Flacăra Iaşului, ianuarie 1966 (Anul 22, nr. 6008-6031)

1966-01-04 / nr. 6008

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.R. IAŞI ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XXI, Nr. 6008 NARII IANUARIE 19664 PAGINI 15 BANI Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R., rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilej! Anului Nou Dragi tovarăşe şi tovarăşi. Cetăţeni ai Republicii Socialiste Român, Peste cîteva minute ne vom despărţi pe anul 1965 — an de mari înfăptuiri ale popului român în toate domeniile activităţi sociale — şi vom întîmpina, cu voie buni şi optimism, anul 1966, care deschide patei noastre noi perspective de progres şi psperitate. Cronica socialismului va rezerva anii care a trecut pagini bogate în realizări şi elimente de mare însemnătate pentru dezirarea orînduirii noastre, pentru mersul înare al ţării, pentru viitorul poporului român. La viaţă politicii partidului, oamenii muncii a încheiat anul acesta cu succes planul de se aun, au ridicat noi uzine şi fabrici, au spit producţia de bunuri materiale şi valori situale, au făcut noi paşi pe calea cunoaşii ştiinţifice, au îmbogăţit şi mai mult, m munca lor, patria, făcînd-o mai puternici şi mai înfloritoare. Acest an a intrat în istoria partidului ,a ţării prin Congresul al IX-lea, care a adoat directivele viitorului plan cincinal —o gramul înfloririi multilaterale a patriei al ridicării pe o treaptă superioară a procesul de desăvîrşire a construcţiei socialisteA fost adoptată noua Constituţie care conoteşte victoriile istorice ale poporului. Roânia, stat suveran şi independent al celore muncesc, a fost proclamată Republică Solistă. Poporul român, liber şi stăpîn pe sora sa, îşi făureşte, sub conducerea partidei, viitorul fericit, păşind mereu înainte de culmile înalte ale civilizaţiei — society comunistă. Partidul şi guvernul au elaborat măsuri unite să deschidă „calea progresului netrerupt în domenii de mare însemnătate ale lui sociale. Printre acestea se înscriu măsle privitoare la dezvoltarea bazei tehnico-nermale şi modernizarea producţiei agricole,abunătăţirea organizării şi planificării agricurii, precum şi cele cu privire la perfemarea organizării şi îndrumării cercetării şnţifice, la ridicarea rolului ştiinţei în debitarea societăţii. Creşte rolul organizator al statului în instrucţia socialistă, se perfecţionează acuitatea organelor de stat, legăturile lor cu asele, se dezvoltă democraţia socialistă, Prtidul Comunist Român, urmat cu încredere de întregul popor, îşi îndeplineşte cu cinste înalta misiune de forţă conducătoare a societăţii. Zilele trecute, Marea Adunare Naţională a votat planul de stat pe 1966 — primul an al cincinalului , stabilind în toate domeniile obiectivele de muncă ale noului an, a căror îndeplinire va asigura noi victorii în înflorirea economiei şi culturii, va ridica bunăstarea celor ce muncesc. Muncind cu elan şi abnegaţie, dînd viaţă acestor obiective, poporul român va face să strălucească tot mai puternic chipul scumpei noastre Patrii. Ingăduiţi-mi să felicit cu prilejul Anului Nou, în numele conducerii partidului şi statului, pentru marile succese obţinute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica şi priceputa ţărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toţi oamenii muncii români, maghiari, germani şi de altă naţionalitate, tineri şi vîrstnici, bărbaţi şi femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste. Angajat într-o intensă activitate constructivă, poporul român militează pentru dezvoltarea colaborării internaţionale, îşi dă contribuţia la lupta pentru victoria cauzei socialismului, democraţiei şi păcii în întreaga lume. Partidul şi guvernul ţării noastre consideră de însemnătate vitală pentru soarta omenirii întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, mobilizarea în jurul acestora a tuturor forţelor înaintate ale societăţii contemporane, care acţionînd unite sînt capabile să zădărnicească acţiunile agresive ale cercurilor imperialiste, să asigure progresul şi securitatea popoarelor. •"“Fie-~Uancai an 'să^aduvu , popului român bucurii şi împliniri tot mai mari, noi succese în înfăptuirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să sporească şi mai mult puterea materială şi spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forţelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume. Vă urez tuturor, dragi prietenişi tovarăşi, îndeplinirea dorinţelor şi năzuinţelor dumneavoastră de mai bine, sănătate şi viaţă lungă, un nou an rodnic şi fericit. La mulţi ani! DIN PRIMA ZI DE LUCRU A NOULUI ANSPRE NOI SUCCESE! Operaţia întîia de strunjire şi tăiere la dimensiunile exacte a tampoanelor de vagoane necesită o calificare superioară a strungarilor din secţia mecanică de la Atelierele Paşcani. Iată-l în clişeul nostru pe Gheorghe Angheluş, evidenţiat în întrecerea socialistă, executînd această lucrare. Ieri a început unul nou an de lucru în întreprinderi şi pe şantiere, un an care se anunţă mai bogat in realizări decit cel precedent. Producţia industrială a regiunii Iaşi va creşte cu 10 la sută, productivitatea muncii cu 4,1 la sută, iar cheltuielile de producţie vor fi reduse cu 74.871.000 lei. Cu prilejul dezbaterii sarcinilor de plan pe 1966, muncitorii, inginerii şi tehnicienii au caracterizat aceste prevederi drept realităţi şi s-au angajat să le îndeplinească şi să le depăşească. Sub conducerea organizaţiilor de partid, colectivele întreprinderilor au trecut la lucru cu entuziasm, încît din primele ore ale dimineţii s-au înscris pe graficul întrecerii socialiste realizări importante. Iată-ne la Atelierele ,,Nicolina", în secţia boghiuri, secţie a cărei producţie creşte în acest an cu circa 40 la sută faţă de anul trecut. „ De la ora 6 dimineaţa, am început lucrul din plin, n-avem nici o absenţă, nici o întîrziere, ne informează maistrul Nicolae Petrov. Ne-am propus să începem bine chiar din prima zi, să nu dezminţim succesele pe care le-am obţinut anul trecut. Vrem să lucrăm ritmic din prima zi, ne spune ing. V. Cioancă. De fapt, secretul succeselor noastre stă în ritmicitate. Sudorul V. Bogdanovici ne confirmă : — Au trecut doar 4 ore de cînd mă aflu la lucru în acest an Si iată V. Gh. (Continuăm în pag. 3) PE GRAFICUL ÎNTRECERII Foto : V. Fotoşanu Depăşire — 3 la sută PAŞCANI (de la subrectacţia ziarului ,,Flacăra Iaşului") In prima zi de lucru din noul an, secţiile de producţie ale Atelierelor Paşcani au cunoscut o deosebită animaţie. Cu forţe sporite, harnicul colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri de aici a ţinut să încheie această primă zi din producţia lui 1966 cu succese deosebite. Astfel, s-a obţinut o depăşire de 3 la sută faţă de prevederile zilei. In mod deosebit a contribuit la acest succes colectivele secţiilor boghiuri, l-a şi a Il-a. 300 rulmenţi peste plan BIRLAD (de la subredacţia ziarului „Flacăra laşului*) 3 ianuarie 1966, încă de la creit 31 aan'-'triciori de ruljenţi au Început să muncească cu Însufleţire. Primul popas l-am făcut la forjă. Aici, cuptoarele de încălzire s-au aprins de multă vreme şi barele Incandescente de oţel aşteptau semnalul echipei condusă de Constantin Bojan de la presa de 6 teli care taie primul inel de rulment al anului 1966. La sfîrşitul primelor opt ore de lucru aflăm că fiecare echipă de forjori şi-a îndeplinit sarcinile de plan, iar pe graficele întrecerii socialiste se înscrie cifra de 1.316 bucăţi inele de rulmenţi forjaţi peste plan. S-au remarcat echipele de forjari conduse de Vasile Zuran, Tănase Antohie, Marcel Munteanu şi Nicolae David. Strungarii au strunjit peste plan 536 de inele de rulmenţi şi 1.114 corpuri de rulare. Printre cei cu rezultate mai bune figurează Ion Ştefan, Gh. Ţaga, Ioan Vasilache, Ion Lungu şi alţii. Aceeaşi muncă însufleţită şi în celelalte secţii. De exemplu, rectificatorii de la secţia bile-role au rectificat peste plan, în prima zi de lucru a anului 1966, 25.000 corpuri de rulare. Cele mai bune rezultate în întrecerea socialistă au fost obţinute de Ion Angheluţă, Nicolae Susan, Ion Stratina, Nicolae Patrichi şi alţii. Ultimul popas îl facem, cum e şi firesc, la montaj. Şeful atelierului, Gh. Prodan, ne Informează că în primele ore de muncă s-au montat peste plan 300 bucăți rulmenți de diferite tipuri. Randamente sporite în producţia de antibiotice Printre cei care au întîmpinat noul an la posturile de comandă s-au numărat şi operatorii, chimiştii, biologii, inginerii de la Fabrica de antibiotice. Dirijînd şi supraveghind complicatele procese chimice şi biologice de fabricare a antibioticelor cu mai multă competenţă, cu elanul sporit specific începutului de an nou , acest colectiv de muncă a şi înscris rezultate deosebite pe primele file ale noului an de producţie. In secţia I de fabricaţie randamentul de prelucrare a primelor două şarje de penicilină V a înregistrat o depăşire de 2,3 la sută, iar la tetraciclină la primele două şarje prelucrate în acest an randamentul de extractiv a sporit cu 1,5 faţă de prevederi. La secţia a II-a, colectivul de muncă a înregistrat la primele trei şarje de streptomicină o depăşire a mediei planificată pe şarjă cu 8 miliarde unităţi internaționale. Aceste prime succese sunt prologul unui nou an tot mai spornic, tot mai bogat în realizări. In celelalte pagini ■ Festivalul filmului la sate: dimensiuni şi sensuri 1 SPORT 1g Viaţa de partid pag. 2 „Sens unic!“ pag 3 M Corespondenţe din străinătate Bilanţ rodnic pag. 4 PAŞCANI (de la subredacţia ziarului „Flacăra Iaşului") In 1965, baza materială a cooperaţiei de consum din raion a sporit simţitor. Din fonduri de stat, au fost construite noi magazine în comunele Valea Seacă, Vînătorii, Lungani etc., iar prin contribuţia voluntară a membrilor cooperatori — în satele Prigoreni, Războieni, Stolniceni-Prăjescu ş.a. Totodată, în 1965, au fost dotate numeroase unităţi cu aparataj frigorific şi mobilier în valoare de peste 350.000 lei. Cheltuielile efectuate pentru modernizarea unităţilor cooperativelor de consum din raion s-au dovedit d eficiente. De exemplu, planul anual de beneficii revenit U.R.C.C. Paşcani a fost realizat în proporţie de 117 la sută, ceea ce înseamnă o depăşire a indicatorului respectiv cu 510.000 lei. Volum sporit de mărfuri pentru populaţie In primul an al noului cincinal populaţia va avea la dispoziţie un volum de mărfuri cu aproape 10 la sută mai mare decît în ultimul an al sesenatului. Creşteri mai mari faţă de media generală se prevăd la mărfuri solicitate mai mult, printre care: brînzeturi (21 la sută), ţesături de lină (15 la sută), confecţii, tricotaje, frigidere. Cele 9.000 de produse noi asimilate în anul trecut de unităţile producătoare se vor realiza în acest an în serie mare. Printre măsurile preconizate de Ministerul Comerţului Interior şi Gentrocoop se numără şi aprovizionarea ritmică cu mărfuri specifice diferitelor perioade ale anului, dezvoltarea reetelei unităţilor de desfacere a confecţiilor, îmbunătăţirea transportului, expunerii şi desfacerii acestora, extinderea metodelor chiar mai eficiente de colaborare între industrie şi comerţ. (Agerpres) Un nou cargou de 4.500 tone Muncitorii Şantierului Naval Galaţi au livrat flotei maritime româneşti un nou cargour„Sibiu" , de 4.500 tone. In timpul probelor de marş, efectuate de un echipaj special, nava a realizat viteza proiectată de 14 noduri, dovedind o manevrabilitate perfectă. Beneficiarul (NAVROM) a apreciat, de asemenea, calitatea finisajului care se ridică la un înalt nivel de exigenţă, eleganţa şi confortul cabinelor şi dependinţelor destinate echipajului. In curînd, noul cargou va pleca în prima cursă de producţie. (Agerpres) Revelion 1966 Ceastfau Inimile bat atît de tare ? Eă zarva pregătirilor se lasă dedă o linişte plină de aşteptar Privirile urmăresc acele cernicelor care Înaintează cu pi egal. Peste tot, aceeaşi aşteptar Acele au sărit dintr-un an i al Am trecut cu toţii deodată iirele unui an nou: „La mulţi a multă fericire în anul care a tit". Un torent de urări şi bucru în sclipirile vesele ale paharele pline. Iaşul nou, bătrînul Iaşurbătoreşte revelionul. * „Mîine ul se-nnoieşte Pluguşorul se porneşte... Incă-odată măi flăcăi Hăi, hăi” la Palatul Culturii s-au oprit urătorii. Peste opt sute de tineri sărbătoresc aici revelionul, unindu-şi glasurile, entuziasmul şi bucuria. Emil Mariniuc — muncitor la Uzina metalurgică, Constantin Vieru — muncitor la Atelierele „Nicolina”, Marcel Borcea — student al Facultăţii de medicină veterinară, toţi din echipa de urători, au adus ta ei de afară aerul proaspăt al nopţii de revelion. Ei trag acum prima brazdă a bucuriei, continuînd o străveche tradiţie a poporului, un moment de bilanţ la sfîrşitul unui an şi începutul altuia. „Muncitorii din uzine Şi din fabrici şi din mine Planul l-au îndeplinit că anul nou le-a şi venit De o lună sau, măi frate, De o lună jumătate". Sunt aici de faţă Elena Tăutu— pontatoare la Fabrica „Ţesătura”, Ecaterina Haciu şi Ana Gimpoieşu — de la Fabrica „Textila roşie”, tineri şi tinere din diferite ani- N. ALDEA (Continuare în pag. 2) Au sosit atori la Rulatul culturii. Inginerul de operator, întîmpinare Gentralei elei ed și Ion Baciu, elor de comandă Bucurie în jurul pomului de iarnă la .^entesc al institulului politehnic — Iași, complexul Foto:. ri * 1