Flacăra Iaşului, martie 1960 (Anul 16, nr. 4196-4222)

1960-03-01 / nr. 4196

. X T 4 * ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XV, Nr. 419, MARȚI 1 MARTIE 1960 [ 4 pag. 20 BANI 1 ] Pentru recolte bogate în 1960 pantoesii a preţului fe tost Scrisoarea mecanizatorilor fruntaşi către toţi mecanizatorii din gospodăriile agricole de stat şi S.M.T.-uri Dragi tovarăşi. Noi, participanţii la consfătuirea mecanizatorilor din GAS-uri şi SMT-uri organizată în ziua de 27 februarie de către comitetul regional de partid şi comitetul executiv al sfatului popular regional, am făcut un rodnic schimb de experienţă asupra modului în care s-a desfăşurat activitatea de producţie a unităţilor noastre socialiste în cursul anului 1959, precum şi asupra felului în care ne-am pregătit pentru campaniile agricole din acest an, pentru ca muncind cu avânt sporit să îndeplinim cu succes sarcinile măreţe pe care ni le-a pus în faţă plenara Comitetului Central al P.M.R. din 3-5 decembrie 1959. Sub conducerea organizaţiilor de partid, gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră au obţinut o seamă de însemnate realizări în producţie, ca urmare a executării la timp a lucrărilor, a aplicării pe scară tot mai largă a metodelor agrotehnice înaintate. In anul 1959 gospodăriile agricole de stat au livrat statului cu 6731 tone de grîu mai mult decit în anul 1958, cu 6 la sută mai mult lapte de vacă, cu 3 la sută mai multă carne, cu 5 la sută mai multă lună. Gospodăriile agricole de stat Bogdana, Crasna, Zorleni şi altele, printr-o temeinică organizare a muncii, la care mecanizatorii au adus o preţioasă contribuţie au reuşit să încheie anul agricol cu rezultate economice bune dînd totodată şi beneficii peste plan. Cu realizări îmbucurătoare a fost încheiat anul 1959 şi de către staţiunile de maşini agricole şi tractoare. Mobilizaţi de către organizaţiile de partid, mecanizatorii, în fruntea cărora s-au situat comuniştii, au depăşit planul de lucrări cu 16,83%, reuşind să reducă preţul de cost cu 8,42 lei pe cantru, cel mai redus preţ de cost fiind realizat la S. M. T. Huşi, S. M. T. Vlădeni, S. M. T. Bogdăneşti şi altele. In fruntea luptei pentru realizarea de cit mai multe economii s-au situat SMT-urile Vlădeni cu 953.576 lei şi Bogdăneşti cu 798.509 lei. Valoarea totală a economiilor realizate se cifrează la 3.200.981 lei. Executind lucrările agricole la timp şi de bună calitate, SMT-urile au ajutat unităţile deservite să obţină producţii mari la principalele culturi. Gospodării colective ca cele din Boţeşti, satul Constantin Burcă şi din alte părţi au obţinut peste 2.000 kg. grîu la ha. Producţii sporite s-au obţinut şi la celelalte culturi. Gospodăriile colective din Stolniceni Prăjescu, Moţca şi altele au recoltat circa 2500 kg. porumb la ha. In faţa agriculturii noastre socialiste stau sarcini deosebit de importante ce izvorăsc din documentele plenarei Comitetului Central al PMR din decembrie 1959, cu privire la sporirea producţiei pe ha. la griu, porumb ioane, porumb pentru siloz, floarea soarelui, sfeclă de zahăr. In această privinţă un rol însemnat îl au mecanizatorii. De aceea ne adresăm vouă, dragi tovarăşi, ca în acest an, printr-o temeinică organizare a muncii, desfăşurînd larg întrecerea socialistă, să asigurăm realizarea cu deplin succes a sarcinilor ce ne-au fost trasate de partid şi guvern. Mecanizatori din G.A.S.-uri! Dispunem azi de un puternic parc de maşini şi tractoare care ne ajută efectiv la sporirea producţiei la ha. şi odată cu aceasta la reducerea preţului de cost. Ţinînd seama de rezultatele obţinute în anul trecut şi de obiectivele ce ne stau în faţă pe 1960, vă chemăm ca prin organizarea temeinică a întrecerii socialiste să realizăm următoarele: a) Fiecare tractor fizic să funcţioneze cel puţin 2.000 ore productiva b) Cheltuielile anuale pe tractor să se tra- scrie sub cifra de 27.000 lei. c) Să generalizăm experienţa celor mai bune brigăzi de completă mecanizare şi să sporim numărul lor. d) Să recoltăm de pe suprafeţele ce vor fi lucrate mecanizat producţii medii pe întregul trust gustat de cel puţin 2.100 kg. grîu, 3.500 kg. porumb boabe, cel puţin 40.000 kg. porumb pentru siloz, asigurînd cite 12 tone pe cap de vită mare, precum şi 1.500 kg. floarea soarelui la ha. e) Să se efectuieze lucrări pe loturi demonstrative pentru a se obţine o recoltă de 100.000 kg. porumb siloz la ha., aplicînd cele mai eficace măsuri agrotehnice şi folosind irigarea. f) Să îndeplinim în timpul cel mai scurt sarcinile campaniei agricole de primăvară pentru ca împreună cu mecanizatorii din SMT-uri să ajutăm unităţile socialist-cooperatiste la terminarea în bune condiţiuni a lucrărilor agricole. Mecanizatori din S.M.T.-uri! In realizarea sarcinilor privind sporirea producţiei agricole la ha. în gospodăriile agricole colective şi întovărăşiri agricole, un rol important ne revine nouă mecanizatorilor din SMT. Să ne organizăm în aşa fel munca, să desfâşurăm larg întrecerea socialistă pentru ca prin lucrările ce le vom executa în unităţile agricole cooperatiste să se obţină următoarele producţii- La cultura griului — In gospodăriile agricole colective din raioanele Iaşi, Huşi, Bîrlad şi Murgeni să realizăm In medie pe raion peste 1800 kg. griu la ha — In gospodăriile agricole colective din raioanele Vaslui şi Negreşti — 1.900 kg. la ha. — In gospodăriile agricole colective din raioanele Paşcani, Hîrlău şi Tg. Frumos 2.000 kg. grîu la ha. — In întovărăşirile agricole să realizăm o producţie medie pe regiune de 1.600 kg. la ha. La cultura porumbului — Să realizăm o producţie medie pe regiune In gospodăriile agricole colective şi în întovărăşirile agricole de 2.000-2.300 kg. porumb boabe la ha. La floarea soarelui — Producţia medie pe regiune In gospodăriile colective şi întovărăşiri agricole să fie de cel puţin 1.300 kg. la ha. La sfecla de zahăr — Să obţinem o producţie medie de cel puţin 22.000 kg. sfeclă de zahăr la ha. La porumb pentru siloz — Să asigurăm o producţie de cel puţin 35.000 kg. porumb pentru siloz la ha., asigurind pentru fiecare vită mare minimum 10 tone. Şi In acest sens, pe loturile demonstrative să ce obţină 100.000 kg. porumb siloz, foloslnuu-se Irigarea. Pentru realizarea producţiilor la na mai sus menţionate, este necesar să luăm măsurile tehnico-organizatorice cele mai potrivite atlt la Insămînţări, prăşit, cit şi la recoltat, respectînd Intrutotul regulile agrotehnice indicate pentru fiecare lucrare. Să acordăm toată atenţia folosirii la maximum a tractoarelor şi maşinilor, mecanizînd pe scară tot mai largă lucrările de prăşit în gospodăriile agricole colective, să permanentizăm un număr cit mai mare de brigăzi. La realizarea acestor obiective este necesar ca alături de noi să intervină şi munca harnică a colectiviştilor şi întovărăşiţilor. Să realizăm o legătură strînsă între brigăzile noastre şi brigăzile de cîmp ale unităţilor deservite. Mecanizatori din G.A.S. şi S.M.T. Plenara Comitetului Central al PMR din decembrie 1959 a atras atenţia asupra necesităţii folosirii mai intense a maşinilor în vederea creşterii capacităţilor de producţie. Pentru realizarea acestei sarcini vă chemăm să muncim cu hotărîre ca în anul 1960 să realizăm In medie pe fiecare tip de tractor și maşină agricolă următorii Indici: — Un tractor universal 26—750 hantri — Un tractor UTOS, 2, M.T.Z, K.D. și K.D.P. _ 550 hantri. — Un cultivator suspendat pentru prăşit — 100 ha. — O semănătoare pentru păioase — 120 ha. — O semănătoare pentru porumb cel puţin 100 ha. — O tocătoare cel puţin 700 tone nutreţ. Mecanizatori! Să ne alăturăm Iniţiativei muncitorilor din întreprinderile industriale care desfăşoară o intensă activitate pentru continua reducere a preţului de cost, pentru realizarea de cit mai multe economii. In acest scop să reducem preţul de cost pe hantru la 75 lei, prin executarea unui volum sporit de lucrări şi prin realizarea de economii la carburanţi, lubrefianţi, piese, etc. Să obţinem producţii cit mai mari la hectar în GAS şi sectorul cooperatist, prin extinderea suprafeţelor irigate. Dragi tovarăşi, Obiectivele pe care ni le-am propus pot fi nu numai realizate dar şi depăşite. Ele ne cer însă să ne organizăm cit mai temeinic munca, să muncim în aşa fel incit să lichidăm lipsurile existente, să învingem greutăţile, să ne mobilizăm eforturile pentru aplicarea în viaţă a sarcinilor mari şi de răspundere pe care ni le-a încredinţat partidul. In felul acesta ne vom aduce şi noi contribuţia la realizarea cauzei noastre comune, construirea socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă. Trăiască Partidul Muncitoresc Român conducătorul înţelept şi încercat al poporului nostru muncitori La fabrica de confecţii din Iaşi Întrecerea socialistă se desfăşoară din pHnc Iaţă în clişeul de mai sus cinci fruntaşi de la această întreprindere care-şi depăşesc planul cu 20—25 la sută. De la stingă la dreapta: Ana Pidiroaga, Ursu Valeria, Radu Maria, Herşcu Iosub şi Mîndreanu Maria. Fotó: I. GHETIU Om de ştiinţă sovietic la Iaşi La invitaţia Academiei Republicii Populare Romaîne, filiala Iaşi, ieri, 29 februarie a.c., a sosit în oraşul Iaşi prof. dr. N. I. Nichitin membru corespondent al Academiei de Ştiinţe din URSS care se află într-o vizită în ţara noastră. In cadrul unui schimb de experienţă, prof. dr. N. I. Nichitin a ţinut ieri seară la Institutul Politehnic interesanta şi documentata conferinţă „Derivaţi celulozici cu grad mic de substituţie solubili în alcali“, care s-a bucurat de aprecierea unanimă a oamenilor de ştiinţă ieşeni. us LL Metalurgiştii de la F. R. B. şi-au ales noul comitet de întreprindere Duminică 28 februarie crt. a avut loc conferinţa de alegere a comitetului de întreprindere al fabricii de rulmenţi din Bîrlad. La lucrările conferinţei au participat delegaţi din toate secţiile şi serviciile întreprinderii, precum şi invitaţi. Lucrările conferinţei au fost conduse de tov. Gh. Albu, secretar al Consiliului sindical Regional Iaşi. Darea de seamă asupra activităţii desfăşurate de comitetul de întreprindere a fost prezentată de tov. Gh. Smron, preşedinte. La discuţii au participat mulţi delegaţi şi invitaţi la conferinţă, care au arătat realizările şi lipsurile importante care au existat în munca vechiului comitet, făcîndu-se propuneri valoroase şi interesante de îmbunătăţire a muncii sindicale, legată de îndeplinirea sarcinilor economice ce revin metalurgiştilor. Tot cu acest prilej au fost votate şi aprobate noile bugete financiare şi de asigurări sociale, precum şi contractul colectiv pe 1960. S-a procedat apoi la alegerea noului comitet de întreprindere. Ca preşedinte a fost ales tov. Vasile Mocanu. Peste 19.000 lei URCM Iaşi a organizat pentru duminică 28 februarie a.c. în magazinul „Arta populară" din Iaşi o frumoasă expoziţie cu vînzare. Expoziţia s-a bucurat de un succes deosebit, fiind vizitată de peste 20.000 oameni ai muncii. Tot în această zi, au fost vîndute diferite articole de artă populară în valoare de peste 19.000 lei. Curs cu conducători de excursii Casa de cultură a studenţilor, în colaborare cu Oficiul Naţional de Turism agenţia Iaşi, organizează un curs de îndrumare a conducătorilor de excursii. Cursul, urmat de studenţii amatori de excursii din centrul universitar ieşean, începe la 1 martie şi va dura pînă la 30 aprilie a.c. Lecţiile vor fi ţinute de profesori universitari, în fiecare joi la Casa de cultură a studenţilor şi la Facultatea de geografie din cadrul Universităţii „Al. I. Cuza”. Unitate „Igiena“ , pentru copii Cooperativa ,,Igiena“ din oraşul Iaşi face pregătirile necesare în vederea deschiderii unei unităţi speciale (frizerie) pentru copii. Noua unitate va fi dotată cu mobilier adecvat micilor clienţi şi cu un personal bine calificat, răspunzător „pretenţiilor“ acestora. Noua unitate va fi amenajata în str. Lăpușneanu, în apropierea cinematografului „Tineretului“. Lucrările de amenajare a localului sunt în curs. Conferință. Astăzi după amiază, la Casa prieteniei romîno-sovietice ARLUS din str. Păcurari nr. 2, tov. V. Murgescu de la Institutul Politehnic va conferenţia, începînd de la ora 18:00, despre „Strălucitele realizări ale ştiinţei sovietice în cadrul Anului geofizic internaţional“. Vor rula apoi filmele documentare „Pe malurile Antarctidei“ şi „Automate în cosmos“. Despre operă în cadrul Universităţii populare, secţia muzică, va avea loc astăzi, orele 18:00, în localul Filarmonicii de Stat „Moldova” conferinţa: „Despre operă”. Conferinţa, însoţită de exemplificări, va fi ţinută de tov. Ion Goia, director al Operei de Stat din Iaşi. -r-ir -îmi—r-v-nr—m r-r-y-ir-mnc rjG D o Q r t 8 H ,.y- I..,, — 11 HTTBitUL'. 1 ■ lUIliJ.-.’SSa. SUMARUL . — Din experienţa sfaturilor populare — Cînd spiritul de gospodar e stimulat cu pricepere. (pag. 2-a) — SPORT (pag. 2-a) — La autobaza Iaşi a IRTA — Experienţa fruntaşilor trebuie studiată şi extinsă. (pag. 3-a) — Diu En-lai va vizita India. (pag. 3-a) ■— Declaraţia comună sovietoindoneziană. (pag. 4-a). — Conferința de presă de la Djakarta. (pag. 4-a). Intr-o singură zi , peste 84 tone fier vechi colectat Răspunzînd chemării Comitetului orăşenesc UTM, pionierii şi utemiştii şcolilor de 7 ani şi medii din oraşul Iaşi au participat cu însufleţire la importanta acţiune de colectare a fierului vechi. Astfel, numai duminică 28 februarie a.că ei au colectat peste 84 tone fier vechi. Această cantitate a fost predată IGM-ului, urmînd ca în aceste zile să fie trimisă furnalelor patriei. Printre fruntaşii în această acţiune se numără elevii de la şcoala medie nr. 6, cei de la şcoala medie nr. 1 „Mihail Sadoveanu“ şi elevii şcolii de 7 ani nr. 12. In cursul anului trecut în raionul Murgeni au fost întreprinse o seamă de acţiuni cu caracter social-cultural prin contribuţia voluntară a ţăranilor colectivişti şi întovărăşiţi. Astfel, în satele Şuletea, Micleşti şi Periani s-au construit şcoli noi de 4 ani, fiii colectiviştilor de aici avînd acum prilejul să înveţe în localuri spaţioase şi luminoase. In momentul de faţă sînt în curs de construcţie şcoli noi în Băseşti şi Rînzeşti, precum şi două săli de clasă în comuna Schineni, care au fost începute anul trecut. La rîndul lor, locuitorii din Dodeşti, Mînzăteşti şi Blăgeşti, au posibilitatea să-şi petreacă timpul lor liber participînd la manifestaţiile organizate în cadrul căminelor culturale recent construite. In înfăptuirea acestor acţiuni cetăţenii raionului Murgeni au executat mii de ore muncă voluntară şi au transportat însemnate cantităţi de materiale de construcţie, realizînd economii în valoare de peste 115.000 lei Numai la construcţia căminului cultural din Blăgeşti a fost obţinută o economie de aproximativ 25.000 Iei. In cursul acestui an vor fi înfăptuite în raion, prin contribuţie voluntară un număr de 28 obiective. Printre acestea se numără căminele culturale din comunele Schineni, Epureni şi Fălcîu, 7 şcoli de 4 ani, 3 şcoli de 17 ani, 8 anexe de şcoli, o grădiniţă pentru copiii colectiviştilor din Ţuţcani, un dispensar medical în Găgeşti, şi altele. In raionul Murgen. Construcţii social-culturale prin contribuţia voluntară a cetăţenilor Te-am văzut, frumoasă fată. Cînd a scos vinzătorul din raft cuponul acela frumos, de un verde minunat, în careuri, parcă o parte din verdele ierbii abia încolţite şi-a făcut intrarea, prin nu ştiu ce minune, un magazin. Privirile tuturor s-au luminat. Şi privirile tale. Şi-n obraji ţi-au înflorit doi bujori, mai frumoşi ca cei mai frumoşi bujori. N-ai mai stat pe gunăuri, şi-ai cumpărat din acel cupon ciţiva metri. Bucuroasă, cu ochii strălucitori, ai pornit zburdînd spre ieşire, şi-n soarele acela de primăvară, ochii tăi erau o părticică din culoarea înaltului. Mi te-nchipuiam îmbrăcată in acel verde minunat şi nu mă mai săturam admirîndu-te. Zburdai pe stradă. ■ Astăzi ai puţin timp liber, frumoasă fată ? Să-ţi fac cunoştinţă cu citeva dintre creatoarele acestei pînze. Nu-s departe. La fabrica „Ţesătura”. Şitot atît de tinere şi frumoase ca şi tine. Nu te speria de zumzetul acestor războaie. Aici se ţese pinza minunată in faţa căreia ai strălucit. Şi altele la fel de frumoase se ţes. Cele care scot metri după metri sunt tot aici. Iată-le! Fata aceasta serioasă, poate prea serioasă pentru vârsta ei, se numeşte Margareta Vieru. E responsabila brigăzii utemiste de la secţia 23 (tura B) a secţiei ţesătorie. Harnică fată! Iţi dau citeva cifre (şi cifrele îşi au poezia lor), lucrind la inseimna-Ţi trei războaie, şi-a îndeplinit planul pe ianuarie in proporţie de 109 la sută, iar in primele 15 zile ale lui februarie (încă nu s-au calculat rezultatele pe întreaga lună), 105 la sută. Calitatea ? sută la sută. Puţin mai încolo, sora ei, Elena Vieru, o fată înaltă, blondă, schimbă suveica. Din ’52 a venit la „Ţesătura”. S-a calificat în întreprindere şi acum se numără printre fruntaşe. In momentul de faţă lucrează la un articol nou, introdus în cinstea zilei de 8 Martie, articolul 23 batiste. De fapt, toţi cei 17 membri ai brigăzii sunt harnici. Dar poţi să scrii despre fiecare in parte?... Iat-o pe Eugenia Preda, o altă fruntaşă, pe... Văd insă că nici nu mă asculţi!... Ai văzut ceva la un război alăturat? Să mergem acolo. Ahar... Verdele in careuri! Ei, frumoasă fată, iat-o pe aceea la care poate te-ai gindit cînd ai ieşit din magazin O vezi ? E micuţă, şi mereu parcă se miră de ceva. Se numeşte Eugenia Cicovschi şi-i una dintre cele mai harnice fete din brigadă. Planul lunar depăşit cu regularitate, calitatea sută la sută ... O vezi ce iute se-nvîrte printre războaie ? Ii place şi el pinza asta, şi ştie că place şi altora. De aceea hărniceşte. Să se bucure cu mai multe fete şi neveste. Doar vine primăvara şi sărbătoarea lor odată cu ea. Ţie ţi-a plăcut verdele în careuri. Dar ştii că-n cinstea zilei de 8 Martie aici, in întreprindere, se lucrează şi la alte noi sortimente ? Se ţine seama de dorinţa cumpărătorilor, de anotimp. Numai brigada aceasta lucrează la încă două desene noi în trei poziţii. Dacă ai încerca să priveşti de undeva de sus, ai rămâne incintată. Atâta bogăţie de culori doar într-o poiană, vara, vezi. Ai obosit. Să mergem, frumoasă fată. Cunoşti de acum pe citeva dintre nenumăratele fete harnice de la „Ţesătura”, a căror muncă te-a îneintat. Şi poate că un alt colţ de ţară, şi alte fete ca tine se vor bucura de ţesăturile minunate, şi de ziua voastră, de 8 Martie, vor purta cu plăcere o rochie a cărei pinză a căpătat viaţă aici, la „Ţesătura” A. GRIGORIU. In întîmpinarea zilei de 8 Martie Pentru voi, dragi tovarăşe ť=öOtí=i In martie pe ecranele cinematografelor ieşene Oamenii muncii din oraşul Iaşi, iurgitori de filme, vor putea viziona dn cursul lunii martie o serie de noi şi frumoase filme în premieră. Dintre producţiile cinematografiei sovietice vor fi prezentate filmele: ,,Inimă de mamă”, „Omul de pe planeta Pămint”, „Vremea ghiocelului", „Expoziţia de la Bruxelles”, etc. iar dintre producţiile cehe: „Azi pentru ultima oară” şi „Evadarea din umbră”. De asemenea, vor putea fi vizionate filme producţii ale cinematografiei chineze („Undele eterne”, „Trei fete la timonă”), şi maghiare — „Sabie şi zare" şi „Prieten regăsit”. Tot în cursul lunii martie va rula în premieră filmul romînesc „Telegrame” precum şi reluările — „D’ale carnavalului”, „Prima melodie"şi „Doi vecini”. Duminică seara, în sala Filarmonicii de Stat „Moldova” a avut loc un concert de muzică simfonică pentru muncitorii de la Atelierele CFR ,,Ilie Pintilie” şi fabrica de antibiotice. La acest concert şi-a dat concursul violonistul Ion Voicu. IN CLIŞEU, un aspect din timpul concertului. Foto: G. PAtIL