Flacăra Iaşului, septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7450-7475)

1970-09-01 / nr. 7450

Peste 30 de ani in administraţia de stat In fond este voba despre un fapt divers : începînd de astăzi, secretarul Consiliului popular al comunei Ţibăneşti, Const. Cărăuşu, a devenit pensionar. .Nimic deosebit în aceasta, asigurarea materială la bătrîneţe fiind un drept înscris în Constituţia ţării, de care beneficiază toţi oamenii muncii. Faptul putea trece neobservat, aşa cum trec atîtea altele. Iar dacă am ţinut totuşi să-l consemnăm în cîteva rinduri, am făcut-o cu intenţia de a aduce un omagiu funcţionarului de stat conştiincios, care şi-a închinat viaţa unei munci poate anonime, dar plină de importanţă şi răspundere. Tocmai un astfel de om s-a dovedit Const. Cărăuşu în tot cursul activităţii sale de peste trei decenii în administraţia de stat Nu întîmplător astăzi, cînd se desparte de această muncă pentru binemeritata odihnă, cei care l-au cunoscut şi cu care a lucrat îl înconjoară cu toată dragostea şi stima. Am remarcat asta şi duminică, cu prilejul sesiunii consiliului popular al comunei Ţibăneşti care, cu tot caracterul ei de lucru obişnuit, s-a transformat intr-o adevărată sesiune festivă, atît deputaţii şi invitaţii din comună, cît şi reprezentanţi ai forului superior din partea Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean — ţinînd să-i aducă mulţumiri pentru modul conştiincios în care şi-a făcut datoria, să-l ureze sănătate, fericire şi mulţi ani. Şi cine putea să se exprime mai plastic în aceste aprecieri decît cei care l-au cunoscut mai îndeaproape ? Printre ei, învăţătorul veteran din Războieni, Ion Varzaru - sărbătorit şi el cu prilejul ieşirii la pensie, deputata Elena Chîriac, Const. Smadici, primarul comunei, Mihai Moraru, brigadier în C.A.P., Neculai Palaghiu, directorul şcolii. Cuvintele calde, izvorîte din Inimă, au scos in relief calităţile acestui funcţionar destoinic, apropiat de oameni, gata oricînd să-i ajute cu un sfat bun, contribuţia lui la dezvoltarea economică şi socială a localităţii. Cînd a venit în comună, ca secretar la primărie, în anul 1939, în cele şapte sate existau numai două localuri de şcoli. Nici vorbă de cămin cultural, de electrificare şi atîtea alte binefaceri ale civilizaţiei. A venit însă August 1944 care a descătuşat şi aici energiile creatoare. Iar Constantin Cărăuşu, revenit în comună în 1959 tot în funcţia de secretar, după ce deţinuse alte munci în administraţia de stat, s-a angajat trup şi suflet alături de ceilalţi locuitori la înflorirea satelor. Şi sigur că existenţa celor opt şcoli, 6 grădiniţe de copii, 5 cămine culturale, electrificarea şi radioficarea celor opt sate, brutăria, trotuarele de beton şi alte obiective construite în aceşti ani au încorporat în ele şi contribuţia sa neprecupeţită. Să nu uităm faptul că Ţibăneştii se numără de 8 ani printre comunele fruntaşe în acţiunea de bună gospodărire. Numai în acest an s-au realizat, prin munca voluntară a cetăţenilor, lucrări în valoare de 1.364.460 de lei, printre care construirea a 5 km drum şi întreţinerea altor 10 km, construirea a 63 m.l. poduri, a unui canal pentru mutarea albiei pîrîului Călina în vederea prevenirii inundaţiilor, extinderea spaţiilor verzi şi peluzelor cu flori etc. Dar dacă locuitorii comunei leagă în mod firesc aceste realizări şi de numele secretarului consiliului popular care a contribuit activ la obţinerea lor, aprecierea lor se îndreaptă în aceeaşi măsură asupra modului în care Const. Cărăuşu a ştiut să se situeze pe poziţia funcţionarului aflat la dispoziţia maselor. Pentru că niciodată nimeni nu s-a putut plînge că nu a fost servit la timp, că ar fi fost purtat pe drumuri pentru cine ştie ce act sau adeverinţă. Tot atîtea motive pentru care cetăţenii din Ţibăneşti vor continua să poarte respectul acestui om. Astăzi, Const Cărăuşu a predat ştafeta. A preluat-o un tînăr inimos, Vasile Ipate, hotărît să-i urmeze exemplul. Intîmplarea face ca acesta să poarte acelaşi nume (fiind chiar rudă) cu cel care în 1939 i-o dăduse lui Const Cărăuşu. Nu căutăm in asta nici o semnificaţie. Oricum insă, poate fi o obligaţie In plus pentru noul secretar al Consiliului popular din Ţibăneşti de a se strădui să fie un funcţionar de stat la fel de conştiincios. Aurel INDIANU Expoziţie de pictură Astăzi la ora 18, va avea loc în sala „Victoria“ din Iaşi vernisajul expoziţiei de pictură, peisaje şi flori a artistei amatoare Aurora Ristea. Prezentarea activităţii artistei va fi făcută de către pictorul Constantin Agafiţei. Expoziţia cuprinde peste 65 de lucrări, peisaje şi flori, dintre care amintim .Alee din Copou", „Spre Breazu*, .La ştrand*, »Peisaj din Bucium“, precum şi o serie de picturi florale cai »Gladiole“, .Bujori", »Clopoţei şi narcise", .Margarete“, »Garoafe“ etc. Expoziţia va fi deschisă timp de două săptămîni. Exigenţă sporită (urmare din pag. I) , prevăzute a se executa la Paşcani, printr-o corelare mai judicioasă a spaţiului de depozitare cu particularităţile ciclului de fabricaţie. De multe ori se prevăd în documentaţia lucrări ce nu rezistă unei profunde analize economice. De pildă, la lucrările de extindere a reţelelor electrice din oraşele Vaslui şi Tg. Frumos, se prevăzuseră, suplimentar, unele posturi de transformare (unul in valoare de 223.000 de lei iar altul de 75.000 de lei) care nu-şi justificau necesitatea. La noi in judeţ se depun strădanii pentru adoptarea variantelor cu cele mai mici investiţii specifice, dar mai sunt încă rezerve nevalorificate atit în proiectare cît şi în execuţie. Iată, de exemplu, la lucrările de construcţii locuinţe în microraionul 3 Tătăraşi, Ministerul de Finanţe, in colaborare cu Banca de investiţii, a avizat studiul tehnicoeconomic cu o reducere de peste 4,2 milioane de lei, reprezentînd unele exagerări ale cheltuielilor de proiectare, demolare, expropriere, reţele termice etc. De asemenea, la lucrările de reprofilare şi modernizare de la Uzina mecanică „Nicolina“ s-au făcut reduceri la documentaţie de către organele bancare de peste 1,4 milioane de lei. Am abordat doar cîteva aspecte de care trebuie să se ţină seama cu prioritate la fundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai Investiţiilor. Organismele de conducere colectivă situate la diferite nivele pe scara economiei naţionale, inclusiv băncile finanţatoare, au obligaţia majoră de a analiza, aviza şi, respectiv, aproba cu un înalt simţ de răspundere, potrivit competenţelor stabilite, angajarea fondurilor statului in deplină concordanţă cu cerinţele actuale, pentru că numai în acest fel este posibil a se obţine efecte maxime de pe WM fiecărui leu investit. O singură întrebare şi cîteva cauze (urmare din pag. 1) De fapt, cam tot aceleaşi lipsuri în aprovizionarea unităţilor cooperativelor de consum ne-au semnalat şi cei din Lespezi, Sireţel şi Vinătorii. Doar cu cîteva excepţii. Bunăoară, la magazinul universal din Lespezi nu se găsesc vase emailate din sortimentele cerute (ligheane, castroane, căniţe, plinii ş.a.), iar la prăvălia sătească din satul Todireşti - biscuiţi şi tocană de legume. De asemenea, cîţiva cetăţeni din Sireţel au ţinut să consemnăm in carnetul de notiţe, spre deosebire de afirmaţiile voiajorului comercial Ştefan Savinschi, că timp de aproape o lună a lipsit sarea bulgări. Numai că acest voiajor se contrazice singur în apărarea propriului său punct de vedere, subliniind „cu vreo trei săptămîni în urmă a venit, într-adevăr, un autocamion cu sala bulgări de la Paşcani, dar nu ne-a lăsat cantitatea repartizată pentru că nu am avut unde o depozita". Se pune însă întrebarea : de ce nu sunt bine aprovizionate unităţile cooperativei de consum din comunele Lespezi, Todireşti, Sireţel şi Vinătorii ? Ca răspuns, iată ce ne-a declarat Ioan Melinte, contabilul cooperativei din Lespezi . »Exista cu 2-3 ani în urmă bunul obicei ca merceologii depozitului cooperaţiei de consum din Paşcani să vină în mijlocul oamenilor şi să se intereseze de preferinţele lor. Iar atunci cînd se primea un stoc masiv de mărfuri, conducerea acestui depozit îl repartiza pe comune după numărul locuitorilor şi puterea economică a fiecăreia. Acum însă, fiecare voiajor comercial sau preşedinte de cooperativă comunală de consum ia din depozit fiecare cum reuşeşte să apuce". La care declaraţie, voiajorul comercial Dumitru Pislaru, din aceeaşi cooperativă, a ţinut să adauge : „Intîmpin mari greutăţi din cauza lipsei mijloacelor de transport. Şi pentru a nu lungi vorba, iată un exemplu. In dimineaţa zilei de 21 august a.c., am avut forme în regulă pentru a ridica din depozit mărfuri în valoare de peste 120.000 de lei. Dar stocul acesta de mărfuri a ajuns în comuna noastră tocmai în seara de 26 august. De ce? Pentru că abia în ziua aceea mi-a venit rîndul la autocamion". Aceeaşi deficienţă ne-a mai fost cormunicată doar cu cîteva ore înainte şi de voiajorii comerciali St. Savinschi din Sireţel şi Vasile Pintileasa din Vinătorii. Deşi s-ar mai putea continua şi cu alte dovezi care atestă proasta organizare a aprovizionării comunelor menţionate mai sus, ne oprim aici. Doar cu un singur adaos. Din scrisorile primite în ultimul timp la redacţie se desprinde că aceleaşi deficienţe se manifestă şi în alte comune ale judeţului nostru. Amintim încă o dată că preşedinţii cooperativelor de consum şi voiajorii comerciali au datoria de a asigura locuitorii din comunele lor cu mărfurile solicitate. Eforturile lor rămîn însă lipsite de eficienţă dacă nu sunt susţinute îndeaproape şi permanent de tovarăşii din conducerea U.J.C.C. Iaşi. i'AVăVWW.WAWWiViVA'WVăW.'.WVA'AVWWM La datorie Ultima ploaie ce a căzut la Iaşi (cea mai mare cantitate de apă pe metrul pătrat, din fără) a provocat multe neajunsuri. Subsoluri ale unor locuinţe şi Întreprinderi au fost Inundate. Se impunea o acţiune energică pentru evacuarea apei. Ostaşii grupului de pompieri au fost şi de această dată la datorie. Buna lor pregătire militară, disciplina, dar mai cu seamă Înaltul lor simţ patriotic au contribuit la salvarea a numeroase bunuri materiale de furia apelor ce năvăliseră peste Fabrica de confecţii, unitatea a II-a a Fabricii de mobilă, la Fabrica de ceramică, cit şi in locuinţele unor cetăţeni din cartierele Galata, Socola şi Nicolina. Poşeta... distrată Venise cu prietena In piaţa Gh. Dimitrov, după cumpărături. S-au oprit la taraba unde desfăcea produsele Sandu Costache din Miroslava. Nina B. face cumpărăturile, plăteşte. Bine dispuse, cele două prietene, pleacă spre oraş. După citva timp omul observă, printre legume, o poşetă, iar Înăuntrul acesteia o importantă sumă de bani. Lăsindu-şi produsele In voia soartei, S. C. aleargă prin Îmbulzeala de oameni. Găseşte pe cele două distrate cu lacrimi în ochi. Observaseră lipsa poşetei. — Tovarăşă, aceasta-i poşeta dv. Apel către părinţi Păzind un clrd de ol, minorul Vasile P. Balan, In vlrstă de 15 ani, din comuna Plugari, nu şi-a găsit alt loc de joacă decit un stilp de lingă transformatorul electric al comunei. Urcindu-se pe el și atingind un conductor sub înaltă tensiune, minorul s-a prăbuşit la pămlnt, murind în cîteva minute. O dată cu comunicarea acestei tragice întlmplări, corespondentul nostru voluntar, Aurel Şoldan — secretarul consiliului popular comunal , face apel la locuitorii comunei de a-şi supraveghea mai bine copiii. Vinul Şoferul C-tin Sava, domiciliat în Iaşi, str. Islaz nr. 45, a fost condamnat la 1 an şi 3 luni Închisoare pentru infracţiunea de conducere în stare de ebrietate a unui autovehicul. Plecînd cu maşina 21-II-1877 în comuna Tomeşti, a consumat vin. Deşi era în stare de ebrietate a luat în maşină încă 5 persoane. La somaţiile organelor de miliţie, şoferul a accelerat motorul, căutlnd să se sustragă controlului. A fost însă prins. Din tainul oilor De unde mănîncă cîteva mii de oi (aparţinind fermei Uricani) pot fi hrăniţi şi cîţiva purceluşi, şi-au zis ciobanii C-tin Cazacu şi Gh. Ioniţă. Exemplul lor a fost urmat şi de Mihai C. Cazacu, Vasile Dumitriu. Din tainul oilor, amestec de făină de porumb cu făină de mazăre, fiecare cioban îngrăşa cite 3—5 porci. Bineînțeles că au fost prinși asupra faptului. Conducerea Inspectoratului I.A.S. Iași a hotarit trimiterea acestora in faza comisiei de judecată, desfacerea contractului de muncă și imputarea costului unei cantități de furaje. / AVAV.V.V.'.W.V.'AV.V.V.V.V.VAW.WWZiW^ZA . La Casa agronomului Cursuri de instruire a economiştilor contabili din cooperativele agricole In aceste zile, la Casa agronomului din Iaşi are loc instruirea economiştilor contabili din agricultura cooperatistă a judeţelor Galaţi, Vrancea, Bacău, Iaşi, Brăila, Suceava, Botoşani, Vaslui, Buzău şi Neamţ. Cursurile de instruire au ca scop pregătirea teoretică şi practică a acestor cadre în spiritul noilor reglementări şi perfecţionări aduse evidenţei contabile din economia agrară. Pe lîngă o serie de lecţii teoretice şi practice de pregătire contabilă vor fi dezbătute şi unele teme privitoare la modificările aduse contabilităţii cooperatiste — ca urmare a îmbunătăţirii metodologiei de planificare şi urmărire a rezultatelor economice — la creditarea pe termen scurt pentru activitatea de producţie a asociaţiilor intercooperatiste, angajarea gestionarilor, organizarea și executarea controlului preventiv etc. Consiliul popular al municipiului Iaşi Comitetul executiv CONVOCARE Tovarăşii deputaţi în Consiliul popular al municipiului Iaşi sunt convocaţi la lucrările celei de-a VII-a sesiuni ordinare, ce va avea loc în ziua de 9 septembrie 1970, ora 9.00, în sala de festivităţi a Consiliului popular al municipiului Iaşi din str. Ştefan cel Mare nr. 45, cu următoarea ordine de zi: I. Expunere la proiectul de hotărîre cu privire la aplicarea Legii nr. 11/1968 privind învățămîntul în Republica Socialistă România ; II. Informare cu privire la activitatea Serviciului de miliţie al municipiului Iaşi pe linia pazei şi ordinii publice. Universitatea „Al. I. Cuza“ din laşI primeşte insoieri la ooacuimri de admitere pentru invătămlntul fără frecventa, la următoarele facultăţi al secţiii I. Facultatea danateaiatică—Mtoaxoci — telefe* 1.18.88 Secţia I matematică—mecanică H. Facultatea de drept ” ? *• — «etatea 1.88.88 Secţia I ştiinţe juridice III. Facultatea de filologie " — telefon 1.98.08 Secţiei limba 5* literature română — secundar, Untba şi literatura franceză IV. Facultatea de istorie—filozofia — telefon 1.99.24 Secţii I istorie , filozofie V. Facultatea de studii economica — telefon 1.46.89 Secţii) economie industriei, construcţiilor şi transporturilor economia agriculturii finanţe contabilitate VI. Institutul pedagogic de 9 ani — telefon 1.53.1? — Facultatea de filologie 1 * Secţia 1 limba şi literatura română -- — Facultatea de matematică — Secţia I matematică ‚#*■ — Facultatea de ştiinta naturala Secţia: ştiinţe naturala şi agricole Facultatea de educaţie fizică Secţia I educaţie fizică Concursul de admitere va avea loc intre 9—18 septembrie 1970. Actele necesare la înscriere, probele de concurs, programele obiectelor de examen şi condițiile de admitere sunt cuprinse în broşura „Admiterea in învătămîntul superior“, ediția 1970. Se angajează de urgentă. — tehnician principal în specialitatea materiale de construcții — la sector balastier. — tehnician principal C.T.C. Condiții de angajare: conform H. G. M. nr. 914/1968, anexa IV H.G.M. 1035. Cei Interesați se vor adresa la ÎNTREPRINDEREA ECONOMICA DE INDUSTRIE LOCALĂ PAȘCANI ÎNTREPRINDEREA DE TRANSPORT IAŞI str. Uzinei nr. 12 Telefon 15010 angajează de urgenţă şoferi în vederea specializării pentru CONDUCEREA AUTOBUZELOR Specializarea se face prin cursuri pe durata a trei luni cu scoatere din producţie. Pe durata specializării angajaţii primesc o indemnizaţie egală cu salariul tarifar de încadrare avut în momentul scoaterii din producţie. Condiţii de angajare — Vîrsta cel puţin 22 ani — O activitate efectivă mai mare de un an de conducător de auto*vehicule din categoria C Cursurile încep la 15 septembrie 1970 După absolvirea cursurilor—condiții avantajoase de salarizare Informații suplimentare se dau zilnic la sediul întreprinderii de către Serv. personal (camera nr.7) sau telefonic la 15010, interior „Serviciul personal“. .FLACĂRĂ IAȘULUN PAGINA 3. Şcoala postliceală de specialitate biblioteconomie Bucureşti cu durata de 2 ani pregăteşte bibliotecari pentru bibliotecile comunale şi pentru alte categorii şi tipuri de biblioteci. înscrierile se fac pînă la data de 15 septembrie a.c. pe baza recomandărilor Comitetului pentru cultură şi artă al judeţului Iaşi (cu sediul în Palatul Culturii, nr. telefon 14107), unde se pot primi şi alte informaţii referitoare la examenul de admitere. Direcţia judeţeană de drumuri şi poduri Iaşi angajează de urgenţă: — şef serviciu contabilitate financiar — maşinişti utilaje construcţii — şofer mecanic pentru autofreză — picheri drumuri Condiţii de angajare, conform H. C. M. 914/1968. Cei interesaţi se pot adresa la Direcţia judeţeană de drumuri şi poduri Iaşi, strada Ştefan cel Mare nr. 47. ELEVI ! Cereţi librarilor să vă pună la dispoziţie întregul sortiment de rechizite şcolare existente în librării. Procuraţi-vă din timp rechizitele necesare pentru a evita aglomeraţia din timpul sezonului şcolar. COMBINATUL SIDERURGIC GALAŢI angajează muncitori calificaţi în meseriile: - lăcătuş mecanic - electrician întreţinere sau automatizări - lucrători maşini-unelte. Condiţii: absolvent şcoală profesională (echivalente) sau cursuri calificare, dar cu şcoală generală (7 sau 8 clase) terminată şi stagiul militar satisfăcut. Solicitanţii se pot adresa serviciului personal, telefon 18300, interior 536 sau 31837. Se asigură cazare şi locuinţă conform legilor în vigoare. Se angajează de urgenţă: — un tehnician principal in domeniul alimentar. Condiţii: practică îndelungată în această ramură. Cei interesaţi se vor adresa la ÎNTREPRINDEREA ECONOMICĂ DE INDUSTRIE LOCALĂ „PROLETARUL“ IAŞI strada Ciloşca nr. 28 —serviciul personal, UZINA METALURGICĂ IAŞI prin sectorul de învăţămînt, primeşte înscrieri, pînă la data de 2 septembrie 1970, la examenul de admitere in învăţămînt profesional (ucenicie la locul de muncă) a tinerilor născuţi în anii 1952, 1953 şi 1954, pentru ipeseria „Acoperitor metale cu straturi metalice*. Durata şcolarizării este de 2 ani, timp in care ucenicii primesc o indemnizaţie lunară de 400—800 lei. Se angajează de urgență: — un merceolog Cei interesaţi se vor adresa la COOPERATIVA „IGIENA“ IAȘI strada Zmeu nr. 3 ÎNTREPRINDEREA COMUNALĂ APA, CANAL, GAZE, BĂI IAŞI aduce la cunoştinţa publicului că haia comunală funcţionează după următorul program: — marți de la orele 14 la 18.00; — miercuri de la orele 14 la 18.00; — joi de la orele 14 la 18.00; — vineri de la orele 9 la 18.00; — sîmbătă de la orele 9 la 18.00; — duminică de la orele 7 la 12.00. Fabrica de antibiotice Iaşi cumpără pisici (de preferinţă masculi), greutatea 2— 2,5 kg la preţul de lei 15 bucata. Contravaloarea se achită imediat. ÎN ATENŢIA DEŢINĂTORILOR DE POMI, ARBORI ŞI ARBUŞTI! Omida păroasă a dudului s-a răspîndit în ultimul timp în foarte multe localităţi, atacînd puternic. Pentru combaterea ei, cetăţenii sînt invitaţi să taie cuiburile de omizi şi să le distrugă prin ardere după stropirea lor cu petrol. Dacă atacul este generalizat pe pomi sau arbori, aceştia trebuie stropiţi cu Lindatox 20% şi Detox 25% în concentraţie de 1 % sau Fosfotox R-35 în concentraţie de 0,15%. In cazul cînd aceste combateri nu se execută, cetăţenii şi angajaţii instituţiilor şi întreprinderilor care răspund de îngrijirea pomilor vor fi amendaţi cu sume de la 300 la 1.200 lei. Produsele amintite se pun la dispoziţie prin depozitele subunităţilor din Iaşi, Paşcani, Hîrlău şi Ţibăneşti. CENTRUL JUDEŢEAN DE PROTECŢIA PLANTELOR — IAŞI Mica publicitate Vînd apartament liber, cartierul Universităţii. Adresaţi Antonescu, strada Turcii 4. Vînd Fiat 1.300 stare perfectă. Telefon 11706 după ora 14.00. Vînd I.M.S. M. 59, stare bună de funcționare. Şoseaua Bucium 56. Vînd casă două apartamente nedemolabile. Telefon 31539, orele 16—20. Vînd Skoda 1.000 M. B. stare perfectă. Telefon 12440. Vînd urgent mobilă sufragerie de comandă. Şoseaua Naţională 180, bloc A3, sc. F, et. I, ap. 4 Iaşi. DECESE Cu adîncă durere familia şi rudele anunţă încetarea din viaţă după o lungă şi grea suferinţă a scumpului şi neuitatului lor ARCHIP MĂRGĂRIT In vîrstă de 38 ani Inmormîntarea va avea loc miercuri, 2 septembrie, la cimitirul Eternitatea. Cortegiul funebru va pleca din strada Vasile Lupu 112, bloc C2, scara B, ora 14.00.