Flacăra Iaşului, iunie 1970 (Anul 26, nr. 7373-7397)

1970-06-02 / nr. 7373

r X ) 4. . 4 MH KVL m. 797S ■i»W s MM W91 4 M##W• RAM Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Hotărârea Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere,precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei în procesul de făurite a agriculturii socialiste, de creştere a producţiei vegetale şi animale, zootehnia — ca ramură principal* — a cunoscut o conţinut dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea şi lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, al activităţii depuse de ţărănimea noastră muncitoare, au crescut efectivele de animale şi păsări, s-a mărit producţia de carne, lapte, ouă şi alte produse animaliere ; faţă de anul 1960, producţia globală a sectorului zootehnic a fost în 1969 cu 32 la sută mai mare. In aceeaşi perioadă, ca urmare a creşterii veniturilor băneşti ale populaţiei, ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. In comparaţie cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerţul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate şi conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brînseturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obţinute nu sunt încă pe măsura posibilităţilor de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naţionale şi a cerinţelor de consum mereu crescînde ale oamenilor muncii. Creşterea continuă a populaţiei ţării, ridicarea nivelului de trai şi a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerinţelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate şi de calitate superioară. Tocmai de aceea, ţinînd seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă şi eficientă a agriculturii noastre, precum şi în îmbunătăţirea continuă a aprovizionării populaţiei, partidul şi statul acordă o deosebită atenţie acestei ramuri. Calamităţile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părţi a ţării noastre au provocat, după cum se ştie, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obştească şi proprietatea personală a ţăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantităţi de furaje, numeroase construcţii zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei în zonele calamitate. In lumina Directivelor Congresului al K-lea al Partidului Comunist Român, plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program naţional de dezvoltare a zootehniei şi de creştere a producţiei animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susţinută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea şi specializarea producţiei în unităţi de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătăţirea raselor de animale, atât în unităţile agricole de stat, cit şi în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiţii însumind circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult, decît în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producţie au prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. Realizarea acestui program impune, în acelaşi timp, sporirea şi o mai bună aşezare a preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producţie şi a asigurării unei rentabilităţi corespunzătoare, îndeosebi în creşterea bovinelor, vacilor de lapte şi porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulaţi în mărirea efectivelor de animale, în obţinerea unor producţii sporite de carne şi produse animaliere şi în livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viaţă a programului de dezvoltare a zootehniei şi creşterea cointeresării producătorilor vor crea condiţii pentru dublarea, pînă in anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producţiei şi a fondului de stat la carne, lapte şi ouă şi, pe această bază, se va îmbunătăţi aprovizionarea populaţiei, creându-se, în acelaşi timp, disponibilităţi sporite pentru export. Pentru o mai mare cointeresare a unităţilor agricole socialiste, a producătorilor de gospodării individuale din zone necooperativizate şi a membrilor cooperatori în sporirea efectivelor de animale, îmbunătăţirea calităţii acestora şi creşterea producţiei de carne, lapte, lină, ouă, în vederea stimulării eforturilor pentru dezvoltarea şi mai intensă a zootehniei noastre, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România 1. — Majorarea preţurilor de cumpărare, la producător, cu începere de la 1 iunie a.c., la unele categorii de animale şi la unele produse animaliere, după cum urmează : — La bovine adulte se majorează preţurile de cumpărare la animalele livrate la fondul de stat cu 1,70 lei/kg în viu la calitatea I şi cu 1,40 lei la calitatea a II-a, pentru toţi producătorii agricoli; — La porcine se majorează preţurile de cumpărare a porcilor livraţi de cooperativele agricole de producţie, membrii acestora şi producătorii individuali, în medie cu 1 leu/kg în viu. In cadrul acestei medii, preţurile de cumpărare la porcii de carne livraţi în viu la greutatea de 101—115 kg vor fi sporite cu 1,50 lei/kg; — La lapte de oaie se majorează preţul de cumpărare cu 0,50 lei/litru; — La lapte de vacă, în scopul stimulării producătorilor de a livra cantităţi sporite la fondul de stat, se majorează actualele preţuri de cumpărare pentru laptele livrat de cooperativele agricole de producţie, de membrii acestora şi producătorii individuali cu 0,45 lei/litru la cantităţile livrate în perioada 1 noiembrie — 30 aprilie şi cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai — 30 octombrie. La întreprinderile agricole de stat se majorează preţurile de livrare cu 0,25 lei/litru în perioada 1 noiembrie — 30 aprilie şi cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai — 30 octombrie. 2 — Se vor menţine în continuare sporurile de preţ în vigoare pentru livrarea animalelor în perioada de iarnă şi primăvară. 3. — Se va acorda cooperativelor agricole de producţie, membrilor cooperatori şi producătorilor individuali o primă de 300—500 lei pentru fiecare junincă la prima fătare, diferenţiat în funcţie de calitatea şi rasa animalelor. 4. Membrii cooperatori şi producătorii individuali din zonele de deal şi munte vor putea cumpăra anual de la stat următoarele cantităţi de porumb : — 100 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează statului pe bază de contract 700—1 000 litri lapte ; — 150 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează peste 1 000 litri lapte. 5 — Pentru tineretul bovin şi porcii ce se contractează și livrează statului, producătorii vor primi în continuare cantitățile de porumb potrivit reglementărilor în vigoare. 6. Incepînd cu anul 1970, țăranii cooperatori și producătorii individuali care contractează și livrează organizațiilor socialiste de stat sau cooperatiste tineret bovin vor fi scutiţi de impozit pentru un număr de vaci egal cu numărul de viţei contractaţi şi livraţi. 7.• In vederea sprijinirii acţiunii de dezvoltare a sectorului zootehnic vor fi degrevate de impozite : ■— de la 1 ianuarie 1970, materialele pentru construirea de complexe şi ferme de creştere şi îngrăşare a animalelor de tip industrial sau extinderea celor existente, precum şi instalaţiile de pregătire a furajelor care se realizează în cadrul programului naţional privind dezvoltarea zootehniei şi sporirea producţiei animaliere ; — de la 1 iunie 1970, utilajele şi maşinile specifice procesului de producţie în zootehnie ce se livrează cooperativelor agricole de producţie şi asociaţiilor intercooperatiste. 8. — Fondurile necesare pentru majorarea preţurilor d® cumpărare şi acordarea celorlalte stimulente prevăzute sa vor asigura parțial din veniturile statului. O anumită parte din aceste fonduri se vor acoperi prin majorarea preturilor cu amănuntul, incepînd de la 1 iunie 1970. Astfel, prețul cu amănuntul la carnee de bovine se va majora în medie cu 135 lei/kg, iar carnea de porc în medie cu 1,35 lei/kg. Majorarea preţurilor se va aplica îndeosebi la sortimentele de carne de calitate superioară şi specialităţi. Preţul cu amănuntul la laptele de consum va creşte cu 0,20 lei/litru. Corespunzător se vor majora preţurile cu amănuntul la preparate şi conserve de carne, precum şi la produse lactate. Se vor menţine actualele preţuri cu: amănuntul la sortimentele de carne de calitatea a II-a, slănină, untură şi organe -cu excepţia specialităţilor -, precum şi la toate subprodusele rezultate din sacrificarea animalelor. De asemenea, nu se vor schimba preţurile cu amănuntul la unele preparate şi conserve de carne, la unt, smîntînă, lapte praf şi îngheţată. 9. — întreprinderilor agricole de stat şi cooperativelor agricole de producţie le revine sarcina să folosească din plin întreaga bază tehnico-materială şi resursele de care ele dispun în vederea sporirii efectivelor şi a producţiei animaliere, să livreze la fondul de stat cu mai multe animale şi păsări, cantităţi tot mai mari de lapte, lină şi ouă. In acelaşi timp, unităţile socialiste din agricultură trebuie să ia măsuri de îmbunătăţire a organizării producţiei şi a muncii în zootehnie, de reducere a cheltuielilor materiale şi creştere a productivităţii muncii, astfel incit să se asigure în toate fermele şi complexele de creştere a animalelor şi păsărilor o activitate rentabilă, eficientă. 10. — întreprinderile Ministerului Industriei Alimentare şi celelalte unităţi producătoare trebuie să livreze la fondul pieţei cantităţile de carne şi produse lactate prevăzute în planul de stat, să asigure aprovizionarea unităţilor comerciale cu sortimentele mai ieftine, în proporţiile stabilite prin plan, să exercite un control permanent asupra respectării stricte, la toate produsele, a condiţiilor de calitate prevăzute in normele legale, să se preocupe de reducerea continuă a cheltuielilor de producţie. Totodată, Ministerul Comerțului Interior, unitățile comerciale vor lua măsuri de perfecționare a desfacerii produselor, de repartizare judicioasă pe teritoriu a fondului de marfă, inclusiv a sortimentelor mai ieftine, în scopul bunei aprovizionări a întregii populații. 11. Prevederile prezentei hotărîri se vor pune in aplicare prin acte normative ale Consiliului de Ministri. ★ Prin majorarea preturilor de cumpărare a produselor animaliere prevăzute în această hotărîre, ca și prin acordarea de prime, reducerile și degrevările de impozite, țărănimea noastră muncitoare va beneficia de venituri suplimentare în sumă de circa 850 milioane lei, calculate la nivelul anului 1970. In stabilirea noilor preţuri de vînzare cu amănuntul, potrivit prezentei hotărîri, s-a avut in vedere să nu fie afectată ridicarea salariului real al oamenilor muncii prevăzută în actualul plan cincinal. După cum este cunoscut, pe baza hotărîrilor partidului şi guvernului, în acest an s-a încheiat acţiunea de generalizare a noului sistem de salarizare şi majorare a salariilor în toate sectoarele economiei naţionale. Pe această bază şi prin recentele măsuri de creştere a salariilor mici, de scutire şi reducere a impozitelor pe salarii, s-au asigurat salariaţilor cîştiguri suplimentare de peste 12 miliarde lei anual. Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România îşi exprimă convingerea că aplicarea programului naţional de dezvoltare a zootehniei şi a măsurilor de cointeresare a producătorilor agricoli prevăzute în această hotărîre vor asigura o creştere substanţială a producţiei animaliere şi, pe această cale, se va îmbunătăţi continuu aprovizionarea populației cu carne, lapte și alte produse agroalimentare. Hotărăsc: ^W////////////////////////////A//////A^ Duminică, s ——— ^ I Tn 7 întreprinderi ^ I industriale ^ IO producţie ( ( suplimen- 1 I tară de 2,61 milioane ! de iei i ţ Răspunzînd chemării or-S ganizaţiilor de partid, du 5 minici, 31 mai, colectivele şi a 7 întreprinderi industria- S le ieşene, care de regulă 5 în această zi nu lucrează, § şi-au dăruit munca cu de-rotament şi abnegaţie ajutorării localităţilor sinistra- 5 te, întreprinderilor care au avut de suferit de pe urma inundaţiilor. Unităţile în ca-5 re s-a lucrat duminică sunt 6 următoarele: Uzina meca nică „Nicolina", Fabrica de 5 antibiotice (secţiile care nu lucrează de obicei în zilele de duminică), Intreprinde- 5 rea „Textila*, Uzina de re- 5 paraţii a Ministerului Agri- culturii şl Silviculturii, Com- 5 binatul de exploatare şi inî dustrializare a lemnului, In- J treprinderea de industrie lo cală „Progresul*, Intrepria- 5 derea „Spicul*. 5 Valoarea producţiei *uplimentare realizată duml- J nică este de 2,6 milioane j! de lei şi constă in utilaje pentru construcţii rutiere, medicamente, ţesături, mobilă, produse de larg con- 5 sum. //7 pagina 4-a ■ Acțiuni ale patrioților sud-vietnamezi Uniunea Sovietică ■ Nava cosmloft „Soiuz-9“, cu doi oameni la bord, pe orbită circumterestrat Indoful Iaşi participa activ la acţiunea naţionala de reconstrucţie si creşterea profuncţie Posibilităţile reale sunt valorificate din plin încă o duminică in care colectivul Uzinei mecanice ,Nicolina“ a lucrat pentru recuperarea pagubelor aduse economiei naţionale de inundaţiile catastrofale care au cuprins întinse regiuni ale patriei noastre. Au fost prezenţi la lucru peste 1.600 de muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari. Cei care de regulă nu lucrează direct în producţie au încărcat duminică 60 de tone de fier vechi, destinat să lărgească producţia de metal a ţării. Contribuţia lor este meritorie, deoarece se încadrează In eforturile generale ale Întregului popor de a depăşi cit mai repede greutăţile economice prin care trecem acum. In ceea ce priveşte producţia propriu-zisă, nu putem spune anume ce s-a lucrat duminică, deoarece utilajele produse de noi sau reparaţiile de vagoane au un ciclu mai lung de execuţie, dar, raportând la activitatea depusă la planul de producţie, rezultă că valorile nou create au depăşit suma de un milion de lei numai în schimbul de dimineaţă. Ţinînd Uzina mecanică „Nicolina“ seama însă de importanţa unor utilaje pentru reconstrucţia drumurilor distruse de inundaţii, la secţia montaj s-a lucrat şi în schimbul al doilea, după-amiază, iar pentru grăbirea livrării unor echipamente de buldozere au participat la lucrările de vopsire şi unii lăcătuşi. In toate secţiile uzinei s-a lucrat intens, cu multă însufleţire, cu multă dăruire, fiecare fiind convins de importanţa muncii sale pentru îndeplinirea angajamentelor suplimentare ale uzinei. Reexaminînd posibilităţile, uzina noastră s-a angajat să realizeze în acest an o producţie suplimentară de 22,5 milioane de lei mai ales la utilajele rutiere solicitate în mod deosebit în această perioadă. Astfel, vom realiza în plus 40 de echipamente de buldozer, 5 staţii de preparat mixturi asfaltice şi alteie. De asemenea, vom repara 150 de vagoane de marfă peste plan și vom da 100 de boghiuri mai mult pentru a sprijini îndeplinirea angajamente- Petru GUZGA secretarul comitetului de partid de la Uzina mecanică „Nicotină" (continuare în pag. a 2-a) fin fiecare unitate agricolă taasi ii intensă pentru urgentarea campaniei! ! Primăvara aceasta capricioasă a adus necazuri şi la cooperativa agricolă din Uricani, punînd în faţa consiliului de conducere, specialiştilor şi membrilor cooperatori dificile probleme de rezolvat. Mai sunt de însăminţat şi acum cu porumb peste 200 de hectare, iar pe culturile realizate înainte de perioada ploilor, lupta cu buruienile şi crusta formată pe semănături se cere desfăşurată cu cea mai mare intensitate. — In anii normali — ne relatează Lazăr Condrea, preşedintele unităţii — lucram mai pe îndelete. Acum însă, din cauza ploilor, s-a produs un mare decalaj, punîndu-ne deodată în faţă un mare şi divers volum de acţiuni pentru executat. Considerînd că faţă de pagubele provocate de natură cooperativelor din Gorban, Bosia, Golăeşti, Prisăcani, Ţuţora, Grozeşti, unitatea noastră nu poate să se plingă, am înţeles că ne revine obligaţia P. COSTIN (continuare In pag. a 2-a) Inaugurarea unei grădiniţe în cartierul Tătăraşi şi a unei creşe în cartierul Codrescu  Iunie Ziua internaţională a copilului, a găsit poporul nostru antrenat în marele efort pentru lichidarea cit mai grabnică a urmărilor calamităţilor naturale din unele Zone ale ţării, pentru ca toţi copiii, încrezători in viitorul patriei, să se bucure din plin de fericire. Ziua copilului a adus pentru tinerele vlăstare ieşene frumoase daruri. Ieri, a avut loc inaugurarea unei grădiniţe, cu o capacitate de 100 de locuri, in cartierul Tătăraşi, la care se va adăuga şi creşa cu o capacitate de 120 de locuri, precum şi a unei creşe cu o capacitate de 110 locuri în cartierul Codrescu. La festivitatea inaugurării grădiniţei din Tătăraşi a luat parte tovarăşul Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.G. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean. Au fost de faţă tovarăşii: conf. univ. Petre Malomete, secretar al Comitetului judeţean de partid, Ioan Manciuc, prim-secretar al Comitetului municipal de partid preşedintele Consiliului popular municipal, prof. Stere Rădoi, inspector general al Inspectoratului şcolar judeţean, dr. Valeriu Rugină, directorul Direcţiei sanitare judeţene. In prezenta a numeroase cadre medicale, pedagogice, locuitori ai cartierului, copii, tovarăşul Miu Dobrescu a tăiat panglica inaugurală. Micuţa Mihaela Grigoriu, adresîndu-se tovarăşului prim-secretar, a spus : „De ziua noastră vă urăm bun venit şi multă sănătate". Adresîndu-se celor prezenţi la festivitate, tovarăşul Miu (continuare In pag. a 3-a) Moment festiv: tovarăşul Miu Dobrescu taie panglica inaugurală a noii grădinițe dincartierul Ttărași.