Flacăra Iaşului, ianuarie 2003 (Anul 4, nr. 681-702)

2003-01-06 / nr. 681

. n Facum leului Luni, 6 ianuarie 2005Iocal 105 poliţişti mobilizaţi, 112 persoane audiate, 200 de percheziţii Ucigaşii au fost prinşi şi legaţi In lanţuri după şase zile de anchetă, poliţiştii şi procurorii au mai fost arestat de şapte ori pentru furt • în urma la acea vreme, el a împuşcat un poliţist Procurorii şi poliţiştii ieşeni au reuşit să dea de urmele celor care l-au ucis cu sălbăticie pe paznicul Valică Brâtuleanu în seara zilei 29 decembrie 2002. Autorii au fost arestaţi preventiv sub acuzaţiile de furt calificat şi omor deosebit de grav. Paznicul Valică Brâtuleanu s-ar fi întors acasă la cei doi copii ai săi dacă cei care l-au ucis n-ar fi uitat o rangă în magazinul pe care îl jefuiseră. Vineri seara, anchetatorii i-au reţinut pe Marian Trofin, de 30 de ani, şi Tiberiu Gasparides, de 23 de ani, ambii din Iaşi. Ei sunt prezumtivii autori ai crimei comise. Marian Trofin a fost reţinut în timp ce se afla în piaţă. Bărbatul încerca să vândă o parte din bunurile furate în seara de 29 decembrie 2002. Pentru că Marian Trofin nu putea justifica provenienţa bunurilor şi, în plus, avea în antecedente o mulţime de spargeri, el a devenit un potenţial suspect. Astfel, prin dispoziţia procuraturii, a fost percheziţionat apartamentul în care acesta locuia, împreună cu Marian Trofin mai conveţuiau Tiberiu Gasparides şi concubinele acestora. Poliţiştii au găsit în locuinţă produsele sustrase din magazin şi o pereche de pantaloni ai lui Marian Trofin pe care erau mai multe pete de sânge. Deşi dovezile sunt clare, Trofin nu îşi recunoaşte vina în urma verificărilor efectuate s-a stabilit că sângele de pe haine avea aceeaşi grupă sanguină cu cea a paznicului ucis. Astfel, împotriva lui Marian Trofin s-au adunat mai multe indicii incriminatorii. “In timpul cercetărilor, Gasparides Tiberiu a recunoscut că au mers în complexul Avram Iancu, de unde au furat bunurile. Apoi le-au adus acasă, în apartamentul de pe strada Decebal. Și-au dat seama că au uitat ranga și s-au întors înapoi în complex pentru a lua bara cu care forţaseră sistemul de intrare în magazin”, a declarat comisarul Ştefan Alexa, comandantul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Iaşi. Tiberiu Gasparides a mai povestit că, în timp ce se aflau pentru a doua oară în magazin, au fost surprinşi de paznic. Tiberiu Gasparides a stat de pază, în timp ce Marian Trofin s-a ocupat de neutralizarea lui Valică Brâtuleanu. Chiar în faţa magazinului, între paznic şi Marian Trofin s-a iscat un conflict. Agresorul l-a lovit de Valică Brâtuleanu cu pumnii, cu picioarele şi i-a dat lovitura de graţie cu ranga. Apoi, cei doi spărgători s-au întors acasă. “Concubinele lor au recunoscut că, la întoarcerea acasă, Tiberiu Gasparides le-a spus că au fost prinşi de paznic”, a mai spus comisarul Alexa. Marian Trofin nu recunoaşte însă nimic. “Nu ştiu, n-am făcut nimic, nu s-a întâmplat nimic. Eu de unde să ştiu de ce m-au adus aici”, a spus cu aroganţă şi cu un calm greu de imaginat cel care cu numai şase zile în urmă curmase cu sălbăticie viaţa paznicului aflat la datorie. Fiind un individ violent, Marian Trofin a fost imobilizat cu lanţuri. Criminalul a fost arestat în Iugoslavia pentru uciderea unui poliţist Marian Trofin are un bogat “palmares” infracţional. în ţară el a mai fost arestat de şapte ori până acum pentru comiterea mai multor spargeri. în luna octombrie a anului 2002, a fost eliberat din Penitenciarul Iaşi unde ispăşise o pedeapsă pentru furt. In plus, în urmă cu câţiva ani, Marian Trofin a fost condamnat în Iugoslavia. Potrivit unor surse din poliţie, la acea vreme, el a ucis un poliţist, în schimbul de focuri în care a fost implicat, Marian Trofin s-a ales cu patru gloanţe şi nimeni nu a crezut că el ar putea să mai scape cu viaţă, în timpul celor şase zile de anchetă, poliţiştii şi procurorii au discutat cu 550 de persoane, 112 dintre acestea fiind audiate. Pentru prinderea celor doi autori au muncit în “foc continuu” 105 poliţişti şi au fost efectuate percheziţii şi controale la 200 de societăţi comerciale şi locuinţe. Mandatele de arestare au fost emise sâmbătă seara, după ore întregi de audieri. Marian Trofin este acuzat de omor deosebit de grav şi furt calificat, în timp ce Tiberiu Gasparides doar de complicitate la crimă şi fiat calificat. Comandantul poliţiei ieşene a dorit să-şi ceară scuze de la familiile celor 105 poliţişti care nu s-au mai întors la casele lor de pe 30 decembrie 2002. în plus, comisarul Alexa a mulţumit procuraturii, şi în special procurorului Vasile Preţuia, pentru colaborarea în acest caz. Andreea COZMULESCU dat de urmele celor care l-au ucis pe paznicul Valica Brâtuleanu • unul dintre autori cu câţiva ani, Marian Trofin a fost arestat în Iugoslavia • surse din Poliţie susţin că, şi s-a ales în schimb cu patru gloanţe, scâpând ca prin minune cu viaţă BLITZ • ZĂPADA DE BĂTĂI DE CAP ŞOFERILOR ,inc I:La Iași, anul 2003 a venit cu zăpadă!'Pentru a evită eventualele' ■'neplăceri'cauzate de‘depunerile de polei, membrii Comandamentului de iarna au cerut să se acţioneze cu antiderapant pe drumurile judeţene şi locale. “Până acum nu am avut probleme deosebite, dar ninsoarea nu pare a se opri. Din această cauză ne aşteptăm ca în timpul nopţii participanţii la trafic să întâmpine unele greutăţi. Noi suntem pregătiţi să intervenim acolo unde va fi nevoie”, a declarat inspectorul în cadrul Comandamentului de iarnă, Bogdan Denţa. (C.S.) • VACANŢA DE VARĂ, LA 21 DE SĂPTĂMÂNI DISTANŢĂ Astăzi începe cel de-al doilea semestru de şcoală pentru elevii din învăţământul preuniversitar. Acest semestru va avea 21 de săptămâni de şcoală şi se va termina vineri, 13 iunie 2003. Doar clasele a VIII-a şi clasele terminale din şcolile de ucenici îşi vor încheia cursurile în ziua de 6 iunie. între 19 aprilie şi 4 mai 2003, toţi elevii din învăţământul preuniversitar vor avea vacanţă de primăvară. (D.N.) Director general: Alina RADEANU Director executiv: Alexandru LEONTE Redactor şef: Gruia URSU Redactor şef-adjunct Leonard RELEA Director difuzare: Nicolae MOŞNEAGU Secretariat de redacţie SGR: Constantin MACOVEI Paginare: Marius UNGUREANU Cristian COJBOTARIU Corector Anca COSTAN Editorial Publicist: Daniel ŞANDRU Administraţie: Suzana CHELARU Crina SECARĂ Sunitate: Dana MATEI . Alina EBRAŞU învăţământ Dumitriţa NEAMŢU Infracţional: Andreea COZMULESCU Social: Ruxandra RAŢIU Economic: Ramona MINEAŢA Alina BUSUIOC Intern-extern: Adina ŞANDRU Andreea GHIBAN Sport Daniel TEODORESCU Mihai ROŞU Fotoreporter Dan LUCA Marketing: Cristina POPA Promovare Dumitriţa POPA Publicitate: Vica ALEXANDRU Relaţii cu publicul: Gabriela CHIRTEA Cotidian editat de Grand - Q S.R.L Această ediţie foloseşte ştiri ROMPRES lm. CE fI TR. UNIV *M. EMINESCU” IAȘI ma Meniuri-șoc pentru ieșeni in 2002 Alcoolul a făcut victime printre şoareci Numai într-o singură lună a anului trecut, pe masa inspectorilor din cadrul Oficiului pentru Protecţia Consumatorului au ajuns două sticle de băuturi alcoolice care, pe lângă "licoarea' mult căutată de amatori, mai conţineau şi câte un exemplar din rozătoarele amintite. Alături de comicul situaţiei, cei care au vrut sa savureze un pahar de vin şi de ţuică au avut parte de o sperieturii pe cinste în momentul în care au observat şoriceii "morţi de beţi" din recipient. Şi pentru ca garnitura să fie completă, în aceeaşi perioadă a anului, la un restaurant din campusul studenţesc "Tudor Vladimirescu" au fost găsiţi în frigider câţiva gândaci. "Meniul' ieșenilor a fost probabil mai bogat, dar doar aceste incidente au ajuns la ştiinţa inspectorilor de specialitate. Pentru început, la restaurantul Magna au fost găsiţi în frigider câţiva gândaci. Cum inspectorii nu au reuşit să vadă nici un fel de act şi nici nu au putut contacta patronul, societatea a scăpat fără nici o amendă, chiar dacă personalul firmei lucra la negru, iar condiţiile de igienă din unitate lăsau de dorit. La numai câteva zile după aceasta, inspectorii din cadrul Oficiului pentru Protecţia Consumatorului au avut parte de o surpriză de proporţii. După ce a băut jumătate de litru de vin “Galbenă de Odobeşti”, un ieşean a descoperit în sticlă un şoarece. Constantin Bobu s-a speriat şi de frică să nu se îmbolnăvească a mers singur la Spitalul de Urgenţă. După ce au examinat pacientul şi vinul, medicii au declarat că bărbatul este în afară de orice pericol. Pentru că patronul magazinului de unde a fost achiziţionată sticla de vin nu a putut prezenta declaraţia de conformitate a produsului, care certifică practic calitatea acestuia, inspectorii OPC au aplicat o amendă în valoare de un milion de lei. Reprezentanţii firmei Prodimpex SRL, cea care produce vinul “Galbenă de Odobeşti” au fost convinşi că firma din Vrancea nu este vinovată de apariţia şoarecelui în sticla de vin. Pentru a se elucida misterul rozătorului din sticla de vin, produsul a fost trimis la Bucureşti pentru analize. în final, s-a constatat că şoarecul din Galbenă de Odobeşti a stat cel puţin 30 de zile în vin. Analiza cromatografică a stabilit că vinul nu este contrafăcut, iar şarja din care face parte şi sticla în care s-a găsit rozătorul, a fost produsă pe data de 14 martie 2002. Cu toate acestea, experţii de la Bucureşti nu au putut afirma cu certitudine modalitatea în care şoarecele a ajuns în sticlă. Şoarecele a reuşit să treacă de un radar de 200.000 de dolari Reprezentanţii firmei vrâncene au fost siguri că şoarecele nu a ajuns în sticlă din vina lor deoarece numai în 2001 au investit 200.000 de dolari în aparatură performantă care detectează până şi prezenţa unui fir de păr în vin, în timpul procesului de îmbuteliere. “Sticlele în care se îmbuteliază vinul intră goale pe flux, sunt spălate la o temperatură de 80 de grade cu sodă caustică, după care ies deja pline cu vin. De asemenea, există un dispozitiv care semnalează prezenţa oricărui corp străin, chiar dacă este de mărimea unui fir de păr”, a precizat unul din reprezentanţii firmei. în urma scandalului izbucnit la începutul lunii aprilie, societatea Prodimpex, cea care produce vinul “Galbenă de Odobeşti”, s-a confruntat cu pierderi materiale considerabile. Avocatul firmei, Nicolae Pârcalabescu, a declarat că “în primele zile de la apariţia şoarecelui, nici o maşină nu a mai venit să ridice marfă de la fabrică, în condiţiile în care de obicei se vând aproximativ 20.000 de sticle zilnic . Nici nu s-a terminat bine scandalul cu şoarecele din vin, că la câteva zile la sediul OPC Iaşi a ajuns un alt exemplar, de acestă dată iubitor de vodcă. “Găsitorul” a fost Constantin Smenescu, care a fost de altfel despăgubit de proprietarul magazinului de unde a fost cumpărat produsul. După ce OPC a trimis o adresă la Bucureşti, inspectorii din capitală au descoperit o aşazisă fabrică de băuturi spirtoase de unde provenea şi produsul cu pricina. Firma a fost amendată iar activitatea a fost închisă definitiv. Dumitriţa NEAMŢU Tragedii în noaptea dintre ani în timp ce sărbătoream trecerea într-un nou an, medicii de la Spitalul “Sf. Maria” s-au confruntat cu mai multe cazuri de real dramatism. O fetiţă abia intrată în pubertate s-a aruncat de la etaj pentru că a rămas corigentă. De frica pedepsei părinţilor, Mirela M., din Iaşi, a ales soluţia definitivă pentru a-şi rezolva problemele şcolare. După multe eforturi, medicii au reuşit să o salveze dar starea fetei rămâne în continuare critică. Alături de Mirela au mai fost şi alţi copii care s-a zbătut între viaţă şi moarte la pragul dintre ani. Inconştienţa maturilor sau poate destinul a adus pe patul spitalului mai mulţi minori, dintre care doi cu fracturi şi contuzii grave, în urma accidentelor de circulaţie, deloc puţine la număr în perioada sărbătorilor. Din fericire toţi copiii au scăpat cu viaţă deşi mai au de suferit o lungă perioadă de timp datorită complicaţiilor apărute în urma traumatismelor. Nici mersul cu pluguşorul nu mai este o simplă tradiţie care ar trebui să aducă doar bucurie şi voie bună. Un elev al Şcolii Speciale din Târgu Frumos a fost bătut de nişte colegi pentru că nu a vrut să le dea banii câştigaţi la urat, în noaptea de 31 decembrie, Ionel R, de 12 ani, a mers împreună cu mai mulţi băieţi pe la casele oamenilor pentru a vesti Anul Nou. “După ce am terminat de urat ne-am strâns într-un loc retras unde am numărat banii câştigaţi. Fiind mai mari decât mine, ceilalţi băieţi mi-au cerut să le dau câştigul meu pe motiv că le datorez bani. Pentru că i-am refuzat au început să mă bată cu băţul de la capră”, ne-a povestit Ionel păţania lui. Băiatul a fost adus pe 1 ianuarie la Spitalul “Sf. Maria” unde medicii au constatat că mersul cu capra i-a provocat mai multe fracturi, contuzii și leziuni care vor necesita o perioadă destul de lungă pentru a se vindeca. Alina EBRAŞU Scamatorii cu 15 miliarde de lei continuare din pagina I Pentru ca dosarul să nu ajungă la Parchet, societatea a achitat chiar în timpul controlului suma sustrasă. O altă neregulă constatată de echipele de control este acordarea în mod nejustificat de reduceri de preţ la cumpărarea seminţelor de la producătorii agricoli individuali care nu au făcut dovada deţinerii legale de terenuri agricole sau a constituirii legale a acestora şi a fost majorat nejustificat preţul locului de depozitare prin includerea contravalorii ambalajului şi a tratamentului cu insectofirngicide. în acest fel au fost încasate alocaţii nejustificate, în anul 1998, de la bugetul de stat în valoare de 50,7 milioane lei, sumă pentru care s-au calculat foloase nerealizate în valoare de 39,8 de milioane lei. Suma totală de 90,6 milioane lei a fost virată la bugetul de stat, paguba fiind astfel recuperată. Impozitele neachitate la timp au fost încasate tot în timpul controlului efectuat de Curtea de Conturi Iași. La suma neachitată în 2001, au fost adăugate majorări de întârziere și penalizări în valoare totală de 467.692.928 milioane lei, în perioada 1999-2001 reprezentanţii fabricii nu au achitat la timp contribuţiiile către bugetul asigurărilor sociale şi către fondul de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap ceea ce a atras după sine aplicarea de penalităţi de întârziere, restanţele fiind recuperate în timpul acţiunii de control. Verificând modul de calcul al impozitului pe profit în anii 2001 şi 2002 controlul a mai constatat că, în mod ilegal, s-au înregistrat ca fiind deductibile fiscal sumele plătite pentru activităţile de auditare şi management către firma CEROL din Franţa, acţionarul principal al Grupului CEREOL, din care face parte şi societatea ieşeană. Reprezentanţii SC “Unirea” SA Iaşi şi-au însuşit constatarea, refăcând declaraţiile de impozit pe profit şi situaţia cheltuielilor nedeductibile dauna de aproximativ 15 miliarde de lei fiind către bugetul de stat fiind recuperată. Alina BUSUIOC 2003 LA MULTI ANI! TVR IAȘI urează tuturor telespectatorilor, clienţilor şi partenerilor săi un an nou fericit, cu multă sănătate şi plin de realizări. TVR IASI, Lascar Catargi 33, Iași, 6600, Tel.:0232-210450