Flacăra Iaşului, iunie 1980 (Anul 36, nr. 10469-10493)

1980-06-01 / nr. 10469

| PAGINA A ll-A-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------FIA CARAVASULUI I „Vă urez tuturor, întregului tineret, copiilor patriei noastre multă fericire, o viaţă demnă, filieră, în România socialistă şi comunistă! întotdeauna voioşie şi voie bună, în libertate şi independenţă“ (Din Cuvîntarea rostită de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU la Forumul tinerei generaţii) COPOII—bucuria noastră, vlăstarele comunismului Încheiat faza judeţeană a concursului „Ştiinţa, tehnica şi viitorul“, înscris în acţiunea republicană de creaţie ştiinţifică şi tehnică „Start spre viitor“. Preocupările celor peste 95 000 de elevi cuprinşi în cercuri ştiinţifice şi tehnico-aplicative, in ateliere şi laboratoare ale caselor pionierilor şi şoimilor patriei se materializează în sute şi sute de obiecte. Peste 200 de instalaţii, aparate, obiecte originale sînt tot atîtea dovezi care vorbesc despre inventivitatea şi iscusinţa copiilor din judeţ, cărora, prin grija partidului şi statului nostru Ie stă la dispoziţie o importantă şi in continuă dezvoltare bază materială. Răspunzînd acestor minunate condiţii, tinerele vlăstare scrutează cutezător viitorul, realizînd noi şi frumoase fapte pioniereşti. Două colective de la casele pionierilor şi şoimilor patriei din Tg. Frumos şi Ţibăneşti s-au întors de curînd cu premiile II şi, respectiv, III — de la Tulcea, unde s-a desfăşurat concursul republican de aeronave-modele. De la atelierele fanteziei, pînă la cele de automatică sau construcţii electronice, toate la un loc asigură cadrul continuării pregătirii, afirmării tuturor copiilor care îndrăgesc ştiinţa şi tehnica. „Precum trăiesc aici, in ţara românească“ Am auzit citeva versuri rostite cu glas suav de o fetiţă pe nume Letiţia Bivoleanu, elevă in clasa a V-a a liceului ieşean „Emil Racoviţă“. Şi le-am reţinut pentru gîndul generos pe care-l cuprind, gînd al fiecărui copil din patria noastră socialistă : „Voi, porumbei ai păcii / De-aici, din România. / De ziua noastră, astăzi, / Vă rog, ne fiţi solia / Şi duceţi mai departe / Urarea strămoşească , /In pace, fericire / Copiii să trăiască, / Precum trăiesc aici, / In ţara românească Este un gînd născut din convingerea că, la noi, copiilor le sunt create condiţii minunate de viaţă, de învăţătură, de joacă. Deosebita atenţie pe care o acordă partidul, personal marele părinte şi prieten al copiilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, vlăstarelor noastre, ale ţării, este vizibilă oricînd şi în orice joc. Să ne amintim că învăţămîntul este gratuit, asistenţa sanitară , de asemenea, că pentru copii se acordă alocaţie de stat, burse , să ne amintim că o uriaşă reţea de creşe, grădiniţe, şcoli este pusă in slujbadevenirii ca oameni a celor mici. Numai in judeţul Iaşi funcţionează 480 de grădiniţe în care sunt cuprinşi peste 49 000 de copii preşcolari. 504 şcoli generale în ale căror clase I—VIII învaţă aproape 126 000 de copii. Săli de gimnastică — cu zecile, spaţii de joacă în cartiere — cu sutele, case ale pionierilor şi şoimilor patriei în toate oraşele şi în numeroase comune. Lipsiţi de grija zilei de mîine, copii noştri se dezvoltă sănătos, cresc, fericiţi sub soarele socialismului, îşi pot făuri orice visuri . Societatea noastră veghează ca aceste visuri să devină realitate. Şi nu putem încheia aceste rînduri fără a-i da cuvîntul unuia dintre aceşti preopii. Mioriţa Isache, de loc din Stolnîceni-Prăjescu : „Pescăruşule ! Te-aş desprinde zborului / O clipă / Şi ţi-aş dărui o mare / Din seninul ochilor mei. Pescăruşule / Te-aş desprinde din culorile curcubeului / O clipă / Şi-atunci ţi-aş da / Numele copilăriei mele fericite". !Vîine începe astăzi... Este o certitudine care ţi-o dă trecerea pragului oricărei case a pionierilor şi şoimilor patriei din judeţ. In zeci şi zeci de ateliere şi laboratoare, gîndurile şi visurile pioniereşti se transformă In fapte de pe mesele de montaj ale unor ateliere de creaţie tehnico-ştiinţifică ies cele mai fanteziste construcţii. Zilele acestea s-a Peste citeva momente, aparatul va funcţiona. Aspect de la cercul radio-televizoare al Casei pionierilor şi şoimilor patriei Paşcani. Coti Cristina Dascălu, elevă în clasa a VIII-a la Şcoala generală nr. 3 din Paşcani, este o veche colaboratoare a noastră. De trei ani membră a cercului „Prietenii presei“, ne informează despre noutăţile în care eroii principali sînt copii. — Ce ai strîns în carneţel, în ultimele zile, Cristina ? — Să vă spun doar pe scurt. Detaşamentele claselor a IV-a B, a VIII-a B, a VI-a B şi a V-a A din şcoala noastră şi-au îndeplinit angajamentul anual privind munca patriotică. Pionierii din clasele a VI-a A şi a VII-a de la Şcoala generală nr. 2 au plantat peste 300 de puieţi în jurul terenului de sport. Loredana Huţanu, din grupa mare a Grădiniţei cu orar prelungit nr. 2, a cucerit locul I la fază orăşenească a concursului „Bucuria copiilor“. Ea este o talentată solistă de muzică populară diene . Mulţumim Cristina, şi aşteptăm noi veşti. ...Zilele trecute, mai multe instituţii ieşene au primit o vizită neobişnuită. Vreo douăzeci de pionieri, împărţiţi în câteva grupe, au fost întrebaţi la Biblioteca centrală universitară, la Universitate, la Institutul de proiectare, la Grădina botanică şi-n alte câteva locuri . „Ce-i cu voi, copii ?“ Şi copiii au explicat, că fac parte din subredacţia „Opinia pionierească“, şi au pornit la drum în documentare. Vor să afle cit mai multe despre aceste instituţii, despre trecutul şi viitorul Iaşului, nu numai pentru ei. Căci vor aşterne pe hîrtie cele aflate şi le vor trimite revistei lor. ..Fapte, preocupări obişnuite în zilele noastre şi nu numai la Iaşi sau Paşcani, ci şi la Ţibăneşti şi Răducăneni, ca şi pe toate plaiurile patriei noastre artistice. Acum citeva zile s-au încheiat manifestările celor 47 820 de şoimi ai patriei din cadrul Festivalului naţional „Cîntarea României“ prin spectacolul-concurs „Bucuria copiilor“. Reliefarea prezenţei copiilor ieşeni în „Cîntarea României“ ar fi incompletă dacă n-am aminti pe cei care, în cercuri şi cenacluri de creaţie, dau frîu liber fanteziei, imaginaţiei şi talentului, plămădind valori ce se apropie tot mai mult de arta adevărată. La Cîrjoaia şi Cotnari, la Rediu şi Trifeşti, la liceele „Garabet Ibrăileanu“, „Mihai Eminescu“ sau „Octav Băncilă“, desenele sau versurile unor pionieri şi şcolari au trecut cu calificative excelente examenul Valoric. Talentul desenatorilor cotnăreni sau al celor de la Liceul de artă din Iaşi a fost şi este confirmat şi de numeroase premii naţionale şi internaţionale. * Copiii noştri , mîndria noastră, viitorul acestui viteaz popor călit în două milenii de luptă pentru existenţă, pentru neatîrnare, pentru ceea ce a ajuns să fie astăzi sub conducerea comuniştilor. Copiilor le închinăm gîndurile noastre, urarea să ne crească sănătoşi, în pace, să ajungă oameni de nădejde, fii credincioşi ai minunatei noastre patrii socialiste ! Desen de ŞT. MIRON „Suntem mici, dar voinici !“ (Imagine surprinsă la Leagănul de copii din Iași). In lumea minunată a iubitorilor artei si culturii Peste tot, copiii cîntă, se joacă, spun versuri făcute de ei sau învăţate de la alţii. De la înalta tribună a Forumului tinerei generaţii, secretarul general al partidului sublinia că „tineretul are nevoie — copiii cu atît mai mult — să se joace, să cînte, să danseze". Cuprinşi în marele Festival naţional „Cîntarea României“, copiii ieşeni, asemenea celor de pe cuprinsul ţării, dau sens nou tuturor activităţilor recreativ-distractive, se alătură cu puterile lor făuritorilor de azi şi de mîine a spiritualităţii noastre. Aproape 100 000 de artişti amator din rindul copiilor au urcat pe scena marelui festival al muncii şi creaţiei pentru a frînta frumuseţea ţării, bucuria vieţii, recunoştinţa faţă de părintele iubit al lor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. „Stejarului din Scornicesli“, eleva Carla-Lorelei Vasiliu, din clasa a VI-a a Liceului „G. Ibrăileanu", îi adresează din inimă versurile : Cu drag privesc la tine, / Măreţule stejar. / Urări de fericire / Eu ţi le-aduc tit dar. / Căci într-a tale ramuri / Vor creşte pui de lei, / Ce-or apăra şi ţara. Şi viitorul ei. Laurii care au încununat fanfara şi taraful Casei pionierilor şi şoimilor patriei din Iaşi, formaţia de teatru de păpuşi şi de jocuri muzicale de la Şcoala generală din Popricani, brigada artistică a copiilor din Miroslava, prin distincţiile primite la etapa finală, au declanşat noi energii și în alte colective. Un viitor Florin Gheorghiu ?... Manifestări cultural- educative . Astăzi încep la Iaşi manifestările înscrise în cadrul „Zilelor teatrului pentru copii şi tineret“, ce se vor desfăşura în perioada 1-8 iunie. La ora 10, la Casa de cultură a tineretului şi studenţilor, va avea loc vernisajul expoziţiei „Frumoşii ani ai copilăriei noastre“. La ora 11, tot aici, este programat spectacolul „Odă pentru 1 Iunie“, iar la ora 16 concursul cultural-artistic „Dialog“ (etapa I). Participă şcolile generale nr. ,4, 5, 10 şi 22 din Iaşi. În încheiere va avea loc spectacolul-recital „întîlnire cu A.B.C.“, susţinut de artistul emerit Ion Lucian. Mîine, programul manifestărilor va cuprinde : concursul culturalartistic „Dialog“ (etapa a II-a), cu participarea şcolilor generale nr. 7, 13, 16 şi 25, urmat de spectacolul „M-am jucat într-o zi“ de Andi Andrieş (Casa de cultură a tineretului, ora 10), colocviul cu tema „Arta şi universul cunoaşterii în anii copilăriei“ (ora 11, Casa Pogor), recitalul de poezie patriotică susţinut de pionieri şi şcolari (Casa cărţii, ora 17,30), şi „Variaţiuni în haz major“, spectacol-recital prezentat, de Ton Lucian (Casa de cultură a tineretului, ora 18,30). • Cu prilejul deschideriiSalonului cărţii pentru copii, la Biblioteca judeţeană „Gh. Asachi" a avut loc întîlnirea cititorilor ieşeni cu scriitorul Alexandru Mitru, autorul recentei„ cărţi ,,Iaşii in legende şi povestiri“. După prezentarea lucrării de către criticul Virgil Cuţitaru, actorul Sergiu Tudose a citit fragmente din volumul amintit, iar autorul a acordat autografe. In cadrul „Zilelor Editurii Junimea“, la Casa cărţii s-a deschis expoziţia „Cărţi dragi copilăriei". „ Marţi, 3 iunie, la ora 18, la Galeriile „Cronica" (Casa presei, str. V. Alecsandri nr. 8), va avea loc premierea laureaţilor celei de-a V-a ediţii a concursului de creaţie „Autori şi copiii“. Cu acest prilej, va fi vernisată şi expoziţia de desene „Copiii României desenează“, cuprinzînd şi o parte din lucrările prezentate în concurs. • Detaşamentele claselor a VI-a D şi a VI-a G de la Şcoala generală nr. 11 din Iaşi au organizat o întîlnire cu educatoarele şi copiii de la Leagănul de copii (secţia nr. 3 puericultura). Cu acest prilej, pionierii au oferit celor mici jucării, dulciuri, obiecte de îmbrăcăminte, au prezentat programe artistice. • Spitalul pentru studenţi şi elevi a găzduit o manifestare dedicată Zilei copilului, manifestare care a cuprins o expunere despre însemnătatea Zilei de 11 Iunie, prezentată de dr. Verona Vieru, recitalul de poezie susţinut de medicii Mircea Alexandrescu, Filomela Duman şi sora medicală Elena Chimer şi vernisajul unei expoziţii cu lucrări realizate de Filomela Duman. Pagină realizată de : GH. MATEI C. LUPU . Foto : F. Todică