Flacăra Iaşului, septembrie 1989 (Anul 45, nr. 13336-13361)

1989-09-15 / nr. 13348

Astăzi, la posturile noastre de radio şi televiziune ! Astăzi, în jurul orei, 10:00, posturile de radio şi televiziune vor transmite direct, din municipiul Iaşi, adunarea populară prilejuită de deschiderea anului de învăţămînt 1989—1990 şi de vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Ro- mân, preşedintele Republicii Socialiste România, împreunnă cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în judeţul Iaşi. Sub semnul unităţii indestructibile a întregului nostru popor în jurul partidului, al secretarului său general ieri a continuat Vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în judeţul Iaşi In aceeaşi ambianţă imprimată de profundul caracter de lucru îmbinat cu atmosfera sărbătorească , specifică întîlnirilor cu oamenii muncii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, a continuat, joi, infeita în judeţul Iaşi. Dialogul de lucru s-a desfăşurat în mari unităţi economice din municipiul reşedinţă de judeţ, unde au fost examinate, împreună cu muncitori şi specialişti, cu cadre de conducere, aspecte esenţiale ale activităţii productive, fiind stabilite, totodată, măsuri pentru îndeplinirea exemplară a planului pe acest an şi pe întregul cincinal, a tuturor obiectivelor cuprinse în programul partidului, care urmează să-şi găsească împlinirea în localităţile judeţului Iaşi. De asemenea, desfăşurată în ajunul deschiderii noului an de învăţămînt, vizita a prilejuit întîlnirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu cu profesorii, studenţii şi elevii din acest puternic centru universitar, cu îndelungate şi valoroase tradiţii, care a cunoscut, în anii socialismului, îndeosebi în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului, o puternică înflorire. La vizită participă tovarăşii Emil Bobu şi Silviu Curticeanu. Pe străzile Iaşului, de la unon la altul mai frumos, cu o economie puternic dezvoltată şi o cultură tot mai înfloritoare, mai impunător prin noile sale edificii, se aflau, în această dimineaţă însorită de septembrie, mii şi mii de oameni de toate virstele, care au ţinut să salute, cu toată căldura inimii, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, să le exprime profunda lor stimă, preţuire şi recunoştinţă pentru grija statornică ce o poartă dezvoltării muncipiului şi judeţului, ţării întregi. Ei au scandat cu însufleţire numele patriei, al partidului şi al secretarului său general, au reafirmat dorinţa lor, care este dorinţa tuturor locuitorilor României socialiste : „Ceauşescu reales la al XIV-lea Congres“. Cu aceste vibrante simţăminte au fost întîmpinaţi tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu la sosirea într-una din marile citadele ale învăţământului ieşean, ale şcolii româneşti — Institutul Politehnic. Erau prezenţi la acest moment de însemnătate deosebită cadrele didactice ale prestigioasei Universităţii ieşene, ale celorlalte instituţii de învăţămînt superior, mii şi mii de studenţi şi elevi. Au venit în întîmpinare ministrul educaţiei şi învăţămîntului, Ion Teoreanu, primulsecretar al C.C. al U.T.C., Ioan Toma, preşedintele Consiliului U.A.S.C.R., Matei Ani, preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, Poliana Cristescu. Vizita a început la expoziţia organizată cu prilejul noului an de învăţămînt, unde rectorul Institutului Politehnic, Cameluţa Beldie, a prezentat stadiul actual şi o seamă de realizări ale şcolii superioare ieşene. In acest cadru, s-a relevat puternica dezvoltare a învăţămîntului românesc, care, pe baza concepţiei originale, profund novatoare a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a cunoscut un proces continuu de modernizare, în strînsă legătură cu cercetarea şi producţia, în deplină concordanţă cu cerinţele de progres multilateral al societăţii noastre, cu obiectivele revoluţiei tehnico-ştiinţifice, afirmîndu-se ca principal factor de educaţie şi cultură. Edificatoare imagini înfăţişează prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, în mijlocul elevilor şi studenţilor, cu ocazia vizitelor efectuate în unităţi de învăţămînt de pe întreg cuprinsul patriei, devenite o frumoasă şi emoţionantă tradiţie, expresie a grijii statornice pe care o poartă creării celor mai bune condiţii de studiu, de pregătire temeinică, pentru muncă şi viaţă, a tinerei generaţii. A fost relevat cu putere faptul că, beneficiind de sprijinul permanent şi de orientările conducătorului partidului şi statului nostru, şcoala românească a înregistrat realizări de seama. In această luminoasă epocă, de măreţe înfăptuiri în toate sferele de activitate, au avut loc şi în domeniul învăţămîntului— aşezat pe o temelie nouă, revoluţionară — importante schimbări calitative, care au contribuit decisiv la adîncirea caracterului său democratic, la creşterea funcţionalităţii şi eficienţei, la transformarea sa într-o adevărată forţă de producţie, cu un rol hotărîtor în dezvoltarea generală a ţării în etapa actuală şi în perspectivă. Expoziţia evidenţiază, prin date semnificative, accesul larg şi gratuit la învăţătură al tuturor fiilor patriei. Vizitarea expoziţiei prilejuieşte evidenţierea unor date deosebit de elocvente, în momentul de faţă, în şcoli şi facultăţi studiază 5 670 000 de copii şi tineri, aproape un sfert din populaţia României. A fost generalizat învăţămîntul de 10 ani şi s-a dezvoltat învăţămîntul liceal, profesional, de maiştri şi superior, cu precădere cel industrial, agroindustrial şi economic, în anul şcolar 1989—1990 se asigură cuprinderea în treapta a doua a învăţămîntului liceal, curs de zi şi seral, a tuturor absolvenţilor clasei a X-a. Se creează astfel premisele generalizării învăţămîntului de 12 ani, care va marca o etapă nouă, calitativ superioară, în activitatea de formare a unor cadre cu o înaltă pregătire profesională, tehnico-ştiinţifică, dar şi politico-ideologică, cu un ridicat nivel de cultură generală. In expoziţie este oglindită creşterea considerabilă a bazei materiale a învăţămîntului, ca urmare a sporirii, an de an, a numărului sălilor de clasă, al laboratoarelor, amfiteatrelor, locurilor în internate şi cămine. Mai mult de trei sferturi din tot ce există astăzi ca zestre a şcolii româneşti a fost realizat în anii construcţiei socialiste, iar din această nouă bază materială a învăţămîntului peste 70 la sută s-a construit în perioada de după Congresul al IX-lea al P.C.R., adică în ceva mai mult de două decenii. Edificiile înălţate pentru învăţămînt, în acest răstimp, sînt echivalente cu construcţia a zece oraşe a cîte 100 000 de locuitori fiecare. * Prin revelatoare date şi imagini, expoziţia subliniază că importanţa pe care partidul nostru, secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, o acordă şcolii rezidă nu doar din marele volum de investiţii alocat, din largul acces la educaţie şi instrucţie al tuturor cetăţenilor ţării, ci, în acelaşi timp, din perfecţionările succesive aduse învăţămîntului, înţeles în toată complexitatea lui, ca parte integrantă a întregii strategii a dezvoltării economico-sociale a ţării. In acest sens, este reliefată însemnătatea deosebită a integrării organice a învăţămîntului cu cercetarea şi producţia, orientare revoluţionară a şcolii româneşti, iniţiată şi promovată ierri de conducătorul partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de tovarăşa Elena Ceauşescu, ceea ce a determinat o amplă schimbare înnoitoare a structurilor de învăţămînt şi profesionale, în vederea mai bunei lor adaptări la necesităţile societăţii noastre, la cerinţele generale ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice. In spiritul acestei orientări, şcoala, facultatea asigură însuşirea temeinică de către întregul tineret studios a disciplinelor ştiinţifice fundamentale, de cultură generală şi socialpolitice, de specialitate şi formarea deprinderilor practice. Dispunînd de o pregătire multilaterală, absolvenţii tuturor formelor de învăţămînt se pot integra rapid şi eficient în procesul de producţie şi în viaţa socială. In expoziţie dezvoltarea impetuoasă a şcolii este ilustrată elocvent şi de extinderea, modernizarea şi perfecţionarea continuă a învăţământului în municipiul Iaşi. In acest prestigios centru de cultură al ţării şi în judeţ funcţionează cinci instituţii de învăţămînt superior, precum şi 962 de şcoli primare şi gimnaziale, licee şi şcoli profesionale, grădiniţe care dispun de tot ce este necesar pentru buna pregătire a tineretului studios. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost înfăţişate realizările obţinute de unităţile ieşene de învăţămînt, preocupările lor pentru ridicarea procesului instructiv-educativ la un nivel calitativ superior, pentru înfăptuirea sarcinilor ce le revin in domeniul formării de cadre cu o înaltă calificare, capabile să stăpânească şi să folosească tehnica modernă în toate domeniile de activitate. In acelaşi timp, a fost relevată contribuţia cadrelor didactice şi a studenţilor la activitatea de creaţie tehnico-ştiinţifică, la rezolvarea unor teme de cercetare, la înfăptuirea o continuare în pag. a 2-a) La marea ctitorie a „Epocii Nicolae Ceauşescu“ — Combinatul de Utilaj Greu