Familia, 1904 (Anul 40, nr. 1-52)

1904-09-19 / nr. 38

Numerul 38 Oradea-mare 19 sept. (2 oct.) 1904. Anul xl Apare dumineca. Abonamentul pe an 16 cor., pe 1, de an 8, pe 3 luni 4. Pentru România pe an 20 lei Furtuna. Pe bolta Innaltă şi ’ngustă Me uit intr'al văilor rai, Cum codrul In sboru-i supune Furtuna, copila de crai. Pe păru-i de aur coroană Cu colţuri de fulger şi jar; Ea apele ’n cale-i aplana Şi ’ndoaie bătrânul stejar. Prin poarta cea ’ngustă din murii Grădinei cetăţi-mi din stânci Cobor în adâncul pădurii Isvoarele murmur’ adânci. Prin nourii rupţi trece luna Şi ’n sufletu-mi dor a pătruns Şi părul mi-l umflă furtuna Şi ochii-mi se ’nneacă de plâns. în codru o creangă se ’ndoaie, O poartă prin frunze şi ’n prag Un chip cu ochi mari se iveşte — Ah, cât mi-ar putea fi de drag. (1865-1869.) JSfl. Eminescu. Gimnaziul nostru şi teatrul român. (Urmare.) έncă la 6/18 martie 1862 raporta ppul Başa episcopului Şaguna despre tot ce se săvârşise. Şaguna se află în Viena, la dieta imperială. De acolo respunde la 26 martie 1862 următoarele : „Cetind însumi tustrele protocoalele, m’am bucurat din suflet, văzând bună voinţa şi jertfirea preoţimei şi cristianilor pentru creşterea şi cultivarea tinerimei, ce fără îndoială li se va resplăti prea bogat; căci din o tinerime cultivată şi crescută prin şcoale bune se va formă un popor procopsit, deştept şi gibaciu în toate lucrurile sale, ce va trage după sine îmbunătăţirea şi înavuţirea lui“, însărcinează pe poul să-l informeze despre tot ce va urmă şi să grăbească cu aşternerea întregii cauze la săvârşirea ei, ca apoi „cu plăcerea cea mai mare să o pot inaintă şi sprijini la locurile mai înalte“ (Nrci 224 şi 282/1862.) Ca fondul gimnazial să fie deplin asigurat şi într’aievea espresia fidelă a zarandanilor, se provocase toate comunităţile să concurgă la sporirea lui. Se luară protocoale, declaraţiuni speciale în faţa locului în fiecare comună în prezenţa ppului Başa şi vice-comitelui Hodoş ori Frâncu. Spun unii, dintre cei cari trăesc, că au văzut pe ppul Başa cum se ducea cu carul tras de boi prin comunele mai de la munte şi i-au auzit cuvintele prin cari imbărbătă poporul zicându-i: „Ascultaţi, fiilor, de domnii aceştia — şi arătă pe Hodoş şi Frâncu. — Pe ei Dzeu i-a trimis la noi, să ne lumineze, să ne ducă la viaţă !“ A avut efect în a. 1863 poporul român din protopresbiteratele Zarandului şi Hălmagiului, din preţurile: Brad, Băiţa, Baia-de-Criş, Hălmagiu şi Aciuva, 92 comunităţi, cedară, donată fondului gimnazial împrumutul naţional de stat întreg ori în parte şi astfel locui