Flacăra Iaşului, noiembrie 1979 (Anul 35, nr. 10288-10313)

1979-11-01 / nr. 10288

Organ al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XXXVI — Nr. IO 2881 Joi, 1 noiembrie 1979 4 pagini — 30 bani Ne-am aflat recent printre oamenii muncii de la întreprinderea „Ţesătura“, care au raportat printre cei dinţii din judeţ îndeplinirea planului pe patru ani la producţia globală industrială. Sunt aceiaşi oameni care, prinzînd gustul reuşitei, doresc să-şi amplifice succesele, dovedindu-şi astfel capacitatea de organizare şi acţiune, de disciplină şi conştiinţă muncitorească. „Pînă la sfîrşitul anului, ne informează ing. Rodica Flondor, şeful compartimentului plan, preliminăm depăşirea producţiei globale industriale cu 30 de milioane lei. Vom depăşi, de asemenea, productivitatea muncii, calculată la producţia netă, cu 7,7 la sută“. Aşadar, succese noi, angajamente mobilizatoare, asumate de un colectiv harnic, sub conducerea comitetului de partid, hotărît să întîmpine Congresul al Xlllea al P.C.R. cu fapte demne, de laudă. Ce a stat la baza acestor succese ? „Un factor hotărîtor, ne spunea ing. .Aurora Procul, șefa compartimentului cercetare, este capacitatea oamenilor de a ■»s- auapta la nou“. In acest fel, faptele exemplare de muncă au izvorit mai limpede, s-au finalizat mai ușor, în laboratorul de cercetare, acolo unde ponderea ideilor noi, valoroase, a fost înrîurită şi de buna pregătire a oamenilor din acest sector, ing. Aurora Precul încearcă să aleagă din mai multe iniţiative pornite de aici pe cea mai semnificativă. „In secţia ţesătorie, ne spune, erau multe necazuri din cauza ruperii firelor de urzeală. Se scămoşau şi se rupeau, creind necazuri şi mai departe, la vopsitorie. Mai mulţi oameni, între care ing. Victoria Grasu, din laboratorul de cercetare (care a avut ideea), împreună cu maistrul Ion Gherman,, ajutorul de maistru Const. Pienicu, mecanicul Vasile Păduraru (care au ajutat la aplicarea ei) au găsit o metodă care să mărească rezistenţa la frecare a firelor de urzeală. Prin parafinare, căci despre aceasta este vorba, vor creşte indicii la faza de ţesere“. Enunţând direcţiile principale ale cer MARIA CIOBOTARU (continuare în pag. a 3-a) Mai sunt 19 zile pînă la Congresul al Xll-lea al partidului Realizări de seamă în cinstea marelui forum al comuniştilor Fapte, iniţiative, angajamente Cu tehnologii moderne - producţii mai mari şi de mai bună calitate • Peste prevederile pe acest an — 30 de milioane lei • 107 modele noi pentru anul 1980 la Întreprinderea „Țesătura44 I.P.M.P. Maistrul Anton Enescu, din secţia I, prelucrări folii (în stingă), împreună cu mecanicii Constantin Trifan şi Dumitru Afrăsinei, asigură o bună funcţionare a utilajelor, prin întreţinerea şi reparaţia corespunzătoare. Foto : L. Stratulat Au îndeplinit planul pe 4 ani ai cincinalului Oamenii muncii de la I.C.V.A. Iaşi, ne-a informat tovarăşul Radu Musichi, directorul acestei întreprinderi, au îndeplinit în cinstea celui de al Xll-lea Congres al partidului sarcinile de plan pe primii patru ani ai cincinalului, în această perioadă s-a realizat o valorificare suplimentară de mărfuri de 33 milioane lei, iar beneficiile planificate au fost depăşite cu 9 la sută. Au fost recuperate şi repuse în circuitul economic mari cantităţi de produse din sticlă, lemn şi textile. 651 la sută din cantităţile de ambalaje din sticlă provin de la populaţie. Prin repunerea in circuitul economic a acestor ambalaje s-au economisit importante cantităţi de materiale, materii prime şi energie. Livrări suplimentare de carne Lucrătorii din ferma zootehnică a C.A.P. Ciurea întîmpină cel de-al Xll-lea Congres al P.C.R. cu rezultate deosebite în muncă. Din ianuarie și pînă acum, ei au livrat la fondul de stat 426 tone de carne, cu 20 tone peste sarcinile de plan anuale. D. Ciubotaru, V. Ciubotaru, V. Grămadă sunt cîţiva dintre îngrijitorii din această fermă cu merite deosebite în obţinerea succesului amintit. Tov. ing. Şt. Vişoianu, preşedintele unităţii, ne spunea că pînă la sfîrşitul anului vor mai fi livrate suplimentar încă 150 tone de carne. Eficienţa depinde Proiectele de documente ale apropiatului Congres al Xll-lea al P.C.R. se impun prin caracterul riguros ,ştiinţific al fiecărui obiectiv, prin spiritul, realist şi prin marcarea profundă de către scopul suprem al politicii partidului, nostru : ridicarea la un nivel, tot mai înalt a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor. La realizarea, acestui obiectiv o contribuţie importantă o are şi comerţul, întrucît o parte destul de însemnată a cerinţelor materiale şi spirituale ale oamenilor muncii va continua să fie satisfăcută prin intermediul circulaţiei mărfurilor. ’ Creşterea la sfîrşitul viitorului cincinal cu 30—35 la sută a desfacerilor de mărfuri cu amănuntul faţă de anul 1980, în paralel cu extinderea şi modernizarea bazei tehnico-materiale şi introducerea formelor eficiente de vânzare confirmă integrarea tot mai organică a comerţului în prefacerile economice şi sociale ale fiecărei localităţi. Sporurile ce se vor înregistra la producţia netă industrială, la producţia globală industrială şi agricolă, la veniturile reale totale, precum şi mutaţiile demografice ce vor interveni vor conferi noi dimensiuni rolului economic şi social al comerţului. Organizarea activităţii comerciale va trebui să aibă în vedere apropierea de consumatori, la timpul şi locul potrivit, a unor cantităţi mult sporite de bunuri materiale cu caracteristici calitative superioare, în concordanţă cu exigenţele omului nou al societăţii noastre socialiste. Esenţa acestei organizări o constituie declanşarea unui veritabil progres tehnic care să includă deopotrivă perfecţionarea tehnologiei comerciale, mecanizarea şi automatizarea proceselor operative, organizarea superioară a muncii, utilizarea metodelor moderne de cunoaştere şi conducere, îndeplinirea acestor sarcini decisive pentru dezvoltarea în ritm înalt şi cu o tot mai ridicată eficienţă a întregii activităţi comerciale — depinde în bună parte de calitatea pregătirii cadrelor şi de capacitatea acestora de a cunoaşte în timp util fenomenele care vor determina dinamica viitoare a comerţului, în scopul adaptării acestuia la cerinţele în continuă schimbare ale populaţiei. Necesităţile sus-menţionate sugerează unele propuneri. Pregătirea medie a cadrelor să se realizeze unitar, printr-un singur sistem de liceu şi şcoală profesională, îndrumate pe linie de specialitate de Ministerul Comerţului Interior. Aceasta ar asigura o mai bună orientare şi selecţionare a candidaţilor, precum şi pregătirea acestora în raport de cerinţele specifice meseriei de lucrător comercial, cu consecinţe pozitive asupra procesului integrării profesionale şi servirii populaţiei. Pregătirea prin studii superioare a cadrelor să se organizeze nu numai în Capitală, ci şi în alte centre universitare, unde funcţionează facultăţi de studii economice! în acest fel s-ar obţine o pregătire practică mai Dr. CORNELIU OUATU profesor la Grupul şcolar comercial Iaşi (continuare în pag. a 3-a) economică şi socială a comerţului şi de calitatea pregătirii cadrelor Proiectele de documente ale Congresului al Xll-lea al partidului, în dezbatere Tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a întîlnit cu tovarăşul Luis Cabrai In cursul dimineţii de miercuri, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste Romania s - întilnit cu tovarăşul Luis Cabrai, secretar general adjunct al Partidului African al Independenţei din Guineea-Bissau şi Insulele Capului Verde (P. A.I.G.C.), preşedintele Constituim de Stat al Republicii Guineea-Bissau. „Ct!ţ .doi. ?efi l!l' stat Şi-au manifestat satisfacţia de a se uitam din nou, de a continua schimbul rodnic de păreri in probleme privind dezvoltarea continuă a bunelor relalii existente intre cele două ţări, între Partidul Comunist Roman şi Partidul African al Independenţei din Guineea- Bissau şi Insulele Capului Verde, precum şi în legătură cu unele aspecte ale vieții internaţionale. Preşedintele Luis Cabral a salutat succesele obţinute de România în dezvoltarea generală a ţării şi a arătat că ele constituie şi o contribuţie la întărirea forţelor care luptă pentru independenţă, a tuturor forţelor antiimperia-iste, un sprijin pentru ţările care s-au eliberat de sub dominaţia colonială şi înaintează pe calea dezvoltării independente. In cadrul convorbirii s-a procedat la o informare reciprocă privind activitatea şi preocupările actuale ale celor două partide şi popoare. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Luis Cabrai au constatat cu multă satisfacţie că înţelegerile convenite cu prilejul dialogului avut în 1976 la Bucureşti se transpun cu succes în viaţă şi au hotărît să se acţioneze în continuare pentru extinderea colaborării dintre Republica Socialistă România şi Republica Guineea-Bissau în spiritul Declaraţiei solemne comune şi al celorlalte documente semnate cu acest prilej. Abordîndu-se unele probleme ale activităţii internaţionale, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Luis Cabrai au reafirmat voinţa Republicii Socialiste România şi republici Guineea-Bissau de a-şi aduce, în continuare, contribuţia lor activă la lupta pentru adîncirea procesului transformărilor revoluţionare din lumea contemporană, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocoloniatismului, pentru asigurarea independenţei naţionale a tuturor popoarelor, pentru instaurarea unor relaţii noi, democratice, în viaţa internaţională, bazate pe raporturi de egalitate şi respect între state, care să favorizeze dezvoltarea tuturor ţărilor şi în primul rînd a celor în curs de dezvoltare. Ei au reafirmat rolul important care revine ţărilor socialiste, ţărilor în curs de dezvoltare, statelor nealiniate în viaţa internaţională pentru instaurarea unui climat de securitate şi pace, pentru dezvoltarea relaţiilor de prietenie între toate naţiunile lumii. In acest context, s-a evidenţiat necesitatea ca mişcarea de nealiniere să-şi întărească unitatea şi solidaritatea pe baza principiilor şi orientărilesale fundamentale. A fost evidenţiată necesitatea intensificării eforturilor pentru soluţionarea pe cale politică, prin negocieri, a tuturor problemelor litigioase dintre state, pornindu-se de la respectarea independenţei şi suveranităţii fiecărui stat, a dreptului fiecărui popor de a se dezvolta de sine-stătător. In acest cadru s-a subliniat importanţa rezolvării prin tratative între statele africane, fără nici un amestec din afară, a stărilor de încordare şi conflict apărute între ţări de pe continentul african. Tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Luis Cabrai au reafirmat solidaritatea activă a României şi Guineei-Bissau cu lupta de eliberare naţională a popoarelor din Namibia şi Rhodesia, a populaţiei majoritare din Africa de Sud, împotriva discriminărilor rasiale şi apartheidului. Pornind de la considerentul că pacea mondială este indivizibilă, s-a subliniat importanţa realizării unui sistem real de securitate şi cooperare în Europa, care vă avea o influenţă pozitivă asupra păcii şi securităţii în întreaga lume. Cei d doi şefi de stat au scos în evidenţă necesitatea întreprinderii de măsuri concrete şi eficiente care să ducă la realizarea dezarmării generale, şi în primul rînd a dezarmării nucleare. A fost clocatii, de asemenea, situaţia din Orientul Mijlociu, apreciindu-se că este necesară continuarea eforturilor în vederea realizării unei păci globale în această regiune, prin rezolvarea pe cale politică a conflictului, pe baza retragerii Israelului din teritoriile arabe ocupate în 1967, soluţionării problemei poporului palestinian prin exercitarea dreptului său la autodeterminare, inclusiv constituirea unui stat palestinian independent, asigurării independenţei şi integrităţii teritoriale a tuturor statelor din zonă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a primit pe participanţii la şedinţa Consiliului militar al Forţelor Armate Unite ale statelor participante la Tratatul de la Varşovia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, comandantul suprem al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România, a primit, la 31 octombrie, pe participanţii la şedinţa Consiliului militar al Forţelor Armate Unite ale statelor participante la Tratatul de la Varşovia, care şi-a desfăşurat lucrările la Bucureşti. In cadrul întrevederii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat importanţa dezvoltării continue a prieteniei şi colaborării dintre statele membre ale Tratatului de la Varşovia, dintre armatele acestor ţări, precum şi necesitatea consolidării cursului spre destindere, securitate şi pace, a eforturilor pentru oprirea cursei înarmărilor, reducerea cheltuielilor militare, înfăptuirea dezangajării, a dezarmării, şi în primul rind a dezarmării nucleare, ţara de care mi pot fi concepute destinderea şi pacea auto Europa, cit şi în întreaga lume.