Flacăra Iaşului, martie 1976 (Anul 32, nr. 9151-9176)

1976-03-02 / nr. 9151

locurii Insului Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XXXII Nr. 9151 Marţi, 2 martie 1976 4 pagini — 30 bani Proletar! din toate forite, uniţi-vă! — în campania agricolă — de primăvară-mai pregătiţi şi mai punctuali ca oricînd! Acum, după cele dintâi semne de desprimăvărare, se pregătesc tot mai febril pentru declanşarea primului sezon de vîrf al acestui an şi agricultorii ieşeni. Un valoros îndrumar spre succesul apropiatei campanii agricole îl constituie indicaţiile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la recenta şedinţă de lucru de la C.C. al P.C.R. In spiritul acestor sarcini trebuie să impulsionăm toate lucrările agricole de sezon, dar în primul rînd cele care reclamă maximă urgenţă, între acestea un loc prioritar îl deţine — desigur — terminarea arăturilor pe cele circa 9 900 de hectare — în marea lor majoritate nemecanizabile — rămase nebrăzdate din toamnă. Tocmai de aceea trebuie folosite în orice clipă prielnică toate mijloacele pentru a putea ara cit mai rapid şi ultimul hectar. In acelaşi timp se impune continuarea lucrărilor de pregătire a terenului, care, pentru sfecla de zahăr şi alte culturi ce se vor semăna în prima urgenţă, au fost începute, de altfel, încă din toamna trecută. Zilele care urmează sunt decisive şi pentru îndeplinirea sarcinilor de fertilizare a solului, indiferent că e vorba de terenurile ocupate cu semănături de toamnă sau de cele care abia urmează a fi însămînțate. Eforturile lăudabile depuse in această iarnă, îndeosebi la transportul îngrășămintelor naturale pe ogoare, să nu fie slăbite pînă ce nu se epuizează întreaga cantitate din platformele fermelor zootehnice şi chiar din curţile membrilor cooperatori. După cum e şi normal, momentul optim pentru semănat trebuie să ne găsească cu tractoarele şi maşinile puse la punct, cu seminţele condiţionate dintr-un cuvint, cu toate pregătirile de care atîrnă succesul campaniei încheiate din vreme. Sarcini de mare răspundere revin în acest sezon şi legumicultorilor pe linia pregătirii răsadurilor, a amenajării salariilor şi urgentării celorlalte lucrări la ordinea zilei. Cei care muncesc în acest sector au datoria să facă tot ce le stă în putinţă pentru a lichida cit mai grabnic toate restanţele determinate de capriciile iernii în desfăşurarea acţiunilor specifice ce stau la baza viitoarei recolte de legume. In egală măsură trebuie să ne preocupe consolidarea patrimoniului vitipomicol al judeţului. înainte de toate, însă, se impune înlăturarea urgentă a deficienţelor care mai persistă încă îndeosebi în pomicultură — sector rămas în urmă cu executarea arăturilor, cu fertilizarea solului, cu tăierile şi — pe alocuri — chiar şi cu aplicarea tratamentelor fitosanitare. Indicaţiile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la recenta şedinţă de lucru de la C.C. al P.C.R. constituie un izvor de învăţăminte pentru fiecare sector C. GREGORIAN (continuare în pag. a 2-a). Beneficii suplimentare Cu un bilanţ bogat pe primele două luni se prezintă şi lucrătorii fermei industriale a I.S.C.I.P. Tomeşti. Tov. Virgil Apur, şeful fermei, ne-a spus că sarcinile de plan pe perioada respectivă au fost depăşite cu 42 la sută, obţinîndu-se astfel un beneficiu suplimentar în valoare de peste 340 000 de lei. -----------9--------— $ . lük ! r—»-------------In paginile 2 — 3 Í © în pregătirea Congresului educaţiei politice şi al culturii — Viitoarele generaţii de profesori— cadre cu înaltă conştiinţă patriotică — bogată agendă de manifestări Sport Radar Secția de mecanizare de la C.A.P. Podul Iloaiei. Tractoare gata de start pentru campania de primăvară. Continuă intens fertilizarea ogoarelor De două zile, o formaţie de mecanizatori de la S.M.A. Popricani se ocupă de fertilizarea ogoarelor cu îngrăşăminte naturale la C.A.P. Probota. Acţiunea a fost declanşată pe terenurile destinate culturii sfeclei de zahăr. Aceeaşi echipă a transportat pe tarlalele C.A.P. Popricani, în cursul săptămânii trecute, circa 1 000 de tone de gunoi de grajd. Vremea este excelentă pentru desfăşurarea în condiţii optime a activităţii pe şantiere. Acum, disciplina, organizarea şi folosirea cit mai raţională a materialelor trebuie să constituie obiectivele esenţiale ale oamenilor de pe schele Accelerarea ritmului de execuţie se impune cu atît mai mult cu cît în luna februarie a.c., după cum se știe, datorită timpului geros, s-au înregistrat unele rămîneri în urmă. Echipa lui Barna Nu de mult, la blocul B 3 (din zona B1 — Alexandru cel Bun) lucrează și echipa de zugravi condusă de Nicolae Barna. O echipă de oameni harnici, disciplinaţi, dornici să-şi îndeplinească exemplar sarcinile încredinţate. „Treaba merge bine, ne spune tov. N. Bârna, iar frontul de lucru ne permite o organizare judicioasă a muncii. Toţi oamenii din echipă îşi îndeplinesc şi depăşesc normele, în condiţiile unei calităţi superioare. Ne-ara organizat munca de aşa manieră, încât nimeni nu are ce ne reproşa. Nu avem absenţi nemotivaţi. Dacă şi aprovizionarea cu unele materiale (var, oxid, aracet ş.a.) va fi mai raţională, vom devansa multe termene.“ De la colegii lui am aflat că tov. N. Barna este un om conştiincios şi de o rară modestie. Este şeful unei echipe de zugravi, dar şi student în anul al III-lea la Facultatea de construcţii — subingineri. Cunoştinţele căpătate pe băncile facultăţii (organizare, tehnologie ş.a.) le aplică în munca desfăşurată pe şantier. Companie plăcută... Tot la blocul B 3 — la unul din etaje — îl găsim pe electricianul Mircea Păpuşoi (de la Grupul nr. 5 instalaţii) şi eleva practicantă Zoiţa Şorea (anul al III-lea la Şcoala profesională de construcţii). Tov. M. Păpuşoi ne spune că el execută montarea dozelor. In schimb, eleva practicantă, cu mîinile în buzunarele pantalonilor, îi ţinea acestuia... o companie plăcută. — Nu aveţi lucrări repartizate pentru execuţie ? — o întrebăm noi. — Ba da. La un etaj mai jos am sculele, unde lucrez B. ADRIAN (continuare în pag. a 2-a) ionat pentru şantierele de locuinţe Disciplina şi organizarea aliaţii ritmurilor înalte Lucrătorii celor 7 ocoale silvice ieşene se află în aceste zile, după cum ne spunea ing. Nicolae Ţăranu, inspector şef adjunct al Inspectoratului silvic judeţean, într-o continuă şi vie activitate. Ei sunt hotărîţi ca în această primăvară să realizeze integral planul anual de împăduriri, adică peste 2 000 de hectare din care 1 700 de hectare împăduriri integrale. Cele 8 milioane de puieţi, din care 35 la sută specii răşinoase, sunt gata pregătite pentru plantare (în solarii se află peste 500 000 de puieţi de molid). Campania va începe zilele acestea, în mustul zăpezii. C. POMPILIU corespondent • ® Silvicultorii— gata pentru campania de împăduriri * « Vă relatăm despre* Dezvoltarea reţelei comerciale Sîntem martorii unei transformări radicale, continuei modernizări şi îmbunătăţiri structurale a reţelei comerciale din municipiul Iaşi. Darea în folosinţă, în cincinalul trecut, a marelui magazin universal „Moldova", care însumează zeci de magazine sub acelaşi acoperâmînt, a numeroase altora în noile cartiere, apariţia unor unităţi specializate de alimentaţie publică, noi complexe alimentare ş.a.m.d. contribuie la o mai bună aprovizionare a populaţiei. Numai în anul 1975, spre exemplu, reţeaua comercială s-a mărit cu 55 unităţi, cu o suprafaţă de peste 9 000 m. p., îmbunătăţindu-se astfel substanţial amplasarea teritorială. Actualul cincinal va înscrie o continuă dezvoltare a reţetei comerciale, aceasta urmînd a se mări cu încă 30. 000 m. p. , atît în cartiere, cit şi în zona centrală. Vor apărea profile de unităţi noi cum ar fi : piaţa agroalimentară centrală a cărei construcţie a şi început ; un magazin „Materna" cu articole pentru mame şi copii, amplasat pe str. Ştefan cel Mare ; un magazin cu autoturisme ; un alt mare magazin, cu tot felul de articole necesare în gospodăria cetăţeanului cu firma „Casa gospodarului", care va fi dat în folosinţă nu peste mult timp. Va fi îmbunătăţită şi îmbogăţită reţeaua alimentaţiei publice cu noi unităţi — autoservire, crame. AL MONTEORU (continuare în pag. a 2-a) --------------------- - ----------------- Randamente sporite la producţia de antibiotice La întreprinderea de antibiotice, ne transmite inginerul R. Laufman, s-au obţinut rezultate bune la producţia marfă care a fost depăşită cu 1,2 milioane de lei. Randamentele cele mai ridicate s-au înregistrat la penicilină, eritromicină, streptomicină. De asemenea, întreprinderea a satisfăcut în întregime cererile suplimentare de unguente. Imagine din modernul atelier de tricotaj (sectorul de urzit) din cadrul întreprinderii de tricotaje și perdele Pașcani. Foto : S. LEONID \ \ \ \ Ssss  sss L Cu 6 milioane de lei mai mult După două luni din acest an, colectivul întreprinderii metalurgice, ne informează economistul N. Lacea, a depăşit planul la producţia globală cu 6 milioane de lei, obţinîndu-se şi creşterea productivităţii muncii cu 1,5 la sută, peste prevederi. De remarcat este şi faptul că, comparativ cu primele două luni din anul trecut, sporul de producţie în aceste două luni este de 45 la sută. ----------& ---------- O lună bună Luna februarie a fost, pentru colectivul Secţiei de construcţii şi reparaţii pentru utilaje de mecanizare a transporturilor din Iaşi, o lună bună, la fel de fructuoasă în realizări ca şi ianuarie, de altfel. Planul producţiei globale a fost depăşit cu 5,8 la sută, în condiţiile creşterii, cu aproape 5 procente, a productivităţii muncii. De asemenea, după cum ne informează tov. Gh. Dascălu, şeful secţiei, planul la export a fost depăşit cu 163 000 lei valută. ----------- ----------- în turneu peste hotare Teatrul pentru copii şi tineret din Iaşi întreprinde, în această luna, un turneu peste hotare unde vor fi prezentate spectacolele „Punguţa cu doi bani", dramatizare după Ion Creangă, şi „Bing- Bang“ („Aventuri în pădurea vrăjită") de Dumitru Vacariu (regizor Constantin Brehnescu). Prima decadă a turneului se va desfăşura în Pakistan şi anume în localităţile Caraci, Islamabad, Lahore, urmînd o escală în Filipine unde vor fi oferite spectacole la Centrul cultural filipinez din Manila. De asemenea, itinerariul cuprinde India, Iordania, Indonezia, pretutindeni urmînd a fi transmis mesajul artei românești. ) Posturi „caldurea* Şi pînă acum s-a pus cu acuitate problema îmbunătăţirii permanente a activităţii oamenilor care lucrează la compartimentele de proiectare şi cercetare uzinală din unităţile economice, în prezent, cînd am intrat în cincinalul revoluţiei tehnico-ştiinţifice se impune transpunerea în fapt a acestui măr vechi deziderat. După cum se ştie, în industria judeţului nostru urmează a se îmbunătăţi şi moderniza tehnologiile de fabricaţie, urmează a se realiza noi produse, care să întrunească atributele competitivităţii. Sunt oare în măsură forţele din compartimentele sus-amintite să facă faţă acestor majore cerinţe ? Este o întrebare la: care găseşti cu greu un răspuns. Să explicăm de ce există această nedorită situaţie: în compartimentele de proiectare şi cercetare uzinală ar trebui să lucreze cele mai bune cadre ale unităţilor. Deocamdată, în unele unităţi ieşene, ln aceste compartimente se „refugiază" şi oameni care nu au nici o tan- EUGENIU ZIDARIŢA (continuare în pag. a 2-a) . \ \ \