Flacăra Iaşului, octombrie 1971 (Anul 27, nr. 7787-7813)

1971-10-01 / nr. 7787

ANUL XXIII. 4 PACINI INDANI rori Insului Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P. C. D. şi al Consiliului popular judeţean Astăzi, 1 octombrie, în jurul orei 11:30, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite, în direct, mitingul ce va avea loc în Capitală cu prilejul deschiderii anului universitar 1971-1972. IR ■ HI ■ a ■ ■ INVATAMINTUL SA FIE STRÎNS LEGAT DE VIATA,Vizita la Iaşi a tovarăşului llieac DE PRODUCTIE, TINERETUL STUDIOS SA FIE EDUCAT ÎN SPIRITUL INCH, Al IDEALURILOR* SOCIALISMULUI - ACESTA ESTE ÎNALTUL SENS Al VIZITEI DE LUCRU TĂCUTE DE TOVARĂSUL NICOLAE CEAUSESCU IN SCOLI DE TOATE GRADELE + « »1 Tn cursul dimineţii de joi, 30 septembrie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Dumitru Popa, Leonte Răutu, Ştefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat şcoli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate şi tehnice din Capitală. In această vizită de lucru, conducătorii de partid şi de stat au fost însoţiţi de Mircea Maliţa, ministrul învăţămîntului, Dan Marţian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere şi specialişti din reţeaua învăţămîntului de toate gradele, de activişti de partid şi de stat. Prezenţa secretarului general în şcoli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a preţuirii acordate şcolii şi slujitorilor ei de partidul şi statul nostru, a grijii permanente pentru dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului, căruia i s a încre-tinnţat înălta misiune de a educa tînăra generaţie, de a o forma pentru muncă şi viaţă, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viaţa fiecărui cetăţean, ca o manifestare adînc grăitoare a democratismului orînduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul şi partidul, prezenţa aproape cotidiană a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obişnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esenţă preocuparea sa statornică de a analiza la faţa locului modul în care se transpun în viaţă hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale şi spirituale într-un dialog fructuos, menit să deschidă noi orizonturi, noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In această lumină se înscrie şi vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicaţiei privind legarea învăţămîntului de viaţă, de producţie, prin activitatea atelierelorşcoală, prin transformarea întregii reţele de şcoli în adevărate amfiteatre ale muncii şi de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realităţi. Cu atît mai mult, cu cît în acest an de învăţămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca şcolile, de pe întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret şi direct al unităţilor productive din industrie, agricultură, cooperaţia de consum şi meşteşugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din şcoli cu maşini, utilaje, aparate, scule şi să asigure în acelaşi timp şi asistenţa tehnică de specialitate. Vizita conducătorilor de partid şi de stat începe la Liceul industrial energetic din şoseaua Giurgiului. După cum se ştie, aceste şcoli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învăţămînt post-general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naţionale. Specificul lor — obţinerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat , se bucură de o largă apreciere şi adeziune din partea acestora, fapt dovedit şi de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoţii de absolvenţi ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producţie, dovedeşte din plin eficacitatea acestei forme de învăţămînt. La intrarea în clădirea liceului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice şi de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfăşurată pe frontispiciul clădirii, se află urarea: „Bine aţi venit în mijlocul nostru, Iubite tovarăşe Ceauşescu !“. Directorul liceului, prof. Alexandru Moşu, înfăţişează oaspeţilor unele aspecte din activitatea instituţiei pe care o conduce. El arată că în prezent, în liceu învaţă, la cursurile de zi şi serale, 768 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori şi tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo şi electroenergetic. Prima promoţie care a absolvit anul trecut se află în producţie, în unităţi de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparaţii“, diverse centrale electrice, dovedind pricepere şi competenţă în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenţi au intrat în instituţii de invăţămînt superior pentru a deveni ingineri si subingineri. Sunt vizitate apoi atelierele-şcoală, laboratoarele şi cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de DIN CAPITALA întreprinderea „Energomontaj", care patronează această şcoală, precum şi prin autodotare, prin confecţionarea în şcoală a unor instalaţii necesare practicii elevilor, economisindu-se peste 300.000 lei. Elevii îşi desfăşoară activitatea sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, a unor ingineri şi tehnicieni care lucrează nemijlocit în producţie. Cei din ultimele clase îşi desăvârşesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după absolvire, în felul acesta puţind să cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul şcolii informează pe oaspeţi că se află în construcţie un poligon termo şi electroenergetic de cea mai mare neinstruit de specialitate cestiste pentru a elevilor. Conducătorii de partid şi de stat s interesează în vizita prin atelierele-şcoală -secretară la ce lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de pisice solicitate de unităţile productive, se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate şi armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. Apreciind realizările obţinute, Secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu maşini şi utilaje care funcţionează şi în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobîndească într-adevâr o calificare superioară, în pas cu cerinţele vieţii. îmbinarea organică a cunoştinţelor de cultură generală cu practica productivă criteriu fundamental în şcolile generale şi licee In şcolile generale şi liceele de cultură generală, noul an de învăţămînt a debutat sub noi şi promiţătoare auspicii. Pregătirea tehnico-productivă, în paralel cu formarea unui orizont cultural larg la elevii din această categorie de şcoli, este o necesitate ce decurge din realităţile şi cerinţele vieţii, din dezvoltarea impetuoasă a bazei materiale de producţie a societăţii noastre, a ştiinţei şi tehnicii. Nu se mai poate concepe un învăţămînt desprins de ceea ce se cheamă muncă concretă, mijloc de verificare a cunoştinţelor teoretice, de lărgire a orizontului de înţelegere a lucrurilor şi fenomenelor, de dobîndire de noi deprinderi. Prima unitate de învăţămînt din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Şincai“. Intîlnirea conducătorilor de partid şi de stat cu cadrele didactice de aici prilejuieşte o scurtă discuţie asupra istoricului acestui cunoscut liceu bucureştean, care în anul ce vine va sărbători 80 de ani de existenţă. Actualele cadre didactice ale liceului, în majoritate tineri pregătiţi în anii construcţiei socialiste în patria noastră, continuă tradiţia prestigioşilor dascăli ce au predat în această şcoală în trecut. Conducătorii de partid şi de stat, însoţiţi de directorul şcolii, profesorul Victor Petre, şi de profesoara Emilia Ciuraru, secretara comitetului de partid, vizitează atelierele-şcoală intrate în ansamblul mijloacelor instructiv-educative o dată cu începutul anului şcolar în curs. Mai întâi, însă, sunt prezentate laboratoarele de fizică şi chimie, unde elevii şi profesorii se găsesc în plin proces de desfăşurare a lecţiilor. Laboratoarele sunt bine înzestrate, incit facilitează aprofundarea, pe baza experienţelor, a cunoştinţelor predate la cele două discipline. Un interes aparit suscită laboratorul complex audio-vizual, destinat îndeosebi însuşirii limbilor străine. . Acest laborator, dotat cu şase cabine special amenajate, fiecare cu magnetofoane, cu mijloace de ascultare, precum şi o sală de clasă cu izolare fonică, de asemenea înzestrată audio-vizual, au fost concepute de profesorii liceului şi realizate cu mijloace proprii. Metodele de predare audiovizuale s-au dovedit, in ansamblul mijloacelor instructive, ca deosebit de eficiente, şi extinderea şi generalizarea lor este un obiectiv actual al Ministerului învăţămîntului. In atelierele de lăcătuşerie, de maşini-unelte, de electrotehnică este o atmosferă de lucru. Sub îndrumarea profesorilor, elevii, îmbrăcaţi în haine de protecţie, lucrează la strunguri sau la alte maşini-unelte, creînd imaginea unei reale secţii de producţie. Atelierele, ca şi activităţile practice desfăşurate în aceste săli de clasă ale muncii fizice, întrunesc bune aprecieri. Secretarul general al partidului adresează cadrelor didactice îndemnul de a persevera legarea cunoştinţelor generale, teoretice, de activitatea practică. Recomandă, de asemenea, să se înfiinţeze un cabinet de ştiinţe sociale, care, conceput şi organizat pe baze moderne, poate aduce o substanţială contribuţie la însuşirea de către elevi a socialismului ştiinţific, a economiei politice, a istoriei şi filozofiei marxist-leniniste. In cadrul unui schimb final de opinii, se dau soluţii privind modernizarea de ansamblu şi extinderea acestui important şi prestigios lăcaş de învăţătură. Pe str. Bujor Haiducul, din imediata vecinătate a Liceului „Matei Basarab“, este vizitat un complex de ateliere şcolare înglobînd lăcătuşerie, ţesătorie de covoare, croitoria, electrotehnica, confecţii şi tricotaje, tîmplăria, prelucrări mecanice. Aici îşi desfăşoară activitatea practică elevii tuturor liceelor de cultură generală din sector. Toate întreprinderile din sector au concurat la utilarea acestui complex de ateliere, însoţiţi de profesorii Emil Stancu, Gheorghe Şovu şi Virgiliu Pop, oaspeţii iau contact cu sălile de lucru. Se aflau la orele de practică elevi ai Liceului nr. 39. Copiii mînuiesc cu îndeminare diferite scule şi dispozitive. In atelierul de covoare, unde se lucrează pe bază de angajament ferm pentru Cooperativa „Munca şi arta“ este admirată măiestria cu care tinerele fete execută asemenea produse, de înaltă calitate şi de o deosebită frumuseţe. Elevele dăruiesc secretarului general al partidului un frumos covor lucrat de mina lor. La atelierul de confecţii se realizează o serie de articole de îmbrăcăminte pentru copii, destinate valorificării lor pe piaţă prin intermediul cooperativei meşteşugăreşti. La atelierul de electrotehnică se asamblează unele piese pentru autocamioanele „Steaul Roşu", la tîmplărie , produc scaune, la prelucrări mecanice se confecţionează piese pentru motoarele produse de uzina .Timpuri Noi*. Această uzină este cea care a înzestrat atelierul cu maşinile-unelte cu care se produce. Liceul .Dimitrie Cantemir* — altă şcoală cu renume din Capitală. Ca şi la Liceul energetic, ca şi la Liceul „Gheorghe Şincai", ori la Complexul de ateliereşcoală de pe lingă Liceul „Matei Basarab" cadrele didactice, elevii fac şi aici secretarului general, celorlalţi conducători de partid şi de stat o primire călduroasă, entuziastă, expresie a sentimentelor de dragoste şi recunoştinţă pe care le nutresc elevii şi cadrele didactice pentru partid, pentru secretarul general. Se scandează „Ceauşescu—P.C.R.". Este o atmosferă şi de sărbătoare şi de lucru. Profesoara Ileana Teodorescu conduce pe oaspeţi în laboratoarele de chimie. Sunt laboratoare bine înzestrate, spaţioase, care fac posibil ca toate orele de chimie să fie predate aici pe viu, ca fiecare elev să desfăşoare independent activitatea impusă de tema predată. In acest liceu, de aproximativ opt ani funcţionează două clase speciale de fizică şi matematică, care şi-au dovedit pe deplin eficacitatea. Se preconizează crearea în curînd a unei noi clase speciale pentru chimie. Adresîndu-se ministrului învăţămintului, secretarul general al partidului recomandă să se ia măsuri în vederea întocmirii unui plan de dotare a Liberatoarelor din şcoli cu aparatură modernă. Institutele de învăţămînt superior tehnic, institutele de cercetări de speciali (continuare in pag. a / a) Proletari din toate ţările, uniți-vă! Ieri a sosit în oraşul Iaşi, într-o vizită de lucru, tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România. Tovarăşul Ilie Verdeţ, împreună cu tovarăşii Vasile Potop, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, şi Virgil Cazacu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului învăţămîntului, a fost, în prima parte a vizitei sale, oaspetele unor unităţi şcolare. Noul an şcolar care a debutat, in urmă cu numai două săptămîni, sub semnul grandiosului program de educaţie comunistă, iniţiat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ridică în faţa elevilor şi ca-,drelor didactice din şcolile de toate gradele sarcini de o excepţională însemnătate pentru educarea şi formarea pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii. In acest context, vizita de ieri a tovarăşului Tii*» VgFcic ţ a constituit un prilej de constatare la faţa locului a modului în care se aplică indicaţiile conducerii partidului cu privire la legarea învăţămîntului de practică, de cerinţele actuale ale construir,rii societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Primul popas a fost făcut la Grupul şcolar de construcţii al Ministerului Construcţiilor Industriale, din zona industrială a Iaşului. Aici, oaspeţii au fost întimpînaţi de tovarăşii Petre Mahomete, al Comitetului judeţean de partid, Gheorghe Brehuescu, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Sterie Rădoi, inspectorul general al Inspectoratului şcolar judeţean, P. Ilaşcu, directorul Grupului şcolar, de cadre didactice şi numeroşi elevi. Au fost vizitate ateliere şi laboratoare în care elevii capătă cunoştinţe teoretice şi practice, pentru meseriile în care se pregătesc. In continuare, s-a vizitat Grupul şcolar textil al Ministerului Industriei Uşoare. Primiţi cu multă căldură de directoarea Grupului, tov. Maria Andrieş, de cadre didactice, de elevi, oaspeţii au vizitat săli de clasă, laboratoare, ateliere, cămine — parte integrantă a modernului complex şcolar construit prin grija : ■ ‘i’u'V’L v ria+ul’u jjostiS.r. în domaiul de curînd încheiat. Aici se formează în prezent ca muncitori, maiştri şi tehnicieni de înaltă calificare în diferite meserii pentru industria uşoară, peste 1.800 de elevi. Oaspeţii admiră, într-o frumoasă expoziţie, obiecte de îmbrăcăminte — confecţii şi tricotaje — executate de elevi în timpul orelor de practică. Următorul obiectiv vizitat a fost Şcoala generală de 10 ani nr. 23. Grupuri de pionieri şi şcolari au făcut oaspeţilor o caldă primire oferindu-le flori ca semn al recunoştinţei ce-o poartă conducerii partidului pentru condiţiile minunate de învăţătură create astăzi în ţara noastră. Conducerea şcolii a invitat pe tovarăşul Ilie Verdeţ şi ceilalţi oaspeţi să viziteze atelierul-şcoală, cu profil de lăcătuşerie, precum şi laboratorul de fizică, unde au asistat la desfăşurarea unor lucrări practice efectuate de elevii clasei a VII-a. O primire caldă, entuziastă au făcut oaspeţilor cadrele didactice şi elevii de la Liceul nr. 3. Şi aici accentul vizitei a fost pus pe modul în care sunt asigurate condiţiile pentru practica elevilor, vizitîndu-se în acest sens atelierulşcoală, laboratorul de fizică, cercul de electrotehnică, laboratorul de biologie, precum şi laboratorul de fonetică. Pretutindeni, în unităţile şcolare vizitate, tovarăşul Ilie Verdeţ s-a întreţinut cu cadre didactice, cu elevi, reprezentanţi ai celor aproximativ 48.000 de şcolari ieşeni. Oaspetele a apreciat, cu acest prilej, eforturile ce se depun pentru aplicarea în viaţă a indicaţiilor conducerii partidului, ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, privind legarea învăţămîntuluide viaţă, de producţie. Totodată, tovarăşul Ilie Verdeţ a recomandat conducerilor de şcoli şi organizaţiilor de partid să persevereze în asigurarea dezvoltării bazei materiale necesare desfăşurării practicii in şcoală, precum şi în unităţile productive, realizînd în acest fel o cît mai strînsă îmbinare a cunoştinţelor de cultură generală ale elevilor cu practica productivă. Tot in cursul zilei de ieri, tovarăşul The Verdeţ a vizitat una din întreprinderile importante ale zonei industriale a Iaşului .— Uzina metalurgică. A fost întîmpinat de tovarăşii Alexandru Dumitrache, secretar al Comitetului judeţean de partid, Mihai Vatavu, directorul uzinei, şi Eugen Avram, secretarul comitetului de partid, de muncitori şi specialişti. în timpul vizitei prin secţiile principale ale întreprinderii, directorul uzinei a prezentat procesul tehnologic, dînd totodată unele informaţii cu privire la condiţiile de muncă şi de viaţă ale colectivului. A avut apoi loc o şedinţă de lucru la Comitetul de direcţie al uzinei. Tovarăşul Mihai Vatavu a făcut o prezentare a modului în care colectivul întreprinderii a realizat şi depăşit principalii indicatori de plan pe primele 9 luni ale anului curent, subliniind că sunt create toate condiţiile pentru ca planul, pe primul an al actualului cincinal să fie îndeplinit in mod exemplar. In acelaşi timp, vorbitorul a expus preocupările ce există pentru îndeplinirea planului de investiţii al uzinei în aceşti ani, relevînd şi unele greutăţi pentru înlăturarea cărora este nevoie şi de sprijinul mai susţinut al Centralei industriale şi ministerului de resort. Apreciind rezultatele colectivului acestei prestigioase uzine ieşene, tovarăşul Ilie Verdeţ a făcut unele recomandări pentru activitatea imediată, dînd totodată soluţii practice pentru rezolvarea unor probleme ce privesc dezvoltarea viitoare a uzinei. Vizita tovarăşului Ilie Verdeţ în murţeniul T.şi iconomia. Lucrările celui de al IV-lea simpozion de chimia şi tehnologia celulozei ieri au continuat lucrările celui de al IV/1-lea simpozion de chimia şi tehnologi rezentată de către prof. E. Daruwalia India) conferinţa intitulată „Studii asupra mecanismului distracţiei fotochimice şi fotosensibilizate a celulozei“. Au urmat şedinţele pe secţii în cadrul cărora s-au prezentat comunicări ca „Cercetări în domeniul structurii supramoleculare a celulozei" (R. Butnaru, Gh. Rozmarin şi Cristofor Simionescu), „Studii privind dizolvarea ligninei în Cadoxen“, (Krkoska, L. Suty, J. Fellegy), „Studiul acţiunii atrasonice In procesul de albire a celulozei (Tv. Hristov, T. Pismanova), „Utilizarea răşinei poliamin — poliamid — epiclorhidrină la fabricarea hîrtiei“ (E. Poppel, T. Bicu, D. Ciobanu). Începînd de astăzi lucrările simpozionului internaţional se desfăşoară la Suceava unde, în cadrul unei şedinţe plenare, prof. E. Correns (a.D.G.) va conferenţia despre celuloza bacteriană. Urmează comunicările în secţii care vor continua şi miine cinci vor lua sfîrşit lucrările simpozionului. t ■ ■ n ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ La 3 octombrie „Ziua recoltei “ In prima duminică a lunii octombrie, conform tradiţiei încetăţenite în ultimii ani, se sărbătoreşte „Ziua recoltei“. In toamna acestui an sărbătorirea „Zilei recoltei“ va avea loc duminică, 3 octombrie. Această sărbătoare este precedată de o intensă activitate în toate unităţile agricole pentru îndeplinirea exemplară a indicaţiilor cuprinse în scrisoarea adresată de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu lucrătorilor din agricultură—program complex de muncă destinat desfăşurării lucrărilor agricole in actuala campanie de toamnă. Animaţi de dorinţa fierbinte de a con-,solida şi dezvolta succesele obţinute în acest an, factorii de răspundere şi lucrătorii din agricultură, au adoptat cele mai eficiente măsuri tehnice, organizatorice şi politice care să permită însămînţarea griului şi a altor culturi în epoca optimă şi la un nivel agrotehnic ridicat, strîngerea şi înmagazinarea fără pierderi a recoltei, pregătirea celor mai bune condiţii pentru campania agricolă din primăvara anului viitor. In spiritul aceluiaşi document au fost luate măsuri de strîngerea operativă a producţiilor grădinilor de legume, a viilor şi livezilor, a tuturor resurselor furajere existente. Duminică, 3 octombrie, în comunele şi satele unde stadiul lucrărilor agricole permite, comitetele comunale de partid, cu sprijinul Uniunii judeţene a C.A.P. şi al altor foruri judeţene, vor organiza manifestări cultural-educative şi sportive. Cu acest prilej se va face bilanţul rezultatelor obţinute, se vor prezenta sarcinile ce stau în continuare în faţa lucrătorilor din agricultură, evidenţiindu-se, în acelaşi timp, membrii cooperatorii, mecanizatorii, specialiştii care au adus un aport deosebit la obţinerea de recolte şi producţii mari. în p.  — m —. \[ N \ Mim nsran - etapă superioară în procesul isocensuaianuului . . ...... _ « rr _ Â _ \ „ Petre MAI secretar al Comitetului Iaşi A intrat în tradiţia şcolii româneşti de toate gradele obiceiul ca fiecare nouă etapă de muncă să fie consemnată ca un eveniment deosebit în viaţa cadrelor didactice, a tineretului studios, a întregului nostru popor. Ne-am obişnuit, de asemenea, în anii rodnici ai construcţiei socialiste, ca fiecare moment al deschiderii unui nou an şcolar să ne prilejuiască satisfacţia de a constata progresele pe linia dezvoltării bazei materiale a învăţămîntului românesc, precum şi în direcţia modernizării şi perfecţionării sale necontenite - rod al politicii înţelepte a partidului şi statului nostru, al efortului întregii noastre naţiuni. Extinderea reţelei universitare atît în centrele cu vechi tradiţii, cît şi în oraşe care nu dispuneau odinioară de asemenea unităţi, dotarea cu utilaj, aparatură şi construcţii corespunzătoare, asigurarea unui corp profesoral competent şi devotat, sporirea numărului de burse, de locuri în cămine şi la cantine, continua îmbunătăţire şi modernizare a conţinutului şi orientării procesului instructiv-educativ către nevoile producţiei etc, reprezintă aspecte esenţiale ale atenţiei ce se acordă acestui important domeniu de activitate. In acest context, dezvoltarea Iaşului universitar cunoaşte noi coordonate, dovedind un însemnat potenţial de înnoire, capacitate de continuare pe planuri mereu ascendente a unei munci îndelungate şi prestigioase care a ştiut dintotdeauna să îmbine armonios acţiunea de formare a viitorilor specialişti cu cea de pătrundere pe calea cercetării în tainele cele mai profunde ale ştiinţei. Aici, unde funcţionează cea mai veche universitate a ţării, noul şi-a pus pretutindeni amprenta ; îl regăsim nu numai în Copoul tradiţional, ci şi în „orăşelul studenţesc" din zona industriala - simbol şi mesager al acţiunii de apropiere şi integrare a teoriei în nevoile practicii. In vederea satisfacerii acestui vechi deziderat, devenit în zilele noastre imperativ, centrul universitar Iaşi se va îmbogăţi cu o hală laborator pentru facultatea de hidrotehnică, un atelier-şcoală al Institutului politehnic, un laborator de inginerie seismică, structuri uşoare şi fizica construcţiilor, un laborator de informatică economică al Universităţii, staţie de maşini de calcul şi alteie. Toate acestea, cărora vor trebui să li se pedauge amenajarea de noi ateliereşcoală, organizarea de unităţi de învăţămînt pe marile platforme industriale, introducerea disciplinelor moderne, sporirea numărului ratelor de practică, îmbunătăţirea necontenita a conţinutului planurilor şi programelor de învăţămînt sunt chemate să contribuie substanţial la apropierea de nevoile producţiei şi ale economiei noastre socialiste in plin avint. Fără îndoială, pentru aceasta şi cursurile vor trebui să capete o orientare nouă, ale cărei principale coordonate COMETE judeţean de partid sa fie remituţarea la caracterul expozitiv şi accentuarea laturii analitice şi de-I ....minj„«»uniiuii in ■ p rrvonstrative, vitalizarea cuj cele mai proaspete acumulări din fier,are domeniu în parte, subordonarea directă, rezolvării problemelor pe care munca productivă Ie pune deopotrivă în faţateoriticianului şi practicianului. Inaugurarea cursurilor universitare în acest an are o semnificare aparte, ca urmare a puternicei efervescenţe determinată de amplul program de pregiatire politicoideologică şi cultural-edicativă a tuturor oamenilor muncii din patria noastră, program iniţiat de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi însuşit cu însufleţire de fiecare membru al Partidului Comunist Român, de întreaga naţiune. Documentele supuse dezbaterii membrilor de partid pun un mare accent pe rolul învăţămîntului ca factor chemat nu numai să asigure un nivel corespunzător de pregătire profesională tineretului, ci şi o educaţie în spiritul celor mai statornice principii ale filozofiei marxist-leniniste. Fără un orizont politico-ideologic larg, care să aibă la baza concepţia partidului nostru despre lume şi viaţă, fără o cultură amplă, izvorîtă din acumulările cele mai valoroase ale poporului nostru şi ale omenirii, nu se poate vorbi despre o bună pregătire pentru muncă şi viaţă, pentru îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere pe care edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră le pune în faţa tuturor cetăţenilor. In lumina noilor obligaţii ce revin învăţămîntului în general, celui superior in special, este necesară coordonarea eforturilor tuturor factorilor responsabili în vederea asigurării unui conţinut substanţial activităţii politico-educative in facultăţi. In această direcţie trebuie să intervină atît munca de instrucţie propriu-zisă - cursurile, seminariile, practica în producţie - cît şi cea desfăşurată dincolo de catedră, fiecare cadru didactic, indiferent de specialitatea sa, fiind obligat să devină un educator competent şi pasionat, un permanent sfătuitor şi prieten al studenţilor. A milita neobosit pentru cunoaşterea şi însuşirea de către studenţi a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, pentru asimilarea temeinică a ideologiei marxist-leniniste, pentru aplicarea creatoare a principiilor ei la condiţiile specifice României socialiste, pentru cultivarea dragostei faţă de cuceririle poporului român, a cultului faţa de muncă, a celor mai nobile trăsături ale eticii comuniste — alături de asigurarea unei buna pregătiri profesionale - înseamnă a contribui la formarea unor cadre de nădejde, în stare să continue pe planuri superioara opera de uriaşă însemnătate naţională da edificare a (continuare in pag. a 3-a)