Evenimentul, iulie-septembrie 1923 (Anul 31, nr. 666-735)

1923-09-15 / nr. 724

două formații pretind că și-au împărțit atribuțiile. Grupul Schager operează în cercurile intelectuale, Wolf în massele proletare. Ceea ce e sigur, e că ambele partide monarhiste fac o încercare destul de grea. | -------OOO-------1 | EVENIMENTULJCSI WI«SK!S|?*ra Albania, Ungaria și Bulgaria - un „Journal des Debats“, cunoscutul ziarist francez Auguste Gauvain publică un interesant articol asupra evenimentelor din Balcani, revoluția din Bulgaria, mișcarea insurecțională din Albania și legăturile promotorilor acestor mișcări cu șoviniștii unguri și cu germanofilii. ? Reproducem pasajile cele mai interesante din articolul publicistului francez: „ Mișcarea insurecțională din Albania pare oprită deocamdată. Dar este sigur că agenți ai organizației interne promacedonice au împins triburile albaneze la revoltă. Generalul ferdinandist Protogherof, refugiat la Budapesta care împreună cu Teodor Alexandros este sufletul acestei funeste asoiații, n’a incetat să comenteze agitația in fostul principat al lui Wilhelm de Wied și să creeze greutăți Serbiei. Cu bani a căror proveniență este lesne de ghicit, el plătea bande totdeauna gata să înceapă tulburările. Cele din urmă desbateri ale Scupcniei au dovedit că guvernul sârb nu va șovăi să ia măsuri militare in cazul cănd instigatorii revoluției ar încerca să-și execute programul lor macedonean. El urmărește cu atăt mai aproape lucrurile acestea cu căt știe că revoluționarii bulgari cari au pus mâna pe putere continuă să aibă relațiuni foarte strânse cu elementele șoviniste din Ungaria. Protoghezos promisese oamenilor însărcinați să execute lovitura de Stat dela 8 Iunie ajutorul Ungariei. Guvernul sărb cunoaște pregătirile societății „Ungurilor cari se deșteaptă" in vederea unei revanșe. Cabinetul Bethlen care pare a urma acum o politică relativ mai moderată, este cu violență atacat de monarhiști. Guvernul Bethlen luptă cu greutate împotriva coaliției drepte cu totul devotată regentului Horty și asociaților secrete. Acum in urmă, in momentul cănd isbucnea revoluția bulgară, el a trebuit să facă front unei tentative de răsturnare prin parlament și unei conspirații legitimiste. La 20 iulie guvernul Bethlen a ordonat, arestarea a 14 tineri, membrii unei asociații fasciste. Inculpații au mărturisit că erau in legături cu mai multe inalte personalități, îndeosebi cu prințul Ludovic Windischgraetz și Ștefan Friederich. In urma descoperirii unei liste de conspiratori legitimiști cuprinzând 200 de nume, s’a procedat la arestarea a 50 persoane. Pare că cei mai mulți din conspiratori se recrutau dintre foști ofițeri puși in retragere după tentativele răposatului împărat Carol. Se constată deci odată mai mult că la obârșia tuturor mișcărilor șoviniste din Germania, Turcia, Ungaria ca și Bulgaria, se găsesc grupuri de foști ofițeri cari aleargă după o aventură. In Ungaria acești nemulțumiți întâlnesc prețioase încurajări de la șeful statului. La inceputul luij Mai, in cursul unei călătorii de inspecție militară frontierele României și Iugoslaviei, relamentul Horthy a prezidat la Nyíregyháza, ceremonia botezului drapelului garnizoanei și a rostit următoarea cuvântare: „Mătasea albă a acestui drapel reprezintă onoarea fără pată a soldaților unguri, chipul Sfintei Fecioare, spiritul creștin, iar emblemele sale dragostea de țară pană la jertfă, credința pană la mormânt, bravura disprețuind moartea când este vorba de apărarea Patriei. Acest drapel va fi intr’o zi mărturie că in Ungaria trăiesc încă toate virtuțile militare care ere singure sunt in stare să asigure că această țară, mutilată, zdrobită și sângerând prin mii de răni, și care este Patria noastră va deveni din nou mare și fericită. După unele informațiuni pare că adevăratul inspirator al loviturii de stat din Bulgaria ar fi fostul ministru al lui Ferdinand de Coburg. Radoslavoff care s’ar fi exprimat astfel față de corespondentul din Berlin a lui „Az Ujsag“: „Pentru Ungaria, noua Bulgarie este o adevărată șansă, ea înseamnă renașterea prieteniei dintre ambele țări. Zvonurile despre o alianță bulgaro-ungară sunt incă premature. Noi avem totuși aceleași dorințe și aceleași nădejdii ca și Ungaria, redusă la o cincime din ceiace a fost... Actualmente insă noi nu voim răsboiul. Ne mulțumim să scrutăm viitorul, să lucram pentru viitor“. A lucra pentru viitor, incercănd să adoarmă vigilența diplomației europene, iată care este scopul învinșilor din 1918. Ziarul „Uj Nemzedek“ se bucură pe față de reîntoarcerea radoslaviștilor la putere și mărturisește speranța că Ungaria va urma in curând pilda Bulgariei și Turciei. Să nu ne îndoim că această nădejde mi este împărtășită in Germania. SÂMBĂTĂ 15 SEPTEMBRIE, ora 9 seara .......Redeschiderea vechiului ---------------------Teatru-Variete „TANASACHE“ Strada Cuza Vodă No. 42 cu un program artistic ales.Localul este renovat complect,-Bufetul bine asortat cu tot felul de băuturi BUCĂTĂRIA EXCELENTEI CASE „TANASACHE“ Sala Hotelului „BINDER“ Strada Lăpușneanu—■ Renovată complect și mărita.—Se închiriază pentru Nunți» Baluri» Ceaiuri dansante. Conferințe.—Se servesc banchete în mod ireproșabil de către Casa „TANASACHE“ Informații și fine s’a hotărât la București ca deschiderea expoziției de la Iași să aibă loc neapărat în ziua de 27 Septembrie, cănd va asista la această solemnitate și Principele Carol. M. S. Regele va veni în Iași pe la 5 Octombrie să viziteze expoziția. Comitetul expoziției nedispunănd de bani și timp suficient pentru a construi grajdurile necesare s’a hotărât ca vitele să fie expuse în grajdurile reg. 7 Roșiori. Expoziția de vite nu va dura decât 10—15 zile, dat fiind lipsa de local propriu și marile cheltueli pentru întreținere. D. Ministru Constantinescu a promis suma de 800.000 lei pentru partea zootehnică a expoziției. Comisiunea Interimară in ședința (de la 8 Septembrie ), a aprobat a se plati o cotă de 2 lei de tacâm, pentru a fi servit in restaurante in mod special cu o față de masă și unt șervet cu totul curate eșite de la spalat și calcare. «In ziua de 29 Septembrie crt. ora 11 dimineața se va ține in focalul acestei Primării i licitație orală pentru vânzarea unei trasări. Garanție provizorie 200 lei. Dispozițiunile art. 72—83 din Legea Contabilităței se va aplica acestei licitații. Trăsura se poate vedea in fiecare zi de lucru la Depozitul Bucșinescu. Dl General Gherculescu, președintele Regionalei F. S. S. R. Iași, in vederea ciclului de serbări sportive care vor avea loc in parcul Regele Ferdinand, cu ocazia Expoziției Agricole, a lansat un apel către Băncile și instituțile locale, cerând să-și dea concursul prin constituire de premii pentru championatele ce vor bine-voi, cu dedicațiile ce vor crede de cuviință. Din partea Regionalei Iași se dau materiale sportive in valoare de 20 mii lei. Cunoscând importanța ce o prezintă sportul in desvoltarea fizicului tineretului nostru, cunoscând strălucirea la care e ajuns in toată lumea civilizată, sperăm că apelul D-lui General, va avea un larg răsunet și că-și va face fiecare o sfăntâ datorie, să încurajeze cât mai mult avântul, ce a luat la noi in țară, educația sportivă. Se aduce la cunoștința echipelor de Loot-Ball și Atletism, care doresc să ia parte la serbările ce se vor da in ziua de 27—30 Septembrie, 5—7 și 14—20 Octombrie a. c. in parcul sportiv„Regele Ferdinand“, să-și comunice de urgență la ce anume concursuri de atletism pot lua parte și cu ce categorii de echipe de Foot-Ball Asociație doresc a lupta. •• Tabela de inscriere nominală și pe categorii se va trimită Regionalei pe adresa Cercului Militar Iași, str. Carol No. 32. —?— Atragem atenția primăriei să dea zor cu repararea stradei Carol deoarece în timp de o săptămână vor începe a vizita orașul nostru atîta lume străină cari vor veni în vederea expoziției și nu ne stă de Ioc frumos să Se prezinte orașul în starea în care să găsește. In toate organizațiile partidului Național se înregistrează foarte multe cereri de noi înscrieri în partid, în multe părți crîmpeele complecte ale așa zisului partid al poporului au cerut înscrierea din partidul Național de sub conducerea d-lui Maniu. Vizitele care au început a se face fruntașii partidului Național au produs complecte reverimente aducând, un sport neașteptat pentru consolidarea partidului. La cimitirul Eternitatea s’a oficiat un parastas, in memoria regretaților aviatori Vlaicu și Garanția. Au asistat toți ofițerii aviatori. Direcțiunea Generală a C. F. R., a acordat o reducere de 50 la sută (cincizeci la sută) pentru toți călătorii, cari vor veni din provincie în Capitală în zilele de Duminică, Luni și Marți (9, 10 și 11 Septembrie) și pentru Duminecă 16 Septembrie. Acești călători nu se vor putea înapoia, decât vizând biletele la Parcul Carol, la Exposiția și serbările organizate de „Asociația Presei“. ȘCOLARE.—înscrierile la Liceul de băeți „M. Kogâlniceanu“ din strada Carol No. 23 Iași, se fac în ori ce zi între orele 4—6 p. m., taxele sunt acele de la clamele paralele de la liceele statului. Elevii nu dau examen de admitere în cl. l a. Școala e cu aceleași drepturi ca școlile statului. Regulamentele în privința purtării, frecventării și promovării elevilor sunt de la școlile publice ale statului. EXAMENELE DE ADMITERE DE LA LICEUL INTERNAT La Liceul Internat, începe la 15 Septembrie examenul de admitere pentru bursieri. Sunt vacante 14 locuri pentru clasa I-a și 5 pentru celelalte clase. Se mai ține concurs pentru 30 locuri de bursieri, acordate de ipinasterul de instrucție pentru ființe săteni și de funcționari. . % DE LA CONSILIU DE REZBOIU Dri Consiliul de războiu, a judecat pe sublocotenentul Musteață din aviație, dat judecăței pentru mai multe fapte cu caracter grav.In urma unor brilante pledoarii a d-lui Eraclide și D. Dimitriu, consiliul a achitat pe sublocotenent. Cinema Modern Astăzi in ambele matineuri la ora 3 și 5 jum. și seara ia 9 lum. Formidabilul succes mondial Opera complectă in 8 acte mari Focul s’a sfârșit (Revineva plus) . Dramă modernă in 8 acte din viața reală. Montare fastuoasă— Toalete ultima creație. în rolul principal apare D-rul Paul Baratoff de la Teatrul Național din Petrograd. Spectacolul mai cuprinde o splendidă comedie „Zigoto încasator de chirii“ în 2 acte. Grădina și Sala Sidoli Astăzi și in zilele următoare. Zilnic câte 2 matineuri ora 3 și 5 jum și seara la 9 jum. Samson și Dalila Cea mai fastuoasă reconstituire a nemuritoarei legende biblice cuprinzând in același timp o melodramă modernă. in rolul Dalilei frumoasa pariziană d-ra Maria Corda de la Teatrul Sarah Bernhardt. In rolul lui Samson celebrul artist uriaș Alfredo Galpr. —s—