Flacăra Iaşului, octombrie 1975 (Anul 31, nr. 9023-9049)

1975-10-01 / nr. 9023

11 ss V I ys frftgHgTft tt-A —~ ------------------------------------— --------r-------------------^-----------------------------------------------------FLACARA lASUtJîj 1 1 Manifestări dedicate Congresului al X-lea al U.T.C. şi Conferinţei Naţionale a U.fi.S.C.R. La Casa de cultură a tineretului şi studenţilor • Formaţia „Pastorala“ şi grupul de recitatori ai cercului dramatic se pregătesc intens pentru spectacolul omagial dedicat Conferinţei C.U.A.S.C. pe Centrul universitar ieşean. • Astăzi, la ora 19:00, la Student-club va avea loc acţiunea „Dicţionar etic“ — „Despre politeţe“. Participă la dezbatere studenţi de la Universitate şi Institutul politehnic. • S-a deschis, la Casa de cultură a studenţilor, expoziţia de acuarelă a studentei Magdalena Bâzgă. • In curînd, cu aportul pasionatului muzicolog George Pascu, vor începe „Serile Eutherpei“, acţiuni de iniţiere şi educaţie muzicală. • Un nou ansamblu folcloric „Mugurel de cîntec românesc“, format din studenţi ele la Universitate şi Institutul agronomic, pregăteşte un spectacol folcloric • şi-a reluat activitatea cenaclul literar „M. Eminescu“. • Ansamblul de dans modern pregătește baletul „Văpaia“ și lucrează intens pentru realizarea montajului literar-muzical-coregrafic „Treptele luminii“. itt K \ \ \ \ i ! llllllllllllllll. Condiţii din ce în ce mai bune pentru pregătirea viitorului specialist Studenţii beneficiază de noi şi moderne unităţi de producţie unde-şi perfecţionează pregătirea practică. La Universitate s-au dat în folosinţă spaţii noi şi un centru de calcul, ateliere pentru facultăţile de ştiinţe economice şi matematică — secţia de informatică. In cadrul Institutului agronomic se execută lucrări de construcţiimontaj în vederea extinderii sectorului zootehnic la ferma Rediu, lucrări ce sunt prevăzute a fi terminate la 13 noiembrie a.c. iar pentru 1976 sunt prevăzute investiţii în valoare de 20 milioane lei pentru dezvoltarea Staţiunii didactice experimentale. La I.M.F., laboratoarele au fost dotate cu aparatură modernă valorînd 2,2 milioane lei. Studenţii şi cadrele didactice de la Facultatea de farmacie vor putea desfăşura activitatea practică în farmacia clinică ce se va construi la Spitalul nr. 1 şi în laboratorul galenic al Oficiului farmaceutic. Zestrea Iaşului universitar se îmbogăţeşte cu cinci staţii pilot pentru Facultatea de textile, studenţii şi cadrele didactice de la Facultatea de chimie şi inginerie chimică lucrează intens la utilarea noii hale de producţie. Lucrări de extindere sunt în curs şi la laboratorul de irigaţii şi drenaje al Facultăţii de hidrotehnică. O lucrare mai amplă — investiţie de 12 milioane Iei — este hala de producţie a Facultăţii de mecanică despre care a avut amabilitatea să ne vorbească prof. dr. ing. Gh. Casier, şeful catedrei de maşiniunelte. „Hala va avea o suprafaţă de 3.000 m.p. şi va fi gata în luna decembrie a.c. Ea va fi profilată pentru prototipuri de maşini-unelte, scule, dispozitive şi tehnologii speciale de prelucrări la rece prin aşchiere. Este prevăzută a fi orga-Corpul de clădire D al Universităţii „Al. I. Cuza“, intrat in funcţiune în acest an universitar, cuprinde pentru studenţii ieşeni moderne laboratoare, săli de curs, amfiteatre. In imagine, studenţidin anul I, în laboratorul de calcul electronic, de la Facultatea de ştiinţe economice, vizată în cinci sectoare şi va avea săli de proiecte şi seminar, 1.000 de studenţi avînd posibilitatea să-şi desfăşoare aici activitatea. In cadrul acestei unităţi de producţie se va desfăşură activitatea de cercetare şi proiectare, se vor realiza proiectele de an şi de diplomă, se vor executa prototipuri, se vor face omologări în vederea deschiderii producţiei de serie şi unicat. S-au şi încheiat contracte cu întreprinderea de maşini unelte din Iaşi şi de cercetare cu I.C.P.M.X S.A. din Bucureşti, până în prezent, s-au procurat utilaje în proporţie de 50 la sută. Această hală, împreună cu cea existentă vor asigura în întregime condiţiile materiale pentru realizarea învăţământului integrat în cadrul catedrei. Important este că în cadrul acestor unităţi de producţie ne vom desfăşura şi întreaga activitate didactică, ceea ce este foarte important şi de o eficienţă maximă pentru o mai activă integrare organică a învăţămîntului cu cercetarea şi producţia, pentru o temeinică pregătire a viitorului inginer, care va trebui, aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu în Cuvîntarea rostită la Craiova, cu prilejul deschiderii anului de învăţămînt, „. . . să se poată încadra deindată în procesul de producţie, fără nici o altă pregătire ulterioară". ION URSU La Opera Română din Iaşi c:—"........— ■■ ■ . " —"! Recital dedicat „Zilei internaţionale a muzicii“ Cu prilejul „Zilei internaţionale a muzicii“ astăzi, la ora 10:30, la Opera Română din Iaşi se va desfăşura un recital de canto cu concursul solistei Mihaela Mija, de la Teatrul de operetă din Bucureşti, şi al artiştilor ieşeni Nicolae Sasu, Filimon Siminic, Adriana Severin, Ion Spanea, Camelia Şorin-Pascu, Ion Iorgulescu. In program pagini orchestrale şi arii din opere şi operete. Acompaniază orchestra Operei Române din Iaşi. Dirijori Ratiu Botez, artist emerit, şi Corneliu Calistru. Acţiune cultural-educativă La Spitalul clinic de copii din Iaşi, in organizarea Comitetului municipal de cultură şi educaţie socialistă, a avut loc o interesantă manifestare cultural-artistică. După expunerea „Medicina şi literatura“, prezentată de scriitorul Aurel Leon, a urmat un recital de poezie patriotică, susţinut de poeţii Haralambie Ţugui, Florin Mihai Petrescu şi Silviu Rusu. S-au purtat apoi discuţii despre poezia ieşeană contemporană. Seară de poezie Cenaclul „Viaţa“ a prezentat la Casa de cultură a sindicatelor o seară de poezie. Au citit versuri Florin Mihai Petrescu şi cenacliştii Dumitru Grigoraş, Ion Apetroaie, Vasile Stoleru, Jan Panaite, Aurel Ionel, Constantin Varganici şi Iulian Olaru. Un interesant colocviu ştiinţific La Mangalia — Neptun a avut loc cel de al XV-lea colocviu al Societăţii „Mihai Eminescu“ din Freiburg, cu tema „Românii şi marea“, realizat prin colaborarea universităţilor înfrăţite din Iaşi şi Freiburg şi cu concursul Muzeului de arheologie din Constanţa. Au participat oameni de ştiinţă din R.F.G., R.P. Polonă, Grecia, R.F. Iugoslavia, R.P. Bulgaria, Italia şi România. Dintre oaspeţi menţionăm pe prof. Paul Miron, unul din principalii organizatori ai reuniunii, Erich Köhler, H.M. Gauger şi Elza Luder (Freiburg), M. Malowist (Varşovia), P. Kuzev (Varna), Şt. Teodorescu (Heidelberg), Milan Vanku (Belgrad), Marie Nystazopoulou Pelekidis (Ianina), iar dintre personalităţile ştiinţifice româneşti pe prof. dr. Mihai Todosia, rectorul Universităţii ieşene, acad. C.C. Giurescu, profesorii Zoe Dumitrescu Buşulenga, Radu Vulpe, Gheorghe Ivănescu, Cicerone Poghirc, Mircea Petrescu Dîmboviţa, Petre Caraman, Vasile Arvinte, C. Cihodaru, Gh. Platon. Au fost prezentate peste 60 de interesante comunicări intre care s-au remarcat şi contribuţiile cercetătorilor ieşeni, care au susţinut lucrări din domeniile istoriei, arheologiei, limbii, literaturii, folclorului şi artei. Pe marginea comunicărilor s-au purtat discuţii animate, efectuindu-se un valoros schimb de idei şi stabilindu-se relaţii ştiinţifice cu specialişti de peste hotare. I Sport • Sport • Sport • Sport • Sport • Sport HASCHET „Cupa Politehnica11 O competiţie care şi-a dovedit pe deplin utilitatea : pentru spectatori — prin aceea că le-a oferit timp de cinci zile meciuri de baschet atractive, interesante , pentru baschetbaliştii Politehnicii Iaşi, în special — un prilej de a-şi verifica posibilităţile, acum, înaintea începerii campionatului, in compania unor formaţii puternice, cum sunt cele ale Politehnicii Chisinau (R.S.S. Moldovenească) sau I.E.F.S. Bucureşti. Au mai participat A.S.A. Bacău si Politehnica II Iaşi. Prezentîndu-se, ca pregătire şi ca talie a jucătorilor, cu mult peste partenerele de întrecere, echipa Politehnicii din Chişinău a cîştigat toate partidele, inclusiv trofeul oferit de organizatori. Locul II a revenit formaţiei I.E.F.S. Bucureşti. Pe locul al III-lea s-au situat baschetbaliştii Politehnicii Iaşi, a căror evoluţie nu a satisfăcut însă aşteptările, datorită unor carenţe în ce priveşte capacitatea fizică a jucătorilor şi, în special, precizia în aruncările la coş. Iată şi cîteva dintre rezultate : Politehnica Iaşi — I.E.F.S. 74—73 şi 59—71, Politehnica Chişinău — Politehnica Iaşi 73—59 şi 74—66, Politehnica Chişinău — I.E.F.S 71—56 şi 70—47. GH. VASILIU începe un nou an de studiu (urmare din pag. 1) desfăşurării cursurilor şi seminariilor, a propagandei prin conferinţe. După cum succesul învăţămintului de partid depinde de corpul de propagandişti şi lectori, de pregătirea temeinică a acestora, de pasiunea cu care îşi îndeplinesc ei sarcina încredinţată. Or, la aceste capitole, unele comitete de partid sunt deficitare, în unele locuri, fie că nu s-a respectat indicaţia ca munca de propagandist să fie îndeplinită cu prioritate de către secretari şi alţi membri ai birourilor organizaţiilor de bază şi ai comitetelor de partid (Mirceşti, Dagîţa), fie că la cursul pregătire a propagandiştilor, ce a avut loc la Iaşi, n-au fost prezenţi toţi tovarăşii cu sarcini concrete în acest sens (Leţcani, Şipote, Ilolboca ş.a.). Alte organe şi organizaţii de partid, atît din unele întreprinderi şi instituţii, cît şi din unele sate ale judeţului, n-au respectat întocmai prevederile Innstrucţiunilor C.C. al P.C.R. cu privire la organizarea învăţămîntului politico-ideologic. Mai sînt, astfel, situaţii în care formele învăţămîntului de partid au fost stabilite fără a se fi stat de vorbă cu comuniştii sau au fost constituite grupe de studiu neviabile, ele cuprinzînd fie un număr restrîns de cursanţi (6—Ift), fie un număr prea mare, intreeiuri cu mult numărul de 30—40 prevăzut de instrucţiuni. Semnalăm aceste neajunsuri pentru ca, încă de la începutul anului de studiu, organele şi organizaţiile de partid să combată orice tendinţă de formalism şi superficialitate în organizarea şi desfăşurarea învăţămîntului politicoideologic. Pretutindeni, trebuie asigurate toate condiţiile organizatorice şi politice ca învăţămîntul de partid să aibă un caracter militant, să contribuie efectiv la lărgirea orizontului politic al comuniştilor şi celorlalţi oameni ai muncii, la dezvoltarea capacităţii lor de a înţelege şi interpreta just fenomenele şi procesele complexe ale vieţii noastre politice și social-econonice ale lumii. Pe scurt • Echipele de junioare ale Penicilinei şi Şcolii sportive „Unirea“ Iaşi au repurtat, duminică, succese în divizia naţională. Astfel, Penicilina a dispus, la Buzău, cu 3—2, de formaţia Şcolii sportive din localitate, în timp ce la Iaşi, echipa Şcolii sportive „Unirea“ a cîştigat cu 3—0 în faţa formaţiei Voinţa Brăila. • La Braşov, handbaliştii Universităţii Iaşi au fost învinşi de către cei de la Tractorul cu scorul de 22—20. AL. NOUR, coresp • Duminică, Penicilina n-a putut conta, în meciul cu I.E.F.S., pe Mariana Raevschi. Simpatica voleibalistă a trăit un moment emoţionant , împreună cu un alt sportiv ieșean apreciat, rugbistul Marian Zamfir, a întemeiat o familie. Tinerilor căsătoriţi le urăm fericire şi succese multe în viaţă şi-n sport ! • Tot despre o jucătoare de la Penicilina , maestra sportului Aurelia Căunel-Ichim a născut, duminică, o fetiță. Să trăiască, să-nflorească și să ajungă . .. voleibalistă măcar de talia mamei sale ! GH. M. in 74 de ore Radio Iaşi Irogramul de seară (1 octombrie) ; 15.30 Cotidian sonor ; 18.00 Cîntecul care mi-e drag ; 18.20 Albatros ; 18.50 Cîntece patriotice ; 19.00 Buletin de ştiri ; 19.05 Program de piese instrumentale ; 19.15 Inscripţii la stema ţării ; 19.30 Pe portativul undelor, melodia preferată ; 20.00 Univers muzical ; 21.00 Buletin de ştiri ; 21.05 Auzite din bătrini — vechi melodii populare româneşti ; 21.30 „O samă de cuvinte“ ; 21.35 Muzică uşoară. Programul de dimineaţă (2 octombrie) : 6.00—8.30 Emisiune complexă de actualităţi şi muzică. Televiziune 9.00 Teieşcoală ; neraţie ; 10.20 11.10 Estrada estradelor... cu ai Teatrului din Braşov ; Drumuri în istorie. Intre şi Tirnave (I) ; 11.45 Album 16.00 Teieşcoală ; 16.30 Curs de rusă ; 17.05 Lecţiile operetei ; Fotbal : Dinamo Bucureşti -Madrid ; 19.20 1001 de seri ; 19.30 Telejurnal ; 20.00 Film artistic : „Muntele azaleelor“. Premieră pe ţară. O producţie a studiourilor din R. P. Chineză ; 22.10 24 de ore. Cinematografe Victoria, orele 9.00 ; 11.00 ; 15.00 ; 17.00 ; 19.00 ; 21.00 : „Piaf“. Republica, orele 9.00 ; 11.10; 14.30; 16.40; 18.50; 21.00 : „Delict din dragoste". Popou, orele 9.00; 11.10; 14.30; 16.40; 18.50; 21.00 : „Fluviul fără întoarcere". Tineretului, orele 9.00; 11.00; 15.00; 17.00 ; 19.00 ; 21.00 : „Defileul legendelor uitate". Tătărași, orele 16.00 ; 18.60 ; 20.00 : „Valea". Nicotină, orele 10.00 ; 18.00 ; 20.00 : „Mult zgomot pentru nimic". Seară de filme germane Astăzi, la ora 20.30, in amfiteatrul 1/1 al Universităţii „Al. I. Cuza“, vor fi reluate serile de filme germane. Cu acest prilej va putea fi vizionat filmul poliţist „Sfîrşitul unui umorist" “ din serialul „Der Kommissar , care va fi prezentat de lectorul universitar , Helga Crossmann. „ Timpul probabil ! Vremea se va menţine în general frumoasă şi călduroasă, cu cerul va- riabil mai mult senin noaptea şi dimi- & neaţa. Unele înnorări mai persisten- « te se vor produce în zona de munte şi nordul Moldovei unde, pe alocuri, 4 vor fi posibile ploi slabe. Vintul va prezenta intensificări din sectorul su- dic, iar temperatura aerului va fi uşor variabilă ; minimele vor oscila între 9 şi 15 grade, iar maximele,- în-tre 24 şi 29 grade. rade. 10.00 Colegi de gc- Bitolioteea pentru toţi : solişti 11.25 Mureş coral : limbă 17.25 - Real r — JOCURI--------Fructe ORIZONTAL. : 1. Fructe de pădure — Pom fructifer — Dulce la sfirșit ! ; 2. Fruct — Alt pom fructifer ; 3. Varietate de mere — Ca simburele de măslină ; 4. Ca agrișa (mase.) — Ca migdalele (mase.) ; 5. Prune uscate înainte de maturitate — Boabe de strugure ! ; 6. Cules ! — Vocale la prună ! — A anina ; 7. Tip de fruct uscat — Orăşel in Macedonia ; 8. Alean — Pseudonim al autorului „Migdalelor amare“ — Plină de fructe ; 9. Fruct — Fructe mici de culoare neagră-albăstruie ; 10. Prozator român contemporan — Fruct cărnos ; 11. A fi de faţă — Termeni muzicali. VERTICAL • 1. Produs din fructe ; 2. Se extrage din măsline, nucă etc. — Arbore cu fructe comestibile roşii sau galbene ; 3 Localitate în judeţul Iaşi — Ciuperci comestibile ; 4. Nenea din renete — Stradă în Paris — Din ananas ! ; 5. Personaj mitologic care l-a învins pe Hippomene, aruncîndu-i în faţă trei mere de aur ; 6. Localitate în Australia — Alfa şi omega — Alarmă la Căpitolia ; 7. Miez de aură — Spală fructele — Frate cu mărul ; 8. Lămîi şi portocale — Arbore de pădure al cărui fruct este firul ; 9. Cruzi (fig.) — Fruct mic, acrişor ; 10. Arbore înrudit cu stejarul — Stană de piatră ; 11. Varietate de copac — Fructe. Cuvinte rare : Esc, tiba, Emu. S. COLOȘENCO 1 %