Făclia, ianuarie-martie 1971 (Anul 25, nr. 7510-7584)

1971-01-03 / 7510. szám

PROLETARÎ DIN TOATE ȚÂRÎLE, UNIȚIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII — Nr. 7510 Duminică 3 ianuarie 1971 4 pagini 30 bani Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cind ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român: inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit însă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naționale importante cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm într-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cit și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului și statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai înalt a cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiții de viață din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători și proprietari ai mijloacelor de producție — o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politici de construcție socialistă. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creației conștiente a poporului, deplin suveran în țara sa, stăpîn pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, țeluri precise. La cîrma țării se află încercatul nostru partid comunist, strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orinduiri, după învățătura marxist-leninistă aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit. Dragi tovarăși. Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale a constituit-o succesele forțelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere și colaborare. Viața a adus noi și noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber și independent, că ele sînt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominație, dictat și agresiune, să lupte pentru ca toate națiunile să poată colabora in deplină egalitate, în folosul propriu și al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere față de soarta poporului român și a păcii mondiale, a desfășurat o intensă activitate internațională. S-au lărgit relațiile de prietenie și colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase țări ale lumii, în acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte și întîlniri între reprezentanții României și ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român și celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale frontului antiimperialist. Țara noastră a depus eforturi susținute pentru normalizarea situației pe continent și înfăptuirea securității europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă și fructuoasă cooperare între state. In același timp, am acționat consecvent pentru stingerea focarelor de război și încordare care periclitează securitatea și liniștea omenirii, pentru rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale. Ca rezultat al politicii și activității sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu și simpatie în rîndul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viața internațională. Intrăm în noul an cu hotărîrea fermă de a extinde și mai mult relațiile de prietenie, alianță și colaborare cu toate țările socialiste, de a face totul pentru întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. In același timp, acționînd în spiritul coexistenței pașnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-științifice și culturale cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalității în drepturi, încrederii și stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-și hotărî singur soarta, corespunzător voinței, intereselor și aspirațiilor naționale. Ne vom consacra eforturile și în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război și a conflictelor din Indochina și Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace și securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale și spirituale, să marcheze succese și mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independență și colaborare, să aducă noi victorii forțelor socialismului și păcii. In această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii — dumneavoastră, muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități, tuturor celor care prin activitatea și eforturile lor înalță luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorințelor, realizări cît mai mari în muncă și viață. La mulți ani dragi compatrioți! „La mulți ani, 1971!" Fotografia: Rudolf WAGNER Itycii 0 NTRUNIRE LA CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI CLUJ Joi, 31 decembrie, în ultima zi a anului 1970, la Consiliul popular al județului Cluj, tovarășul Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, s-a întîlnit cu reprezentanții întreprinderilor, instituțiilor, organizațiilor de masă și obștești, conducerile instituțiilor de învățămînt superior și ai Academiei, cu numeroși oameni de cultură și artă. Erau prezenți, de asemenea, membrii birourilor comitetelor județean și municipale de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipale, ai consiliilor Frontului Unității Socialiste. In numele biroului Comitetului județean de partid și a biroului permanent al Consiliului popular județean, tovarășul Aurel Duca a adresat calde felicitări celor prezenți, tuturor oamenilor muncii din județ — români, maghiari și de alte naționalități — pentru realizările mari obținute în anul 1970 și în decursul cincinalului, în îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor trasate de partid, pentru traducerea cu succes în viață a mărețului program elaborat de Congresul al X-lea al partidului, pentru contribuția valoroasă adusă de cetățenii județului la continua înflorire a patriei dragi — România socialistă. Tovarășul Aurel Duca a adresat mulțumiri, întreaga gratitudine și recunoștință conducerii partidului și statului nostru, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, pentru ajutorul acordat Județului Cluj in dezvoltarea sa economică și social-culturală, asigurînd conducerea partidului că oamenii muncii din această parte a țării vor desfășura și în noul cincinal o muncă bogată în rezultate, la înălțimea sarcinilor puse de construcția socialistă a patriei. In încheiere tovarășul Aurel Duca a transmis cele mai bune urări de succese în muncă, sănătate și fericire in noul an 1971, oamenilor muncii, întregii populații a județului Cluj. Cu prilejul ANULUI NOU Secvență de la întîlnirea ce a avut loc joi, 31 decembrie 1970, la Consiliul popular județean LA INTERFERENȚA DINTRE VECHIUL SI NOUL AN Cînd bătrânul '70 se pregătea să ne spună „bun rămas", am urcat în mașină, însoțit de colegul meu fotoreporterul și am pornit la drum. In urbea noastră domnea o tăcere adîncă. Străzile erau pustii. Doar din loc în loc, este un trecător grăbea, împovărat de pachete. Strălucirea orbitoare a ferestrelor puternic iluminate dezmințea însă liniștea aparentă ce părea să domine orașul. CALE LUNGA, DRUM DE FIER La clubul „Metalul", unde am făcut primul popas, petrecerea era in toi. Se bea, se cînta, se făceau glume. Ceferiștii erau bine dispuși. Și aveau motive. Reușiseră, in anul ce-l incheiau, să treacă cu bine peste greutățile provocate de stihia din primăvară, care a măturat din care mulți kilometri de cale ferată, numeroase poduri, viaducte de pe raza Regionalei de căi ferate Cluj. Acționînd hotărît, tenace, ei au înlăturat operativ urmările inundațiilor, astfel incit, in luna noiembrie, planul cincinal a fost îndeplinit. Și de obligațiile asumate pentru anul trecut ei s-au achitat cu cinste. In timp ce aici la club se petrecea în toată legea, Biro Mihai, Gavril Ardeleanu și alți ortaci de-ai lor străbateau în viteza locomotivelor pe care le conduceau magistralele regionalei. La ora „zero", mecanicii de locomotivă Simion Gherman din Cluj și Vasile Hosan din Dej spuneau bun venit lui ’71 în stația Boju. Vinul din primul pahar cu care ceferiștii au întimpinat noul an nici nu fusese băut, cind mecanicul György Francisc părăsea stația Cluj. Era prima garnitură a noului an, care transporta 1.700 tone diverse materiale, ce in curind vor lua forma primelor produse din planul de producție al noului an. ȘTAFETA NOULUI CINCINAL „Sinterom“ — ui este o marcă bine cunoscută. In dulcea legănare a taximetrului sau I. CONSTANTINESCU (Continuare in pag. a ll-a) Clubul „Metalul“. Revelionul ceferiștilor too Felicitări prezentate tovarășului ION GHEORGHE MAURER de către corpul diplomatic La 31 decembrie, Niccolo Moscato, ambasador al Italiei și decan al corpului diplomatic, însoțit de un grup de ambasadori acreditați la București, au prezentat felicitări de Anul Nou tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. La primire a participat Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe. (Agerpres) MÂNÂȘTURUL NOU 39 decembrie 1970... Ziua de naștere a noului cartier al orașului Cluj. In această zi a fost afundată prima casina în pămîntul care, de acum înainte va fi teatrul transformărilor caracteristice marilor șantiere de construcții. Mănășturul nou, care în viitor, poate, va fi mai mare decât Cartierul Gheorgheni, în prima etapă va fi alcătuit din aproximativ 190 blocuri, de cinci și zece nivele, cu 5844 de apartamente. Proiectul întocmit pentru prima etapă a cartierului cuprinde, pe lingă blocuri, 4 școli, un complex comercial, sală de cinematograf cu 350 de locuri, trei clădiri pentru creșe, cămine și grădinițe, două garaje cu 5—6 nivele și, bineînțeles, spații verzi, terenuri de sport și terenuri de joc. In partea de vest al viitorului cartier viitorul parc este deja în curs de amenajare. Clădirile care se vor construi în prima etapă vor primi căldură de la 6 centrale termice. încadrat între Calea Florești, străzile Batozei și Lingurarilor, noul cartier va ocupa aproximativ 50 de hectare. Acest complex de locuințe, cu dotările respective, va fi realizat în cursul cincinalului 1971—1975. Revelionul metalurgiștilor din Cîmpia Turzii Nicăcind sala sporturilor din orașul de pe malurile Arieșului n-a cunoscut o animație atît de deosebită, nu a fremătat de voie bună la o cotă care să egaleze atmosfera de sărbătorească petrecere și optimism din seara revelionului ’71. • Peste 700 de oțelari, luminatori, trefilatori, galvanizatori, cablari, salariați din serviciile centrale și din celelalte sectoare de activitate ale Industriei sîrmei, împreună cu membrii lor de familie, și-au dat aici întîlnire ca să întîmpine după tradiție leatul 1971, poartă de intrare într-un nou cincinal, intr-un nou deceniu, cu bucuria marilor succese adunate pe răbojul anului de la care și-au luat rămas bun, dacă se are în vedere în primul rînd faptul că planul a fost îndeplinit, la valoarea producției globale, cu 8 zile înainte de ruperea ultimei file din calendar. Sub acele orologiului care urcau pe arcul timpului către cumpăna dintre ani, metalurgiștii din Cîmpia Turzii au evocat izbînzi în muncă, au făcut glume, s-au veselit după datină, și-au mărturisit gîndurile și sentimentele, hotărîrea neabătută de a realiza exemplar sarcinile de plan aferente anului de debut în cincinalul 1971—1975, iar cînd, după emoționantul mesaj de împliniri și perspective adresat întregului nostru popor de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a răsunat urarea „La mulți ani!“ și paharele au fost golite în cinstea tînărului an care începea, pe platforma oțelăriei, echipa topitorului șef Ioan Hiriza conducea elaborarea în cuptorul Martin a primei șarje din producția 1971. Era începutul convertirii priceperii și vredniciei colectivului de muncă din cetatea de oțel a județului Cluj în cele dintîi succese ale noului an. In primele 40 de ore ale acestuia, oțelarii realizaseră deja circa 10 tone de metal peste plan. Vasile CHICU