Flacăra Iaşului, mai 1971 (Anul 27, nr. 7656-7681)

1971-05-01 / nr. 7656

mi XXIII Nr. 7656 SIMBÄTA 1 HAI 1971 * PAGINI )• BANI de pretutindeni ! ' z I in pagina a 6-a i ■ geneva Lucrările Comitetului pentru dezarmare I ■ Evenimentele din Turcia | Trăiască 1 Mai—Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a frăţiei muncitorilor Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Oamenii muncii de pe ogoarele judeţului Iaşi raportează încheierea insămînţării porumbului TELEGRAMĂ Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU BUCUREŞTI Lucrătorii din unităţile agricole de stat şi cooperatiste de pe cuprinsul judeţului Iaşi raportează Comitetului Central al Partidului Comunist Român, dumneavoastră personal, mult stimate tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, încheierea cu succes a insămînţării porumbului, cu excepţia a 2.500 ha., teren care prezintă încă exces de umiditate. Însufleţiţi de profunde simţăminte patriotice, de dorinţa fierbinte de a întîmpina cu noi succese deosebite gloriosul semicentenar al Partidului Comunist Român, colectivele de muncă din întreprinderile agricole de stat, mecanizatorii, specialiştii şi ţăranii cooperatori, în frunte cu comuniştii, şi-au înmulţit simţitor eforturile in întrecerea socialistă, reuşind să încheie in bune condiţiuni această primă etapă a actualei campanii agricole. Executarea lucrărilor pregătitoare şi a semănatului la timpul optim şi de bună calitate ne dau garanţia obţinerii unor producţii sporite peste plan. Astfel, ne angajăm ca numai la cultura porumbului să obţinem 5.000 tone peste prevederile planului. Angajîndu-ne să adăugăm noi rezultate bune succeselor de pînă acum, asigurăm conducerea de partid şi de stat, pe dumneavoastră personal, iubite tovarăşe secretar general, că gestul de ataşament şi recunoştinţă al ţărănimii ieşene faţă de grija deosebită pe care o purtaţi tuturor lucrătorilor ogoarelor — între care se înscriu recenta hotărîre a Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român privind îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale membrilor cooperatori, precum şi noile legi adoptate de Marea Adunare Naţională , se va materializa în îndeplinirea exemplară a tuturor sarcinilor ce ne stau în faţă. Dedicăm toate succesele noastre evenimentului de la 8 Mai şi ne angajăm să nu ne precupeţim eforturile în opera de importanţă istorică naţională de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul României, pentru victoria socialismului şi comunismului — ţelul suprem al întregului nostru popor. Biroul Comitetului judeţean Iaşi al Partidului Comunist Român desen de VASILE CORCACI Poem de mai A înflorit pămîntul în jerbele de mai, Izvoarele viori duc graiul nostru-r. lume, Bărbaţii calcă mindri pe tmn picior de plai Din buni-străbuni lăsat drept moştenire-anume. S-a luminat pămîntul ca florile de corn, Ca ramul din pădurea adîncă, românească. Cu păsări albe-n zbor cînd inima-mi intern Mă simt mai tânăr parcă în vatra strămoşească S-a regăsit pămîntul In calde ploi de aur, In spicele zvîcnite, In tril de dioctriie, Imi sînt Carpaţii flaut, cunună şi tezaur Scriind pe zarea zării cuvintul bucurie. A ascultat pămîntul chemările din veacuri Rotindu-se planetă in univers albastră, Chipul frumos i se răsfringe-n lacuri, In limpezimi de unde, In conştiinţa noastră. S-a lăudat pămîntul ctnd puiul de stejar Din cea dinţii săminţă a răsărit sub frunze, Din doine şi balade, înalt şi temerar, Sculptat de meşteri mari In pietrele de munte. ■ S-a-nmiresmat pămîntul atunci tn primăvară Şi fibrele tn trunchiuri sonor s-au desfăcut Cu seve vuitoare tn zori şi-n fapt de seară Partid — stejarul vieţii prin vifore crescut. Din cea dinţii săminţă s-a întrupat funtină Urcând cincizeci de trepte prin ierni şi constelaţii, E patria lui, soare şi mina lui, stăpână, Pe toată avuţia ce-o străjuiesc Carpaţii. Aurel BUTNAR® 1 vWVWWVWWWWWW'W^/k^^A^k^^^A^k^WWVW' I«iI*I*I»II*I*I«i I% I» I I I I I I I I I I I V izita la Iaşi a delegaţiei Adunării Populare a R. P. Bulgaria Continuîndu-şi vizita în ţara noastră, membrii delegaţiei Adunării Populare a R.P. Bulgaria, condusă de acad. prof. Sava Ganovski, preşedintele Biroului Adunării Populare, însoţiţi de Gheorghe Necula, vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale, Constantin Scarlat, deputat în M.A.N., şi alte persoane oficiale române, precum şi de Spas Gospodav, ambasadorul R.P. Bulgaria la Bucureşti, şi membri ai ambasadei au sosit vineri dimineaţa la Iaşi. La Palatul Culturii din localitate, oaspeţii s-au întîlnit cu tovarăşul Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean, acad. prof. Cristofor Simionescu, membru al Consiliului de Stat, preşedintele Filialei Iaşi a Academiei Republicii Socialiste România, cu alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, oameni de ştiinţă, artă şi cultură. Cu acest prilej, parlamentarii bulgari au fost informaţi despre realizările obţinute pe tărîmul economiei, ştiinţei, culturii şi învăţămîntului în judeţul şi municipiul Iaşi. Ca semn al sentimentelor de stimă şi prietenie pe care poporul român le manifestă faţă de poporul bulgar, Ioan Manciuc, primarul municipiului, a înmînat conducătorului delegaţiei bulgare „Cheia oraşului“. (continuare in pag. a 2-a) | In fața Palatului Culturii. GLORIOSUL SEMICENTENAR Politica Min Colii Românio ridicare a iseutii la creaţia istorica Insila, libera La numai o săptămînă de la 1 Mai — simbol al luminii şi al optimismului, sărbătoare intrată de mai bine de 8 decenii în tradiţiile oamenilor muncii de pe toate meridianele şi paralele bătrînei Terra şi care-şi poartă peste vreme aureola nimbată de multiple şi profunde semnificaţii — comuniştii din patria noastră, întregul nostru popor vor celebra un alt mare eveniment : aniversarea a 50 de ani de existenţă prestigioasă şi eroică a Partidului Comunist Român, conducătorul încercat şi înţelept al poporului nostru pe drumul înfăptuirii ţelului suprem — victoria socialismului şi comunismului. E un eveniment de o deosebită importanţă istorică, a cărui semnificaţie îşi găseşte rezonanţa în profundele prefaceri revoluţionare petrecute în viaţa naţiunii române, în mutaţiile de esenţă săvîrşite în destinele României — ţară a dreptăţii şi libertăţii, aflată în plin avlnt creator şi în plină afirmare pe plan mondial. „Zămislit Intr-o perioadă de avînt revoluţionar — sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU In articolul „Strînsa unitate cu poporul — chezășia victoriilor politicii partidului“ — Partidul Comunist Roman, creat prin hotărîrea congresului de la 8 mai 1921 de transformare a partidului socialist în partid comunist, a ridicat pe o treaptă superioară lupta proletariatului şi a celorlalte mase muncitoare, a dat un puternic impuls dezvoltării conştiinţei lor de clasă, exercitînd o puternică influenţă asupra evoluţiei ulterioare a României contemporane“. De-a lungul celor 5 decenii Numărul următor al ziarului nostru va apare luni, 3 mai. Conf. univ. Petre MALCOMETE secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. de activitate prodigioasă, Partidul Comunist Român şi-a dobîndit un uriaş prestigiu, graţie perseverenţei şi hotărîrii sale de promovare a unei politici ştiinţifice, lucide, ancorată puternic în terenul realităţilor din ţara noastră şi trăgîndu-şi seva din învăţătura marxist-leninistă. Firul roşu care a marcat, în întreaga sa activitate, esenţa acestei politici este reprezentat de legăturile strînse cu masele, ca mijloc eficient şi sigur de cunoaştere a realităţilor sociale şi de rezolvare a problemelor pe care viaţa, mersul înainte al societăţii le ridică într-un moment sau altul. Adăugind mereu noi valenţe experienţei sale revoluţionare şi învingînd greutăţile ivite în cale, mai ales pe cele din perioada celor două decenii de ilegalitate, partidul nostru şi-a mărit necontenit capacitatea de organizare şi de conducere a proletariatului şi a celorlalte categorii interesate în înfăptuirea idealurilor revoluţionare. In perioada grea a dictaturii fasciste, Partidul Comunist Român a fost singura forţă capabilă să unească în jurul său largi forţe democratice şi patriotice, manifestîndu-se ca celmai ferm apărător al intereselor poporului şi ca cel mai înverşunat luptător antifascist, pentru răsturnarea dictaturii şi instaurarea puterii proletariatului în patria noastră. Garanția (continuare In pag. a 2-a) întreprinderea utilaj-transport Producţie suplimentară în valoare de 2.000.000 lei Muncitorii, Inginerii, economiştii şi tehnicienii din cadrul întreprinderii utilaj-transport Iași şi-au îndeplinit angajamentul luat în cinstea aniversării semicentenarului partidului. Astfel, pînă în ziua de 27 aprilie a.c. ei au realizat o producţie globală suplimentară de peste 2.000.000 de lei, concretizată în 2.500 m.c. betoane, 80 de tone confecţii metalice, peste 800 m.c. prefabricate din beton şi alte sortimente necesare pe şantierele de construcţii ale Judeţului Iaşi. Totodată, de la începutul anului şi pină în prezent, urmare a mai bunei organizări a procesului de producţie, a folosirii judicioase a utilajelor şi instalaţiilor, productivitatea muncii a crescut cu peste 4 la sută. ---------------------------| SCHIŢE IN CREION • Din toate ţările Prietene, auzi î Auzi oare, în prima dimineaţă din mai 1971, ceea ce de obicei nu desluşim cu urechea : uriaşa inimă a miliardelor de semeni ? Dacă te gîndeşti bine ii şi zăreşti pe tovarăşii tăi din toate ţările lumii. Poate i-ai şi văzut pe mulţi, mai ales acum, de cînd ţara noastră a ieşit primăvăratic pe toate meridianele, afirmind idealurile noastre comuniste, arătind minunile făurite de mîinile noastre şi intonînd cînteceie româneşti de luptă şi de fericire, ca şi tine, prietene, mă gîndesc la cei pe care i-am cunoscut şi care azi îşi amintesc de mine : un coleg de breaslă, vioi, mărunţel, cu zîmbet continuu în ochii lui oblici — la Şanhai ; un poet negru — din Cuba ; bărbatul sobru din Vietnam care mulţumea emoţionat pentru impre- sionantul sprijin românesc dat patriei sale în luptă ; Nadia, Petra şi cei doi copii înfiaţi de ei, cărora le-am spus povestea cu Făt-frumos din lacrimă ; inginerul din Budapesta ce şi-a jertfit două zile ca să ne arate urbea lui şi ne-a găzduit frăţeşte ; doctoriţa şi profesorul din Reims, un şofer din Poznan şi atâţia alţii de care m-am apropiat sufleteşte. Sunt bucuros că astăzi ei ştiu ce-am împlinit din visurile noastre şi cred în noi, cei din Iaşi, punct de pe glob despre Mihai DUMITRI® (continuare în pag. a 5-a) *I*I k Ik Ik I kik I I . ■ *I*I*I