevoile armatei se plătește de Stat 2200 lei vagonul, iar în buzunarul vînzătorului intră numai 1900, asta e altă chestie de care opoziția nu trebue să se ocupe, tot din cauza împrejurărilor externe... Să așteptăm deci cu încredere trenul nostru național. Nimeni nu-i va conduce mai bine unde trebue decit d. Ionel Brătianu, că doar nu degeaba e inginer C. F. R. Clasa III-a! Gruparea forțelor turcești Armata Turcă este formată în 4 grupe : două grupe principale, și două secundare. Grupa sa formată din corpurile 1, 2, 3, 4, 5, 6 de armată cu un efectiv de 250.000 de oameni, 430 guri de foc, 33 companii de mitraliere și o divizie independentă de cavalerie este concentrată în Turcia Europeană, și coastele mărei de Marmara, după cum urmează : Corpul I la Constantinopol, Corpul II cu diviziile 4 și 5 și o brigadă de cavalerie la Adrianopol, divizia 6-a la Dimotria, Corpul III cu două divizii la Rodosto și una la Galipoli, Corpul IV la Paderma, Corpul V la Maltepe și Heracle, între Scutari și Ismicih; Corpul VI, în regiunea: Macrikioi, St. Stefano, Floria. Grupa Ila formată din Corpurile IX, X și XI, la care urmează a se alipi și corpurile XII, (Mossoul) și XIII Bagdat, care încă sunt în formație este concentrată spre fontiera Caucazului, împrăștiate pe frontiera Armeniei. Corpul X la Samsun pe malul mărei Negre. Grupa 111-a formată din corpul VII și diviziile 21 și 21, este în sudul Arabiei și în imposibilitatea transportată pe vreun alt front de operații. Grupa IV-a Corpul VIII (Damasc) este destinat spre frontiera Egiptului. Dintre toate aceste grupe numai Grupa I e bine pregătită, bine echipată și bine încadrată. Celelalte trei sunt în formație, și în complectă lipsă de cadre, îmbrăcăminte, și ecipament. Turcia dispune astăzi de 550.000 puști din care 400.000 Mauser și 150.000 Martini transformate în Mauser cu o singură lovitură. -------------lZjliji_]£----------- Listele Electorale Reamintim tuturor celor ce doresc a se inscrie in listele electorale că termenul până la care să mai pot inscrie, e până la 31 Octombrie, dată de la care nu se mai primește nici o inscriere. Actele trebuitoare sunt: 1) Certificatul de naționalitate. 2) Livretul de satisfacerea serviciului militar. 3) Certificatul de studii 4) Chitanța de contribuție. 5) Certificatul de domiciliu eliberat de Primăria Comunei. Pentru orice informațiuni, doritorii se pot adresa în fiecare zi între orele 5 și 6 p. m. la clubul conservatorilor avocați Andrei Brif și Mihail Borcea, cari sunt delegați de cătră direcția clubului cu inscrierea. ——ooo--------- Informații D, profesor dr. Em. Riegler, a început astăzi cursul de Clinică terapeutică, la spitalul Sf. Spiridon și îl va urma regulat Marița, Joia și Sâmbăta, de la orele 8-10 a. m. Cu acceleratul de astă seară, d. D. R. Grecianu pleacă în Capitală, pentru a lua parte la întrunirea comitetului consultativ al partidului conservator. Chestia pânei In Capitală, pânea se vinde cu 20 bani, iar la Iași cu 32 bani jumătate. Cum au isbutit cei din București, să ajungă să dea populației de acolo pânea cu 20 bani ? Primarul Capitalei aplelând la unul dintre cei mai mari proprietari de moară să-i dea concursul, din combinațiile acelei mori care macină ISIS vagoane pe zi, cu cea mai mare brutărie din Capitală, a rezultat o pâne foarte bună, de bună calitate și ieftenă, adecă cu 20 bani chilogramul. După ,cât suntem informați, la noi în Iași, primarul orașului și a luat și dânsul cuvenitele precauțiuni. Dacă brutarii își vor face prea de urât, comuna dispune de manutanța armatei, cu care ori când poate da populațiunei ieșene, o pâne și bună și ieftenă mai cu samă. Președinții societăților viticole s’au întrunit sub președinția d-lui Al. Constantinescu, ministru de domenii. S’a hotărât să se comande în Anglia cantitățile necesare de sulfat de cupru, pentru stropitul viilor. Unele ziare s’au grăbit s’anunțe că d. Titu Maiorescu va pleca în străinătate, unde se va stabili pentru viitor. Știrea e complect neadevărată. D. Maiorescu rămâne de acum în țară, unde va continua cu scrierea studiului asupra vieței politice a României. Numai în timpul verei d. Maiorescu se va duce pentru scurtă vreme în străinătate, pentru căutarea sănătății. Marele nostru bărbat de stat ținut în străinătate câtva timp de sacre datorii familiare, rămâne de-acum între noi, urmărind toate evenimentele ce ne interesează. Eli a fost lansat un apel în Capitală prin care toți partizanii eșivei din neutralitate, în vederea realizării idealului național, sunt rugați să se întrunească azi la orele 5 după amiazi la statuia lui Mihaiu Viteazul pentru ca de aci să facă o manifestație acasă la d. Nicolae Filipescu. Se crede că contingentele 1913 de infanterie și 1912 cavalerie și artilerie care urmau să fie liberate pe ziua de 1 Noembrie a., vor fi oprite până la 1 Aprilie 1915. La 1 Noembrie, cu prilejul deschiderii cursurilor, facultatea de litere din București va comemora pe Regele Carol I printr-o serbare la Fondația Universitară Carol în noua aulă de festivități. Consiliul comunal a hotărât ca str. Mercur să se numească pe viitor str. D. A. Sturdza. D. de Giers, fostul ambasador al Rusiei la Constantinopole, a făcut ori dimineață vizite d-lor Al. Marghiloman, șeful partidului conservator și N. Filipescu, fost ministru. Se dă ca sigur că ministerul de răsboi va aproba să se achite și a doua jumătate a primei de echipare a ofițerilor, în vederea complectării echipamentului lor. Mai ținând numai câteva zile încă deschisă lista, pentru ajutorarea familiilor concentraților, rugăm publicul ieșan să contribue cu orice sumă de bani. Din ediția de dimineață Acțiunea guvernului in chestia externă — Destăinuiri sensationale — Comunicat din sursa cea mai autentică București 23 Octombrie Fapte precise afirmate și mai precis de cercurile diplomatice, încep să ridice vălul misterului cu care actualul guvern caută să-și acopere acțiunea, în chestiunea externă. Pentru trăgănirea întrărei în acțiune, s’a pretextat în primul moment lipsa medicamentelor. Acum nimeni nu se mai îndoește de puțina seriositate a acestui pretext, când cu aceleași lipsuri eram gata să mergem de la începutul conflictului, alături de Austria, când guvernul în afară de fabricele germane avea alte zeci de resurse pentru ași procura în pripă medicamentele necesare și când și astăzi se resping de guvern, oferte avantajoase făcute de reprezentanții diferitelor case. cr i îi cc l • /-la'íll J /J/l/l < I /l i I /I 1 y-t „ , ol/ vhjvuiv ncvu/bWr militar afirmă că armata are stocul de medicamente și pansamente necesare unei campanii. S’a mai afirmat de guvern că, nu suntem îndeajuns de pregătiți în ce privește materialul de resboi, cu toate că singura și grava răspundere a acestui fapt, nu cădea decât în sarcina d-lui Ionel Brătianu, care de 10 luni de zile nu numai că n’a făcut, dar s'a opus oricărei comande. In contra acestor afirmații ale guvernului, se ridica insaautoritățile militare superioare, singurele care ’s competente a informa și pe guvern cu această chestiune și declară că armata are tot materialul de resboi necesar viitoarei campanii. Ca motive de ordine diplomatică, s’a invocat în primul moment motivul că nu ni s'a făcut până acum nici o ofertă precisă și nu ni s’a dat nici o garanție serioasă. Ori, guvernul are astăzi propunere scrisă din partea Rusiei cu toate garanțiile necesare că sântem liberi să anexăm in mod definitiv toate teritoriile locuite de români din Austro-Ungaria. " ~. Ultimul motiv,invocat de pite, ascunde însă fapte de o gravitate excepțională, care trezesc cunoscute de către întreaga opinie publică, pentru a se vedea dacă cumva creditul care se acordă cabinetului Brătianu, nu constitue el însuși o adevărată crimare națională. S’a afirmat și se afirmă că motivul cel mai serios care se opune actualmente întrărei imediate a României în acțiune, e resipranța în ce privește atitudinea Bulgariei, care s’ar putea arunca la un moment dat asupra noastră, obligându-ne lui o campanie pe fronturi) Ori, astăzi se afi, spre surprinderea generala, următorul sensațional fapt: Bulgaria care din conflictul actual, urmărește compensații, compensații de care se interesează în mod direct și IJusia, a făcut propuneri perzsului nostru, în sensul că lasă mâna liberă României, fără a avea nici o grijă pe frontul din spre Bulgaria, să-și facă toate revandicările la nord, cerându-ne ca compensație singur orașul Dobrici. P Jenei Brătianu, spre stupefacția tuturor, nu numai că n’a voit să astea la tratative, dar a refuzat orice negocieri în această chestiune, invocând ca motiv, faptul că d-sam dă orașul Dobrici pe 10 Transilvania Faptul acesta a produs o sensație enormă în cercurile politice și diplomatice și efectele dezastruoase ale incapacităței sau perversităței d-lui Brătianu, se vor vedea mai curând decât se așteaptă cineva. Garantăm autenticitatea acestor fapte și destidem guvernul să îndrăznească a desminți măcar o iotă din cele afirmate.