Evenimentul, aprilie-iunie 1916 (Anul 24, nr. 49-116)

1916-06-10 / nr. 101

Amil XXIV No. 101 S BANI B B0 NbVENTE Pe an an . . Lei 20 Fa jumătate an . ,10 Pe trei luni. . . , 5 In străinătate un an , 30 Un număr vechi 30 bani Vineri 10 Iunie 1910 5 BANI st U UN CIUR ! Inserții și Reclame In pagina a 2-a rîndul î lea In pagina a 3-a rîndul 50 b. In pagina a 4-a rîndul 30 b. TELEPOM Mo. 305 Orgazx o* X partid,ul |ulico xx sox#vator Redacția și Administrația Iași—Piața Unirea Informații Cu acceleratul de astăzi dimineață, s’a reîntors din Capitală, d. D. R. Grecianu. Lipsa de alimente în Ungaria e un fapt,care nu mai poate fi dezmințit.Populația, chinuită de foame, este silită să se hrănească cu tot feluri de ierburi, pe care le mănăncă fără alegere. Din această cauză zilnic se înregistrează numeroase intoxicări, ce nu mai pot fi remediate. Atmosfera generală e disperată, mai ales că decâtva timp, populația ungară nu a mai primit niciun transport de carne de la noi, atât pe cale autorizată de export, cât și pe cealaltă favorită a contrabandelor. Telegrame din Petrograd anunță, că" corespondenților militari nu le este permis încă să trimită informațiuni, deoarece rușii doresc să păstreze încă în secret mișcările și operațiunile militare, ca în chipul acesta să asigure și mai mult succesele ofensivei luate. O mare lipsă de făină de popușoi se simte în oraș. Un zvon a circulat cum că d. consilier Antonescu ar fi încetat din viață, cănd adevărul e că d-sa se află grav bolnav. Mări tineri iau vacanță elevii școlilor primare. E sigur că în chestia contrabandolelor se va arunca mușamaua. Membrii ai guvernului afirmă tuturora că lipsa de carne nu se datorește contrabandelor, cari de al militări nici n’ar fi existat dacă d Morțun n’ar fi avut inspirația nenorocită a frasei de la Cameră cu contrabandiștii „sus puși”. ” In tot cazul, credem că publicarea rezultatului anchetelor făcute vor edifica — dacă mai e nevoe — mai bine publicul decât afirmațiile particulare are miniștrilor. Patrioți... de contrabande Colectiviștii, cărora li se impută astăzi autea și autea păcate și mari păcate ca: nimic bun in chestia externă, șorticarie și cochetărie când cu unii când cu alții; patronarea contrabandelor care a lăsat țara fără hrană,—colectiviștii Îndrăznesc să ne arunce nouă conservatorilor acuzația că, tot ce a făcut și face grupul naționalist din această țară, e numai și numai pentru putere. Dacă s’a pus la rezon pe unii dintre nemți obraznici din țara noastră, dacă s’a protestat când cu atentatul contra d-lor Filipescu, Take Ionescu șinescu, dacă s’a atras atenția Costiguvernului că rău face de dă drumul nemților să’și treacă armatele și munițiile prin țara noastră, in sfirșit dacă a țipat toată lumea că, bogătașii colectiviști—căci aceștia sunt cei „sus-puși“, au furat ca un codru și au făcut cea mai mizerabilă contrabandă ce poate exista, lăsând țara fără hrană, toate acestea înseamnă că Federația Unionistă vroește puterea, că face gălăgie numai pentru putere. Prinzi pe colectivist furând, il prinzi trecând mii de vite dincolo la nemți, atragi atenția d-lui I. Brătianu că doarme prea mult la Florica și că țara nu mai știe ce e cu dinsa, cu viitorul ei, și aceasta insamnă că tu, le zici toate acestea, pentru că vreai puterea. Sunt adorabili pungașii. --------------m Dar, ar fi de-ajuns numai un singur lucru, care ar forța pe d. Brătianu să plece , e că a patronat el sau ministrul său de interne, toate contrabandele din țară, care au avut ca efect lipsa de alimente și scumpetea enormă ce o avem astăzi pretutindeni. Ar fi suficiente acestea, pentru ca să ieai parul și să lovești invinovați. Celor cu milioane, fie moștenite,fie furate, puțin le pasă. Celorlalți insă, mulțimei sărace, nevoieșe, le pasă, căci, ei n’au pentru a doua zi hrana necesară, pentru că ,un domn prefect s’au vre’un domn deputat colectivist, trecând vite peste graniță, s’au îmbogățit și stau, cu toată comedia de anchetă ce s’a ordonat de guvern, acasă binișor cu sutele de mii de lei Încasate, iar bietul nenorocit de pârlit, dus in târg după cele necesare existenței, se întoarce cu coșul gol, căci carne nu e, iar ce se mai poate găsi de vânzare, nu e pentru nasul lui, căci e scump. Ar fi de-ajuns atâta, pentru ca acest guvern,în frunte cu somnorosul milionar să plece. Când poporul acesta, conștient și de drepturile lui și de demnitatea lui, va lua bățul, va fi amar de acei care, învinovățind opoziția că, din cauză că ei colectiviștii fură de prăpădesc pământul, le spun că 'o fac aceasta numai și numai pentru a le lua puterea. Morarii care au măcinat pentru armată, au obținut autorizația de ai exporta tărîțele rezultate. J „Idea Nazionale11 primește din Petrograd: Pierderile Austro-Maghiarilor se socotesc până acum la 300 mii de oameni, în majoritate Unguri. Focul artileriei rusești e nimicitor. Șarjele cazacilor a vârât groaza în populație ca și în trupele austromaghiare. Lipsa de făină devine zi de zi atât de simțită în toată țara, încât Comisia de aprovizionare s-a văzut silită să recurgă la stocurile biroului britanic. Aceasta a răspuns că pune cu toată plăcerea la dispoziția comisiei grîul necesar pentru consumul intern cu condiția însă ca guvernul să interzică exportul grâului și a făinei din țară. Peste cîteva zile se va introduce cartela de carne în toată țara. Ministerul domeniilor a dispus distribuirea sulfatului de cupru sosit în ultimile zile din Germania. Cu această ocaziune ministerul a sporit rația de sulfat de cupru la 7 kgr. la hectarul de vie în loc de 3 kgr. Distribuirea se va face pe baza tablourilor alcătuite la timp de minister. D. Enescu directorul stațiunei agronomice de la Herestrău delegat cu cercetarea stărei recoltelor, pe baza vizitelor făcute în țară, a raportat ministerului că grâul,din cauza ruginei va suferi o pierdere de 8—10 la sută și că semănăturile de primăvară sunt bune. Porumburile, puțin întârziate sunt bune și au nevoe de ploae. Viile, din cauza căldurilor mari din ultimile zile, nu au suferit de mană și sunt în stare foarte bună. BANCA IAȘILOR caută pivnițe încăpătoare în localitate pentru depozitat vin. A se adresa la bancă. D. D. Greceanu, arădînd în ședința de est a comisiei centrale de export, că agricultorii moldoveni nu încarcă de mai multă vreme, din cauză că fronturile din acea regiune sunt blocate în urma evenimentelor, s’a hotărît ca să se pună la dispoziția producătorilor din Moldova, vagoane pentru porturile dunărene. Arestarea unui periculos spărgător — Lupta cu agenții Siguranței, focuri de am$ — In ultimul timp Siguranța locală era în urmărirea unui periculos spărgător anume Gh. Basarab zis Enache originar din mahalaua Țicăului acest oraș, fost condamnat în nenumărate rânduri și care reușise să evadeze din arestul Jandarmeriei locale cu fiarele în mâini. Agenții Siguranței informându-se că el petrece cu lăutari la cârciuma „Viață Lungă“ din Com. Copou; surprinzându-l acolo, el a voit să fugă trăgând focuri de revolver asupra agenților speciali Const. Hăumeanu, Const. Botez și agentului detașat D. Poelnică, cari cerând și concursul jandarmilor secției Copou din apropiere și eșind șeful secției cu carabina, l’au somat să se predea. El și-a tras un foc de revolver în cap, glonțul lippșind, a fost ușor atins. A fost arestat și internat în spitalul Sf. Spiridon, unde se află sub pază. El a tras asupra agenților vre-o zece gloanțe și dacă nu a lovit nici pe unul a fost faptul că era puțin turmentat și nu ochea bine. Unele ziare locale au publicat știrea că evreii dezertori din armatele străine, care constituiți în bandă se ocupau cu afaceri de spionaj, ar fi fost puși în libertate. Faptul e inexact. Dânșii au fost trimiși taberei Șipote, iar cercetările suntem informați că se continuă, capul bandei fiind încă arestat. Dacă s’ar însemna prin 100, cantitatea de mitraliere, puști și tunuri fabricate la August 1915, în Franța am avea pentru fabricațiunea din Mai 1915: 2300 pentru mitraliere, 3100 pentru puști 1100 pentru tunuri. Pentru cea din Ianuarie 1916 am avea : 6300 pentru mitraliere, 17900 pentru puști și 1900 pentru artilerie. Mărea lipsă de făină de popușoi Primim următoarea scrisoare, căreia îi facem loc în coloanele ziarului nostru, sperând că cei în drept vor lua măsurile cuvenite. Știm cu toții că dv. prin ziar arătați tot ce se petrece î n orașul nostru. Roga publicat ce facem noi săracii că nu s’a găsit un bilo de făină de popușoi în tot orașul. Întrebând pe negustori care să fie cauza, dânșii au răspuns că nu le dă voe să o vândă cu 30 bani kilo, și pentru aceasta ei nu aduc făină, cu ocazia aceasta vă atragem atenția că: Intr’o noapte întâlnind mai mulți cotiugari cu mărfuri din Iași și întrebându-i ce au acolo, ei ne-au răspuns că au marfă și că o duc la Cucuteni, pentru că la gara Iași nu sunt lăsați să încarce. Tot așa se face și pe linia Vaslui. Mai mulți cetățeni Aflându-se de aliați că guvernul Skyladis intenționează să cheme sub drapel toate elementele de rezervă din Grecia nouă și să mențină sub drapele clasele tinere, împotriva declarației făcute că va continua demobilizarea blocului coastelor va fi atât de strâns, încât Grecia, amenințată cu foametea, va fi silită să cedeze. D. N. Filipescu șeful partidului conservator, dimpreună cu d-na Filipescu, a plecat la Călimănești, unde va face o cură. Ministerul agriculturii va cumpăra vaci și tauri moldovenești și armăsari de prăsilă, pentru crescătoriile și depozitele sale de montă. ’ Ministerul a luat această măsură în scopul de a mări matca reproducătoare a tamazlâcurilor și a pune la dispoziția montei publice, armăsarii și taurii de prăsilă în vederea sporirei producțiunei. In consecință, crescătorii de asemenea vite sunt rugați să comunice ministerului agriculturii numărul de care dispun, etarea și prețul de vânzare. Se spune că M. S. Regele, încunoștiințat de rezultatul anchetei în chestia contrabandelor, și-a exprimat dorința să se facă lumină deplină pedepsindu-se și sus-pușii, autorii morali ai faptelor, nu numai autorii materiali, cari sunt mai puțin vinovați decât cei dintâi. Cum se desface peștele Primăria comunei Iași mai zilele trecute a adus la cunoștința cetățenilor acestui târg prin afișe lipite unde și unde câte unul și mai cu seamă pe lângă reclamele de Cinematograf, se vede că de frica comercianților interesați și a samsarilor care toată ziua mișună prin birourile primăriei. Prin sus pomenitele afișe (ordonanțe) se zicea cum că comercianții vor cumpăra de la marii angrosiști alimentele cu un preț oarecare și le vor distribui la clienți în detail cu un preț prin care vor realiza un câștig de 10 sau 20 bani la kilogram. Avem depozite de pește la Hală, Median și cele de pe la periferii. In zilele de Luni, Mercuri și Vineri când sunt zilele prescrise prin regulament pentru vânzarea peștelui, la ora 9 cel mai târziu nu se mai găsește nici un chitc de leac, ce să mai zicem de ceilalți negustori. La pescăriile statului, nici odată nu s’a adus peștele trebuitor unui oraș ca al nostru, poate că primarul acestui târg este căzut în disgrațiile ministrului însărcinat cu aprovizionarea orașului cu pește, și de aceia noi trebue să ducem lipsă. Din mica cantitate cu care e aprovizionat și oropsitul nostru de oraș, întăi trebue să se împartă la persoanele simandicoase, al doilea sau funcționarii și rudele celor care îl distribue, al treilea birtașii prieteni, și la urma urmei publicul consumator, care de multe ori pleacă amărât și fără mult doritul pește de la stat. Negustorii neprieteni se prezintă dimineața, însoțiți de câte doi trei băieți sau slugi și în schimbul unui mic bacșiș, li se dă câte două kilograme care în total fac 8, iar unui simplu cetățean nu i se dă decât un singur kilogram și acesta cu chiu Cu vai până îl vede lua\ Așa e unde statul iși desface marfa sa. Comuna Iași a pus în vânzare pe lângă multe articole de hrană și tărâțe pentru vaci. Aceste tărâțe se vând cu 7 lei suta de kilograme, doi lei un sac care nu face nici doi bani și transportul 50 bani total 9.50. Dar spre mâhnirea cumpărătorului când aduce acasă aceste tărâțe, e tare ca piatra și când începe să o sfarme dă un miros foarte greu, tărâța fiind aprinsă. Ne întrebăm acuma, țăranul să nu mănânce mămăliga din popușoi aprinși că se îmbolnăvește de pelagră dară noi să consumăm laptele de la vacile hrănite cu tărâțe aprinse ? Nu așa că e frumoasă gospodărie la Primăria comunei Iași, care se interesează mult de cetățenii, care i’au cocoțat1 acolo, unde nu trebue. La M-rea Neamț s’a procedat alaltăeri, la alegerea comitetului. I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei va pleca la 23 a lunei curente, în inspecție în jud. Botoșani, iar la 24 va oficia la biserica din M-rea Gorovei, hramul acestei biserici. •t muamtm t mauemask Cererea lui Eichenkaux Eichenkatz a cerut liberarea sa pe cauțiune, precum și a soției și a cumnatei sale. Dacă Eichenkatz va depune suma de 108000 lei, adecă acea pe care a sustras-o, i se va admite cererea. Max Edelstein și tatăl său, acuzați de cunoscuta excrocherie, continuă a fi menținuți arestați. Comisiunea pentru" concursul de agregație a candidaților de la catedra de Farmacie galenică și chimică, s’a terminat. Dosarul a fost înaintat Rectoratului, din cuprinsul căreia reese că d. dr. C. Deleanu a fost recomandat la menționata catedră. Marea lipsă de zahăr Toate sforțările guvernului de a înlătura criza de zahăr au rămas fără nici un rezultat. Un contract încheiat cu o mare rafinerie din Austria, pentru două sute cincizeci de vagoane cu zahăr, nu s-au putut executa, și de asemenea nu au putut sosi nici acele calități stabilite prin convenția comercială încheiată cu Germania. In țară, nefiind în prezent decât 40 vagoane cu zahăr iar consumul intern ridicându-se până la 300 vagoane pe lună, urmează că peste cel mult 15 zile, vom fi cu desăvârșire lipsiți de acest aliment. Pentru scutiții și reformații care n’au făcut concentrări și pentru toți care vor să aibă o justă ideie despre tehnica militară modernă, sunt foarte interesante vederile din tranșee și formidabilele lupte care se desfășoară astă seară Iu filmul Revolta sîngelui la Cinematogratul lașilor. _JL___ Cea mai mare parte din funcționarii din Burdujeni au trecut la Neam și Suceava, unde sunt foarte bine primiți de comandanții și soldații ruși. In cunoscuta afacere de la Focșani, cu ocazia căreia au fost arestați pănă acum mai mulți avocați și foști deputați, se vorbește că se va produce zilele acestea încă o arestare, care va produce sensație în toate cercurile focșănene. E vorba de o d-nă din înalta societate focșăneană. SPECTACOLE GRADINA BRAGADIRU (Cinematograful Iașilor) Astăzi 9 iunie 1916 program nou, de relevat: REVOLTA SÂNGELUI sau Luptele pe Isonzo. Desfășurare de actualitate în 5 mari acte. Programul e complectat cu vederi și comedii. In pauze debutul comicului de la Alhambra ROGER. GRADINA ȘI SALA CINEMA MODERN.— Astăzi 9 iunie 1916, program nou, de remarcat: KATILINA seria 3-a și ultima parte. GRADINA TRAIAN CINEMA PATHEFRERES.— Astăzi 9 iunie 1916, program nou, de remarcat : URA ȘI RĂZBUNARE dramă în 4 părți. Programul e complectat cu vederi și comedii. ’ TEATRU CINEMA BEJAN (Variete de Vară) In fiecare seară debutul artistelor și artiștilor de primul rang din București de la „Alhambra“, „Cazino de Paris“ și „Majestic“. GLUMA ZILEI Cu ocaziunea închiderei celor mai importante puncte de graniță, din cauza emigrărei populației bucovinene, au rămas neconsolați în special prefecții de Suceava, Dorohoi și Botoșani. Fiind la fața locului, cei trei prefecți, când au văzut cum se prezintă situația la Ițcani, ar fi exclamat îndurerați : — Ce ne mai facem noi. Ni s’au închis toate punctele de graniță... ■ ..................