Flacăra Iaşului, noiembrie 1978 (Anul 34, nr. 9979-10004)

1978-11-01 / nr. 9979

A. al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R.şi al Consiliului popular judeţean Anul XXXV — Nr. 99791 Miercuri, 1 noiembrie 1978, pagini — 30 bani] Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Marţi, 31 octombrie, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-au desfăşurat lucrările şedinţei Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat programul cu privire la aprovizionarea populaţiei pe ultimul trimestru al acestui an, precum şi pe semestrul I al anului 1979. Elaborat pe baza indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, programul prevede măsurile necesare pentru asigurarea unei bune aprovizionări a populaţiei cu o gamă largă de produse alimentare de bază şi de bunuri industriale de consum, în sortimente diversificate şi de calitate superioară. Programul este alcătuit în strînsă concordanţă cu cerinţele de consum determinate de creşterea mai accentuată a veniturilor populaţiei, de trecerea la realizarea celei de-a doua etape a majorării retribuţiei personalului muncitor. în acest sens, fondul de marfă stabilit pentru perioada toamnă-iarnă este mai mare decit cel desfăcut în perioada precedentă. Comitetul Politic Executiv a stabilit, totodată, o serie de sarcini pentru organismele răspunzătoare de ducerea la îndeplinire a tuturor obiectivelor programului de aprovizionare. S-a indicat Ministerului Comerţului Interior, Centrocoop-ului, consiliilor populare, celorlalţi factori însărcinaţi cu aprovizionarea să acţioneze, în continuare, cu perseverenţă pentru perfecţionarea organizării şi funcţionării reţelei comerciale şi de alimentaţie publică, pentru aprovizionarea ritmică, la nivelul şi în sortimentele stabilite, a populaţiei. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat Codul vamal al Republicii Socialiste România, important act normativ al politicii vamale a ţării noastre. Prevederile sale au drept scop stimularea dezvoltării şi modernizării economiei noastre naţionale, extinderea participării României la diviziunea internaţională a muncii, intensificarea schimburilor cultural-ştiinţifice cu alte ţări şi promovarea turismului internaţional, în condiţiile protejării patrimoniului cultural naţional, a intereselor generale ale poporului român. Prin sistematizarea şi unificarea normelor vamale se asigură întărirea rolului de control al organelor vamale asupra respectării monopolului de stat al comerţului exterior, precum şi creşterea răspunderilor organelor centrale, unităţilor producătoare, a întreprinderilor de comerţ exterior şi a celorlalte unităţi socialiste în desfăşurarea tuturor schimburilor. Codul vamal conţine, pe linia reglementărilor referitoare la trecerea peste frontieră a mărfurilor, precizări privind introducerea sau scoaterea de bunuri din ţară de către persoane fizice, scutirile de taxe vamale, răspunderile şi sancţiunile în caz de nerespectare a normelor vamale. Codul vamal urmează să fie publicat în Buletinul Oficial, în încheierea şedinţei, Comitetul Politic Executiv a discutat şi soluţionat probleme privind activitatea curentă de partid și de stat, adoptând măsuri corespunzătoare. • • Şedinţa Consiliului de Stat In ziua de 31 octombrie a.c., a avut loc şedinţa Consiliului de Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România. La şedinţă au participat, ca invitaţi, tovarăşul Manea Mănescu, primul ministru al guvernului, viceprim-miniştri ai guvernului, miniştri, alţi conducători de organe centrale, preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale din cadrul şedinţei. Consiliul de Stat a dezbătut şi adoptat Decretul privind prelevarea pentru societate a unnei părţi din valoarea producţiei nete şi Decretul privind unele măsuri pentru apărarea civilă. Consiliul de Stat a examinat şi ratificat: Tratatul de prietenie şi colaborare între Republica Socialistă România şi Kampuchia Democrată, încheiat la Phnom Penh la 29 mai 1978 ; Acordul de cooperare economică și tehnică dintre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Regatului Maroc, semnat la București la 28 iunie 1978 ; Acordul comercial dintre Republica Socialistă România şi Republica Zair, semnat la București la 8 august 1978 ; Acordul dintre Republica Socialistă România şi Republica Islamică Pakistan privind protejarea şi garantarea reciprocă a investiţiei de capital, semnat la Islamabad la 21 ianuarie 1978 . Convenţia referitoare la statutul juridic şi facilitaţii Centrului internaţional de Informare ştiinţifică şi tehnică, încheiată la Moscova la 26 iunie 1973; Convenţia dintre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste privind soluţionarea şi prevenirea castorilor de dublă cetăţenie, semnată la Moscova la 28 iunie 1978 ; Convenţia între Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Populare Bulgaria privind protecţia, întreţinerea şi reconstituirea liniei de frontieră şi a semnelor de frontieră, în sectorul de uscat al frontierei de stat româno—bulgară, semnată la Bucureşti la 27 mai 1978 ; Convenţia dintre Republica Socialistă România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord privind asistenţa juridică în materie civilă şi comercială, semnată la Londra la 15 iunie 1978; Convenţia cu privire la evitarea dublei impuneri a veniturilor şi bunurilor persoanelor juridice, încheiată la Ulan Bator la 19 mai 1978 ; Convenţia dintre Republica Socialistă România şi Regatul Suediei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi avere şi Protocolul la această Convenţie, încheiate la Stockholm, la 22 decembrie 1976; Protocolul încheiat la Islamabad, la 23 ianuarie 1978, cu privire la modificările Acordului de cooperare economică, tehnică şi ştiinţifică dintre Republica Socialistă România şi Republica Islamică Pakistan. Totodată, Consiliul de Stat a acceptat amendamentele la regulile anexe ale Convenţiei internaţionale pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 17 iunie 1960. Toate decretele menţionate au fost, în prealabil, dezbătute şi avizate favorabil de comisiile permanente ale Marii Adunări Naţionale, precum şi de către Consiliul Legislativ. Consiliul de Stat a analizat apoi şi aprobat Raportul privind eficienţa investiţiilor realizate la Sistemul Porţile de Fier şi, în legătură cu aceasta, a adoptat Decretul pentru aprobarea Procesuluiverbal privind terminarea executării Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier, încheiat la Belgrad la 1 octombrie 1977. Consiliul de Stat constată că lucrările acestui important obiectiv hidroenergetic şi de navigaţie, rod al cooperării prieteneşti dintre Republica Socialistă România şi R.S.F. Iugoslavia s-au realizat înainte de termen, cu o economie la investiţii şi cu o putere superioară celei prevăzute în proiect. Performanţele tehnico-economice ridicate ale acestui obiectiv rezultă din faptul că, în perioada de la punerea în funcţiune, s-au produs în fiecare an cu 500 milioane Kwh peste prevederile planului, în condiţiile reducerii preţului de cost şi recuperării întregii investiţii înainte de termenele prevăzute iniţial. In continuarea lucrărilor, Consiliul de Stat a dezbătut şi aprobat Raportul Comisiei pentru analiza activităţii de soluţionare a propunerilor, sesizărilor, reclamaţiilor si cererilor oamenilor muncii adresate Consiliului de Stat in perioada 1 ianuarie—31 august 1978 şi Raportul Consiliului de Miniştri privind rezolvarea propunerilor, sesizărilor, reclamaţiilor şi cererilor oamenilor muncii în semestrul 1/1978. Consiliul de Stat a dat o apreciere pozitivă modului în care au fost soluţionate propunerile, sesizările, reclamaţiile şi cererile oamenilor muncii şi a recomandat Consiliului de Miniştri şi Comisiei de pe lingă Consiliul de Stat să acţioneze în continuare pentru o mai bună organizare şi desfăşurare a acestei activităţi. Totodată, Consiliul de Stat a (continuare în pag. a 3-a) Fapte din întrecerea socialistă Producţii record Venind în întîmpinarea cerinţelor tot mai mari ale constructorilor de locuinţe, colectivul de muncă al Şantierului nr. 5 specializat, din cadrul Trustului de construcţii, obţine producţii tot mai raari. După cum ne informează tov. D-tru Munteanu, inginerul şef al şantierului, luna octombrie a marcat realizarea unor producţii record, superioare tuturor celorlalte luni din acest an. Astfel, s-au executat 4 350 m.c. de elemente prefabricate şi 25 000 m.c. de beton, ceea ce a condus la accelerarea ritmului de execuţie pe şantierele de locuinţe. Conducerea şantierului ne-a mai informat că în lunile rămase din acest an se prelimina amplificarea acestor producţii, deşi timpul va fi friguros. Este vorba de iniţierea unui amplu program de măsuri pentru lunile de iarnă, măsuri care vizează, printre altele, asigurarea unor perne încălzitoare şi a unor saltele pentru protec-ţia prefabricatelor în cursul tratării lor. De asemenea, în ultimele luni organizarea îşi spune mai mult cuvîntul la fiecare punct de lucru. Carne de pasăre peste planul anual Luna octombrie s-a încheiat cu încă un succes de prestigiu pentru zootehnia ieșeană şi anume cu realizarea producţiei de carne de pasăre prevăzută pe întreg anul în curs. Cea mai mare contribuţie la obţinerea acestui succes şi-au adus-o Complexul pentru creşterea puilor de la Hîrlău, urmat de C.A.P.-urile din Al. I. Cuza, Andrieşeni, Costuleni şi Balş. Până la finele anului se estimează că se vor mai putea livra încă cel puţin 300 t de carne. • • * Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la Piteşti cu prilejul sărbătoririi „Zilei recoltei" Program de acţiune concret pentru toţi lucrători din agricultură 4 Cuvîntarea rostită /tovarăşul Nicolae I Ceauşescu la marea adu- I nare populară din Piteşti cu prilejul „Zilei recoltei“ ? constituie un amplu şi concret program de acţi- i une pentru toţi oamenii muncii din agricultură. Conducătorul partidului şi ? statului a subliniat că, deşi condiţiile climatice n-au fost dintre cele mai ? favorabile, s-a obţinut tontuşi o producţie agricolă , satisfăcătoare în întreaga ţară, realizîndu-se o recol- tă de cereale de 19 milioane de tone, precum şi 4 producţii însemnate la celelalte culturi. Producţia obţinută în acest an, în condiţiile cunoscute, demonstrează încă o dată marile posibilităţi de care dispune agricultura noas-tră socialistă care, dotată în mod corespunzător, dispunînd de cantitățile necesare de produse chiimice, poate realiza recolte mult mai mari decît cele de pînă acum. Făcînd aprecieri pozitive asupra felului în care se dezvoltă agricultura noastră, tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia că nu trebuie uitate nici lipsurile, greutăţile care mai apar intr-un loc sau altul. Mai cu seamă trebuie să avem în vedere că nu peste tot se realizează lucrările agricole corespun- I zător cerinţelor ştiinţei agricole, nu peste tot sunt | folosite mijloacele îneca- S nizate și mijloacele chimii ca așa cum se cuvine. Nu este încă folosit în ' suficientă măsură pămîn- \ tul — principalul factor de care depinde realiza- ; rea rapidă a obiectivului ' pe care l-a fixat Congre- | sul al III-lea in domeniul | agriculturii. Rezultatele bune pe care le avem in- / tr-un mare număr de uni- 1 taţi, în unele judeţe, de- monstrează că peste tot este posibil ca încă în a- anul viitor să se facă o co- | titură radicală în activi- ^ tatea din agricultură. Ce- rinţele dezvoltării econo- miei naţionale, ale ridică- rii nivelului de trai, în- ^ făptuirea programului de făurire a societății socia- ' liste multilateral dezvol- \ tate, se arată în cuvînta- î re, impun să impulsio- , năm ritmul în toate sec- i toarele din agricultură. ^ Ziua recoltei fiind un prilej de trecere în revis- tă a întregii activităţi, * sublinia secretarul gene- ^ ral al partidului, să învă- ţăm din ceea ce este bun şi să generalizăm expe- rienţa pozitivă şi, totoda- tă, să tragem învăţămin- i lele corespunzătoare din ’ lipsurile şi greşelile comi- se şi în acest an pentru a nu se mai repeta în anul viitor. 1 (continuare în pag. a 3-a) \ —----------------------------■------ | Instalaţii moderne în atelierul depretură al întreprinderii »Victoria“ din Iaşi Se apropie iarna Cum este pregătit transportul feroviar ? — Convorbire cu ing. Al. Filioreanu, directorul general al Regionalei de căi ferate Iaşi — — Care este stadiul pregătirilor pentru iarnă în cadrul Regionalei de căi ferate Iaşi? — Unităţile de pe raza Regionalei de căi ferate Iaşi au fost pregătite pentru iarnă pe baza unor programe elaborate încă din timpul verii. în prezent, comisii formate din specialişti din cadrul Regionalei de căi ferate verifică pe teren modul cum au fost executate lucrările prevăzute în program. — Cum vor fi încălzite vagoanele şi staţiile C.E.R. ? — Pe timpul iernii trenurile de călători sunt preîncălzite in staţiile de îndrumare prin intermediul in-. stalaţiilor speciale destinate acestui scop, iar in parcurs se încălzesc de la vagoane speciale de încălzit trenurile (W.I.T.) sau cu instalaţiile fixe de pe locomotivele Diesel-hidraulice. Pentru încălzirea încăperilor destinate publicului călător şi a personalului de exploatare aved asigurate cantităţile de combustibil solid şi lichid necesare. — Ce măsuri au fost luate pentru ca numeroasele noi lucrări ce se execută pe raza Regionalei Iaşi să nu constituie un impediment in buna circulaţie a trenurilor? „ Intr-adevăr, pe raza Regionalei de căi ferate Iaşi se execută lucrări de dublare a liniilor, sistematizarea şi dezvoltarea complexelor feroviare, echiparea cu instalaţii automate de siguranţă în staţii şi linie curentă. Realizarea amplei lucrări, pe lingă faptul că sporeşte capacitatea de transport, măreşte în acelaşi timp şi gra-Convorbire consemnată de . AI., atanase . (continuare , pag. a 3-a) I.a Iași s „Romarta“ într-un nou spaţiu comercial Magazinul „Romarta“ din străpungerea Ştefan cel Mare şi-a început, de ieri, activitatea într-un nou spaţiu comercial. Noul local se află la parterul blocului de locuinţe A 1 din str. Ştefan cel Mare.. Noua unitate cuprinde 4 raioane : galanterie şi tricotaje pentru femei şi bărbaţi ; stofe şi mătăsuri ; confecţii, artizanat şi marochinărie pentru adulţi ; articole de cristal şi parfumerie. încă de la deschidere, magazinul „Romarta“ a cunoscut o mare afluenţă de cumpărători. Şi încă un amănunt :in fostul magazin „Romarta“ se amenajează în prezent o modernă unitate pentru confecţii şi tricotaje destinate tinerilor. \ In pagina a 4-a [ sCronica lunii \ octombrie Evenimente externe |