Făclia, iulie-septembrie 1972 (Anul 26, nr. 7974-8051)

1972-07-01 / 7974. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Bilanț fructuos, perspective mobilizatoare în dezvoltarea agriculturii cooperatiste din județul nostru Ing. Alexandru GALOȘ, președintele U.J.C.A.P. Cluj ■ tn cinstea apropiatei Conferințe Naționale a partidului din iulie a.c. și a aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii, țărănimea cooperatistă din Județul Cluj este angajată plenar în efortul general al întregului popor pentru realizarea și depășirea prevederilor mărețului program elaborat de cel de al II-lea Congres al partidului de dezvoltare a României socialiste. Muncind neobosit pe ogoare pentru executarea fiecărei lucrări la timpul optim și de bună calitate, țăranii cooperatori își manifestă atașamentul deplin față de politica partidului de dezvoltare a agriculturii, hotărîrea de a nu-și precupeți eforturile în vederea realizării unor producții sporite în acest an. în actualul cincinal 1971— 1975, producția globală agricolă urmează să crească cu 28—31 la sută față de cincinalul trecut. Pentru a se asigura un ritm înalt de dezvoltare și de creștere a producției agricole, se vor aloca din partea statului în acest cincinal 80 de milioane de lei investiții, ceea ce reprezintă de peste două ori mai mult față de cincinalul anterior. Aceasta va contribui nemijlocit la sporirea venitului național și la ridicarea nivelului de trai al populației, împlinirea în acest an a unui deceniu de la încheierea cooperativizării agriculturii, eveniment ce a coincis cu cel de al II-lea Congres al Uniunii Naționale a cooperativelor agricole de producție, marchează un bilanț deosebit de fructuos pe linia dezvoltării bazei tehnico-materiale a agriculturii noastre cooperatiste, a progresului și modernizării ei continue. Cele 24 de stațiuni pentru mecanizarea agriculturii din județul nostru dispun în prezent de un număr de peste 2000 de tractoare, 750 de combine de cereale și numeroase alte mașini agricole moderne. Existența acestora asigură extinderea și diversificarea continuă a lucrărilor mecanizate, în anii următori, vor intra în exploatare un număr important de tractoare și mașini agricole adaptate executării lucrărilor mecanizate pe pante. Agricultura cooperatistă din județul nostru a beneficiat din plin în acești ani de ajutorul multilateral al statului și pe linia folosirii unor cantități mai mari de îngrășăminte chimice pentru fertilizarea solului și substanțe pentru combaterea buruienilor și a dăunătorilor la plante. Astfel, numai în cursul anului 1971 s-au aplicat pe ogoarele cooperativelor agricole 20 900 tone îngrășăminte azotoase, 9000 tone îngrășăminte fosfatice iar în 1975 cantitățile de îngrășăminte chimice vor crește de patru ori. In această perioadă averea obștească a cooperativelor agricole a înregistrat o sporire considerabilă, întruchipată în numeroasele construcții agro-zootehnice edificate, în plantații de pomi și viță de vie înființate în acești ani, în efectivele sporite de animale proprietate obștească, camioane, tractoare, mașini și tractoare, instalații care asigură o puternică bază materială de producție în aceste unități. In numeroase cooperative agricole — cum sunt cele din Frata, Câmpia Turzii, Crișei, Mihai Viteazul și altele — avuția obștească a ajuns să depășească valori de peste 400 000 lei la suta de hectare. Asemenea progrese nu ar fi fost posibile fără ajutorul multilateral al statului prin acordarea de împrumuturi pentru construcții, înființarea de plantații, cumpărări de animale, extinderea amenajărilor pentru irigații și executarea altor lucrări de îmbunătățiri funciare. In prezent prin fondurile de investiții acordate de stat și prin contribuția unor cooperative agricole se execută importante lucrări de îmbunătățiri funciare în bazinul Așchileelor. Prin aplicarea în viață a măsurilor stabilite de partid privind îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii și introducerea acordului global la plata muncii cooperatorilor, anul 1971, primul an al actualului cincinal, s-a încheiat cu un bilanț deosebit de semnificativ în sporirea producțiilor în cadrul cooperativelor agricole de producție. Acest an a consemnat cele mai mari producții, îndeosebi de cereale, obținute pînă acum de aceste unități. Ca urmare, patru cooperative agricole de producție din județul nostru — Poiana, Cîmpia Turzii, Cășei și Moldovenești — au fost decorate cu Ordinul Muncii clasa I. Cooperativele din Poiana, Cîmpia Turzii și Cășei au realizat în 1971 producții de grîu de peste 4000 kg la hectar, iar cooperativa agricolă din Moldovenești a realizat o producție de legume de peste 20 000 kg la hectar. Rezultatele bune obținute constituie un titlu de mîndrie pentru toți cooperatorii din județul nostru. Ele reliefează totodată rezervele (Continuare în pag. a lll-a) SJ, Anul XXVIII Nr. 7974 • Simbata 1 iulie 1972 • 4 pagini 30 bani In cinstea Conferinței Naționale a P.C.R. și a celei de a XXVa aniversări a Republicii Armătura Cluj. Secvență cotidiană din secția turnătorie Armonii în lupta cu timpul ■ Coordonări la 3 obiective fundamentale: scurtarea termenului investițiilor, diversificarea producției și eficiența cercetării uzinale ■ Un angajament mobilizator: „Vom îndeplini cincinalul cu 0 luni înainte de termen , în 19?5 valoarea exportului se va tripla față de 1970 - 100 de produse noi destinate frumuseții feminine . În ziua vizitei noastre, în timpul discutării rezultatelor calculelor privind posibilitățile de îndeplinire a cincinalului înainte de termen, cineva de la serviciul plan, prezintă tovarășului Liviu Turdeanu, directorul Fabricii de produse cosmetice „Flacăra“ Cluj, o notă de serviciu. Ni s-a comunicat: „în 8 iunie, fabrica noastră a realizat o producție marfă corespunzătoare prevederilor planului pe semestrul I; în acest caz, avem șanse să mărim angajamentul de a îndeplini înainte de termen cincinalul“. Ultimele variante, avînd în vedere resuplimentarea valorilor la principalii indicatori de plan în cinstea Conferinței Naționale a partidului și a aniversării Republicii, au modificat substanțial structura calculelor inițiale, care rămăseseră la un avans de 3 luni. Pe baza realizării elementelor fundamentale, hotărîtoare pentru buna desfășurare a activității fabricii, și în special scurtarea termenelor de intrare în funcțiune a primelor două obiective în construcție — secția de sinteză și cea de prelucrat mase plastice, impulsionarea ritmului de dezvoltare a capacității și altor compartimente productive, realizarea unui număr sporit de produse noi și a unor utilaje prin autodotare, creșterea coeficientului pe schimburi cu circa 10—20% pînă în 1973 etc., colectivul Fabricii de produse cosmetice „Flacăra" se angajează să îndeplinească cincinalul cu 0 luni mai devreme. Astăzi, o mare parte a suprafeței fabricii este șantier. Schelele vor părăsi curtea „Flăcării“ după ce constructorii vor preda ultimele chei de la noul atelier mecanic și matrițerie, la secția de produse chimicale de uz casnic și cosmetice, la partea a doua a secției de prelucrat mase plastice și a acelei de ambalaje metalice. Paralel, se caută o anticipare a încheierii probelor tehnologice, pe utilajele existente, la noile produse asimilate și diversificarea continuă a gamei acestora și a elementelor de prezentare moderne. Baza anticipării amintite o constituie lărgirea cercetării uzinale, a cărei valorificare optimă proprie și colaborare cu specialiști și institute de cercetări din țară vor permite pregătirea a 80% din produsele noi planificate pînă în 1975. La finele anului, la noua secție de sinteză vor începe pregătirile pentru obținerea ,,pipterex“-ului (produs de bază în realizarea insecticidelor de uz casnic după invenția aplicativă a dr. chimist Elena Almașy). Aici se va face și pilotarea pentru viitoarea fabrică de insecticide pentru agricultură, plecînd de la dipterex, renunțîndu-se treptat la import. Tot în stația pilot se vor fabrica Laurilul sulfat de sodiu și de amoniu, necesare la prepararea șampoanelor cosmetice, și amino-crotonatul de etil, destinat fabricilor de prelucrat mase plastice. Secția de sinteză va permite în final o creștere substanțială a producției marfă și o reducere a efortului valutar cu 1,5 milioane lei pe un an. Tot în ultima parte a anului va trebui să fie gata și secția de prelucrat mase plastice, locul unde se vor realiza toate ambalajele pentru „Flacăra“ și pentru o parte a fabricilor de medicamente din țară. în noua secție și în compartimentul mecanic se vor putea executa orice tip de flacoane, cutii etc. și, în special, cele metalizate în combi- Costel ȘTEFĂNESCU (Continuare în pag. a lll-a) _ VLI Iii I i si iiiilIillIilllIHIiTMffîl i MMI Vesti de la „industria sîrmei” UN RENTABIL SORTIMENT DE ELECTROZI PENTRU SUDURĂ De curînd, la secția Electrozi, din cadrul uzinei „Industria sîrmei“, a intrat în producție industrială un nou tip de electrod bazic, indicat pentru sudurile de îmbinare la oțelurile carbon și slab aliate. Noua rețetă de înveliș a fost concepută și pusă la punct la serviciul cercetări al uzinei de către inginerul loan Valea, specialist consacrat în materie, și chimistul loan Dobrotă, iar introducerea ei în producția curentă poartă semnătura inginerului loan Sibian, a tehnicianului Romul Josef și a inginerului Francisc Székely, din conducerea secției respective. Față de variantele anterioare, în compoziția acestei rețete au fost înlocuite două materiale care se aduceau cu eforturi valutare din import, iar produsul finit asigură un cordon de sudură cu rezistență la îndoire prin șoc (la temperaturi scăzute pînă în jur de 40 ° C). Eficiența noului sortiment de electrozi, estimată pe bază de antecalcul la circa 400 de lei per tonă se materializează în multe sute de mii de lei, dacă se are în vedere cantitatea produsă anual la I.S.C.T. INOVAȚII — ECONOMII Activitatea inovatorilor pentru perioada trecută din acest an se concretizează în 117 propuneri înregistrate la biroul de specialitate al întreprinderii, din care 65 sunt acceptate pentru aplicare. Reține atenția, printre altele: „înlocuirea căptușelii din tablă de plumb cu cărămizi antiacide la rezervoarele depozitului de soluții acide pentru recuperarea sulfatului feros, propusă de un colectiv alcătuit din inginerii Teofil Moldovan, Francisc Kaproș, tehnicianul Eugen Schmidt și maistrul Ludovic Călinac. Inovația se aplică, autorii ei anticipînd o economie de peste 120 000 lei pe an. Cu o eficiență de circa 20 000 lei pe an este creditată propunerea „Sistem de închidere-deschidere rapidă a apei la blocurile finisoare din Laminorul 3“, semnată de inginerii Mihai Roșca și Ioan Mania, instalatorul Zamfir Reteșan și lăcătușul Station Moldovan. y. Chicu Fabrica de porțelan „Iris". Moment de lucru din secția decor » x ci ; • ft I Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a primit pe Eduardo Frei Montalva, liderul Partidului Democrat-Creștin din Chile Vineri, 30 iunie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, a primit, în stațiunea Neptun, pe liderul Partidului Democrat-Creștin din Chile. Eduardo Frei Montalva, fost președinte al Republicii Chile, care face o vizită în țara noastră, la invitația Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. In cadrul convorbirii, care a avut loc cu acest prilej, au fost abordate unele probleme privind dezvoltarea relațiilor româno—chiliene, precum și unele aspecte ale situației politice internaționale actuale. Convorbirea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. • La Praga au început noi convorbiri privind relațiile mutuale dintre R.S. Cehoslovaci și R.F. a Germaniei — anunță agenția C.T.R. • Vineri s-au încheiat la București lucrările reuniunii grupului de experți in transferul de tehnologii pentru producerea și utilizarea catalizatorilor, organizat de Centrul comun O.N.U.D.I.—România, de cooperare internațională in domeniul industriilor chimică și petrochimică. • Curtea Supremă a Statelor Unite a hotărât abolirea pedepsei cu moartea pe întreg teritoriul S.U.A. • Senatul belgian a aprobat, joi, cu 138 de voturi favorabile și o abținere, tratatul de aderare la Piața comună a Marii Britanii, Irlandei, Danemarcei și Norvegiei. • La Ateneul Român s-a deschis, vineri la amiază, o expoziție de reproduceri de pictură, organizată sub auspiciile U.N.E.S.C.O. • In primul tur al probei de dublu bărbați din cadrul turneului internațional de tenis de la Wimbledon, cuplul Ilie Năstase (România) — Wilhelm Bungert (R.F. a Germaniei) a învins cu 6-3, 8-6, 7-5 perechea Irrene (Rhodesia) — Perkins (Australia). • In prezența cancelarului federal Willy Brandt au fost inaugurate la München construcțiile sportive care vor găzdui olimpiada din acest an. După cum s-a anunțat cu acest prilej, suma afectată pregătirii și organizării Jocurilor Olimpice de la München se ridică pînă în prezent la 1,972 miliarde mărci vest-germane. • Compania „Alitalia" a suspendat joi peste 50 la sută din zborurile sale internaționale obișnuite, încercînd să preîntâmpine consecințele grevei de 60 de ore declanșate de piloții din sectorul aviației civile din Italia. TELEX*TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TW»T £ ‘T £X*TELEX?TELEX*TELEX*TEUp*TEKJEX*TELEX*TEIEX»TEL& eiminarea diplomelor de doctor in științe Cu prilejul „Zilei învățătorului“, ieri la amiază, a avut loc, la Universitatea „Babeș— Bolyai“, festivitatea de decernare a diplomelor de doctor și doctor docent în științe, conferite în anul școlar 1971— 1972. La festivitate au participat tovarășii Aurel Duca, primsecretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Remus Bucșa, primsecretar al Comitetului municipal de partid, primarul Clujului, alți reprezentanți ai organelor de partid și de stat, academicieni, oameni știință și cultură. Diplomele au fost înmînate de prof. univ. dr. docent Ștefan Pascu, membru corespondent al Academiei R.S.R., rectorul Universității „Babeș— Bolyai“. Luînd cuvîntul, tovarășul Aurel Duca a subliniat importanța contribuției științei, a cercetării științifice la dezvoltarea multilaterală a patriei noastre socialiste, și i-a felicitat pe noii doctori și doctori docenți în științe din partea Biroului Comitetului județean de partid și a Comitetului executiv al Consiliului popular județean, arîndu-se noi succese în activitatea viitoare. Sărbătorirea „Zilei învățăto r” în fiecare vară din anii socialismului, situată la loc de frunte în șirul bogat al tradițiilor poporului nostru, ieri pe întreg cuprinsul județului, ca și în întreaga țară, s-a sărbătorit ziua celui mai numeros detașament al intelectualității, a celor care slujesc cu credință și devotament școala, făcind o punte de legătură între generații pe planul bogăției spirituale pe care omenirea a creat-o în decursul mileniilor. E ziua în care fiecare dintre noi ne-am îndreptat un gînd de recunoștință către cei care ne-au deprins cu slava și ne-au dezvăluit tainele universului și ale științelor, către cei care dăltuiesc în sufletul generațiilor de copii trăsăturile morale care vor sta la temelia eticii sociale viitoare, a conștiinței sociale și umane a viitorimii. încercăm aceste sentimente, această bucurie cu atît mai mult astăzi, cînd cadrele didactice sînt investite cu noi și importante responsabilități in făurirea omului nou, constructor al societății noastre socialiste multilateral dezvoltate, cînd ele se bucură de o înaltă prețuire din partea partidului și statului, de respectul întregului nostru popor. Cuvintele secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, sunt ilustrative în acest sens: „Partidul și guvernul dau o înaltă prețuire oamenilor noștri de știință și cultură, cadrelor didactice, intelectualității țârii, care și-au dovedit prin întreaga lor activitate capacitatea, talentul și forța creatoare, patriotismul fierbinte, atașamentul fată de cauza socialismului și care iau parte activă la înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și statului nostru“. Aflată în acest an la confluența unor mărețe evenimente din viața politică a țării, Ziua învățătorului s-a sărbătorit în municipiile, orașele și comunele județului Cluj, în atmosfera de entuziasm fierbinte, de muncă plină de dăruire și de elan, cu care oamenii muncii din patria noastră intîmpină Conferința Națională a partidului și aniversarea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii. Pretutindeni, în această zi, alături de ceilalți oameni ai muncii, lucrătorii de la catedre au raportat demni încheierea cu succes și cu bune rezultate a acestui an școlar, cu progrese incontestabile pe plan instructiv și educativ, iar telegramele adresate C.C. al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu au reafirmat atașamentul nețărmurit față de politica partidului nostru, au exprimat hotărîrea plenară a tuturor educatorilor, învățătorilor, profesorilor, de a nu precupeți eforturile în îndeplinirea nobilei sarcini cu care au fost investiți. Adunările festive consacrate „Zilei învățătorului“ au fost onorate cu prezența de tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean — la municipiul Cluj, Roman Morar, secretar al Comitetului județean al P.C.R. — la municipiul Dej, Soos Manea Carol, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R. — la orașul Gherla, Trofin Simedrea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean — la municipiul Turda, Remus Bocșa, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul Clujului — la municipiul Cluj, alți membri ai Biroului comitetelor județean și municipale de partid, membri ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, reprezentanți ai comitetelor executive ale consiliilor populare municipale, orășenești și comunale, ai inspectoratelor școlare județean și municipale, ai comitetelor județean, municipale și orășenești ale U.T.C., ai organizației pionierilor, într-o atmosferă sărbătotorească s-a desfășurat ieri la Teatrul Național din Cluj, festivitatea consacrată „Zilei învățătorului“ la care au participat cadre didactice din școlile generale, liceele de cultură generală și de specialitate, școli profesionale și învățămîntul preșcolar, numeroși invitați. Au participat, de asemenea, tovarășii Aurel Duca, primsecretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul Clujului, prof. univ. dr. docent Ștefan Pascu, rectorul Universității „Babeș—Bolyai“, acad. Ștefan Peterfi, prorector al Universității, alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de tovarășul Remus Bucșa. Aducînd cu acest prilej un călduros salut cadrelor didactice din municipiul Cluj, felicitîndu-le pentru activitatea perseverentă, dragostea și căldura cu care au muncit pentru a cultiva în mintea și inimile schimbului de mîine înaltele idealuri ale socialismului și comunismului, tovarășa Garofița Pavel, vicepreședinte al Consiliului popular municipal, a făcut o amplă trecere în revistă a rezultatelor obținute în acest an școlar. Progresele incontestabile realizate pe plan instructiv și educativ, realizarea unei temeinice orientări spre cercetarea științifică și studiul individual aprofundat se datoresc, în primul rînd, condițiilor minunate create școlilor și cadrelor didactice, dragostei și grijii permanente cu care partidul nostru înconjoară școala și pe slujitorii ei. De un real folos în munca școlii și a cadrelor didactice a fost orientarea și sprijinul continuu ce l-au primit din partea comitetelor județean și municipal de partid, a organizațiilor de bază, pentru a înscrie activitatea în coordonatele majore pe care trebuie să îndrepte învățămîntul nostru — modernizarea și legarea școlii de viața practică. La obținerea acestor rezultate a contribuit dotarea școlilor din municipiul Cluj cu laboratoare și ateliere bine utilate, care au sporit mult caracterul concret și eficiența practică a învățămîntului. S-a accentuat și mai mult diversificarea învățământului, așa incit, pe lângă cele 8 licee de specialitate au mai fost înființate încă 3, care vin să completeze cerințele imperioase ale momentului și perspectivei, iar pentru realizarea linei și mai pregnante orientări înspre specialitatea elevilor cu evidente înclinații pentru un anumit domeniu al științei, au funcționat clase speciale de matematică. Alături de aspectul instructiv, în aceeași măsură a stat în atenția cadrelor didactice aspectul formativ al învățămîntului, sporindu-se în acest sens preocupările pentru formarea la elevi a unei concepții profund științifice despre lume și viață, a concepției materialist-dialectice, la care au concurat lecțiile de științe Emilia TRIȘAN (Continuare în pag. a IlI-a) Prezidiul adunfirii festive