Familia, 1876 (Anul 12, nr. 1-52)

1876-09-19 / nr. 38

BUDAPESTA 1!) Septemvre st. v. Consecintiele Resbelului. Institutiunea resbelului privita din tote punctele de vedere, este unu blastphemu asupra omenirii. Dar fiindu că este asia da antica, se cade inevitabila, si disperati’a omora curagiulu, inainte d’a incepe lupt’a. Unii vise pretindu, că efectele resbelului sunt aceste : „Elu impinge omenirea c’unu pasu inainte.“ Ideile noue ale seclului sunt d’unu spiritu cu totulu contrariu. Cu atâtu mai multu acum, candu tînt’a natiuniloru este d’a sacrifică totu pentru a atinge fericirea posibila, usiorandu traiulu, si esterminandu reulu ce bântue societăţile. Pentru a realisă acestu scopu, trebue a ne debarasă de totu ce e vechiu, putredu si viciosu, retînendu numai aceea ce i bunu si utilu. Deca s’a combatutu adesea duelulu că institutiune vechia sanghiuina, barbara si inumana, resbelulu mai cu sema, trebue consideratu că Geniulu reului, Dieulu infernalu, distructoru si perniciosu spetiei umane. Candu lumea aprinde facl’a spre a lucră,elu sufla că unu ventu impetuosu, stingend’o, risipindu in intunericu productiunile atâtoru fatige si punendu obstacla progresului. Consecintiele resbelului se manifesta totude-una prin distructie, lasandu in urma-i doliu si cenusia! Acesta ei numescu gloria, triumfu, splendoare, si c’o bucuria selbateca si fieroasa serbéza diu’a invingeriloru repurtate. Ce oroare! ce fanatismu! O ambiţiune realisata, o vanitate satisfăcuta cu prediulu atâtoru victimi inocente si incalarea natiuniloru. Ce considerabile perderi sufere serman’a omenire! atâte suflete mari, atâte animi ardente, atâte bratie pline de vigoare se sfâsie cu ferocitatea leiloru sub impulsiunea unui avidu de renume si de cuceriri. Calculandu, aceste perderi sunt duble, sunt imense , si incalculabile. Sunt duble, pentru că atât’a sânge nobilu si cavalerescu ce se versa in torente, va lasă mii alte fiintie inconsolabile, mii alte animi sdrobite, stinse si Va esî duminec’a. Redact.: strad’a Havas nr. Ir. 38. ANITLTJ XII. 1S76-Pretiuiri pe unu anu 10 fl. 1 l Pe Viu de anu 5 fl.; pe ’/, de anu 2 fl. 70 cr. Societatea pentru fondu de teatru romanii. Adunarea generala a Societății pentru fondu de teatru romanu, convocata la Lugosiu pe 23 si 24 septemvre a. c., neputendu-se tîne la terminulu anunciatu, se convoca de nou la Lugosiu in 15 si 16 octomvre anulu curente călind, nou, pastrandu-se programa publicata in nr. 33 alu „Familiei.“ Budapesta 25 septemvre 1876. Iosifu Vulcanu, Alesandru Mocioni, secretariu, presiedinte.