Familia, 1884 (Anul 20, nr. 1-53)

1884-08-05 / nr. 32

ORADEA-MARE (NAGYVÁRAD) II Ese in fiecare dumineca.Nr. 32. 5 August st. v. Redacţiunea în 17 August st. n. Közép-utcza nr. 395. ANUL XX. 1884. Preţul pe un an 10 fl. Pe *|, de an 5 fl.; pe *|, de an 2 fl. 70 cr. Pentru România pe an 25 Secerişul. arinile aurite Zac cu spicul revărsat, Cum e bun de secerat, Secerile ruginite De sub streşini s’au scolat Şi s’au dus la Grancea ’n sat. Pîş, pîş, pîş prin cel păiş Vine sântul seceriş ! Eră Grancea cât le vede, Scote-o pilă şi-un piloiu Şi dă suflet la cei foi, Şi ’n cărbuni mi le răpede. . . Şi le dă frecări pilesci, Pân’ le scote dinţi şerpesci. Pîş, pîş, pîş prin cel păiş, Sus moşneni la seceriş! Şi se scolă fără numer De pe câmpuri, de pe văi, Dalbe fete şi flăcăi, Şi cu secerile ’n umer Vânturând din albe ni P’ale ţarini aurii, Pîş, pîş, pîş prin cel păiş, Merg cântând la seceriş! Şi s’aşâză pe postate Dalbe fete p’un rozor, Ei flăcăi in urma lor, Şi se prind la secerate : Cine taiă mai cu foc Şi ’nteiu ese la mijloc; Şi cu toţii fîş, fîş, fîş, Trag din seceri prin păiş ! Şi flăcăii trag din spete Şi se duc ca un pârjol, Capul gol şi peptul gol, Era cele dalbe fete Nu imi taiă ca de rând, Ci imi taiă fulgerând, Şi fîş, fîş prin cel păiş, Lanul cade tot snopiş !. Şi când fetele nainte, Când flăcăii inapoi, Moşu-Alb trage din cimpoiu, Pe flăcăi să-i inierbinte . .. Fetele cu faţa foc Strigă: hurta la mijloc! Er flăcăii pîş, pîş, pîş, Se încurcă prin păiş! Şi in urmă de mâniă Mi le trag un sărutat, De vorbesc un an in sat. Er cea Babă-Pălăgia Mâniosă ,Fete hăi! Nu daţi gura la flăcăi! Şi pîş, pîş prin cel păiş, După ea brâul târiş ! Când e soarele ’n chindiă, Lanul zace reversat, Revărsat şi nelegat, Căci cărunta betrâniă Cât snopesc, mai mult tuşesc, De jumă mai vorbesc, Şi tot umblă pîş, pîş, pîş, Încurcaţi prin cel păiş ! Era fetele voioase împletesc la legături Şi tot pun cimilituri; Ei flăcăii, mâni venoase, P’a lor urmă se ’ndesesc Şi tot lâgă şi ghicesc ! Şi cu toţii pîş, pîş, pîş, Iau şi pun lanul clăiş! Şi-apoi prind la nouă viaţă Şi cu Moşul cimpoind Merg cântând şi descântând, Er Ileana, flore ’n faţă, Şi cu-al horelor Păun Duc cununa la cătun ! Aşă ’n ţarini prin păiş Trece sântul seceriş! Al. Densuşian.