Familia, 1890 (Anul 26, nr. 1-52)

1890-11-25 / nr. 47

ORADEA-MAREANAGYVÁRADJ 25 novembre st. v. 7 decembre st. n. Tise in fiecare duminecă. Redacţiunea : Strada principala 375 a. ANUL XXVI. 1890. Preţul pe un an 10 fl. Pe 70 de an 5 fl.; pe de an 2 fl. 70 cr. Pentru România pe an 25 lei Archiepiscopul şi mitropolitul dr. loan Vancea. Mercuri la 3 decembre, credincioşii archidiecesei Alba-Iulia şi Făgăraş au serbătorit a 25-a aniversare a episcopiei actualului archiepiscop şi mitropolit din Blaş dr. Ioan Vancea de Butesa. Cronicari fideli ai evenimentelor mai de căpetenie in desvoltarea culturei noastre naţionale, publicăm pe pagina aceasta portretul cel mai nou al jubilantului, insoțindu-l de câteva schițe biografice. loan Vancea de Buteasa s’a născut la 18 maiu 1820 in comuna curat română Vaşad, in comitatul Biharei, la marginea de cătră Sătmar, din părinți agronomi, cu numele George și Floriana. A inceput să studieze in şcola din sat, a continuat in scola normală din Oradea-mare şi la 1833 fu primit de episcopul Samuil Vulcan in seminarul de băeţi, şi ca elev al acestui institut termină cele 8 clase gimnasiale. Devotându-se carierei preoţesei, la 1841 fu trimis la Viena spre a studia teologia in Barbarul de acolo. Făcând cursul de patru ani, invăţa şi limba germană şi francesă. Rentors la Oradea-mare, la 10 august 1845 fu sfinţit de preot ca celibe şi aplicat in cancelăria diecesană de aici, mai apoi fu trimis capelan la Macău ; acolo vise abia petrecu câteva săptămâni, căci episcopul Erdélyi îl trimise de nou la Viena, in Augustineum, să facă doctoratul de teologie, ceea ce şi îndeplini in timp de 2 ani şi jumătate. Rentors la Oradea-mare, la 1847, intră ărăş in cancelăria diecesană, unde ocupă posturile de archivar, vicenotar și profesor preparandial, timp de un an; apoi fu numit secretar episcopesc; la 1855 ajunse canonic in capitlul oradan, rămânend inse tot lângă episcopul Erdélyi, in calitate de »canonic a latere», dându-i-se și oficiul de inspector peste școlele gr. c. din diecesă. Încă de atunci, una din virtuțile sale este ajutorarea săracilor, orfanilor, văduvelor și a tuturor celor izbiți de soarte. Murind primul episcop al Gherlei, Ioan Alexi, la 4 iuliu 1865 canonicul dr. Ioan Vancea fu numit episcop la Gherla, la 3 decembre episcopul Iosif Papp-Szilăgyi îl consacră intru episcop in catedrala din Oradea-mare, or la 28 ianuarie 1866 s’a introdus ca episcop al Gherlei. Acolo el fondă tipografia diecesană, puse temeiul la înfiinţarea unei şcole centrale române in Gherla, ingrijind ca pentru scopul acesta să se cumpere o casă şi grădină cu aproape 7000 fl., câştigă subvenţiune pentru şcola română din Lăpuşul unguresc, mijloci din fondul religionar peste patrusprezece mii de fiorini pe an pentru seminariul clerical din Gherla, din acelaş fond aproape la 18 mii florini pentru edificarea unei biserici in Simleul-Silvaniei, urcă plata vicarului de acolo si făcu multe reforme salutare in diecesa sa. DR. IOAN VANCEA. 47