Făclia, aprilie-iunie 1970 (Anul 24, nr. 7277-7352)

1970-04-01 / 7277. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITIVÄ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI—Nr. 7277 Miercuri 1 aprilie 1970 4 pagini 30 bani EFICIENȚĂ, CALITATE, RĂSPUNDERI Recenta Plenară , C.C. al P.C.R. și sesiunea M.A.N. au dezbătut, aprobat și votați Legea privind asigurarea și controlul calității produselor și Legea organizării și disciplinei muncii in unitățile socialiste de stat Legile adoptate reprezintă un ansamblu de măsuri, norme și reguli, care dau expresie imperativelor economice și social-politice ale actualei etape de dezvoltare a țării noastre; ele au menirea de a ridica pe noi trepte calitative preocupările pentru creșterea eficienței economice a întregii activități. Obținerea unei înalte eficiențe economice nu poate fi realizată fără organizarea unei discipline a muncii în unitățile socialiste de stat. Or disciplina înseamnă, în primul rînd, folosirea integrală atît a capacităților de producție de care dispune unitatea economică, cit și a timpului de lucru. Legea organizării și disciplinei muncii obligă conducerile unităților economice, consiliile de administrație, comitetele de direcție, să asigure cadrul necesar pentru îndeplinirea atribuțiilor și creșterea răspunderilor ce revin tuturor celor care participă la realizarea producției. Pornind de la noile reglementări și de la răspunderile sporite ce revin unităților economice pentru produsele destinate exportului, conducerile unităților economice trebuie să fie odată în plus convinse că pe piața internațională se impun acele produse care se disting prin caracterul modern (estetic), trăinicie și preciziune sporită în funcțiune. Evident, că aceste calități primează în competitivitatea internațională și influențează direct asupra factorului preț, care nu ne este indiferent. Produsele unităților economice din județ, ca și cele din întreaga țară vor putea pătrunde pe noi piețe externe și vor avea o competitivitate sporită dacă vor îndeplini și răspunde celor mai sporite exigențe ale beneficiarilor. Numai astfel ele se vor putea impune pe piața altor țări. Calitatea produselor este o noțiune deosebit de complexă, iar ridicarea continuă a calității avizează răspunderea tuturor întreprinderilor, a unităților economice, a tuturor lucrătorilor care intervin pe fluxul de producție — de la concepția produselor și pregătirea fabricației pînă la finisare, punerea în funcțiune și verificarea lor la consumator. In această viziune a legii asigurării și controlul calității, calitatea vizează deopotrivă activitatea de cercetare științifică și proiectare a noilor produse, perfecționarea proceselor tehnologice și respectarea disciplinei de pro-Traian PINTEA, directorul Cabinetului județean pentru probleme de organizarea științifică a producției și a muncii (Continuare in pag. a llt-a) Lucrările agricole de primăvară Semănatul culturilor timpurii nu mai poate suferi amintiri In cadrul teleconferinței avute luni, 30 martie a.c., de conducerea Ministerului Agriculturii și Silviculturii cu direcțiile agricole județene, s-a subliniat drept cea mai urgentă și de răspundere sarcină care stă în fața unităților agricole în această perioadă terminarea semănatului culturilor din epoca I. Urgentarea însămînțării culturilor timpurii se impune cu atît mai mult în întreprinderile agricole de stat și cooperativele agricole din județul nostru, unde semănatul păioaselor de primăvară, a plantelor furajere, sfeclei de zahăr și a unor legume a fost început până acum doar sporadic. Ținînd seama de faptul că previziunile meteorologice indică, în continuare, timp rece, conducerile și specialiștii cooperativelor agricole vor trebui să ia măsuri, fără a mai aștepta o schimbare generală a mersului vremii, pentru terminarea într-un interval cet mai scurt a însămînțării culturilor din epoca I. Pentru aceasta se cer identificate toate suprafețele zvîntate suficient și să fie folosite din plin toate forțele și mijloacele de lucru. Acolo unde umiditatea solului nu permite utilizarea mijloacelor mecanice la pregătirea patului germinativ și la semănat, este necesar să fie folosite cu maximum de randament atelajele existente. Conducerile unităților agricole și a secțiilor de mecanizare vor trebui să acorde toată atenția și executării arăturilor de primăvară, lucrare ce a fost realizată pînă acum pe mai puțin de 10 la sută din suprafețele prevăzute, precum și grăparului arăturilor de toamnă. In vederea grăbirii lucrărilor din campania de însămînțări, se vor întocmi programe de lucru pentru tractoare, inclusiv pentru ziua de duminică. Specialiștii din unități vor lua, de asemenea, măsuri pentru executarea lucrărilor de întreținere a semănăturilor de toamnă: evacuarea apei care băltește pe unele tarlale, tăvălugirea semănăturilor descălțate precum și îngrășarea suplimentară a griului de toamnă. Paralel cu aceste acțiuni, se cer efectuate la timp lucrările de sezon în sectorul horticol. In legumicultură, se vor urgenta insămințările in răsadnițe precum și repicatul răsadurilor. De asemenea, se vor însămînța în cîmp rădăcif oele, ceapa, usturoiul și celelalte legume din epoca. In pomicultură este necesar să se execute cit mai grabnic tăierile, arăturile între rîndurile de pomi, fertilizarea cu Îngrășăminte naturale și chimice, iar în vii se va termina de îndată dezgropatul și se vor efectua tăierile, respectiv legatul viței de vie. Se impune, de asemenea, să fie grăbite lucrările de pregătire a terenului și efectuarea plantării pomilor, viței de vie și arbuștilor fructiferi. Aspect cotidian la sfîrșit de lună, in hala de montaj a uzinei Unirea din Cluj. Noi mașini textile vor pleca spre diferite întreprinderi din țară U.T.C.-istul Alexandru Rad la cuptorul de sinterizare a uzinei „Sinterom" Cluj SiUSi 0 f. Dialog dincolo de catalog Acum, în preajma vacanței de primăvară, uteciștii de la Liceul economic din Cluj au discutat în adunarea generală a organizației o temă mereu actuală și mereu interesantă: timpul liber al elevului, acest anotimp intim și propriu tuturor anotimpurilor calendaristice. Ce pot, în fond, discuta elevii dincolo de filele catalogului, care este o imagine completă a profesiunii de elev? Ce-i preocupă pe uteciști dincolo sau în paralel cu munca specifică pasionantă, învățătura? Bineînțeles, sunt multe de discutat, de mărturisit, de înțeles. Se poate da și o definiție — probabil, profană — a timpului liber. Apoi, fără o ordine prestabilită, intră în obiectiv: întrunirile, politețea, moda, prietenia, dragostea, un posibil cerc de dans, întîlniri sportive, cartea, filmul, teatrul Aria se poate lărgi, pe măsura necesității de a contracara eforturile depuse în clasă și în orele de studiu, ca un antidot împotriva oboselii intelectuale. 2. Cu bloc-notesul prin grupe Cu mult timp înainte de adunarea generală, profesoara Constanța Popescu, îndrumător U.T.C., Maria Ranga, secretar U.T.C. și alți membri ai comitetului U.T.C. din liceu, au întreprins o anchetă, cu bloc-notesul în mină, printre elevii grupelor U.T.C. Ce faceți în timpul liber? Aveți timp liber suficient? Dar ce înțelegeți prin timp liber? Vă pasionează manifestările organizate de liceu? Ce vă pasionează mai mult cînd sunteți liberi? Ce ați vrea să faceți, iar condițiile nu vă permit? Cunoașteți elevi și eleve de la alte școli? Itinerariile voastre se întîlnesc în timpul liber? Din răspunsurile uteciștilor, din opiniile lor a rezultat un referat complex și detaliat despre ceea ce se înțelege, în liceu, prin noțiunea de timp liber și ceea ce trebuie să devină prin efortul și opțiunea tuturor elevilor. Numărul celor care au luat cuvîntul, 10 elevi, a fost o dovadă că uteciștii de la liceul economic gîndesc cu toată seriozitatea timpul liber și își exprimă cu fermitate convingerile. 3. Cei 10 completează Caracteristica discuțiilor? PASIUNEA. O pasiune cu adevărat tinerească și responsabilă. Vasile Șerbeanu, Lidia Crișan, Mariana Peteanu, Aurel Neag, Maria Bochiș, Todor Bodea, Lenuța Groza, Mariana Pop, Maria Nicula sau Maria Ranga, fie că s-au referit la comportarea în școală și în afara ei, la preocupări pentru viitoarea profesiune sau la distracții, prin ideile exprimate și susținute convingător au arătat care trebuie să fie preocupările organizației U.T.C. din liceu în viitorul trimestru. De altfel, propunerile și părerile din această adunare pot constitui baza planurilor de muncă ale grupelor și repere pentru membrii corpului didactic din liceu. 4. Cîteva minute expresive Există, firește, o întreagă filosofie a timpului liber, o metodică a lui și, mai ales, o practică izvorîtă din experiența unor grupuri și colectivități, din înclinația și predilecția tinerilor. Că soluțiile alambicate nu sînt niciodată eficiente ne-au demonstrat-o cele cîteva minute artistice din finalul adunării. Mariana Pop, Lenuța Groza, Mariana Rotam, Voichița Miron și Rodica Rusu au dat un adevărat minirecital de poezie și muzică ușoară. Dar un recital care a emoținat, atestînd existența unor talente reale în liceul economic. (Cred cu toată seriozitatea că uteciștii din liceu ar putea să aibă unul din cele mai valoroase cercuri dramatice de elevi din Cluj, dacă nu se invocă din nou supraaglomerația. Tot așa, cred că o formație orchestrală și vocală de muzică ușoară, n-ar fi un vis, dacă luăm în serios premiza instrumentelor aflate în posesia liceului. Firește, instrumentiști pot fi „împrumutați“ de la alte licee, dar sprijinul Comitetului municipal al U.T.C. este absolut indispensabil. _________________ 5. Dacă pornim de Putem lărgi cercul posibilităților. Este imposibilă inițierea unui cerc de dans? Fără îndoială, nu. Un elev de la liceul de coregrafie sau un balerin de la cele două opere din Cluj ar deveni cu plăcere „maistru de dans“. O condiție: să fie solicitați, iar Comitetul municipal al U.T.C. să intervină concret. Este greu să se organizeze mai multe întruniri? Firește, nu, dacă se fac în colaborare cu alte licee și dacă sunt, iarăși, dirijate formațiile orchestrale din Cluj. Sunt greu de organizat vizionările colective a meciurilor de pe terenurile și din sălile clujene? Nu, însă profesorii de educație fizică trebuie să-și dea mai mult interes. Direcțiunea liceului este bine intenționată și dispusă oricînd să-i sprijine pe uteciști. Dar întreg corpul didactic are obligația să contribuie la îmbogățirea valorică a timpului liber — cu pasiune și răspundere. Adrian ARION Fascinația anotimpului intim. PASIUNEA la paranteză Ședință de lucru la Comitetul județean de partid Ieri după-amiază a avut loc o ședință de lucru a Comisiei organizatorice a Comitetului județean de partid, la care au participat tovarășii Constantin Crișan, secretar al Comitetului județean de partid Cluj, Toader Moldovan, Remus Bucșa și Clement Rusu, membri ai Biroului Comitetului județean de partid. In cadrul ședinței s-a analizat modul în care s-a îndeplinit programul de activitate pe trimestrul I. Membrii comisiei au informat biroul asupra participării lor la munca organizațiilor de partid din județ și a ajutorului acordat acestora în orientarea activității comuniștilor, pregătirea și desfășurarea adunărilor de partid, soluționarea diferitelor probleme specifice locului de muncă. Apreciind ajutorul primit din partea comisiei în efectuarea unor studii și controale, în îndrumarea și ajutorarea organizațiilor de partid, tovarășul Constantin Crișan a expus în fața celor prezenți cîteva din concluziile ce se desprind din documentele recentei plenare a C.C. al P.C.R. privind întârirea findurilor organizațiilor de partid, ridicarea nivelului muncii de selecționare, pregătire și promovare a cadrelor, perfecționarea stilului și metodelor de muncă ale organelor și organizațiilor de partid. Pornind de la aceste importante concluzii, tovarășul Constantin Crișan a făcut unele precizări privind activitatea viitoare a membrilor comisiei organizatorice. In încheiere a fost discutat și stabilit programul de activitate pe trimestrul II. Printre principalele preocupări ale comisiei în perioada următoare se înscriu unele studii și controale asupra muncii organizațiilor de partid pentru consolidarea fondurilor proprii, pentru întărirea disciplinei de partid și de stat, precum și urmărirea modului în care se îndeplinește Hotărîrea C.C. al P.C.R. cu privire la îmbunătățirea consultării și informării activului de partid, a comuniștilor și a celorlalți oameni ai muncii asupra problemelor politicii interne și internaționale a partidului și guvernului. Azi începe LUNA CURĂȚENIEI" Potrivit unei tradiții, azi începe în municipiul Cluj „Luna curățeniei“. Ca și în anii trecuți, în cadrul inițiativei promovate de Consiliul popular municipal, se vor desfășura numeroase acțiuni de igienizare și înfrumusețare, cu participarea maselor de cetățeni. In fruntea acestor acțiuni se vor afla, desigur, deputații, comitetele de cetățeni, comisiile de femei, comitetele asociațiilor de locatari și activele circumscripțiilor sanitare. Pentru ca „Luna curățeniei“ să-și atingă scopul, iar orașul Cluj să-și recîștige — după lunile de iarnă — înfățișarea îngrijită și curată, prospețimea și aspectul tineresc de primăvară. Comitetul executiv al Consiliului popular municipal adresează tuturor cetățenilor apelul de a participa activ la acțiunile prevăzute, de a-și pune în valoare hărnicia și spiritul de buni gospodari. Atenția generală va fi reținută, firește, de rezolvarea unor sarcini concrete: curățirea locuințelor, a părților de folosință comună din clădiri, a pivnițelor, podurilor, curților și grădinilor, a trotuarelor și rigolelor; văruirea fațadelor; repararea sau înlocuirea gardurilor și porților deteriorate; degajarea impurităților din zonele verzi și de pe terenurile virane. O grijă deosebită trebuie să acorde asociațiile locatarilor problemei înfrumusețării clădirilor. Este recomandabil în acest sens să se procure și să se instaleze suporturi de flori în balcoane, în casele scărilor și în alte locuri de acces comun, precum și suporturi de drapele, să se înlocuiască materialele de pavoazare învechite sau degradate etc. îndatoriri de seamă revin întreprinderilor și instituțiilor. Acestea — suntem convinși — vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura o curățenie desăvirșită în incinta și în fața sediilor și pentru a ameliora aspectul general al fațadelor. In prima jumătate a lunii aprilie, activele circumscripțiilor sanitare, urmărind respectarea dispozițiilor legale și realizarea sarcinilor stabilite de Consiliul popular municipal, vor controla starea igienico-sanitară a imobilelor de toate categoriile și vor da îndrumări pentru înlăturarea deficiențelor constatate. In a doua jumătate a lunii aprilie, se va trece la controlul riguros al îndeplinirii îndrumărilor date și la luarea măsurilor de rigoare. Pe baza indicațiilor date de Consiliul popular municipal, Întreprinderea comunală Cluj va ridica și transporta rezidurile rezultate din acțiunea de curățenie, după următorul program: • în fiecare marți din zona cuprinsă intre străzile Marinescu, Viilor, Observatorului, Turzii, Avram Iancu și Petőfi; 9 în fiecare miercuri din străzile Lenin, Aurel Vlaicu, Oașului, Turzii, Budai Nagy Antal și din cartierele Bulgaria, Iris și Gheorgheni; 9 în fiecare joi din cartierele Gruia, Dimbul Rotund și Grigorescu. D In fiecare vineri din zona situată între străzile Mănăștur, Florești, Hașdeu, Marinescu și Viilor. La buna desfășurare a „Lunii curățeniei“ își vor aduce contribuția și alte Unități ale Consiliului popular municipal, executînd lucrări de bună gospodărire și înfrumusețare. Astfel vor fi reparate sectoarele de străzi deteriorate în timpul iernii (pe principalele artere de circulație), fațadele, soclurile, burlanele și jgheaburile a numeroase clădiri proprietate de stat; vor fi amenajate zone verzi și se vor executa plantații de arbori ornamentali, iar în diferite circumscripții electorale și cartiere se va trece la reamenajarea parcurilor vechi, bineînțeles prin munca patriotică a cetățenilor. „Luna curățeniei“ privește și organizațiile comerciale locale care au datoria de a acționa pentru realizarea unei curățenii exemplare în toate depozitele și unitățile de desfacere, acordînd toată intenția vitrinelor, aspectului exterior al magazinelor și firmelor luminoase. Animați de dorința de a ne vedea orașul mai curat, mai bine gospodărit, mai frumos, să participăm cu toții la succesul „Lunii curățeniei“! Ședința Biroului executiv al Consiliului județean Cluj al Frontului Unității Socialiste Ieri a avut loc ședința Biroului executiv al Consiliului județean Cluj al Frontului Unității Socialiste, sub președinția tovarășului Ioan Beu, vicepreședinte al Consiliului județean. In cadrul ședinței, tov. Victor Rodina, secretarul Consiliului județean a prezentat o amplă informare privind îndeplinirea planului pe primul trimestru al Consiliului județean al F.U.S. și sarcinile actuale în lumina cuvîntării tovarășului Nicolae Ceaușescu la Plenara Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Membrii Biroului executiv, au analizat activitatea depusă de Consiliul județean în trimestrul I și au făcut propuneri pentru îndeplinirea în bune condiții a sarcinilor de viitor. Biroul executiv a aprobat planul de muncă pe trimestrul II al acestui an. In încheierea ședinței a luat cuvîntul tovarășul Ioan Beu care a arătat modul cel mai eficace în care pot contribui atît membrii Biroului executiv, cît și conducătorii organelor și organizațiilor care alcătuiesc Frontul Unității Socialiste la traducerea în viață a sarcinilor izvorîte din obiectivele actuale ale partidului nostru. TELEX*TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TE “CT JEJmIM KIBL. CMeLA* LEX*TELEX»TELEX»TELEX»TELEX» TELEX»TELEX* TELEX»TELK • 0 1 aprilie intră în vigoare noul orar al curselor aeriene interne și externe ale „TAROM“. Orarul va fi valabil pînă la 31 octombrie. • In zona industrială din vestul municipiului Craiova a intrat marți în funcțiune noua fabrică de bere, proiectată pentru o capacitate anuală de 400 000 dl bere în cinci sortimente și 11 000 tone mari. • La Ankara a fost semnat un protocol care reglementează schimburile de mărfuri dintre Albania și Turcia pe anul 1970. • Ministerul Invâțămintului a predat tiparului „îndrumătorul pentru admiterea în școlile profesionale în anul școlar 1970- 1971“. Noul îndrumător face cunoscute schimbările intervenite în datele examenului de admitere. înscrierile se fac, de pildă, în perioada 1-5 iulie, examinările se desfășoară în intervalul 6—14 iulie, candidații susținînd lucrările scrise în zilele de 7 și 8 iulie, iar probele orale între 9—14 iulie. De asemenea, el prezintă candidaților școlile profesionale create anul acesta în numeroase localități din țară. PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL U.T.C. Ieri, 31 martie a.c., a avut loc plenara Comitetului județean Cluj al U.T.C., în cadrul căreia a fost analizată preocuparea organelor și a organizațiilor U.T.C. în mobilizarea tinerilor din județ la traducerea în viață a sarcinilor din domeniul agriculturii. Au luat parte membrii Comitetului județean al U.T.C., ai Comisiei permanente pentru problemele tineretului de la sate, secretari ai organizațiilor U.T.C. din C.A.P., invitați din partea Direcției agricole județene, Trustului zonal I.A.S., U.J.C.A.P. și alții. La lucrările plenarei a participat, de asemenea, tovarășul Alexandru Galoș, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R. In cadrul lucrărilor a fost prezentată o informare asupra activității desfășurate și planul de măsuri pentru perioada următoare. Au urmat discuții. In încheierea dezbaterilor, tovarășul Alexandru Galoș a subliniat sarcinile și măsurile ce trebuie luate de către Comitetul județean U.T.C. pentru a contribui la traducerea în viață a programului elaborat de partid în vederea dezvoltării agriculturii. OASPEȚI PE SCENA OPEREI ROMÂNE DIN CLUJ . După un turneu de un răsunător succes, pe scenele lirice europene, balerinii Magdalena Popa, artistă emerită, și Sergiu Ștefanschi, de la Opera Română București, vor evolua pe scena Operei Române Cluj, vineri, 3 aprilie 1970, în „Giselle“ de Adolph Adam. Alături de ei mai menționăm pe Valeria Căprariu-Gherghel, Emilian Bartes, Aurel Mărgineanu și alții.