Flacăra Iaşului, ianuarie 1971 (Anul 27, nr. 7555-7579)

1971-01-03 / nr. 7555

ANUL XXVII Nr. 7555 DUMINICII 3 IANUARIE 1971 « PASIN!3« SANI Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăş şi prieteni. Cetăţeni al Republicii Socialiste Romote. In aceste clipe solemne, ciad se termină Încă no an de activitate rodnică şl Infăptui remarcabila, ered ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un căMwoe messe de satut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republci Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificaţie deosebită, deoarece ea marchează nu numai sfîrşitul unui an de viaţă şi muncă, ci şi Încheierea planului cincinal 1968—1970 cu rezultate bune, ci un bilanţ bogat. In aceşti ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă la ascensiunea ei continuă pe calea civilizaţiei. S-au dezvoltat şi modernizat forţele de producţie ale ţării, a crescut avuţia naţională. Ca urmare a rezultatelor obţinute in producţia materială, a crescut venitul naţional, au fost luate noi măsuri pentru Îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei de la oraşe şi sere. In această perioadă s-a Înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a intensificat construcţia de locuinţa. Statul nostru socialist a alocat fonduri Însemnate pentru dezvoltarea invăţămîntului, culturii, ocrotirii sănătăţii. Putem spune că Întregul program de edificare economică şi sociaă adoptat cu cinci ani in urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se ştie, şi unan de grele încercări pentru poporul român; inundaţiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naţionale şi populaţiei. Poporul nostru şi-a dovedit insă şi cu acest prilej înalta forţă morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. în ciuda greutăţilor, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naţionale importante cantităţi de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populaţiei. Toate acestea sunt o dovadă elocventă străiniciei şi superiorităţii orînduirii noastre socialiste, a capacităţii poporului român de a infringe şi depăşi orice poste mnic».te mersul alin triumfător spre «imunism. Progresele pe care le-am obţinut sunt o vie şi peegmaniă Întruchipare a activităţii neobosite desfăşurate de clasa muncitoare, de ţărănime şi intelectualitate, de toţi cetăţenii, fără deosebire de naţionalitate, care urmează o încredere nestrămutată politic* partiduhii — expresie a intereselor fundamentale şi a aspiraţiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Daţi-mi voie ca pentru toate receste realizări, pentru munca nobilă Închinată înfloririi patriei noastre scumpe. România socialistă, să vă adresez textem, dragi concetăţeni, cete mai sincere şi cordiale felicitări » . O dată cu Începutul anului 1971, tmnţribn Intr-o nouă etapă a dezvoltării economice şi social-culturale a ţării, concretizată In prevederile nobilul plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, Întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-leai Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a totregii economii naţionale, adlt ca potenţial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Naţională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiţii a acestui măreţ program. Au fost luate — şi se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecţionarea activităţii economice, pentru creşterea eficienţei întregii producţii materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atit prin dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale, cit şi prin perfecţionarea organizării, conducerii şi planificării producţiei. In centrul preocupărilor partidului şi statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai înalt a cerinţelor materiale şi spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante, în cursul anului 1971, ca şi in ceilalţi ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creşterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale şi financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiţii de viaţă din ce in ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făureşte in ţara noastră, întreaga activitate de construcţie sociaistă au drept ţel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societăţii la binefacerile civilizaţiei moderne, dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie — o activitate susţinută, o contribuţie activă la soluţionarea problemelor generale ale vieţii economice, politice şi sociale. Perfecţionarea organizării şi planificării economiei, dezvoltarea democraţiei socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate la conducerea producţiei, la activitatea tutore® orgteifemelor^sociale, la elaborarea sl înfăptuirea întregii potetfd la construcţie socialista. Memstri toatelo rt Reteâittei *9®* P»®g re* sl Prosperitat« este astfel rezultetul nemijlocit al creaţie! conştiente • poporalul, deplin suveran la ţar* «a, stăpîn pe destinele sale, liber să-şi făurească viitorul aşa cum doreşte. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, ţeluri precise. La cîrma ţării se află Încercatul nostru partid comunist, strins legat de clasa inuncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care Îşi Îndeplineşte cu cinste rolul istoric de forţă politică conducătoare a societăţii socialiste, călăuzinduse după legile generale ale noii orînduiri, după Învăţătura marxist-leninistă aplicată creator la condiţiile istorice şi sociale ale României. Semnificaţia deosebită a noului an este accentuată şi prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existenţă demonstrează că idealul suprem al comuniştilor români a fost şi rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertăţii şi prosperităţii patriei, a viitorului ei fericit. Dragi tovarăşi, Anul 1970 a fost un an bogat In evenimente internaţionale. Deşi cercurile imperialiste au Întreprins o serie de acţiuni menite să pună in pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluţiei Internaţionale a constituit-o succesele forţelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere şi colaborare. Viaţa a adus noi şi noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber şi independent, ci ele sînt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominaţie, dictat şi agresiune, să lupte pentru ca toate naţiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu şi al progresului general. în anul 1976, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un ban spirit de răspundere faţă de soarta poporului român şi a păcii mondiale, a desfăşurat o intensă sclritate S-au lărgit relaţiile de prietenie şi colaborare ale ţării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea notetră cu numeroase ţări ale lumii. In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte şi intîlniri intre reprezentanţii României şi ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român şi celelalte detaşamente ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, ale frontului antiimperiarl. Ţara noastră a depus eforturi susţinute pentru normalizarea situaţiei pe continent şi Înfăptuirea securităţii europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă şi fructuoasă cooperare intre state. In acelaşi timp, am acţionat consecvent pentru stingerea focarelor de război şi încordare care periclitează securitatea şi liniştea omenirii, pentru rezolvarea paşnică a litigiilor internaţionale. Ca rezultat al politicii şi activităţii sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu şi simpatie in rindul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viaţa internaţională. Intrăm in noul an cu hotărirea fermă de a extinde şi mai mult relaţiile de prietenie, alianţă şi colaborare cu toate ţările socialiste, de a face totul pentru Întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor antiimperialiste. In acelaşi timp, acţionind in spiritul coexistenţei paşnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-ştiinţifice şi culturale cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom milita neabătut pentru ca in raporturile dintre state să triumfe principiile egalităţii in drepturi, încrederii şi stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-şi hotărî singur soarta, corespunzător voinţei, intereselor şi aspiraţiilor naţionale. Ne vom consacra eforturile şi în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război şi a conflictelor din Indochina şi Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace şi securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri in opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale şi spirituale, să marcheze succese şi mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independenţă şi colaborare, să aducă noi victorii forţelor socialismului şi păcii. În această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii dumneavoastră, muncitori, ţărani. Intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, tuturor celor care prin activitatea şi eforturile lor înalţă luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorinţelor, realizări cu mergeri în muncă şi viaţă. De mulţi ani, dragi compatrioţi ! m Hotârîri ale Consiliului de Miniştri privind: înfiinţarea întreprinderior şi staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii şi organizarea activităţii acestora; îmbunătăţirea cointeresării materiale a lucrătorilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii pentru înfăptuirea in continuare a măsurilor adoptate de conducerea partidului privind îmbunătăţirea organizării, conducerii şi planificării agriculturii cuprinse în Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu din 23 noiembrie 1970, Consiliul de Miniştri a aprobat două hotărîri cu privire la organizarea întreprinderilor şi staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii, precum şi în legătură cu sporirea cointeresării materiale a lucrătorilor din aceste unităţi. Corespunzător primei hotărîri, se înfiinţează in fiecare judeţ, cu începere de la 1 ianuarie 1971, cîte o întreprindere pentru mecanizarea agriculturii, organizaţii economice (continuare in pag. a 3-a) I ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ An pagina a 4-a MESAJE DE ANUL NOU PE TEME EXTERNE DRUMUL GROENLANDEI RAID-REPORTAJ ÎN NOAPTEA DE ANUL NOU In producţie sau la masa de revelion, oamenii muncii şi-au manifestat aceeaşi credinţă nestrămutată ! P Din viitorul fericit al patriei noastre socialiste de meleagurile ieşene, tradiţionalul revelion 1970—1971 n-a avut decorul alb, de nea, firesc după calendar, dar e fost In schimb mal bogat dectt In ceilalţi ani şl cu o perspectivă mai largă spre viitor. Bilanţul pe 1970 a fost rodnic, noul pion cincinal se anunţă şi mal rodnic. Industria, agricultura, toate ramurile economiei naţionale, viaţa socială şl culturală vor cunoaşte în noul cincinal o amplă dezvoltare şi vor materializa virtuţile creatoare ale poporului nostru, sub conducerea partidului său comunist. Perspectivele de dezvoltare economică, socială şi culturală umplu de mindrie inima fiecărui cetăţean al patriei. Cifrele sunt cunoscute, despre ele s-a vorbit foarte mult In ultima vreme. Iar la noaptea de Anul nou oamenii şi-au sărbătorit victoria şi au salutat cu entuziasm noul an, care le va prilejui alte succese de seamă pe frontul construcţiei socialiste. întregul nostru popor tşl va consacra şi de acum Înainte energia şi capacitatea creatoare inffiptuirii programului partidului şi îşl va uni forţele pentru ridicarea la un nivel calitativ superior a întregii activităţi economice şi sociale — baza sigură a creşterii avuţiei naţionale, a sporirii nivelului de bunăstare materială şi spirituală, a înfloririi şi prosperităţii patriei. Anul 1971 — prima treaptă a unui nou deceniu — este şi anul marii sărbători a poporului — 50 de ani de la Înfiinţarea Partidului Comunist Român, eveniment pe care oamenii muncii îl cinstesc cu realizări valoroase Încă din prima zi. „S-au unit om lingă om Şi au dat ţării TERI“ La Uzina de fibre sintetice obligaţile de pion pe 1970 au fost încheiate Încă de la 16 decembrie, dar producţia a continuat şi continuă zi şi noapte, fără întrerupere. La ora 9:30 seara, schimbul de noapte începea să Intre pe porţile uzinei. Multă veselie. — Aşa e la noi. Fie că lucrăm intr-un schimb de noapte obişnuit, fie că lucrăm în noaptea de Anul nou, pentru noi e tot una, ne spune ing. Mihai Spiru, dispecerul de serviciu pe uzină. Dar ing. Mihai Spiru e îmbrăcat în haine negre, cu cămaşă albă — costum de gală. — Acesta e costumul dumneavoastră de lucru obișnuit? — Pentru noaptea aceasta, da, e costumul obișnuit. Răspunsul este edificator pentru solemnitatea care se adaugă bucuriei cotidiene de a munci. Dar nu numai atît. — E o cinste să lucrezi in noaptea de Anul nou, este de părere Teodor Bejenaru, operator primapal, secretar de organizaţie de bază in secţia fire. Nu era necesar să venim toţi 1a lucru In noaptea aceasta, deoarece unele instalaţii au fost oprite şi de aceea ne-am înţeles intre noi ciae să vină. Eu, ca secretar de organizaţie de bază, mi-am zis că nu se poate să nu fiu la noaptea aceasta aici, în mijlocul tovarăşilor mei de muncă. De aceeaşi părere Mie şi maismul Mihai Tistu. Intr-o altă secţie facem cunoştinţă ca maistrul Ion Ranedler. — Pentru mine e primul revelion la producţie şi, drept să vă spun, e foarte simpatie. In noaptea aceasta avem de produs vreo 12 tone de fibră şi sunt convins că nu vom rămine cu nimic in urmă. întregul schimb e disciplinat, are o bună pregătire profesională şi lucrează cu multă răspundere. Priviţi-1 şi veţi vedea cu cită plăcere muncesc. Constantin Darie, operator. — E pasionant să lucrezi la noaptea de Anul nou. Noi sietem cel care raportăm primele realizări ale anului. Gică Virlan, operator ! — Am primit schimbul în foarte bune condiţii. Toate instalaţiile funcţionează. Mâine dimineaţă le vom preda la fel. Aşa e normal. Să ne ajutăm unii pe ceilalţi, altfel nu putem obţine producţii mari. După cum vedeţi am început anul foarte bine la ceea ce priveşte colaborarea intre V. GHEORGHIU (continuare In pag. a 2-a, Secţia fibră de la V.F.S. Operatorii Constantin Darie şi Gică Vîrlan, la post în noaptea de revelion, controlează parametrii de funcționare a instalației. Din toate piepturile răsună „Mulți ani trăiască!". Sîntem în 1971. " ■VWS/WWVWVWK Start* 711 Metalurgiştii ieşeni au dat 320 tone de ţevi şi profile Pentru metalurgiştii ieşeni, ziua de 2 Ianuarie din nou, an 1971 a început sub cele mai bune auspicii. In secţia 1 s-a lucrat intens, cu forţe sporite , materializate la sfirşitul zilot In aproximativ 200 de tone de ţevi de 212 ţoli. Alături de harnicii muncitori, Ing. Eugen Oprea, şeful secţiei I, maistrul Gh. Morărescu, şeful de agregat Titus Bulgaru erau prezenţi acolo unde era ne- Cresc pentru a da Indicaţii, pentru a urmări ca totul să meargă ,ca ceasul“. Cuptorul tunel, linia de 4 ţoli, ajustajul şi filetarea au mers din plin din prima oră a zilei. La secţia a II-a, Ing. Ghica Necula, şeful secţiei, ne informează că se lucrează pentru executarea unei comenzi de ţevi — necesară la transformatoarele ce se »nasc* la uzina craioveană .Electroputere". In cele două schimburi — circa 40 de tone de ţevi au fost realizate, tot la liniile de profile — producţia a mers din plin, la sfirşitul celor două schimburi realizându-se peste 80 de tone de profile. Prima zi de lucru din '71, primele 320 de tone de ţevi şi profuie pe care metalurgiştii ieşeni le-au dat patriei. Sunt rezultate pe care și le doresc mereu amplificate, mereu mai bune. Sunt roadele muncii lor pe care le Închină marii sărbători a poporului român din 1971 — semicentenarul Partidului Comunist Român. /WWA/NA/WWSAtW I------------I SCHIŢE IN CREION |—~ i Din toată inima lartaţi-n» cS venim abia acum, in dimineaţa lui 3 ianuarie, cu buchetul nostru de cuvinte tipărite, se rostim urarea ce ne-a adiat la Inimi dta prima clipă a deceniului ai optulea ai secolului douăzeci i »la mulţi ani fericiţi şi norocoşi, la mulţi oni cu sănătate, pace şi prosperitate !. Dar tradiţiile gazetăriei româneşti ţin seama că la prima zi a primei luni staţi şi dumneavoastră acasă să mai prindeţi puteri după petrecerea de revelion, lucru ce-l facem şi noi, alături de tovarăşii de nopţi albe, tipo , grafii. Doar cei mai noi în breasla noastră, a presei și colegii de la radio şi televiziune au fost la datorie, v-au adus în pasă mesajul conducătorului partidului şi statului nostru, primele veşti din noul an, însoţite de pintec cald şi momente de voie bună. Am început cu toţii anul într-o atmosferă - la propria şi la figurat - primăvăratecă : cald, soare, ploaie şi e fulguialâ discretă, ca in martie. Era la modă în urmă cu rtţiva ani un pintec oarecum desuet . „E primăvară in ianuarie". Unii l-au inginat şi acum, fără să greşească. Bătfia s «pun câ acesta-i semn bun, de an rodnic. Noi nu dorim decit sa fie aşa. De fapt avem şi temeiuri serioase pentru ca încrederea la anul, cincinalul şi deceniu! ce-au început, să fie deplină. Cu toate necazurile ce le-am înfruntat in mai şi iunie 1970, masa de revelion, in fiecare casă, a fost mai îmbelşugată ca oricînd. Programele ce le avem pentru viitorul apropiat şi mai îndepărtat ne arată că vom urca trepte sănătoase de bunăstare, de civi-lizaţie, de cultură şi lumină, fiind în continuare noi înşine, a stăptai pe destin, liberi intr-o patrie independentă, în care socialismul se dezvoltă multilateral, îmbunătăţind ca ■ Iliadv întreaga noastră viaţă economică şi civică. Soarele va trebui să ne zîmbească deschis şi frăţeşte, vom înflori camerii şi ca perii, vom învinge bruma şi îngheţul, vom fi mai buni unii cu alţii şi vom cere fiecare de la noi înşine totul pentru cei apropiaţi, pentru tovarăşii de idealuri şi de vise. Merităm toate acestea ! Sunt un drept a! strămoşilor, al nostru, a! copiilor ce se nasc pe plaiul Mioriţei. Vă urăm din toată inima tot ce vă doreşte inima ! Mihai DTFMITRIUM is Ite Is Ite !