Farmacia, 1959 (Anul 7, nr. 1-6)

1959-01-01 / nr. 1

ANUL VII IANUARIE 11 FEBRUARIE 4 ^ FARM.CI REVISTA A SOCIETĂŢII ŞTIINŢELOR MEDICALE Redacţia: Bucureşti, str. Progresului nr. 8 — Telef. 14.10.82 1959 Contribuţii la unele probleme de toxicologie industrială şi de protecţie a muncii * Prof. N. loanid, conf. Gh. Borş, farm. dr. I. Popa Lucrare efectuată în Laboratorul de toxicologie al Facultăţii de farmacie, Bucureşti Marea dezvoltare pe care a luat-o în Uniunea Sovietică şi în ţările de democraţie populară industria în general, şi cea chimică în special, a ridicat şi noi probleme de igienă şi de protecţie a muncii, probleme care în parte îşi găsesc rezolvarea cu ajutorul toxicologiei industriale. In analiza chimico-toxicologică, toxicologia industrială se serveşte de chimia analitică, folosind metodele cele mai sensibile şi mai sigure. Toxicologia industrială, prin cercetările sale, furnizează date foarte preţioase organelor cărora le incumbă igiena şi protecţia muncii din întreprinderile industriale. In această privinţă, A. V. Stepanov (13) afirmă: „O serie de probleme legate de igiena industrială şi de protecţia muncii au ridicat pentru chimia judiciară (toxicologia aplicată) noi sarcini, şi anume identificarea substanţelor nocive în intoxicaţiile profesionale, astfel incit nu există problemă de protecţie a muncii care să nu fie strîns legată de analiza toxicologică“. „Asemenea probleme necesită elaborarea unor metode noi, atît pentru identificarea şi determinarea cantitativă a substanţelor nocive, cit şi pentru o pregătire minuţioasă a muncitorilor din acest domeniu“. Cu tot aspectul general pe care-l are toxicologia, ea aduce serioase contribuţii la multiplele probleme ridicate de practică în domeniul protecţiei muncii, pentru apărarea sănătăţii oamenilor din sectoarele industriale. ★ Pentru aplicarea practică, deseori n-am găsit în literatura de specialitate metode chimico-toxicologice potrivite cercetărilor pe care le aveam de făcut, fiind astfel nevoiţi să preconizăm noi metode simple, rapide şi în multe cazuri specifice. Astfel, colectivul catedrei noastre a elaborat o serie de metode pentru determinarea cantitativă colorimetrică a fenolului, a oxizilor de azot şi * Comunicare prezentată la Sesiunea ştiinţifică a Institutului medico-farmaceutic, din decembrie 1956. 1