Flacăra Iaşului, noiembrie 2003 (Anul 4, nr. 935-959)

2003-11-01 / nr. 935

n . ~] Flacara Usdui SAmUtX I NOÍ£IVtbRÍE 200? BLITZ • 50 DE ŞCOLI VOR FI DĂRÂMATE Primarii şi reprezentanţii Consiliului Judeţean (CT) Iaşi se vor întâlni în decursul săptămânii viitoare la Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ) cu directorii coordonatori ai şcolilor din mediul rural, ce funcţionează în clădiri construite din chirpici. ■ în cadrul întrunirii vor fi discutate obiectivele primordiale ale programului de relansare a unităţilor de învăţământ din mediul rural. “Conform ultimelor hotărâri ale Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, clădirile de chirpici, în care funcţionează unităţi şcolare trebuie dărâmate şi construite altele”, a precizat profesor Adrian Brătoi, inspector şcolar. La nivelul judeţului Iaşi există 50 de şcoli care sunt amplasate în clădiri ridicate din chirpici. (A.S.) • ŞI-A SCOS NEVASTA LA “PRODUS” O familie de ieşeni proaspăt căsătoriţi s-a mutat în capitală cu gândul de a face bani peste noapte. Pentru a porni o afacere profitabilă cei doi soţi au aplecat la cea mai veche meserie din lume, industria sexului. Şi, ca afacerea să rămână în familie, soţii Popa şi-au deschis propriul bordel căruia ulterior i s-au adus şi îmbunătăţirile de rigoare. Cum sexul pe bani este o afacere pentru nonconformişti modalitatea de racolare abordată de soţii Popa era extrem de simplă. Ei apelau la anunţurile de mică publicitate din ziare şi aşteptau ca eventualii clienţi să-i contacteze telefonic. Tarifele oscilau între 200.000 şi 400.000 de lei. După negocieri clienţii erau duşi în apartamentul închiriat de proaspeţii căsătoriţi. în timp ce soţia era lăsată acasă în compania clienţilor, soţul pleca la o bere cu amicii. întreaga afacere a fost desoperită de un poliţist mai curios care aflat sub acoperire a contactulfi ,ta»ta întâlnire.'Tişî^lf Plopâ'au fost prezentaţi procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti cu propunerea de arestare preventivă, după audieri, au fost puşi în libertate pe motiv că nu reprezintă un pericol public. (D.T) Ancheta PNA a trăsnit conducerea Maternităţii "Elena Domna" Din cauza prejudiciului adus la bugetul de stat def câtre conducerea Maternităţii “Elena Doamna”, specialiştii Autorităţii Naţionale de Control au constatat că plăţile nelegale s-au ridicat la suma de aproape 2,4 miliarde lei. De asemenea, s-a constatat că la Spitalul de Obstretică şi Ginecologie nu au fost respectate actele normative în cheltuirea banilor, fapt soldat cu un deficit de 600 de milioane de lei. Neregulile şi sesizările penale în privinţa directorului general, Dan Sorin Tomoşoaia şi directorului economic, Mioara Epifanov, îi vor aduce pe cei doi în atenţia Parchetului Naţional Anticorupţie. De asemenea, conducerea Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi va fi trasă la răspundere pentru că nu a supraveghea modul de angajare a fondurilor publice şi modul de atribuire a contractelor de achiziţie publică. Controlul efectuat de reprezentanţii, Autorităţii Naţionale de Control a avut ca scop clarificarea situaţiei plăţilor făcute firmei Medinvest SRL de Spitalul “Elena Doamna” pentru achiziţionarea unei staţii de oxigen. Contractul a fost încheiat în anul 2002, dar nici până acum aparatura nu a fost livrată deşi a fost achitată 60 la sută din valoarea contractului de achiziţie publică încheiate între Medinvest SRL şi Maternitatea “Elena Doamna” care este de aproape 239.000 euro. Produsele urmau să fie transportate gratuit la beneficiar iar instalarea, montarea şi punerea în funcţiune a echipamentelor erau în sarcina şi pe cheltuiala furnizorului, ca şi instruirea personalului tehnic şi personalului utilizator. (D.T.) Blocaj la bamă continuare din pagina 1 Dincolo de acest blocaj se pare căexperimentul poliţiştilor de frontieră a avut şi părţi bune. Ca urmare a acestui experiment, în 12 ore, au fost constatate de opt ori mai multe ilegalităţi faţă de situaţia înregistrată în acelaşi interval de timp cu o săptămână în urmă. Cei de la Frontieră-s de vină Pe de o parte Direcţia Regională Vamală Iaşi susţine într-un comunicat trimis pe adresa redacţiei că blocajul existent la vama Albiţa în cursul zilei de joi, 30 octombrie, şi a nopţii de 30 spre 31 octombrie s-a creat în mod artificial din cauza măsurii luate de poliţiştii de frontieră care au înlocuit tura de serviciu de la PTF Albiţa cu lucrători din alte puncte de trecere a frontierei, mai slab calificaţi în efectuarea controlului documentelor de călătorie. “Facem încă o dată precizarea că situaţia de la vama Albiţa nu s-a datorat sub nici o formă măsurilor luate de Autoritatea Naţională a Vămilor,aceasta nefiind decât un simplu spectator. Menţionăm că în acest moment activitatea în Albiţa s-a normalizat, poliţia de frontieră renunţând la măsurile luate iniţial şi a reintrodus în tură lucrătorii punctului de trecere a frontierei„ Albiţa”, se menţionează în comunicatul trimis de reprezentanţii Direcţiei Regionale Vamale Iaşi. Nimeni nu a scăpat de control De cealaltă parte, Direcţia Poliţiei de Frontieră Iaşi, susţine că pentru contracararea fenomenelor infracţionale transfrontaliere au fost infiltraţi poliţişti de frontieră în mijloacele de transport, într-un comunicat trimis pe adresa redacţiei cei de la Direcţia Poliţiei de Frontieră Iaşi susţin că şi-au adaptat modul de lucru la situaţia infracţională existentă în zonă. Astfel, conform noului stil de lucru, în vederea depistării acelor transporturi şi persoane fizice care doresc să călătorească în străinătate fără a îndeplini condiţiile legale, în mijloacele de transport au fost infiltraţi poliţişti de frontieră, precum şi rotirea cadrelor în vederea reducerii eventualelor “afinităţi” profesionale care s-ar putea construi în detrimentul sarcinilor de serviciu între între cei care-şi desfăşoară activitatea în punctele de trecere a frontierei. xt i j -U 1 '•-v ’ ; / Experiment reuşit Ca urmare a acestor controale, într-un interval de 12 ore, au fost constatate 24 fapte ilegale. De asemenea, 24 de străini nu au primit permis de intrare în ţară, iar alţi 8 români care nu îndeplineau condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare nu au reuşit să iasă din ţară. Urmând modelul instituţiilor similare din cadrul Uniunii Europene, Direcţia Poliţiei de Frontieră Iaşi va continua acest gen de acţiuni în toate zonele de competenţă, apreciind că pentru asigurarea siguranţei naţionale şi a cetăţenilor este necesară colaborarea între toate structurile care au competenţă în contracararea infracţionalităţii transfrontaliere. (G.M.) Schimbări în transportul interjudeţean şi judeţean • transportatorii interjudeţeni şi judeţeni vor avea trasee personalizate în funcţie de destinaţie • operatorii vor trece prin staţii intermediare situate în cartierele aflate la periferia oraşului • în acest moment, Autogurile Vest şi Est funcţionează fără autorizaţie Pentru reglementarea situaţiilor din transportul în comun a avut loc o întâlnire între transportatorii interjudeţeni şi judeţeni şi specialişti ai Primăriei, Poliţia Rutieră, Autoritatea Rutieră Română (ARR). In cadrul şedinţei s-a încercat găsirea celor mai bune idei pentru rezolvarea problemelor şi condiţiilor din trasportul în comun. Cu toate că se urmăreşte eficientizarea şi organizarea acestui sector, călătorii vor avea de suferit de pe urma schimbării locaţiilor staţiilor. Staţiile de aşteptare vor avea şi toalete Principalele probleme s-au dezbătut pe baza realizării unor staţii destinate călătorilor şi condiţiile impuse pentru staţiile intermediare. Discuţiile au fost purtate între directorul Direcţiei Tehnice a Primăriei, Mihai Chirica, vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Gabriel Popescu şi transportatorii locali. ^’■'■^^Autb^ările VfeSPstlBSt^' rămas fartrautorate raţii de fiuncţiornare iar în acest moment sunt folosite doar ca staţii de urcare şi coborâre a călătorilor. Va trebui să organizăm un culoar special pentru intrarea şi ieşirea microbuzelor şi a autobuzelor din judeţ şi cel mai probabil va fi formată o centură. Punctele de îmbarcare şi debarcare a călătorilor vor trebui să aibă obligatoriu toalete şi staţii de aşteptare amenajate special. în zona Vama Veche nu va mai fi acceptată oprirea autoturismelor care oferă servicii de transport în comun”, a declarat directorul DirecţieiTehnice a Primăriei, Mihai Chirica.ki. “ Vicepreşedintele CJ, Gabriel Stopescu, a fape menţionat că se încearcă amenajarea punctelor de urcare şi coborâre a călătorilor astfel încât să nu fie blocate circuitele rutiere din centru. “Staţiile de plecare şi sosire vor fi fixe iar staţiile intemediare, vor fi stabilite în funcţie de destinaţie. Cei peste 30 de transportatori vor putea prelua călători şi din zonele mărginaşe. Staţiile intermediare au fost stabilite în acord cu operatorii 'iacă acestea iroptrabili respectate cu stricteţe”', a specificat Gabriel Popescu. Transportatorii interjudeţeni şi judeţeni care nu vor respecta amplasările staţiilor de plecare - sosire şi staţiile intermediare, vor risca să primească amenzi usturătoare. Felicia CILINSCHI Fabricat în Iaşi, pentru România • aproximativ 60 de firme din 13 domenii şi-au adus ieri la expoziţie cele mai bune produse • cei 10 membri ai juriului vor împărţi azi premiile în funcţie de tendinţele de dezvoltare ale firmelor, de standardele de calitate, certificatele de calitate cântărind şi ele greu pe balanţa celor care vor da coroniţe Ieri s-au deschis porţile celei de-a doua ediţii a salonului Fabricat în Iaşi pentru România. Ora 12 a adunat la Palatul Culturii atât agenţi economici din judeţ sau din alte oraşe ale ţării, cât şi personalităţi publice locale, la care n-au lipsit audienţa de discursuri optimiste la nivelul viitorului relaţiilor de afaceri din Iaşi şi din ţară. “Prin această manifestare inaugurăm o idee generoasă, aceea a posibilităţii oamenilor de afaceri de a-şi expune produsele şi de a realiza noi legături între ei. Totodată, mediul de afaceri îşi poate afirma nu numai realizările, ci şi problemele, prin contactele directe cu reprezentanţii Guvernului”, a declarat Ioan Avarvarei, prefectul judeţului Iaşi. Principalul scop al evenimentului este acela de a arăta connaţionalilor noştri că în Iaşi sunt produse bune, care pot concura fără nici un obstacol cu cele care vin de peste hotare. “Expoziţia vrea să reabiliteze în ochii românilor produsele româneşti. Tendinţele din industria prelucrătoare, care a crescut cu 6,3 la sută faţă de anul 2002, precum şi cele ale cifrei de afaceri ale firmelor, în uşoară creştere, vorbesc despre progresele făcute în economie. Mai sunt însă capitole la care mai trebuie lucrat, aşa cum se întâmplă cu industria hotelieră, doar 36 la sută din capacitatea turistică hotelieră fiind ocupată în primele nouă luni ale anului”, crede Ioan Nani, vicepreşedintele Uniunii Generale a Industriaşilor din România 1903 (UGIR 1903). Astăzi se dau premiile Cheia succesului relansării economiei stă în dezvoltarea afacerilor la nivel local. “Pe piaţa locală se fac jocurile, aici este laboratorul. Dacă înţeleg acest lucru şi dacă aplică principiul solidarităţii comunităţii de afaceri în jurul unei preocupări comunitare, întreprinzătorii vor avea doar de câştigat”, afirmă Stelian Dorobanţu, director UGIR 1903. Agenţii economici prezenţi ieri la deschiderea oficială a târgului Fabricat în Iaşi pentru România s-au plâns de lipsa unui parc special construit pentru expoziţii, parc care ar atrage numeroase manifestări de acest gen. Printre personalităţile care au luat ieri cuvântul în sala Henri Coandă s-au numărat şi senatorul PSD Ioan Solcanu, consilierul prezidenţial Constantin Popescu, preşedintele Consiliului Judeţean, Lucian Flaişer, împreună cu prefectul judeţului, Ioan Avarvarei. După luările de cuvânt, invitaţii s-au plimbat printre standurile a peste 60 de firme din judeţ, din 13 domenii. Degustând lactate, cărnuri, fructe, vinuri, bere, produse din peşte, admirând mobila expusă de unele societăţi sau privind oferta altor unităţi comerciale, invitaţii şi-au încheiat apoi ziua cu un cocktail oferit de organizatori. Astăzi juriul va decide care au fost cele mai arătoase produse, cântărind greu certificatele de calitate şi tendinţele de dezvoltare faţă de anul precedent. Adriana STANCIU Rectstitt$_LĂRIE ilii AflVfIMI ■it tâmplărie din I. Mobilier pot fi aluminiu Pentru unitățile bugetare se acordă un discount de 5% cu plata în rate TeL: 0232/244077 Mobil: 0788/319718 untu focal Directorii de şcoli vor fi numiţi de consiliile locale • reprezentanţii ISJ nu vor mai avea dreptul de a numi directorii de şcoli • deciziile vor fi luate doar la nivelul consiliilor locale • directorii de şcoli trebuie sa fie absolvenţi ai cursurilor de management Conform metodologiilor privind mişcarea personalului didactic şi de finanţare a învăţământului preuniversitar ce urmează a fi aprobate la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), directorii unităţilor de învăţământ vor fi numiţi doar de către consiliile locale, decizia Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ) în această privinţă fiind astfel anulată ntt. . Mai mult decât atât, noii directori de şcoli vor fi doar manageri, cinemai având dreptul de a desfăşura şi activitate didactică. * - -■ La Iaşi concursul de directori se amână Concursul de directori şcolari din luna noimbrie la nivelul reţelei de învăţământ preuniversitar ieșean se amână. Data noului concurs urmează a fi comunicată de către MECT. Conform noilor metodologii ce urmează a fi aprobate de către MECT, concursul se va desfăşura în cadrul consiliilor locale din judeţ. La nivelul judeţului Iaşi urmează a fi scoase la concurs 495 de posturi de directori, cărora mandatul managerial de patru ani le-a expirat. Cele aproape 500 de posturi de directori sunt în prezent ocupate de cadre didactice ce au fost numite cu delegaţie, de către conducerea ISJ Iaşi. “în perioada 10 -30 noiembrie au fost scoase la concurs 454 posturi de directori plini, 36 de posturi de directori adjuncţi I şi cinci posturi de directori adjuncţi II, pentru care s-au înregistrat 61 de dosare”, a precizat Adrian Brătoi, inspector şcolar al ISJ Iaşi. Cu toate acestea, se pare că aceste 61 de dosare depuse de către cadrele didactice nu vor mai fi valabile, deoarece conform noilor metodologii în curs de aprobare, noii directori sunt obligaţi să fie absolvenţi ai unor cursuri de manageriat. “Concursul de directori s-a amânat din cauza urmării apariţiei acestor metodologii. Directorii plini de şcoli vor fi doar manageri, ei fiind numiţi de către consiliile locale”, a adăugat Adrian Brătoi, inspector şcolar. Cele două metodologii se află în prezent pe masa de lucru a ministrului secretar de stat din cadrul MECT, în decursul săptămânii viitoare, după aprobare, acestea putând fi găsite şi la Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi. Alice SAVA Redacţia Redactor jet Leonard RELEA Redactor pef-adjunct Dana MATEI SG^Î^tantÎnMACOVEI Paginare: Marius UNGUREANU Elena BRAŞOVIANU Grafici Valentin BEREA Corector: Anca COSTAN Editorial Publicist Daniel ŞANDRU Administraţie: Irina SECARĂ Felicia CIMNSCHI Învăţământ: Alice SAV Sănătate: Alina EBRANc Infracţional: Irina COSTAN Social: Iulian BĂNILĂ Economic: Adriana STANCIU Intern-extern: Adina ŞANDRU Mădălina BUJORIANU Sport Daniel TEODORESCU Fotoreporter: Roxana SAMOILĂ Coordonator maneting: Cristina POPA Promovare: Dumitriţa POPA Publicitate: Vica ALEXANDRU Difuzare: Sebastian DOROHOI Relaţii cu publicul: Mădălina COZMA