Flacăra Iaşului, septembrie 1979 (Anul 35, nr. 10236-10261)

1979-09-01 / nr. 10236

Anul XXXV — Nr. 10236. Simbătă, 1 septembrie 1979 4 pagini — 30 bani Toţi agricultorii în lanuri de la primul semnal al culesului! I Io agricultură, această perioadă de muncă este și una dintre cele mai importante de pe parcursul anu- ' ' lui agricol, întrucît sînt de strîns toate roadele toam- \ \ nei. Tocmai de aceea, lucrătorii ogoarelor, întreaga populaţie de lasate, au datoria de a se angaja cu toate forţele în întrecerea pentru strîngerea fără pierderi a recoltelor. Deşi în ultima perioadă vremea s-a îndreptat, unele unităţi n-au reuşit să recupereze întîirzierile cauzate de ploi la o serie de acţiuni deose-b irii de urgenţe. Regretabil este că, în majoritatea ca- I zurilor, aceste situaţii pornesc, în principal, de la faptul că nu se organizează bine forţele şi nu se res- I perlă disciplina muncii. Sunt neajunsuri la înlăturarea I cărora organizaţiile de partid, conducerile unităţilor I agricole şi ale consiliilor unice agroindustriale sunt chemate să pună umărul înainte de a intra în toiul ,* campaniei de toamnă. ÎN IDEEA DE A DA UN ÎNDEMN LA MAI BUNA FOLOSIRE A FORŢELOR ŞI MIJLOACELOR EXISTENTE, AM CONSACRAT PAGINA A DOUA A ZIA-5 lit.h DE AZI LUCRĂRILOR AGRICOLE, ÎN GENERAL, ȘI RECOLTĂRILOR ÎN SPECIAL. • • ---------------------------------------« * —------------—— Se realizează cu consecvenţă politica partidului fae astăzi de creştere a nivelului de trai * Alte unităţi economice trec la etapa a il-a de majorare a retribuţiilor In numărul de ieri al ziarului nostru ne-am referit la întreprinderile din ramura industriei textile. Astăzi avem în vedere alte unităţi din judeţul Iaşi care, de la 1 septembrie, trec la etapa a doua de majorare a retribuţiei : Uzina electrică, unde creşterea medie a retribuţiei este de 16 la sută, întreprinderea de reţele electrice — 14,2 la sută, „Tehnoton" —13,3 la sută, Întreprinderea de maşini-agregat şi maşini-unelte speciale — 14,3 la sută. Toţi oamenii muncii din unităţile respective beneficiază de această importantă măsură, bineînţeles în mod diferenţiat, astfel că unele creşteri depăşesc media pe întreprindere. La I.R.E., de exemplu, se ajunge pînă la 16,2 la sută (categoria a IV-a de încadrare), nivel de care beneficiază circa jumătate din numărul muncitorilor. La I.M.A.M.U.S., creşterea ajunge pînă la 17,14 la sută — muncitorii încadraţi la categoria a III-a. De asemenea, în aceste unităţi s-a trecut la acordarea categoriei a Vll-a pentru muncitori şi, corespunzător, la majorarea retribuţiei pentru muncitorii specialişti. Astfel, la I.M.A.M.V.S., dacă un muncitor categoria a VII-a va primi, de la 1 septembrie o retribuţie lunară de 2 968 lei, un muncitor specialist va primi o retribuţie de 3 284 Iei. Peste tot majorarea retribuţiei este întîmpinată cu o vie satisfacţie şi cu hotărirea fermă de a intensifica eforturile pentru creşterea producţiei şi ridicarea gradului ei de eficienţă la înălţimea exigenţelor actuale. Iată cîteva opinii : Energie electrică in condiţii cit mai economice Aş vrea să remarc de la început faptul că la Uzina electrică sunt două reţele principale de retribuţie .— nivel A şi nivel A zero, superior celei dinţii. La nivelul A zero intră cei care deservesc grupuri energetice cu o putere mai mare de 50 MW. în momentul de faţă circa o treime din personal este retribuit după acest nivel, iar pînă la sfîrşitul anului, prin punerea în funcţiune a agregatului nr. 4, proporţia va creşte la o doime. Un operator cazane sau turbine încadrat la categoria a IV-a, nivelul A, va primi o retribuţie de 2 138 lei faţă de 1 826 lei pînă acum, iar la nivelul A zero de 2 234 lei faţă de 1 907 lei. Eu sînt operator, categoria a VI-a, treapta a treia, la nivelul A zero şi voi primi o retribuţie de 2 856 lei faţă de 2 519 lei cit am primit pînă acum. Voi avea în plus 337 de lei, ceea ce va însemna chiria pentru apartamentul pe care l-am primit de la stat, plus acoperirea altor cheltuieli. Am numai cuvinte de adîncă mulțumire partidului care, prin politica sa, asigură creșterea permanentă a nivelului de trai. De asemenea, mă angajez să asigur CEZAR DIACONU operator cazane, camera de comandă, Uzina electrică (continuare ir P. •) Vedere spre bulevardul Alexandru cel Bun Foto : L. Stratulat in pagina a 4-a • la încheierea Conferinţei Naţiunilor Unite pentru ştiinţă şi tehnologie \ în folosul dezvoltării ^ • Reuniunea ministerială a ţărilor nealiniate \ ® Consiliul de Securitate şi-a încheiat ^ dezbaterile privind situaţia din sudul Libanului \ © Cronica lunii august — Evenimente externe \ Proiectele de documente ale Congresului al XX-lea al partidului în dezbatere publică Organizaţiile de partid—factor esenţial în procesul de afirmare a cercetării ştiinţifice Programul Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism acordă atenţia cuvenită ştiinţei, subliniind faptul că ea constituie factorul primordial al progresului, că societatea socialistă multilateral dezvoltată şi comunismul nu pot fi edificate decit pe baza celor mai înaintate cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. Plecînd de la această cerinţă obiectivă, conducerea partidului a făcut din dezvoltarea ştiinţei şi tehnologiei un factor hotărîtor al progresului economic şi social al ţării. Proiectul de Directive ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1981—1985 şi orientările de perspectivă pînă în 1990 şi proiectul Program-directivă de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi introducere a progresului tehnic în perioada 1981—1990 şi direcţiile principale pînă în anul 2000, documente model de gîndire creatoare, ştiinţifică a partidului nostru, prefigurează cadrul de modernizare în viitor a României şi oferă cîmp larg de afirmare gîndirii creatoare a oamenilor, întreaga muncă de cercetare ştiinţifică, potrivit concepţiei partidului nostru, se va întemeia pe adevărurile materialist-dialectice şi istorice despre lume şi societate. La Iaşi, unde îşi desfăşoară activitatea un valoros potenţial uman şi în domeniul cercetării, s-au înregistrat în anii socialismului succese necunoscute niciodată pe aceste meleaguri. Rezultatele remarcabile pe linia creaţiei ştiinţifice şi tehnice, legarea strînsă a cercetării de dezvoltarea economică au făcut din acestea o adevărată forţă de producţie. Iaşul de azi este totodată un puternic centru ştiinţific şi de învăţămînt şi o citadelă a progresului industrial, al afirmării Creatoare a omului şi al proceselor productive, practice. Aceasta este posibil pentru că organizaţiile de partid din unităţile economice, de cercetare, proiectare şi învăţămînt urmăresc cu tot mai multă exigenţă, activităţile ce implică folosirea deplină a potenţialului material şi uman de care dispun, pentru promovarea progresului. Dezvoltarea impetuoasă a municipiului şi judeţului, datorită în mare parte investiţiilor alocate, este însă şi rezultatul muncii de cercetare, de îmbunătăţire permanentă a structurii producţiei, de promovare consecventă a noului. PAVEL FLOREA secretar al Comitetului municipal de partid Iaşi (continuare în pag. a 3-a) Continuă înscrierile la liceele de specialitate Pentru cei care vor să lucreze în agricultură, propunem Liceu de mecanici agricoli din Holboca După cum se ştie, agricultura devine din ce în ce mai mult un domeniu în care munca mecanizată se impune, atît prin volum, cît şi prin calitate, şi — aşa cum rezultă din proiectele de documente ale Congresului al XII-lea al partidului, anii care vin vor accentua aceste""caracteristici. Este, aşadar, nevoie de tot mai mulţi lucrători capabili să, mînuiască modernele maşini pe care industria le pune la dispoziţia agriculturii, de tot mai mulţi tineri care să îmbrăţişeze meseria de mecanic agricol, meserie de mare utilitate, frumoasă şi bine plătită. Un loc unde se pot pregăti este Liceul din Holboca, unde, după cum ne informează ing. Ioan Mihăilă, directorul acestuia, se mai pot face înscrieri la ambele trepte şi la şcoala profesională. — Unde lucrează absolvenţii liceului ? — Ei sunt intens solicitaţi de S.M.A., I.A.S., de cooperativele agricole de producţie. De regulă, cum o parte din practica productivă se efectuează în localităţile de unde provin elevii, sau acolo unde este nevoie de mecanizatori, absolvenţii sunt îndreptaţi în aceste locuri, deci unde sunt cunoscuţi deja şi aşteptaţi. — Ceea ce este, desigur, un avantaj ! Cei care ar dori să se înscrie la liceul dv. sunt interesaţi, probabil, să cunoască unele amănunte privind condiţiile care le sînt asigurate aici. — Ne bucurăm de condiţii foarte bune, atît pentru procesul instructiv-educativ, cît şi în ce priveşte cazarea, masa, odihna. Liceul dispune de săli de clasă dotate cu aparatură didactică modernă, de laboratoare şi cabinete, de un parc de maşini cuprinzînd toată gama întîlnită în agricultură, de tractoare noi pe care se învaţă conducerea, de ateliere. De asemenea, elevii noştri dispun de cămin, cantină, de o bibliotecă cu 8 000 de volume, terenuri de sport etc. în liceu se desfăşoară o intensă activitate culturală şi sportivă, şi putem beneficia, de asemenea, de căminul cultural al comunei. In fine, să subliniem că cei mai mulţi dintre elevii noştri beneficiază de burse, de întreprindere sau de şcolarizare (anul trecut, circa 90 la sută din numărul total a avut asemenea burse), de multe posibilităţi de afirmare pe plan profesional (prin cercurile pe materii, care desfăşoară o vastă activitate) ş.a. Un colectiv didactic bine pregătit completează acest tablou al condiţiilor bune de care beneficiază cei care doresc să devină mecanici agricoli. CONST. PALADUTA