Flacăra Iaşului, iulie 2001 (Anul 2, nr. 218-243)

2001-07-02 / nr. 218

. mmlt. - Siguranţa călătorilor, pusă în pericol din cauza locomotivelor Călătorii care au dorit să ajungă sâmbătă la Oradea au trebuit să aştepte nu mai puţin de 100 de mitnute sosirea trenului accelerat Galaţi-Oradea. Motivul l-a constituit incendiul izbucnit la instalaţia electrică a şi locomotivei, pe când aceasta se afla în figura Vaslui. A fost nevie de itervenţia promptă a pierilor militari pentru a limita pagubele. Focul s-a datorat unei improvizaţii electrice, cazul nefiind unul singular. După înlocuirea locomotivei, care a fost distrusă în proporţie de 60 la sută, trenul şi-a reluat drumul. In Gara Nicolina şi Gara de Nord Iaşi, călătorii nemulţumiţi au început să protesteze, poliţiştii TF fiind nevoiţi să intervină pentru calmarea spiritelor. Conform declaraţiei inspectorului şef al IPTF, Constantin Rusu, “asemenea incidente se pot repeta datorită faptului că parcul de locomotive este foarte vechi”. (V.M.) Ameninţări cu Codul penal şi eliminări din concurs Elevii care, în timpul probelor scrise de bac, vor fi surprinşi cu materiale ajutătoare, mijloace electronice sau care sunt surprinşi copiind ori transmiţând soluţii ale subiectelor vor fi eliminaţi din examen. De asemenea, cadrele didactice care, vor fi surprinse că furnizează soluţii ale problemelor, înlocuiesc lucrări, falsifică lucrări sau nu-şi îndeplinesc atribuţiile de supraveghetor vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, după caz, ale Codului penal. Nici profesorii corectori nu vor scăpa de sancţiuni dacă vor săvârşi fapte cu caracter infracţional (înlocuiri de lucrăi, falsificări de lucrări, modificări de note etc.) sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor de examinator sau de corector. Constatarea unor nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii unei comisii de bacalaureat atrage diminuarea cu 20-70 la sută a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui. Schimbarea notei contestate cu nota acordată de comisia de contestaţii se va face, după caz, atât prin creştere, cât şi prin scădere, dacă se va constata o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte, această notă rămânând definitivă. In cazul în care se vor constata diferenţe mai mari de 1,50 puncte, în plus sau în minus, între nota iniţială şi nota de la contestaţii, inspectoratele şcolare vor analiza situaţia în termen de 30 zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii corectori din ambele comisii şi vor decide sancţionarea celor vinovaţi. Gabi PADURARU * Stâlciţi în bătaie la discotecă Nicu Todică (23 de ani) împreună cu fraţii săi Gruia (16 ani) şi Viorel (13 ani) au fost internaţi ieri dimineaţă la Spitalul de Neurochirurgie după ce au fost bătuţi crunt de bodyguarzii unei discoteci din Tătăraşi. Pentru cel mai mare dintre fraţi, Nicu, discoteca nu pare a fi cel mai prilenic loc de petrecere a timpului liber, din moment ce în ultimele luni a ajuns de două ori în spital, în urma bătăilor luate aproape de ringul de dans. “Acelaşi paznic l-a bătut pe fratele meu şi acum două luni, la aceeaşi discotecă. Atunci, acelaşi bodyguard care l-a lovit şi acum i-a spus că nu mai are ce căuta în local, dar el şia plătit biletul şi avea dreptul să intre sâmbătă seară în discotecă. L-a pocnit foarte tare cu bastonul în cap, după care l-a lovit cu pumnii şi picioarele în faţă. La noi au sărit ceilalţi, dar fratele nostru a fost bătut foarte tare”, ne-a spus Gruia, unul dintre fraţii lui Nicu Todică. Acesta din urmă, internat cu traumatism cranio-cerebral şi multiple contuzii, se află în stare gravă la Clinica de Terapie Intensivă. (S. V.) Elevii basarabeni trebuie să-şi facă testul SIDA ♦ liceele şi grupurile ieşene vor şcolariza 278 de elevi basarabeni Doar elevii din Republica Moldova care au dublă cetăţenie, româno-moldoveană, şi au studiat în România vor scăpa de testul SIDA. Ei se vor bucura de aceleaşi drepturi ca şi elevii români, la admiterea în liceele din ţară. Copiii ai căror părinţi nu au dublă cetăţenie sau în cazurile în care părinţii au dublă cetăţenie şi copiii nu, pentru înscrierea la concursul de selecţie în vederea obţinerii unei burse de studii în învăţământul liceal din România vor trebui să prezinte o adeverinţă tip care să includă şi testul SIDA. De asemenea, ei vor trebui să depună un dosar la inspectoratele şcolare care să conţină copii legalizate ale următoarelor documente: certificat de capacitate; foaie matricolă pentru clasele VVIII; certificat de naştere; buletin de identitate al părinţilor sau al tutorelui din România, după caz. Astăzi este ultima zi a depunerilor acestor dosare, urmând ca până în ziua de 5 iulie, dosarele să fie înaintate ministerului de resort unde o comisie mixtă româno-moldoveană va verifica dosarele. Elevii admişi la concursul de selecţie se bucură de un statut diferit, beneficiind de locuri speciale în liceele din România. Judeţul Iaşi pune la dispoziţia acestor candidaţi 278 de locuri în licee şi grupuri şcolare. (G.P.) La Colegiul "Negruzzi" a plouat cu decani Clasamentul liceelor ♦ 113 elevi din 147 au obţinut nota 10 la proba orală de limbi moderne ♦ la alte licee, engleza a făcut 11 victime iar franceza 3 Continuare din pagina 1 La limba franceză, rezultate bune s-au semnalat la Liceul Economic nr.1, unde din 75 de candidaţi 36 au fost notaţi cu 10. De asemenea la Centrul comasat “Ibrăileanu” şi “V. Alecsandri” unde 28 de elevi din 71 au obţinut 10. Vară fierbinte pentru absolvenţii de liceu Astăzi, încep probele scrie ale examenului de bacalaureat, respectiv limba şi literatura română. Urmează pe 3 iulie - limba și literatura maternă, pe 4 iulie - proba obligatorie a profilului, pe 5 iulie - o probă la alegere din aria curriculară corespunzătoare specializării, în scris sau practic, pe 6 iulie - o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, pe 8 iulie - afişarea rezultatelor, pe 9 iulie - depunerea contestaţiilor şi pe 12 iulie - afişarea rezultatelor finale. Candidaţii care nu vor promova prima sesiune vor putea participa de examenul din august, care se va desfăşura conform următorului grafic: 23-27 iulie - înscrierea candidaţilor, 13-14 august - proba orală la limba şi literatura română, 15-16 august - proba orală la limba şi literatura maternă, 17-18 august - proba orală la limba modernă, 20 august 2001 - proba scrisă la limba şi literatura română, 21 august - proba scrisă la limba și literatura maternă, 22 august - proba obligatorie a profilului, în scris, 23 august - o probă la alegere din aria curriculară corespunzătoare specializării, în scris sau practic, 24 august - o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, în scrisă, 26 august - afişarea rezultatelor, 27 august - depunerea contestaţiilor şi 29 august - afişarea rezultatelor finale. Gabi PADURARU Focare de infecţii în comunele ieşene ♦ autorităţile au o singură reacţie. In urma unui control efectuat în comunele judeţului, Direcţia de Sănătate Publică a constatat grave nereguli în ce priveşte respectarea unor condiţii elementare de igienă. Surse de apă neprotejate, fântâni în care se infiltrează reziduurile din wc-uri, resturi aruncate pe malul apelor datorită absenţei unor rampe de gunoi adecvate, toate acestea graţie indiferenţei manifestate de autorităţi. “Primăriile nu iau nici măcar măsurile minime necesare pentru protecţia populaţiei. Gunoiul este depozitat în locuri nepermise, nimeni nu se preocupă de amenajarea unui astfel de loc. în satele prin care trece Bahluiul, reziduurile sunt aruncate direct pe malul apei, indiferenţa De cele mai multe ori, WC-urile sunt construite în amonte de sursele de apă, făcând posibilă infiltraţia şi contaminarea acestora”, a fost de părere Cornelia Teodorescu, şeful Corpului Inspectorilor de Stat din cadrul DSP. Inspectorii sanitari cred că în mediul rural sunt condiţii optime pentru declanşarea epidemiilor. (S. V.)