Flacăra Iaşului, mai 1961 (Anul 17, nr. 4560-4584)

1961-05-03 / nr. 4560

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VW întreaga regiune a sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai. Cu acest prilej oamenii muncii şi-au manifestat dragostea neţărmurită faţă de partid, hotărîrea de a întîmpina glorioasa aniversare a partidului cu noi şi însemnate realizări în construcţia socialistă. Ei şi-au exprimat totodată atașamentul profund față de cauza păcii și prieteniei între popoare. SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Cuvîntarea tovarăşului Chivu Stoica rostită la posturile noastre de radio şi televiziune Cu prilejul zilei de 1 Mai tovarăşul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic şi secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a rostit la posturile noastre de radio şi televiziune următoarea cuvintare : Dragi tovarăşi şi prieteni, oameni ai muncii din patria noastră, Poporul nostru sărbătoreşte astăzi, împreună cu popoarele ţărilor socialiste frăţeşti, cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, zi de luptă a clasei muncitoare pentru viitorul luminos al întregii omeniri, pentru pace, democraţie şi socialism. In această zi, în care poporul muncitor trece în revistă roadele minunate ale muncii sale entuziaste, permiteţi-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Consiliului de Stat şi al guvernului Republicii Populare Române să transmit clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare, intelectualităţii, întregului nostru popor un fierbinte salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului. Sărbătorim ziua de 1 Mai în condiţiile unui puternic avînt în munca întregului popor pentru îndeplinirea sarcinilor măreţe trasate de cel de-al IlI-lea Congres al partidului. Pretutindeni pulsează viaţa nouă, se înalţă fabrici şi uzine, se construiesc cartiere întregi de locuinţe, pe ogoarele unităţilor socialiste din agricultură lucrează tot mai multe tractoare, combine şi alte maşini agricole, se schimbă întreaga înfăţişare a satelor. Poporul nostru liber şi stăpîn pe soarta sa a transformat Romînia într-o ţară socialistă cu o industrie în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres şi o cultură înfloritoare. întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai şi a glorioasei aniversări a partidului, în centrul căreia se află lupta pentru ridicarea calităţii produselor, s-a transformat într-o mişcare a întregului popor şi s-a concretizat In succesele obţinute In îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor prevăzute în planul de stat pe trimestrul 1 al acestui an, care a fost realizat în proporţie de circa 104 la sută. Volumul producţiei globale industriale este cu aproape 18 la sută mai mare faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste succese sînt rezultatul muncii pline de avînt şi al priceperii clasei noastre muncitoare, care traduce în viaţă cu hotărîre şi consecvenţă politica partidului de industrializare socialistă a ţării. Realizări de seamă au fost obţinute şi în agricultură. Marea majoritate a ţăranilor muncitori, urmînd cu încredere calea arătată de partid,, muncesc uniţi în gospodării colective şi întovărăşiri agricole. Harnica noastră ţărănime muncitoare a pornit cu multă însufleţire la efectuarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole de primăvară, munceşte pentru sporirea continuă a producţiei vegetale şi animale, îşi făureşte condiţii de viaţă tot mai bune, asigurînd în acelaşi timp cantităţi sporite de produse agro-alimentare necesare industriei bunurilor de consum şi aprovizionării celor ce muncesc. Punîndu-şi talentul şi energia în slujba socialismului, intelectualitatea aduce un aport de preţ la dezvoltarea economiei naţionale, la îmbogăţirea patrimoniului nostru cultural, la răspîndirea largă a culturii în masele poporului. Ca rezultat al succeselor obţinute în economie, în creşterea venitului naţional, partidul şi guvernul au înfăptuit o serie de măsuri menite să satisfacă tot mai deplin cerinţele materiale şi culturale ale oamenilor muncii. Salariul real a crescut în primul an al planului de şase ani cu 11 la sută, iar veniturile ţărănimii, realizate numai din vînzările de produse către stat, au fost de circa 9,5 miliarde lei. In anul 1960 şi în primul trimestru al acestui an au fost construite din fondurile statului şi date în folosinţă peste 34.000 de apartamente. Elanul şi spiritul creator al celor ce muncesc, devotamentul lor faţă de cauza socialismului sunt chezăşie că planurile de dezvoltare economică şi de ridicare continuă a nivelului de trai vor fi şi în viitor îndeplinite cu succes. Tovarăşi. Sărbătorim anul acesta 1 Mai , condiţiile cînd sistemul mondial socialist exercită o înrîurire hotărîtoare asupra evoluţiei societăţii omeneşti. Marile realizări ale Uniunii Sovietice în construcţia desfăşurată a comunismului, avîntul ştiinţei şi tehnicii pro*vietice, succesele remarcabile ale gr*poarelor din toate ţările socialiste In dezvoltarea economiei şi culturii demonstrează cu puterea faptelor superioritatea incontestabilă a socialismului asupra capitalismului. Creşterea impetuoasă a sistemului socialist mondial, unitatea şi coeziunea de nezdruncinat a ţărilor socialiste şi mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sporesc influenţa ideilor socialismului în întreaga lume. In această primăvară, care va rămîne de-a pururi în amintirea popoarelor prin minunata victorie a omului comunist, care a pătruns pentru prima oară In Cosmos, mai strălucitoare ca oricînd luminează în inimile tuturor celor ce muncesc încrederea nestrămutată în triumful cauzei comunismului — primăvara omenirii. Ziua de 1 Mai este sărbătorită de oamenii muncii din ţările capitaliste sub semnul luptei pentru interesele lor vitale, pentru drepturi democratice şi progres social, pentru apărarea păcii. Clasa muncitoare şi alte pături muncitoare din ţările capitaliste se ridică împotriva politicii monopolurilor de aruncare pe umerii celor ce muncesc a poverii crizei economice şi a cursei înarmărilor, împotriva şomajului în continuă creştere, împotriva scumpirii vieţii, inflaţiei, sporirii impozitelor, restringerii drepturilor cetăţeneşti. Trimitem muncitorilor, tuturor oamenilor muncii, partidelor comuniste din ţările capitaliste un călduros mesaj de simpatie frăţească şi solidaritate internaţionalistă. Desfăşurarea recentă a evenimentelor pe arena internaţională arată că forţele care luptă pentru apărarea libertăţii popoarelor şi a păcii împotriva acţiunilor agresive ale imperialiştilor sînt mai mari şi mai puternice decit oricînd. Zdrobirea de către poporul cuban a agresiunii săvîrşite de mercenarii imperialismului american a fost salutată cu mare bucurie de poporul nostru. Această victorie a demonstrat din nou hotărîrea cu care îşi apără independenţa popoarele care au scuturat jugul imperialist, sprijinul puternic de care se bucură lupta lor din partea lagărului socialist, a popoarelor iubitoare de pace şi libertate. Poporul nostru sprijină lupta dreaptă a poporului algerian pentru eliberarea patriei sale de sub jugul colonialismului, pentru dreptul de a dispune în deplină libertate de soarta sa, lupta celorlalte popoare din Asia şi Africa pentru libertate şi independenţă politică şi economică. In ţara noastră a produs o mare satisfacţie eşecul puciului militar-fascist din Algeria, ca urmare a ripostei date de milioanele de oameni ai muncii din Franţa şi Algeria. Ne exprimăm calda simpatie pentru masele populare din Franţa, în frunte cu clasa muncitoare, care s-au ridicat cu hotărîre în apărarea democraţiei. Tovarăşi. In domeniul relaţiilor internaţionale, Republica Populară Romînă este un factor activ al luptei pentru pace. La temelia politicii externe a ţării noastre stau prietenia şi alianţa de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte ţări ale lagărului socialist O manifestare a prieteniei şi frăţiei popoarelor din ţările socialiste a fost recenta vizită în ţara noastră a delegaţiei de partid şi guvernamentale cehoslovace, condusă de tovarăşul Antonin Novotny, ca şi vizita în Republica Populară Polonă a delegaţiei de partid şi guvernamentale în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Republica Populară Romînă sprijină cu hotărîre acţiunile întreprinse de Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi guvernul sovietic în frunte cu tovarăşul Hruşciov în vederea consolidării păcii. Guvernul Republicii Populare Române şi partidul nostru acţionează cu consecvenţă pentru promovarea principiilor coexistenţei paşnice între stata cu sisteme sociale diferite. Menţinînd trează vigilenţa în faţa tuturor uneltirilor agresive ale imperialiştilor, ţara noastră, alături de Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste şi celelalte ţări socialiste, va continua să lupte pentru rezolvarea în interesul păcii a tuturor problemelor internaţionale care frămîntă astăzi omenirea. Dragi tovarăşi, De-a lungul celor patru decenii de existenţă, partidul nostru şi-a pus întreaga sa activitate în slujba libertăţii şi fericirii poporului, a luptat cu abnegaţie pentru cauza eliberării clasei muncitoare de sub jugul exploatării, pentru independenţa patriei, pentru socialism. Sub conducerea înţeleaptă a gloriosului nostru partid, clasa muncitoare, poporul muncitor au dus numeroase bătălii de clasă, au răsturnat puterea capitaliştilor şi moşierilor, au instaurat puterea celor ce muncesc şi făuresc viaţa nouă, socialistă. Realizările noastre de astăzi, fericirea de a fi liberi şi stăpîni pe munca noastră sînt indisolubil legate de lupta grea, curajul şi consecvenţa, jertfele şi eroismul comuniştilor — cei mai buni fii ai poporului — în lupta pentru apărarea intereselor vitale ale celor ce muncesc. Măreaţa victorie consfinţită de Congresul al IlI-lea al partidului — făurirea bazei economice a socialismului şi trecerea la desăvîrşirea construcţiei socialiste — îşi are temelia în zilele eroice de acum 40 de ani, cînd a fost făurit Partidul Comunist din Romînia. Aniversarea a 40 de ani de la înființarea partidului este o dată scumpă nu numai membrilor de partid , ci tuturor oamenilor muncii, maselor largi ale muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, care văd în partidul nostru propriul lor partid, în politica sa propria lor politică. Astăzi este mai puternică ca oricînd unitatea poporului muncitor în jurul partidului şi al Comitetului său Central în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Sub conducerea încercată a partidului, sub steagul marxism-leninismului, mergem înainte spre noi victorii în opera măreaţă de construire a socialismului! Trăiască ! Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ele muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările! Trăiască invincibilul lagăr al socialismului! Trăiască scumpa noastră patrie şi harnicul ei popor! Trăiască Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central! Trăiască pacea în lumea întreagă! In regiunea noastră In orăşele şi centrele de raioane din regiune au avut loc luni dimineaţa tradiţionalele mitinguri de 1 Mai. B î r la d Făuritorii de rulmenţi, muncitorii de la fabrica de confecţii „Proletarul Roşu“, de la fabrica de ulei „Republica“, întreprinderea „Drumul socialismului“ muncitori de la Întreprinderea de construcţii,montaj nr. 2, elevi, studenţi şi cadre didactice de la Complexul şcolar, oameni ai muncii din toate întreprinderile şi instituţiile birlădene, colectivişti şi mecanizatori din comunele aparţinând oraşului, s-au adunat luni dimineaţa în sala Teatrului de Stat „Victor Ion Popa“ din Birlad pentru a sărbători ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. Despre importanţa zilei de 1 Mai a vorbit tovarăşul Gh. Crăciun, secretar al Comitetului orăşenesc de partid Birlad. In aplauzele îndelungate ale participanţilor la miting, care au ovaţionat Îndelung pentru partid şi guvern, tov. Gh Crăciun a trecut în revistă succesele cu care oamenii muncii bîrlădeni, alături de întregul popor, au Intîmpinat ziua de 1 Mai, succese cu care ei vin să întimpine glorioasa aniversare a partîduîuîi . In cuvlntul său, vorbitorul a arătat astfel că în Întrecerea socialistă, muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la fabrica de rulmenţi, fabrica de confecţii, fabrica de ulei ca şi din alte întreprinderi au deschis larg frontul luptei pentru produse de calitate superioară, s-au născut iniţiative şi acţiuni îndrăzneţe, s-au ridicat numeroşi maiştri ai calităţii, fruntaşi în muncă. Astfel, la fabrica de rulmenţi, planul producţiei globale pe primele patru luni ale anului a fost realizat cu 5 zile mai devreme, iar numai în primul trimestru al anului s-au produs, peste sarcinile de plan, 4.494 inele rulmenţi de diferite tipuri şi s-au realizat beneficii în valoare de 1.750.000 lei. Realizările obţinute de colectivul de muncă al întreprinderii „Drumul Socialismului“ sînt şi ele grăitoare. In aplauze şi ovaţii, participanţii la miting, şi-au afirmat Încă o dată cu entuziasm, hotărîrea de a contribui la înfăptuirea măreţului program al desăvîrşirii construcţiei socialiste, trasat de partid, contribuind, tot mai mult alături de întregul popor, la creşterea continuă a forţei şi coeziunii sistemului socialist mondial. Paşcani Oraşul feroviarilor păşcăneni, la fel ca toate oraşele şi satele patriei, a îmbrăcat în această zi haine de sărbătoare. încă din primele ore ale dimineţii, numeroşi locuitori ai Paşcaniu-lui, s-au îndreptat spre frumoasa şi moderna Casă de cultură, unde avea să aibă loc mitingul. In faţa a peste 900 de participanţi la miting, a luat cuvlntul tov. Dumitru Aioanei, prim secretar al Comitetului raional de partid. Subliniind însemnătatea Internaţională a zilei de 1 Mai, vorbitorul a trecut In revistă succesele cu care oamenii muncii din cuprinsul raionului au Intîmpinat această sărbătoare. Intre altele, a fost oglindit faptul că muncitorii, tehnicienii şi inginerii Atelierelor CFR, au dat de la Începutul anului curent, peste plan, o producţie în valoare de circa 700.000 lei. In după amiaza zilei, In oraşul Paşcani ca şi pe scenele căminelor culturale din raion, au fost prezentate frumoase programe artistice. Vaslui La mitingul care a avut joc In sala cinematografului „Mihail Eminescu“ din Vaslui au participat circa 1.000 locuitori ai oraşului. Ei s-au adunat aici pentru a raporta partidului succesele pe care le-au obţinut în întrecerea socialistă larg desfăşurată în întreprinderi şi pe ogoare în cinstea zilei de 1 Mai şi a celei de- a 40-a aniversări a partidului. Se aflau în sală muncitori de la întreprinderile „Textila“ şi „Vasile Boaită“, lucrători din comerţ şi cooperaţie, colectivişti, intelectuali. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai a vorbit tov. Constantin Grădinaru, secretar al Comitetului raional de partid. Participanţii la miting au ovaţionat îndelung pentru partid, pentru pace şi prietenie între popoare. Huşi Oamenii muncii din oraşul Huşi au luat parte cu entuziasm la mitingul închinat zilei de 1 Mai, care a avut loc în sala cinematografului „Rodina“ din localitate. Luînd cuvîntul, tov. Neculai Mihalache, secretar al Comitetului raional de partid Huşi a reliefat printre altele realizările cu care oamenii muncii din raion au întimpinat ziua de 1 Mai şi cea de a 40-a aniversare a partidului nostru. Astfel, colectivul întreprinderii economice „21 Decembrie“ Huşi şi-a îndeplinit planul producţiei globale pe trimestrul I al anului acesta in proporţie de 103,2 la sută. Realizări frumoase au fost obţinute şi în celelalte sectoare ale economiei raionului. Negreşti La mitingul de sărbătorire a zilei de 1 Mai care a avut loc la centrul raionului Negreşti a vorbit tov. Grigore Haraga, prim secretar al Comitetului raional de partid. In cuvlntul său, vorbitorul a subliniat succesele dobîndite de oamenii muncii din raion In întîmpinarea zilelor de 1 şi 8 Mai. Au fost scoase în evidenţă rezultatele obţinute îndeosebi de colectiviştii din satele Tungujel, Drăguşeni şi altele în campania agricolă de primăvară. Pe scenele căminelor culturaledin Negreşti şi raion au avut apoi loc pînă seara tir- ziu, bogate şi variate programme artistice. Hî rlău La Hîrlău, mitingul închinat zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, a avut loc în sala cinematografului „1 Mai“. In cadrul mitingului, a vorbit tov. Gh. Bejan, preşedintele Consiliului sindical raional Hîrlău. El a subliniat, printre altele, realizările obţinute In cinstea zilei de 1 Mai şi a celei de a 40-a aniversări a partidului de către oamenii muncii din raion. La Casa de cultură a sindicatelor In ciuda ploii care cernea neîntrerupt peste oraş, spre Casa de cultură a sindicatelor se îndreptau in după amiaza zilei de 1 Mai, valuri, valuri de oameni. In moderna sală din cartierul ceferiştilor şi textiliştilor, aveau să înceapă manifestările artistice închinate marii sărbători a oamenilor muncii. Sala devenise neîncăpătoare. Spectatorii aşteptau cu nerăbdare ridicarea cortinei. Cu şi mai multă nerăbdare aşteptau însă acest lucru cei de pe scenă. Dar să mergem mai bine între culise. In cabinele rezervate artiştilor, pe culoare, între culise, domnea freamătul specific unui astfel de moment: acordări de instrumente, ultimele pregătiri în faţa oglinzilor, strîngeri de mină încurajatoare, revizuirea unor replici. Aveai impresia că oamenii aceştia se pregătesc să intre intr-un grandios concurs. Toţi erau însă minaţi de dorinţa ca prin cântecele şi jocurile lor, să sărbătorească aşa cum se cuvine măreaţa şi de 1 Mai. In timp ce pe Scenă intra corul Gavriil ’Musicescu“, al Filarmonicii de stat ,,"Moldova" din Iaşi, ne-am apropiat de un grup de artişti amatori. Frau de la Fabrica „Ţesătura“. Vechile noastre cunoştinţe: Elena Tăutu, Constantin Ciobârcă, Constantin Banu, Adrian Isac, din echipa de dansuri, Marina Dăscăliuc, Nicolae Damian şi Ştefan Petrescu, din brigada artistică de agitaţie. Mai acum citeva zile i-am întîlnit în faţa maşinilor, in marea întrecere în cinstea sărbătorii de 1 Mai şi a aniversării partidului După orele de lucru îi găseai la club, la repetiţie. Xinii plecau de la repetiţiile acestea direct la cursurile serale. Exempl Da: Constantin Ciobîrcă sau Mircea Tirnăveanu sînt muncitori-elevi-artişti. S-a ridicat cortina. In sală, între culise domneşte linişte deplină. Corul intonează cu căldură: ,,Te ciit partid“ de Mircea Neagu, şi cîntecul pentru 1 Mai al lui Ciprian Porumbescu. Intre culise a încetat, pentru moment, orice fel de pregătire.Artiştii amatori au devenit şi eispectatori. Aplauze îndelungi obţin şi celelalte piese corale prezentate de corul „Gavriil Musicescu“, dirijat de Ion Pavalache, „Valsul prieteniei“ de Haciaturian, fragment din oratoriul ,,Tudor Vladimirescu“ de Gheorghe Dumitrescu, cor din „Mireasa vîndută“ de Smetana, etc. Şi acum vine rindul vechilor noastre cunoştinţe, cei de la „Ţesătura“. Parcă tot soarele plaiurilor noastre a inundat largul scenei: fetele şi băieţii de la fabrica vecină joacă, joacă... Se întrec unul pe altul în „Strba“ şi „Ciobănaşul“, în „Hora“ şi „Hanga“. Iar dincolo, în Sala arhiplină spectatorii se întrec în ti-t aplauda. Cei din brigadaartistică de agitaţie recită cu pasiune Versuri închinate sărbătoririi partidului nostru. „Patruzeci de flori într-o cunună Astăzi bucuria ne-ncunună şi în jurul steagului ne stringe Unele, sunt toţii,fiori rd4 gingi. Altele ca cerul plin de soare, Aurit ca holdele bogate ... Patruzeci de flori — o sărbătoare Ţie, scump partid, azi Închinată" Versurile, cintecele celor din brigadă sunt primite cu căldură de cei aproape 2.000 de spectatori ciţi umplu sala pînă la refuz, in această după amiază de 1 Mai. Din nou se aprind luminile rampei. Pe scenă apare formaţia de estradă a TES. Spectatorii Sînt invitaţi intr-o scurtă călătorie prin laşul zilelor noastre, laşul constructor. Pînă seara tîrziu, pe moderna scenă a Casei de cultură a sindicatelor s-au perindat formaţie după formaţie.Au cules ropotede aplauze formaţiile artistice ale Institutului agronomic „Ion Ionescu de la Brad“, fanfara şcolii medii „C. Negruzzi“, orchestra de muzică uşoară a Institutului politehnic, T.CREMENE, mrim ca moment din programul grazentat da actorii da li îaatrul Burăleac da stat, Echipa de dansuri a fabricii „Țesătura“.