Flacăra Iaşului, iunie 1987 (Anul 43, nr. 12637-12661)

1987-06-02 / nr. 12637

1 PAGINA A ll-A^—--------—----------------------------------------------------------------------—~"J".-----------~--------------------FLACĂRA IAȘULUI | Din activitatea organizaţiilor de partid Pentru creşterea calităţii producţiei Şi la întreprinderea de ulei „Unirea", comitetul de partid (secretar, Grigore Miron) acţionează în spiritul sarcinilor subliniate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU în cadrul recentei şedinţe a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Pornindu-se de la sublinierea că problema calităţii se rezolvă în primul rînd in producţie, la locurile de muncă, s-a trecut cu hotărire la mobilizarea exemplară a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii pentru creşterea răspunderii fiecăruia, la perfecţionarea pregătirii profesionale, la întărirea ordinii şi disciplinei. Dintre acţiunile întreprinse în scopul creşterii calităţii producţiei se detaşează (în cadrul sectorului uleiuri brute) modernizarea operaţiei de separare a zaţului din uleiul brut cu ajutorul unui decantor, care înlocuieşte două site vibratoare, mari consumatoare de energie, în secţia rafinărie se lucrează la o instalaţie de condensare a gazelor de la coloanele de dezodorizare a uleiului rafinat, recuperîndu-se anual peste 10 tone de acizi graşi. De asemenea, este in curs de experimentare o metodă de reducere a consumului de catalizatori (pe bază de nichel activ) la tona de ulei hidrogenat (din care se prepară margarina). Se preconizează reutilizarea catalizatorilor uzaţi cu adaosele catalizatori proaspeţi, obţinîndu-se o reducere a acestora cu peste 30 la sută, pe tona de ulei hidrogenat. Şi exemplele pot continua. Se remarcă comuniştii Radu Tudor, Mihai Onofrei, Vasile Ciblan, Grigore Miron, Costache Lupu şi mulţi alţii. Sarcini concrete noilor membri de partid Comitetul de partid de la întreprinderea de mătase „Victoria“ (secretar, Paraschiva Burlacu), birourile celor 18 organizaţii de bază manifestă o statornică preocupare pentru creşterea şi întărirea rindurilor comuniştilor. Astfel, de la începutul anului, au primit carnetul de partid 17 tineri (dintre care, 12 femei), cele mai multe primiri înregistrîndu-se la organizaţiile de bază ţesătorie B, C şi A. Pînă la sfârşitul anului, vor mai deveni membri de partid încă 39 de tineri. Pentru aceasta, se desfăşoară o susţinută activitate politico-educativă de pregătire a viitorilor comunişti, aceştia fiind antrenaţi la cercul de studiere a Statutului partidului, primind sarcini pe linie profesională, de activitatea şi comportarea lor ocupîndu-se membri ai birourilor organizaţiilor de bază, comunişti cu experienţă. După primirea carnetului de partid, li se încredinţează sarcini de răspundere politice şi profesionale. Astfel, Rodica Borcan (organizaţia de bază „Tehnic“) se ocupă de creşterea numărului de abonamente la presa de partid, la alte publicaţii . Gheorghe Mătăsaru (organizaţia de bază „Mecanic-ţesătorie") răspunde de buna desfăşurare a cursurilor de pregătire profesională şi a celor de perfecţionare a uteciştilor din organizaţia de tineret din sectorul unde lucrează. Sarcini au primit şi Benonia Ciuntu („Finisaj“, schimbul C), Iuliana Fuica („Preparaţiei hidraulice", tura A), Maria Stăvoi („Ţesătorie", tura Bl . a. Propaganda vizuală—activă, eficientă . Pentru înfăptuirea sarcinilor economice, comitetul de partid (secretar, Maria Luncă) de la Î.M.P.P.F. desfăşoară o intensă şi susţinută activitate politicoeducativă. Sunt folosite cu bune rezultate şi mijloacele de propagandă vizuală, alături de activitatea eficientă a colectivelor de agitatori, de cadrul oferit de învăţămîntul politicoideologic. Au fost executate panouri cuprinzînd citate din cuvintările şi expunerile secretarului general al partidului privind creşterea productivităţii muncii, economisirea de materii prime, materiale, energie electrică şi combustibili, valorificarea superioară a produselor etc. Acestea se găsesc pe principalele alei din unitate, în secţii şi ateliere. Se remarcă secţiile paste-biscuiţi şi moară, atelierele nr. 2 — franzelărie şi nr. 1 Spinie. Gazetele de perete conţin materiale reînnoite, care reflectă probleme la zi, viaţa unităţii. La punctul de urmărire a întrecerii socialiste şi de popularizare a fruntaşilor pe secţii şi pe întreprindere, de la intrarea principală, observăm că pe primul loc în întrecere se află secţia de panificaţie (printre fruntaşi numărîndu-se Gh. Coroi, Al. Mein, Mareea Ostafie) şi atelierul mecanic (Const. Sava, Dinu Palamarin şi Ioan Perju). PAUL PETRUŞCA — (urmare din pag. 1) lui, superbă metaforă a muncii, şi învăţăturii, şi începutului de viaţă, trece aici, la Horodiştea, graniţa unei simple demonstraţii. Ea îşi propune să-i familiarizeze pe cei mici cu cartea, să le insufle dragostea pentru lectură. Cartea devine astfel personajul-cheie al acestei sărbători, început pentru toate sărbătorile de suflet ale unei vieţi. Cei mici primesc în dar cărţi pentru biblioteca personală, li se vorbeşte pe-nţeles de marile bucurii pe care acest prieten le aduce. Intilnirea e agrementată de un minispectacol al formaţiei de teatru de păpuşi din Cîrjoaia şi tot ce se petrece aici naşte în suflete curate sîmburele unor viitoare amintiri ce nu o dată hotărâse destine, căci aici, în acest univers plin de culoare şi bîntuit de vraja unică a unei virste, îşi află începutul toate marile intîmplări ce urmează. Aripile copilăriei se desfac mari in zborul spre înălţimi, năzuinţele cele mai cutezătoare, aspiraţiile cele mai îndrăzneţe se vor împlini. Jocul capătă treptat rezonanţa lucrului bine făcut, iar credinţa că viitorul este pe miini bune e temei solid al faptelor noastre de azi şi de mîine, în dialectica acestei optimiste înaintări, rolul nostru, al celor mari, e imens, dar nu covîrşitor. 1 Iunie ne redimensionează prin înţelesul unic al unei sărbători forţa de-a face eternă bucuria Eterna vîrstâ a bucuriei La prima lecţie de şah Foto : ing. A. Buşoi .—,--------—— • •-------------------------------- Manifestări dedicate zilei de 1 iunie ■ Dintre pionierii şi şoimii patriei din cele 19 judeţe şi din municipiul Bucureşti participanţi la concursul interjudeţean de creaţie literară şi plastică „Autori, copiii !", organizat de Consiliul judeţean Iaşi al Organizaţiei pionierilor In colaborare cu revista „Cronica", 134 au obţinut premii în secţiunile proză, poezie, publicistică, teatru, satiră, proză ştiinţifico-fantastică, arte plastice. Galeriile „Cronica“ găzduiesc in această perioadă expoziţia de desene ale copiilor participanţi la concurs. In cadrul „Zilelor cărţii pentru copii", au avut loc mai multe manifestări atractive. Astfel, la Librăria „Junimea" s-a desfăşurat un dialog despre „Literatura pentru copii în preocupările Editurii „Junimea". Au participat Ada Fărtăiş, redactor la această editură, şi poetul Cătălin Ciolca. „Culoare, muzică şi poezie în vechiul şi mereu tînărul Iaşi" este genericul sub care s-au intîlnit cu copiii, la Biblioteca „Gh. Asachi", scriitori, artişti plastici şi compozitori. Hi Peste 3 000 de purtători ai cravatei roşii cu tricolor din municipiul Iaşi au participat la un amplu marş pionieresc, desfăşurat sub genericul „un pas cu viitorul ţării”, pe traseul Piaţa Tineretului — Piaţa Unirii — Palatul Culturii. A luat parte fanfara Casei pionierilor şi şoimilor patriei. In continuare, la Teatrul de vară a fost prezentat spectacolul muzicalliterar-coregrafic intitulat „Copiii Epocii de aur". La Leagănul de copii din Iaşi, membre ale Comitetului judeţean al femeilor au oferit copiilor numeroase şi atrăgătoare cadouri. In continuare, brigada artistică a unităţii, laureată a Festivalului naţional „Diretarea României", a prezentat un frumos program. Apoi, cvartetul „Voces" a susţinut un concert. Astăzi, cu acelaşi prilej, se desfăşoară aici concursul profesional „Sora ştie, copilul ciştigă", pe teme de alimentaţie raţională a copilului. Concurentele (asistente medicale) reprezintă creşele şi Leagănul de copii din municipiu. In organizarea consiliului comunal al Organizaţiei pionierilor de la Ciurea, a avut loc o reuşită manifestare. In prima parte, poeţii Dorian Obreja, Ioana Vasilescu şi George Bădărău au citit din creaţiile lor, prof. Victor Macarie a vorbit despre reflectarea lui Eminescu în arta plastică, iar Dorin Cernei a susţinut un microrecital. A urmat un spectacol prezentat de formaţii pioniereşti, laureate ale Festivalului naţional „Cîntarea României“. ■ La Muzeul etnografic din Palatul Culturii, s-a deschis expoziţia „Culorile copilăriei". Aceasta cuprinde compoziţii şi portrete de copii realizate de artişti contemporani, precum şi piese etnografice. Dialog cu cititorii : „Locuim vizavi de întreprinderea de prelucrare a lemnului de pe str. Bucium. Din cauza zgomotului ce provine uneori de la secţiile de prelucrare, am vrea să ne montăm glasvanduri la balcoane, dar nu ştim dacă în asemenea situaţii speciale putem obţine o aprobare de la primărie". (Un grup de locatari din str. Bucium nr. 25) Consiliul popular al municipiului Iaşi revine, şi pe această cale, cu precizarea că sunt interzise orice intervenţii ale locatarilor la logiile şi balcoanele blocurilor de locuinţe, respectiv închiderea cu glasvanduri sau montarea agăţătorilor de rufe. în acest sens, primăria urmăreşte permanent demontarea acestor lucrări, sancţioning pe contravenienţi cu amenzi cuprinse între 2 000 şi 3 000 de lei, pentru modificarea neautorizată a faţadelor clădirilor. Prin Decizia Consiliului popular al municipiului Iaşi nr. 868/1982, au fost anulate toate autorizaţiile date anterior, privind montarea de glasvanduri. ■ „In cazul unui imobil proprietate personală înstrăinat, se eliberează certificat de moştenitor pentru terenul respectiv ?". (Neagu Gheorghe, şos. Bucium nr. 31) Aflăm de la consilierul juridic Gh. Teodorovici că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/1974, privind sistematizarea teritoriului şi localităţilor urbane şi rurale, dobîndirea terenurilor cuprinse în perimetrul construibil al localităţilor urbane sau rurale se poate face numai prin moştenire legală, fiind interzise înstrăinarea sau dobîndirea prin acte juridice ale acestor terenuri. în caz de înstrăinare a construcţiilor, terenul aferent acestora trece în proprietatea statului. Orice înstrăinare sau împărţeală făcută cu încălcarea prevederilor legale este nulă de drept. ■ „De circa 5 ani, prin acoperişul blocului proprietate personală în care locuiesc, se infiltrează apă. Cu toate că am intervenit pe lingă asociaţia de locatari pentru a se executa remedierile ce se impun, nici pînă acum nu s-a întreprins nimic. Cui trebuie să mă adresez pentru a rezolva această problemă ?“. (Ioan Onofrei, str. Crişului nr. 2, bl. B 12, et. 4, ap. 13) Intrucit blocul este proprietate personală, singura în măsură să rezolve problema reparării acoperişului este asociaţia de locatari. „Aş vrea să particip la concursul de interpretare „Floarea din grădină", dar nu ştiu cînd şi cine organizează concursurile de preselecţie“. (Viorica Botez, satul Războieni, comuna Tg. Frumos) Puteţi obţine relaţii adresîndu-vă Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă, str. Cura Vodă nr. 45, Iaşi. Rubrică redactată de ELENA DUMITRESCU ---------- - - ---------- „Zilele cărţii pentru copii“ In cadrul „Zilelor cărţii pentru copii“, Consiliul municipal al Organizaţiei pionierilor a organizat, la Casa Pogor, o întîlnire-dezbatere a pionierilor cu scriitorii Constantin Parascan şi Lucian Vasiliu. Au participat pionieri evidenţiaţi în etapa municipală a ultimei ediţii a concursului de creaţie literară „Tinere condeie“. Scriitorii invitaţi, membri ai juriului acestui concurs, au înmînat diplome pionierilor cîştigători, au prezentat unele impresii privind aspecte ale creaţiei literarartistice pioniereşti. Pionierii laureați au citit din, lucrările lor. " Expoziţia Judeţeană de creaţie tehnico-ştiinţifică In cadrul etapei judeţene a Festivalului naţional „Cîntarea României“, la Casa de caltură a sindicatelor s-a organizat o expoziţie selectivă cu cele mai reprezentative creaţii tehnicoştiinţifice ale oamenilor muncii din unităţi economice ieşene. In expoziţie se regăsesc multe dintre creaţiile ce au făcut obiectul Salonului ieşean de invenţii 1986. ----------- • - ---------- S-a deschis „Tîrgul meşteşugarilor“4 Duminică s-a deschis cea de-a IV-a ediţie a „Tîrgului meşteşugarilor“. La numeroasele tonete amplasate pe esplanada amenajată pie platoul din spatele Halei centrale şi pe strada C. Negri, sint expuse spre vînzare cele mai diverse produse de industrie mică şi artizanat, realizate de meseriaşii unităţilor de producţie şi prestări de servicii din cadrul uniunilor judeţene ale cooperativelor meşteşugăreşti şi de producţie, achiziţie şi desfacere a mărfurilor. Cu acelaşi prilej, lucrătorii întreprinderilor comerciale de stat pentru mărfuri alimentare şi de alimentaţie publică au organizat standuri cu vinzare de produse de cofetărie şi patiserie. Magazinele pentru legume-fructe din Hala centrală au pus la dispoziţia cumpărătorilor un bogat sortiment de legume şi zarzavaturi de sezon. „Tîrgul meşteşugarilor“ va funcţiona pînă la deschiderea „Tîrgului de vară“. -------- 0 0 _----_ Vernisaj Astăzi, la ora 17 va avea loc la Galeriile „Flacăra Iaşului“ vernisajul unei expoziţii, dedicate zilei de lume. Sunt expuse lucrări ale elevilor de la şcolile din oraş şi judeţ. Prezintă criticul de artă Aurel Leon. ---------- # 0 —------- Cenaclul „Junimea“ Cea de-a 178-a şedinţă a cenaclului „Junimea“ i-a avut cu invitaţi pe directorul Muzeului literaturii române din Bucureşti, Nicolae Ciobanu, pe Fănuş Băileşteanu, secretar responsabil de redacţie la revista „Manuscriptum“, şi pe alţi membri ai redacţiei acestei reviste. -----------e----------- Şedinţa Cenaclului de satiră şi umor După cum v-am anunţat, astăzi, la ora 17, are loc şedinţa cu public a Cenaclului de satiră şi umor al ziarului „Flacăra Iaşului". Invitaţii cenaclului, a cărui şedinţă este dedicată Zilei internaţionale a copilului, sunt: brigadaartistică „Prichindelul“ de la Şcoala nr. 26, recitatorul Vlad Militaru, de la Şcoala nr. 22, formaţia de montaj literar, muzical a clasei a IV-a C de la Şcoala nr. 23 şi formaţia de muzică uşoară a Casei pionierilor şi şoimilor patriei. --------- 0 0 -------- Noi servicii către populaţie întreprinderea judeţeană pentru transport local asigură tuturor celor care au nevoie de asemenea servicii mutarea mobilei cu mijloacele de transport şi cu forţa de muncă ale unităţii. Aceste servicii se efec- tuează, conform unor tarife convenabile, pe bază de comandă prealabilă. Comenzile se primesc la garajul pentru taxi— furgonete al întrepHri^eriî (din str. Codrescu nr. 6) sau la telefonul 40595. ------------e • —i— • La cererea cititorilor, vom republica în ziarulu1 ce va apărea miercuri,, 3 şi 1 iunie 1987, noul mers al « trenurilor de călători, cu |m plecările şi sosirile din Staţia C.F.R. Iaşi. 6