Flacăra Iaşului, octombrie 1973 (Anul 29, nr. 8407-8432)

1973-10-02 / nr. 8407

ANUL XXIX Nr. 8407 MARTI 2 OCTOMBRIE 1973 4 pagini 30 bani I 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debreţin” Festivitatea conferirii Ordinului „Tudor Vlladimirescu“ clasa I Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debreţin“. Omagiul adus acestei aniversări şi-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mişcării revoluţionare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu“, clasa I. Această impresionantă manifestare, desfăşurată în prezenţa conducătorului partidului şi statului nostru, a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostaşilor terii care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejeşte pentru libertatea, şi independenţa României şi, apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu“ — creată pe teritoriul U.R.S.S., la, iniţiativa şi sub îndrumarea comuniştilor români şi cu aprobarea guvernului sovietic, in condiţiile cînd în întreaga noastră ţară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist . Român, o amplă mişcare de rezistenţă a maselor largi populare împotriva dictaturii militaro-fasciste, cind starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române — a acţionat cu fermitate şi dîrzenie, aducîndu-şi contribuţia, împreună , cu întreaga armată română, la înfrîngerea hitlerismului. Prin acţiunile lor pline de curaj, ostaşii Diviziei şi-au îndeplinit cu cinste jurămîntul făcut în faţa poporului nostru, înscriind cu sîngele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru eliberare naţională şi socială. Este preţuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă în slujba întăririi şi înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care îşi îndeplinesc, la fel ca toţi ostaşii ţării, cu pasiune şi dăruire, sarcinile de răspundere încredinţate de partid şi popor. . . .Este ora 10. Ostaşii Diviziei .,Tudor Vladimirescu-Debreţin“ trăiesc în această însorită dimineaţă de toamnă clipe deosebite. La sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, generali şi ofiţeri activi şi în rezervă — participanţi la războiul antihitlerist — militari ai unităţilor din garnizoana Bucureşti, membri ai gărzilor patriotice şi ai formaţiunilor de pregătire militară a tineretului, pionieri. Pe platoul central se află aliniate unităţi ale Diviziei, avînd în flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunţă sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comandantul suprem al forţelor noastre armate, însoţit de ministrul apărării naţionale, trece în revistă trupele şi salută drapelele unităţilor. Urmează momentul solemn al decernării Ordinului „Tudor Vladimirescu“, clasa I, Drapelului de luptă al mariir unităţi, pentru contribuţia deosebită adusă la ridicarea capacităţii de apărare a Republicii Socialiste România şi la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu- Debreţin“. Intr-o atmosferă entuziastă, în uratele militarilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu prinde de mătasea Drapelului de luptă al Diviziei înalta distincţie, care străluceşte pe faldurile sale, ca o vie mărturie a preţuirii eforturilor puse în slujba intereselor patriei şi poporului de către contingentele care au luptat şi s-au instruit în această mare unitate de-a lungul celor trei decenii de existenţă. La tribuna oficială iau loc apoi tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Uie Verdeţ, Gheorghe Cioară, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu,, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Chivu Stoica, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Ştefan Andrei, Emil Bobu, ministrul de interne, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, militanţi din ilegalitate ai partidului şi ai mişcării muncitoreşti, general-colonel în rezervă Nicolae Cambrea, primul comandant al Diviziei „Tudor Vladimirescu“, alţi generali şi veterani ai Diviziei. Răsună acordurile Imnului de Stat al Republicii Socialiste România. In numele tuturor militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu-Debreţin“, comandantul acestei mari unităţi, general-maior Lucian Ionescu, a adresat tovarăşului (continuare in pag. a 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Stimaţi tovarăşi, Tovarăşi generali, ofiţeri, subofiţeri, Tovarăşi soldaţi, Aniversăm astăzi împlinirea a 30 de ani de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu'', moment de mare însemnătate în istoria forţelor armate româneşti, a forţelor de eliberare socială şi naţională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al meu personal, un salut călduros şi cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forţelor armate române. După cum se ştie, Partidul Comunist Român a desfăşurat, încă de la înfiinţarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacţiunii burghezo-moşiereşti, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie şi colaborare cu Uniunea Sovietică. In condiţiile istorice şi internaţionale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forţelor antifasciste şi democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în ţară dictatura militaro-fascistă. Primii paşi ai dictaturii militaro-fasciste au fost dezmembrarea ţării în urma Dictatului de la Viena şi apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor din coaliţia antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mişcare împotriva fascismului şi a războiului. In aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forţe democratice antifasciste din ţară, a desfăşurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea maşinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat şi în rîndul armatei, care înţelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naţionale, pentru eliberarea ţării de sub dominaţia fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acţionînd pentru ieşirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliţia antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al ţării şi zdrobirea definitivă a fascismului german, în primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condiţiile interne arătate şi ale desfăşurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din iniţiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu". Trebuie să menţionăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atît aprobarea, cit şi întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea şi funcţionarea acestei mari unităţi româneşti pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aş dori ca, la această adunare, să exprim guvernului şi poporului Uniunii Sovietice mulţumirile partidului şi ale poporului român. încă de la înfiinţarea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei şi se poate spune — a întregii armate. Intr-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unităţi, se spunea : „Noi, românii, nu dorim stăpînirea străină a generalilor germani. Noi dorim cirinuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat naţional al României, un guvern al păcii, libertăţii şi independenţei". Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit ! Şi, într-adevăr, în România s-a instaurat un guvern naţional revoluţionar care a pus bazele noii orinduiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea şi fericirea întregului popor, independenţa şi suveranitatea naţiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovaţii şi urale). Sunt cunoscute împrejurările internaţionale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obţinute de armatele sovietice, de armatele coaliţiei antihitleriste, de forţele de eliberare naţională şide partizani din diferite ţări, care dădeau lovituri tot mai puternice maşinii de război hitleriste, grăbind prăbuşirea Germaniei fasciste. In aceste condiţii, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul Unic Muncitoresc, apoi Blocul Naţional Democratic, s-a ajuns la o largă coaliţie antihitleristă, pentru salvarea naţională a patriei. In această coaliţie, armata deţinea un loc important. Trebuie menţionat că in anii războiului, în pregătirea eliberării patriei, partidul s-a preocupat de desfăşurarea unei largi activităţi în rîndul întregii armate, a stabilit legături cu conducerea ei, cu numeroşi generali şi ofiţeri. Aceasta a constituit un factor care a determinat ca armata să participe activ atît la înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, cit şi la toate transformările revoluţionare, la toate victoriile dobîndite in făurirea socialismului pe pămîntul României. (Aplauze puternice, urale). Totodată, înţelegînd că eliberarea patriei nu poate fi decit rodul participării întregului popor, că poporul trebuie să-şi ia soarta in propriile mîini şi că pentru aceasta trebuie să-şi creeze unităţi populare armate, partidul a trecut la constituirea gărzilor patriotice, care au jucat, de asemenea, un rol important în lupta pentru înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste, pentru "eliberarea ţării, în construcţia orînduirii socialiste în România. înfăptuirea insurecţiei naţionale antifasciste constituia o necesitate imperioasă, la care au luat parte activă toate forţele ce se pronunţau pentru independenţa ţării, pentru progresul ei economico-social. Se poate spune că acest act de importanţă istorică crucială pentru România a deschis calea nu numai a eliberării definitive a patriei noastre de sub jugul dominaţiei străine şi a eliberării sociale a maselor, dar şi a unei ere noi de făurire a celei mai înaintate orinduiri — orinduirea socialistă — în care poporul este pe deplin stăpîn pe destinele sale şi merge ferm înainte spre comunism! (Urale puternice, aplauze prelungite). Dragi tovarăşi, După cum se ştie, Divizia „Tudor Vladimirescu“ a participat, alături de unele unităţi ale armatei sovietice, la o serie de bătălii în lunile premergătoare înfăptuirii actului istoric de la 23 August. După insurecţia naţională antifascistă, ea a acţionat împreună cu întreaga noastră armată, care a dus lupte hotărîte, alături de armata sovietică eroică, participînd cu toate forţele la eliberarea definitivă a patriei, şi, în continuare, la eliberarea Ungariei, Cehoslovaciei, pînă la infringe-' rea definitivă a Germaniei hitleriste. Lozinca „Totul pentru front, totul pentru victoria împotriva fascismului" a mobilizat întregul popor, asigurînd participarea ţării noastre cu întreaga sa forţă militară şi economică la victoria asupra fascismului, duşmanul de moarte al progresului şi civilizaţiei, asupra Germaniei hitleriste. Trebuie menţionat că imediat după 23 August, in rîndurile Diviziei „Tudor Vladimirescu“ au intrat mii şi mii de tineri comunişti, care, la chemarea partidului, au hotărît să ia parte în mod voluntar la luptele împotriva Germaniei hitleriste. S-a menţionat aici drumul de luptă al Diviziei „Tudor Vladimirescu“. În luptele grele pe care le-a dus această divizie, ca de altfel întreaga noastră armată, s-a afirmat caracterul nou, strînsa legătură cu poporul a forţelor armate române. Ca urmare a contribuţiei aduse la victoriile în aceste lupte grele, Diviziei „Tudor Vladimirescu“ i s-a atribuit şi numele de „Debreţin“ printr-un ordin al Comandamentului Suprem al Uniunii Sovietice. Aceasta a constituit o recunoaştere şi o recompensă — dacă se poate spune aşa — a participării sale la eliberarea acestui important oraş din Ungaria. Aş dori să aduc aici un omagiu comuniştilor, ofiţerilor şi soldaţilor care au acţionat pentru constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu“, tuturor comuniştilor, ofiţerilor şi soldaţilor care, cu preţul singelui lor, au luptat pentru eliberarea patriei, pentru dezvoltarea liberă şi independentă a României pe calea nouă, calea socialistă. (Aplauze puternice, urale). In luptele purtate pentru eliberarea ţării, pentru zdrobirea definitivă a Germaniei fasciste, întreaga armată română s-a acoperit de glorie nepieritoare, dovedind că este strîns legată de interesele poporului, hotărîtă să facă totul pentru a sluji patria, progresul ei economic şi social. (Aplauze puternice, urale). Dragi tovarăşi, Aş dori să menţionez şi cu acest prilej faptul că, după Eliberare, Partidul Comunist Român a desfăşurat o largă activitate de întărire a unităţii clasei muncitoare, a tuturor forţelor democratice, trecînd la înfăptuirea transformărilor revoluţionare care trebuiau să asigure dezvoltarea pe o cale nouă a societăţii româneşti. Toate acestea au deschis calea înfăptuirii revoluţiei populare, apoi a revoluţiei socialiste, dezvoltării economico-sociale a ţării, trecerii la făurirea cu succes a socialismului. Tocmai pe baza acestor succese remarcabile obţinute de poporul român sub conducerea detaşamentului său de avangardă Partidul Comunist Român — s-a asigurat întărirea independenţei şi suveranităţii patriei, ridicarea continuă a bunăstării generale, materiale şi spirituale, a întregului nostru popor. După cum se ştie, poporul român înfăptuieşte cu succes, sub conducerea partidului, programul elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţionalii, in centrul căruia se află făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. Acţionînd pentru înfăptuirea cu succes a planului cincinal în toate domeniile de activitate, nu uităm nici un moment, că între sarcinile naţionale şi cele internaţionale există o strinsă ani (contiinuare in pag. a 3-a) întreprinderea de antibiotice Angajamentul anual a fost depăşit Un prestigios colectiv de muncă ieşean, cel al întreprinderii de antibiotice, raportează în aceste zile un nou şi important succes : îndeplinirea şi depăşirea angajamentului anual în întrecerea socialistă, la unul dintre indicatorii de bază — producţia marfă. După cum ne informează economistul R. Lauffman, şeful serviciului plandezvoltare al unităţii, cele 18 milioane lei obţinute suplimentar, pînă la sfîrşitul lunii septembrie, reprezintă o depăşire de 2 milioane lei faţă de angajament, la indicatorul sus-amintit, peste o realizare izvorîtă din munca pasionată a întregului colectiv, din atenţia cu care au fost folosite toate instalaţiile, întreg timpul afectat producţiei. Cele 3.304 kg. antibiotice produse în plus de la începutul anului, reprezintă, de fapt, garanţia că întreprinderea îşi va onora nu numai sarcinile pe acest an, dar şi angajamentul de a îndeplini cincinalul înainte de termen. La C.A.P. Coarnele Caprei Circulaţie intensă între lanuri şi bazele de recepţie Intre Coarnele Caprei şi Belceşti, circulaţia este, în această perioadă, intensă. Permanent pot fi văzute autocamioane care se îndreaptă spre bazele de recepţie din Belceşti şi înapoi spre tarlalele cooperativei agricole din Coarnele Caprei. Aseară, tovarăşul Dumitru Creţu, secretarul comitetului comunal de partid, ne-a spus căau fost duse în bazăultimele cantităţi de floarea-soarelui treierate direct din lan. „S-a muncit mai repede ca anul trecut, preciza dînsul. Cooperatorii s-au grăbit să vadă recolta de floareasoarelui (de pe cele 240 de ha.) cit mai repede la adăpost ca nu cumva s-o prindă ,vremea rea pe cîmp. Şi au reuşit. Acum e forfotă mare la sfecla de zahăr şi la vie“. Intr-adevăr, la vie, se aflau peste 100 de ţărani cooperatori. Pînă acum, au fost culese şi predate la sectorul de vinificare 160 de tone de struguri. „Culegem în ritmul stabilit prin grafic, ne-a spus tov. Virgil Burcă, preşedintele cooperativei agricole. La sectorul de vinificare din Belceşti, treburile merg bine. Mijloacele de transport nu stau deloc“. Nu sunt înregistrate greutăţi nici la celelalte puncte de recepţionare a produselor agricole. De aceea, circulaţia au (continuare în pag. a 3-a) j In pagina a 4-a\ j • geneva Lucrările \ \ Conferinţei pentru V \ securitate şi cooperare | j în Europa | j • Şedinţa Consiliului V \ Naţiunilor Unite ji I pentru Namibia V In legătură cu arestarea tovarăşului luis Corvalan DECLARAŢIA COMITETULUI EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN întregul, popor român, ca şi opinia publică progresistă din întreaga lume, a aflat cu profundă îngrijorare şi indignare vestea arestării secretarului general al P.C. din Chile, tovarăşul Luis Corvalan, care a slujit cu consecvenţă idealurile şi aspiraţiile clasei muncitoare, ale poporului chilian spre o viaţă liberă, independentă şi prosperă, cauza înfloririi şi progresului patriei. Prieten al poporului român, militant pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre ţările şi popoarele noastre, tovarăşul Luis Corvalan este o personalitate de seamă a vieţii politice chiliene, a mişcării comuniste, muncitoreşti şi antiimperialiste, un luptător consecvent pentru pace, înţelegere şi colaborare internaţională. Arestarea tovarăşului Corvalan, valul de teroare, persecuţii şi prigoană împotriva comuniştilor, socialiştilor şi altor forţe patriotice lovesc în interesele naţionale ale poporului chilian, sunt numai in interesul forţelor reacţionare interne şi internaţionale, slăbesc lupta maselor populare chiliene pentru o dezvoltare liberă şi independentă a naţiunii pe calea progresului economic şi social. Exprimînd sentimentele de solidaritate ale întregului nostru partid, ale poporului român, cu toate forţele democratice, progresiste chiliene, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. protestează în mod ferm împotriva arestării tovarăşului Luis Corvalan, a celorlalţi reprezentanţi ai „Unităţii Populare“, cere , eliberarea lor imediată, curmarea campaniei sălbatice deprigoană, persecuţie şi urmărire a forţelor progresiste şi democratice, restabilirea drepturilor şi libertăţilor constituţionale, respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Poporul român este alături şi pe deplin solidar cu forţele patriotice, democratice şi progresiste din Chile, cu poporul chilian, în aceste zile de grea încercare pentru naţiunea chiliană şi îşi exprimă încrederea că nici o forţă nu va putea infringe voinţa unită a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a maselor populare chiliene pentru propăşirea patriei pe drumul libertăţii, independenţei naţionale şi progresului social. COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Ce se cere acum pe şantierele culesului şi semănatului ? ii .....mu - - - r— " “ 11 " —-» Dirijarea operativă a forţelor pentru a asigura ritm maxim fiecărei lucrări agricole de ogoare continuă cu avînt munca pentru îndeplinirea exemplară a indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în scrisoarea adresată organelor şi organizaţiilor de partid şi de stat, tuturor lucrătorilor din agricultură. Au fost adunate în mare parte culturile de toamnă şi s-au însămînţat întinse suprafeţe cu orz şi grîu. Pînă la termenul fixat pentru încheierea însămînţărilor a mai rămas puţină vreme. E necesar ca în zilele care urmează să fie grăbită această lucrare, printr-o organizare şi mai bună a muncii, preţuindu-se cum se cuvine fiecare ceas, fiecare minut. Totodată e nevoie să fie grăbite şi mai mult recoltările. Pentru asemenea lucrări, vremea este foarte prielnică. Trebuie făcut totul ca întreaga producţie să fie pusă cit mai repede la adăpost. lată cîteva aspecte din munca ce se desfăşoară in aceste zile în unităţile agricole cooperatiste. La C.A.P. Plugari Eliberarea şi pregătirea terenului pentru semănat continuă şi după înserare Apropierea datei de 10 octombrie, termenul de încheiere a epocii optime pentru semănat, are loc în condiţiile în care pe ogoarele cooperativei agricole din Plugari au fost luate măsuri pentru intensificarea ritmului de lucru. „Suntem hotărîţi să ne încadrăm în epoca optimă cu semănatul, ne-a spus tov. N. Patraşcu, preşedintele unităţii. De aceea, în ultima vreme, au fost stabilite măsuri pentru a se continua lucrul şi noaptea, la eliberarea şi pregătirea terenului. Pînă acum am semănat orzul pe cele 40 ha. şi grîu pe aproape 300 de ha. din 500 planificate. Pe alte 100 de ha. eliberate de recoltă, se munceşte la pregătirea patului germinativ. Avem mobilizate 60 de atelaje la căratul strujenilor de pe încă 100 de ha. destinate însămînţărilor. Noi vrem ca la sfîrşitul acestei săptămîni să terminăm semănatul“. Conducerea unităţii era preocupată şi de desfăşurarea celorlalte lucrări de sezon. Floarea-soarelui de pe cele 350 de ha. a fost treierată în întregime. Sfecla de zahăr este recoltată, de asemenea, în ritm intens. La un moment dat, mijloacele de transport existente s-au văzut în faţa a circa 200 de tone de floareasoarelui şi 900 de tone de sfeclă de zahăr de cărat de pe cîmp. Tovarăşul Nicolae Neagu, activist al Comitetului judeţean de partid, prezent aici la Plugari, a făcut intervenţiile necesare la forurile judeţene şi unitatea a primit mijloacele solicitate. Acum s-a intensificat şi transportul recoltei. Intr-un ritm intens de muncă au intrat şi viticultorii. Se culege şi se transportă în jurul a 30 de tone de struguri pe zi. „Respectăm graficul ca să nu producem aglomeraţie la sectorul de vinificare, ne-a spus preşedintele. In felul acesta putem folosi judicios mijloacele de transport“. In toate brigăzile se muncea cu grijă pentru a nu se pierde nimic din recoltă. La C.A.P. Movileni De pe versanţii Jijiei, 60 de tone de struguri pornesc zilnic spre teascuri La sediul cooperativei agricole din a-vceasta localitate, sunt expuse două diplo ’me care oglindesc succesele înregistrate în ultimii ani de viticultorii din această parte a judeţului, care, pentru producţiile mari de struguri obţinute la hectar, au primit un Ordinul Mimcii clasa I si un locul II pe ţară. In ultimul timp, la C.A.P. Movileni a fost plantată viţă de vie pe însemnate suprafeţe din care 100 de ha. sunt pe rod. Pînă acum au fost culese 45 de hectare, dueîndu-se la sectorul de vinificare din localitate pesta 450 de tone de struguri. Şase echipe formate din 240 de cooperatori, împreună cu ing. Marianus Ionel, şefa fermei viticole, string zilnic cite circa 60 de tone de struguri. Cu autocamioanele pe care le au la dispoziţie, culegătorii de aici duc zilnic producţia recoltată la sectorul de vinificare. Tovarăşul ing. Ionel Adrian, preşedintele unităţii, ne-a spus că alte forţe participă la strînsul culturilor din cîmp. Sîmbătă, o combină „Gloria“ a lichidat ultima parcelă de floarea-soarelui. De altfel, grosul acestei culturi a fost adunat manual, de mult. Producţia rezultată a fost dusă în bază. Imediat, ţăranii cooperatori din formaţiile de cîmp s-au mutat în lanurile de porumb şi de sfeclă de zahăr. Sfecla a fost strînsă deja de pe jumătate din suprafaţa cultivată, iar la baza de recepţie au fost transportate peste 1.100 de tone. Recoltatul continuă în ritmul care a fost stabilit în grafic. In cursul zilei de ieri, se tăiau tulpinile de porumb de pe ultima sută de hectare, din 856 de ha. „Recolta de pe 40 de ha, a şi fost depănuşată, precizatov. ing. Ionel Adrian. Acum această lucrare a fost intensificată, deoarece am terminat cu alte treburi care au solicitat multe braţe de muncă“. La indicaţia conducerii C.A.P., fermierii au luat măsuri şi au eliberat cea mai mare parte din terenul ce urmează a fi însămînţat cu grîu. Pînă acum au fost însămînţate 250 de ha. şi au fost pregă- tite alte 100 de ha. unde lucrau semânatoriie. „În afara acestor suprafeţe, ne-a spus preşedintele, au mai fost eliberate încă 100 de ha. Un număr suficient de mijloace de transport cară în continuare de pe cîmp porumb, sfeclă de zahăr, mai întîi de pe suprafeţele pe care le vom însămînţa, încă. 800 zile ne sînt suficiente pentru a termina această lucrare. Ţăranii cooperatori, în frunte cu comuniştii, depun eforturi susţinute pentru a îndeplini exemplar indicaţiile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a strînge repede şi fără pierderi recolta, de a însămînţa, în perioada optimă şi de calitate, griul“. Gh. STEJARU