Flacăra Iaşului, ianuarie 1974 (Anul 30, nr. 8485-8509)

1974-01-03 / nr. 8485

Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Peste cîteva momente încheiem anul 1973 şi Începem noul an animaţi de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute în politica internă şi externă a partidului şi statului, în înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotărîrea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condiţiuni sarcinile planului de stat pe 1974. în anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese în dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creşterea avuţiei naţionale, în perfecţionarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi invăţămîntului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată în plus, justeţea politicii marxist-leniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor care îşi făureşte liber, în mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute în acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului în România, conducerea partidului şi statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări ! întregul nostru popor păşeşte în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al XI-lea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii într-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţării, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăţi. Realizările dobindite în aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute în dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii internaţionale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de-sine-stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieţii internaţionale printr-o serie de succese importante în lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune. Conferinţa ţărilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi înainte pe calea destinderii internaţionale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi înţelegerii între naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acţioneze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfăşurînd o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat în care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internaţional, in dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţări cu orînduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale între poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii între state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate, meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre in istorie prin noi şi mari succese în lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice, în viaţa internaţională, pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpină pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi făuri o viaţă liberă şi prosperă. Tic ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi un?! hraUHiu auut şi mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — nu vor precupeţi nimic pentru traducerea în viaţă a politicii partidului şi statului — expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi compatrioţi! s consacrate aniversării Republicii | ■ Mesaje cu prilejul Anului Nou ! în unităţile economice cu „foc continuu“ Primele succese, primele producţii din 1974 Şarjele de antibioticela parametrii optimi Colectivul de muncă al întreprinderii de antibiotice, unitate în care „focul“ producţiei a fost continuu, s-a străduit ca activitatea, în noul an, să se desfăşoare în condiţii ireproşabile, încă din primele zile. Astfel, în zilele de 1 şi 2 ianuarie 1974, procesul de producţie s-a desfăşurat în condiţii normale, atingîndu-se nivelele prevăzute la indicatorii pe şarjă. In aceste două zile, s-a obţinut o producţie în valoare de 5 milioane lei, ceea ce reprezintă sarcinile pe această perioadă. La şarjele de penicilină G s-au obţinut activităţi la parametrii optimi, ceea ce creează premise certe pentru realizarea planului. De remarcat faptul că şi în secţia nouă . .1 „ extracte vegetale şi substanţe active pure din plante activitatea s-a desfăşurat din plin, obţinîndu-se producţii de calitate, la nivelul cerinţelor şi exigenţelor beneficiarilor. Succesele înscrise de acest colectiv, pe prima filă din 1974, sunt urmarea firească a măsurilor iniţiate în direcţia folosirii mai raţionale a capacităţilor de producţie şi a timpului de lucru, organizării superioare a muncii, valorificării mai judicioase a materiilor prime şi materialelor, aprovizionării ritmice, îmbunătăţirii fluxurilor tehnologice, repartizării optime a cadrelor din unitate. De altfel, în 1974, unitatea va cunoaşte noi dezvoltări, ceea ce a impus din partea conducerii, a organizaţiei de partid, a întregului colectiv, o pregătire temeinică a activităţii, iniţierea unor măsuri concrete şi eficiente. Fibre poliesterice de calitate superioară Şi la Combinatul de fibre sintetice s-a lucrat fără întrerupere la unele capacităţi de producţie. Conducerea unităţii ne-a informat că în prima zi din anul 1974 au fost realizate, în instalaţiile care au funcţionat, 7,3 tone fibre poliesterice tip bumbac, de o calitate superioară. De remarcat faptul că toate instalaţiile şi utilajele au blucrat la parametrii optimi, activitatea zilei de 1 ianuarie 1974 fiind de bun augur. Încă din prima zi a anului, activitate intensă la Combinatul de fibre sintetice. Foto : S. LEONID în pagina a 3-a Primii 10 sportivi ieșeni ai anului 1973 ! !! !H»Le ! 2-3 Noaptea hotar In noaptea revelionului, noapte hotar între robustul an 1973 şi luminosul, plin de speranţe şi certitudini an 1974 - în care am păşit - întregul popor român a trăit, într-un singur gînd, emoţia şi bucuria pe care numai un popor liber şi stăpîn pe destinele sale le poate încerca într-o asemenea împrejurare sublimă şi unică. In noaptea aceasta hotar, emoţia, firească, etern omenească şi bucuria, îndreptăţită, s-au îngemănat într-o imensă horă a optimismului, cîntată prin toate coardele sensibilităţii celor peste 20 de milioane de scrutători ai viitorului comunist al patriei. în această noapte hotar, gîndurile noastre senine, curate, slobode, pline de recunoştinţă, s-au îndreptat, din nou, în primul rînd, spre încercatul strateg al izbînzilor noastre de pînă acum şi ale împlinirilor viitorimii - Partidul Comunist Român, conducătorul unei opere istorice, pe care o realizează, cu elan, un popor harnic şi mîndru, operă de mare rezonanţă aici, lîngă Carpaţi, şi cu ecouri largi, semnificative, dincolo de hotarele ţării, pe toate meridianele globului : construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, în noaptea aceasta hotar, în care am simţit, din nou, vocaţia noastră de veacuri - cea a construcţiei durabile, a prieteniei şi a păcii — visele noastre înaripate, dorinţele noastre legitime spre mai bine, spre mai sus, le-am descifrat atent conturate, pe deplin perceptibile, tocmai fiindcă partidul ne este călăuză și desăvîrșit arhitect al viitorului pe care-l construim cu Al. CERBU (continuare în pag. a 3-a) \s\  \ \ \ \ s \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \   în pagina a 4-a] ■ Manifestări . în două ,5 tone ulei comestibil realizat peste prevederi întreprinderea ieșeană de uleiuri vegetale „Unirea“, una din primele unităţi economice construite în zona industrială, a înscris primele succese în cronica lui ’74. Aici, s-a lucrat fără întrerupere, o parte din salariaţi fiind prezenţi la lucru şi în noaptea Anului Nou. Seria bunelor rezultate pe care le-a obţinut acest colectiv de muncă este continuată şi în anul 1974. Astfel, după cum ne informează conducerea unităţii, în primeledouă zile de activitate din 1974 s-a obţinut o producţie suplimentară de 5 tone ulei comestibil, ceea ce, în condiţiile sarcinilor şi angajamentelor pe acest al patrulea an din cincinal, reprezintă o realizare prestigioasă, o garanţie a onorării lor exemplare, un semn al temeinicelor pregătiri făcute încă din anul trecut. Un frumos stimulent material pentru depăşirea planului Zootehniştii de la C.A.P. Tătăraşi au păşit în anul 1974 cu un important succes în muncă. Ei şi-au depăşit sarcinile de plan pe anul 1973 livrînd statului, faţă de contract, cu 150 litri mai mult lapte de la fiecare vacă furajată. Această performanţă constituie pentru oamenii de aici şi un puternic stimulent material. Potrivit celor relatate de inginerul şef al cooperativei, tov. C. Haras, depăşirea producţiei marfă la ferma de vaci aduce unităţii un important premiu în bani din partea statului , cîte 0,50 lei în plus pentru fiecare litru de lapte produs și livrat peste prevederile de plan, ceea ce echivalează cu 400.000 lei. O parte din această sumă va fi repartizată fondurilor statutare ale cooperativei, iar cealaltă parte va constitui fondul de premiere al lucrătorilor zootehniști de la fer,ma de vaci. ) STMIS IEŞEAN Casa scriitorilor „Avem acum casa noastră, a scriitorilor, şi întreaga viaţă scriitoricească a Iaşului — şi nu numai a sa — este dinamizată şi influenţată pozitiv de existenţa unui loc în care ne putem intîlni, discuta, citi din lucurile noastre..— spunea prozatorul Mircea Radu Iacoban la recenta adunare generală de asociaţie, cînd s-a făcut bilanţul activităţii anului 1973 pe tărîmul literelor. Era în această mărturie satisfacţia sinceră a unui vechi deziderat, dar şi aceea de a fi reuşit, cu mijloace modeste, să se amenajeze un cadru intim, agreabil. Aici, pe fundalul draperiilor grele de pluş albastru şi al unui „decor“ simplu, format din cîteva afişe cu piese ale dramaturgilor ieşeni, s-a înfiripat spectacolul-lectură „Stress“, cu contribuţia unor membri ai colectivului teatrului bîrlădean, s-au creat momente de calde confesiuni ale criticului Const. Ciopraga, vibrante seri de poezie datorate poeţilor Corneliu Sturzu şi Ovidiu Genaru, precum şi unor actori ai Teatrului Naţional, pătrunzătoare clipe de evocare a regretatului scriitor Traian Chelariu ete. Aici, la numai cîţiva paşi de murmurul străzii, se produce o transfigurare, nemaipătrunzind nici un alt zvon decit muzica poeziei autentice, care înseamnă trăire concentrată pe un plan mai elevat a realităţii pe care o cunoaştem, şi uneori ardere pînă la incandescenţă în susţinerea unor crezuri literare, a unor înalte idealuri estetice S-a afirmei printre ţelurile acestei case, şi acela de a reinnoda la Iaşi o tradiţie a vieţii scriitoriceşti din Moldova, de a consolida un climat literar tot mai , a consolida un climat literar tot mai Elena PIETRARU , întemeiat pe respect faţă de truda colegilor, precizîndu-se că întîlnirile de aici nu-şi propun să uniformizeze gusturile, modalităţile artistice, să introducă obligativitatea acceptării cutărei maniere sau să instaureze o atmosferă dulceagă, amorfă, intr-un cuvînt provincială. Şi într-adevăr, în- ^ că de la început de drum, se observă ^ dorința de a urma jaloanele fixate. & Ceea ce însă nu s-a remediat încă și - a făcut de fiecare dată obiectul auto- § criticii din dările de seamă ale adună- ^ rilor generale ale Asociației scriitori- ^ lor este lipsa unui cenaclu. Pînă acum , era invocată inexistenţa unui mediu, cauză care — aşa cum s-a subliniat la ultima şedinţă — a dispărut şi deci cenaclul va fi înfiinţat. Cel puţin aşa s-a promis şi se poate spera că în 1974 şi acest deziderat va prinde în sfîrşit viaţă, chiar dacă modalitatea devenită clasică a cenaclului-şcoală este acum depăşită, după cum s-a precizat, trebuind să se găsească o altă modalitate, mai adecvată. Oricum este de dorit să existe dezbateri vii intr-un spirit critic constructiv, principial, asupra unor lucrări — şi nu numai ale începătorilor — să se abordeze aici şi probleme teoretice, să se discute texte ce vehiculează idei şi modalităţi noi, unele înainte de a vedea lumina tiparului Bineînţeles, totul în aşa fel încît scriitorii să poată face să nume toate strunele talentului, lor. Ar fi poate o verificare utilă în unele cazuri, înainte marea confruntare cu publicul. Este o sugestie care de fapt nu ne aparţine nouă, ci chiar unora dintre scriitori. i