Flacăra Iaşului, ianuarie 1975 (Anul 31, nr. 8794-8818)

1975-01-03 / nr. 8794

Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejulInului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1974 cu rezultate remarcabile în dezvoltarea economico-socială, în ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România socialistă. Oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, au intîmpinat a 30-a aniversare a eliberării patriei şi Congresul al XI-lea cu strălucite succese în realizarea planului producţiei industriale şi agricole, în toate domeniile de activitate. Rezultatele obţinute în creşterea producţiei materiale, sporirea venitului naţional au permis trecerea în acest an la majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, asigurînd pînă la sfîrşitul anului 1975 o creştere mai mare a veniturilor faţă de prevederile planului cincinal. Putem deci spune cu îndreptăţită mîndrie că anul 1974, cu toate greutăţile şi lipsurile care s-au mai manifestat, a dus la creşterea avuţiei naţionale, demonstrînd încă o dată justeţea politicii marxist-leniniste a partidului nostru. Acum, la încheierea unui an de muncă încordată, dar plină de satisfacţii, adresez, în numele conducerii de partid şi de stat, precum şi al unei, personal, calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor — făuritorul conştient al viitorului nou, liber, al României. Anul acesta va rămîne înscris cu litere de aur în istoria României ca ani în care Congresul al XI-lea a adoptat primul Program al Partidului Comunist Român, precum şi Directivele noului cincinal şi prognozele de dezvoltare economicosocială pînă în 1990. Aceste documente prefigurează în mod minunat viitorul patriei noastre, înarmează întregul partid şi popor cu o orientare clară, teoretică şi practică, în munca şi lupta pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea spre comunism a României. Planul dezvoltării economico-sociale pentru 1975, adoptat recent de Marea Adunare Naţională, prevede unn ritm înalt de dezvoltare a economiei naţionale, asigură condiţiile tehnico-materiale pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Datorită situaţiei grele economice internaţionale, îndeosebi a crizei energetice, se impune să luăm toate măsurile pentru ca aceste situaţii să influenţeze cit mai puţin asupra dezvoltării economiei noastre naţionale, să asigurăm înfăptuirea neabătută a sarcinilor privind dezvoltarea economicosocială a ţării, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Datoria de onoare a fiecărui cetăţean al patriei noastre este de a face totul pentru a contribui la realizarea cu succes a planului pe anul 1975, şi deci a întregului cincinal, creînd astfel condiţii mai bune pentru trecerea la realizarea hotărîrilor celui de-al XI-lea Congres al partidului. Alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, care vor avea loc în luna martie a anului viitor, vor constitui un important eveniment politic, întregul popor manifestînd, prin votul pe care îl va da candidaţilor Frontului Unităţii Socialiste, adeziunea deplină la hotărîrile Congresului al XI-lea, la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, hotărîrea fermă de a înfăptui neabătut Programul Partidului Comunist Român de ridicare a ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Totodată, alegerile vor constitui şi o puternică afirmare a democraţiei noastre socialiste, a participării maselor largi populare la conducerea întregii vieţi economico-sociale, la făurirea în mod conştient a propriului lor viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, Evenimentele internaţionale din anul 1974 au dus la accentuarea schimbării raportului de forţe pe arena mondială. Pe toate continentele se intensifică lupta forţelor progresiste şi antiimperialiste, a maselor largi populare împotriva politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Se afirmă cu putere voinţa popoarelor de a fi pe deplin stăpîne pe bogăţiile naţionale şi de a le folosi în scopul dezvoltării lor economico-sociale independente, hotărîrea lor de a lupta pentru o politică de pace şi colaborare internaţională. Au fost înregistraţi noi paşi pe calea destinderii, a soluţionării problemelor complexe ale vieţii internaţionale pe calea tratativelor paşnice între state. In acelaşi timp, s-au produs evenimente grave — cum au fost cele din Cipru — care au pus în primejdie pacea. Desfăşurarea evenimentelor internaţionale din anul care a trecut demonstrează cu putere că procesul destinderii este încă fragil, că se află abia la început, că în lume mai sunt încă puternice forţe reacţionare care pot pune în pericol pacea şi colaborarea internaţională. Congresul al XI-lea a trasat o orientare clară şi în ce priveşte activitatea internaţională a ţării noastre. Succesele înregistrate pînă acum de Conferinţa general-europeană ne permit să apreciem că în anul 1975 ea se va încheia cu succes, deschizând perspectiva unor relaţii noi, de colaborare, între toate popoarele continentului. Ca şi în trecut, România va acţiona cu toată fermitatea pentru extinderea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, cu statele care luptă pentru dezertarea economicosocială independentă, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că anul 1975 trebuie să marcheze o cotitură importantă pe calea înfăptuirii noii ordini economice și politice internaționale, spre lichidarea subdezvoltării, spre o colaborare pe baze noi între toate statele. Mai mult ca oricînd sînt necesare măsuri hotărîte pe calea dezarmării generale şi, îndeosebi, a celei nucleare, de încetare a cursei înarmărilor şi de înfăptuire a unei politici de pace şi colaborare internaţională. Se impune întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în rezolvarea tuturor problemelor complexe care preocupă omenirea, participarea activă la viaţa internaţională a tuturor statelor, fără deosebire de mărime. Pornim de la faptul că problemele complexe şi făurirea noii ordini economice internaţionale nu pot fi soluţionate decit cu participarea activă a tuturor popoarelor. Evenimentele din anul care a trecut demonstrează cu putere că, prin acţiuni unite, popoarele care se pronunţă pentru o politică nouă dispun de forţa necesară pentru a putea deschide calea unei ere noi, de pace şi colaborare internaţională în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber, corespunzător voinţei sale. Ştim că în anul 1975 sunt multe probleme complicate ce trebuie soluţionate pe plan internaţional, dar privim cu optimism şi încredere desfăşurarea evenimentelor. Avem convingerea că, mai mult ca oricînd, stă în puterea forţelor progresiste şi antiimperialiste, a tuturor popoarelor să asigure triumful politicii de pace şi colaborare — şi vom acţiona cu toată hotărîrea pentru ca poporul nostru să-şi aducă contribuţia la triumful acestei politici! Suntem ferm hotărîţi să facem totul pentru ca anul 1975 să aducă poporului român noi şi mari succese în dezvoltarea economico-socială, în creşterea bunăstării sale materiale şi spirituale, în ridicarea ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie socialistă ! Nu vom precupeţi nici un efort pentru a contribui la realizarea noii ordini economice şi politice internaţionale, la soluţionarea tuturor problemelor în interesul popoarelor, al păcii şi colaborării internaţionale, în aceste clipe solemne, să ridicăm paharul pentru gloriosul nostru partid comunist , conducătorul încercat al naţiunii noastre, pentru eroicul popor român, ziditor al celei mai drepte orînduiri sociale — comunismul, pentru înflorirea şi prosperitatea Republicii Socialiste România ! La începutul noului an vă adresez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, cele mai bune urări de noi şi mari satisfacţii în muncă şi viaţă, în împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani ! --------Revelion 1975 —------, Marele Mîine care începe Azi 31 decembrie 1974. Primele clipe ale noului an sînt aproape. Pretutindeni, oamenii muncii ieşeni se pregătesc, asemeni întregului nostru popor, să întîmpine, cu surîsul pe buze şi In inimi, cu încredere şi optimism, anul 1975. Sínt ultimele minute ale anului. Un an măreţ, plin de evenimente sinteză, cu semnificaţii adinei în cepriveşte înfăptuirile prezente şi cele viitoare ale ţării. Sínt ultimele minute ale anului 1974, an care va rămîne înscris cu litere de aur în istoria ţării ca anul celui de-al XI-lea Congres al partidului şi al celei de a XXX-a aniversări a eliberării patriei, anul care s-a vrut a fi, şi a fost anul decisiv şi bătălia cu timpul pentru devansarea planului şi îndeplinirea înainte de vreme a actualului cincinal. Sunt ultimele minute ale anului. Aflaţi în jurul meselor festive, încărcate cu bucate şi băuturi alese, alături de cei dragi, sau la datorie, acolo unde procesul producţiei nu poate stagna nici o singură secundă, pretutindeni, oamenii muncii ascultă, cu mîndrie patriotică, Mesajul de felicitare adresat nouă, tuturor, la posturile de radio şi televiziune, de secretarul general al partidului tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Felicitări pentru succesele prezente şi îndemnuri de a munci mai mult şi mai bine pentru înfăptuirea sarcinilor mari pe care ni le-am propus. Ora 24 Hotarul anilor 1974 — 1975. Consecvenţi cu noi înşine, intrăm în Noul An ultimul, dar hotărîtorul pas al cincinalului actual, primul pas spre etapa deschisă de Congresul al XI-lea, spre marele MIME care începe AZI. (In interiorul ziarului, aspecte din noaptea revelionului). in unităţile unde se lucrează în permanenţă Nici un absent Dispecerul de serviciu de la întreprinderea de antibiotice, ing. Const. Cojocaru, ne-a comunicat ieri cu mare bucurie : — IA dimineaţa aceasta n-a lipsit nimeni de la lucru. Totul decurge normal. Cu bune rezultate s-a muncit şi în noaptea de Anul Nou şi în prima zi din acest an. Atît la penicilina V, streptomicină, tetraciclină, antibiotice de semisinteză cît şi în celelalte sectoare s-au obţinut activităţi şi randamente ridicate ca in zilele obişnuite de lucru. Aşa este şi normal, deoarece în această întreprindere, care nu-şi încetează activitatea nici o secundă, orice zi de lucru este o zi normală. Au fost pregătite şi importante cantităţi de produse pentru export ,i sortimente de antibiotice şi unguente. Sporuri de producţie Toţi lucrătorii fermei de ovine de la Deleni a I.A.S. Cotnari, în frunte cu tovarăşii Anghelache Ciovîrtă, şeful fermei, şi Paulin Octav, secretarul organizaţiei de, partid, au fost, în aceste zile, lingă turme. Este sezonul fătărilor la oi şi nimeni n-a lipsit de la lucru. In zilele de 1 și 2 ianuarie, turma mieilor a sporit cu încă 350, ajungînd în prezent la un efectiv de 1.700. *i is I \ \ \ * kii, * * I Seara de ajun N-a fost zăpadă, n-a fost o seară de ajun ca în cărţile poştale ilustrate, dar urătorii, în cete, au colindat casele ca Întotdeauna cu buhaiul şi clopoţelul. In majoritate elevi şi studenţi s-au dus cu uratul la rude, la cunoscuţi, la propriii lor învăţători şi profesori. Tradiţia se respectă şi asta e foarte bine. Perechii de vîrstnici se plimbau agale " pe străzi. îşi făceau plimba-ţ rea obişnuită sau ieşiseră să vadă oraşul la seara de ajun ? » Prin ferestrele luminate se «- I rată pomul de Anul Nou lm- J podobit cu globuri şi lănţişoare , de hîrtie colorată, de la o fereastră de la ultimul etaj al unei clădiri de la Podu-Roş se trage cu „rachete“, iar cîţiva prichindei le încearcă pute- r rea pe mozaicul din Piaţa Unirii Prin ferestrele restau- , rantelor vezi mesele pregătite de revelion, iar magazinele L sunt puternic luminate. Forfo- ’ ta de peste zi s-a mai subţiat, ţ dar tot se mai cumpără c £ un cadou sau un lucru obiş- I nuit. Portocalele erau la dis- s creţie. Dar ce nu se găsea I t Comerţul ieşean, mai ales e**- ț merţul alimentar, a răspuns cu promptitudine exigenţelor. / V. GNEORGHIU ' (continuare în pag, a |