Familia, 1873 (Anul 9, nr. 1-44)

1873-04-22 / nr. 16

Pesta 22 aprile. (4 main.) Va *8Î dominec’a. Redact. : strad’a iernei nr. 1. Nr. 16. Amilu IX, — 1873. Pretiun pe anii 10 fi., pentru Romani’a 2 galbeni Vorbirea dlui vice-presiedinte dr. Alesandru Mocioni la deschiderea adunării generale a Societăţii pentru fondu de teatru romanu, in Caransebesiu,la 27 aprile a. c. Onorabila adunare, De oarace presiedintele Societății noastre, dlu dr. Iosifu Ilodosiu, e impedecatu d’a putea lua parte la aceasta adunare, eu am onoare a o salută din loculu acest’a. Făcu acést’a cu bucuria, fiindu că unu interesu natiunalu, o cestiune de progresu in cultura ne-a adunatu aice. Amu convenitu, domnitoru, spre a contribui la realisarea unei întreprinderi de missiune innalta, la infiintiarea unui organu pentru poleirea limbei si literaturei nationale. Totu progresulu de cultura si civilisatiune se manifesta prin recunoscerea noueloru necesităţi materiale si spirituale. In mesur’a in care naţiunile simtiescu mai multe lipse si necesităţi, in aceea ele devinu mai civilisate. Poporulu nostru a traitu multu timpu, far’ a simtî lipsele civilisatiunii si far’ a se bucură de fructele acesteia. Dar in fine elu s’a desceptatu !... Si ela, vedemu cu bucuria, că a si inceputu a desvoltă unu progresu frumosu pe terenulu culturei si alu sciintiei. In pornirea sa spre acestu scopu, elu s’a folositu de mijloculu celu mai bunu si mai aptu pentru realisarea intreprinderiloru mari, de ideea asociatiunii. Avemu deja unu numeru considerabilii de reuniuni de totu feliulu, atâtu pe terenulu spiritualii, câtu si pe celu materialii. Si in fine, éta avemu si o societate infiintiata pentru crearea unui fondu de teatru natiunalu . Teatrulu e oglind’a unei naţiuni, — unu factoru potinte pentru desvoltarea limbei si literaturei. Scopulu adunării presinte este d’a cunósce resultatulu instiiniteloru nóstre de pan’ acuma in interesulu Societăţii, — si d’a luă mesure potrivite pentru înflorirea ei in viitoriu. Ve rogu dara, domnitoru, sa contribuiți la realizarea acestei domnite a noastre ! Si după aceste, am onoare a deschide adunarea generala a Societății pentru fondu de teatru romanu!