Flacăra Iaşului, ianuarie 2005 (Anul 6, nr. 1291-1314)

2005-01-04 / nr. 1291

Martí 4 Jnuarie 2005 7 . bhL centr. univ.‘M. EMINESCU»IAŞI Femeia cu două utere • un uter cu doua gtavităţi a lăsat cu gura căscată cadrele medicale de la Maternitatea "Cuza-Vodă" • acestea susţin că asemenea cazuri se întâlnesc extrem de rar • Maricica Tescu a născut în decembrie şi va mai naşte o dată în februarie Medicii de la Maternitatea "Cuza- Vodă" au rămas mai mult decât uimiţi în faţa unui caz cu totul ieşit din comun. Este vorba despre o femeie de 33 de ani, din comuna Popricani, "depistată" cu un uter dublu. "în maternitate nu s-a mai întâlnit un asemenea caz. Maricica Tescu are un uter cu două cavităţi, adică un uter malformat. Astfel de cazuri simt extrem de rare", a declarrat dr. Elena Mihălceanu, purtător de cuvant la Maternitatea "Cuza-Vodă". "Prima naștere, tot fără probleme!" în acest an, femeia a rămas însărcinată pentru a doua oară.Surpriza cea mai mare a fost când să fi cotstatat că era vorba de o sarcină gemelară "Gravida a fost dispensarizată încă de la debutul sarcinii şi a urmat un tratament specific. Nu putem spune că este vorba chiar de o sarcină gemelară, pentru că cei doi băieţei sunt diferiţi genetic, provenind din două ovule diferite. Mama a fost în permanenţă monitorizată, eoterul fiind predispus la un avort sau la naştere prematură", a completat dr. Elena Mihălceanu. Pentru că Maricica a av grijă să se prezinte penodic la medic, luându-şi chiar şi un concediu medical, după cea de-a 20-a săptămână de sarcină, a reuşit cu succes să aducă pe lume pe data de 11 decemebrie doar unul dintre cei doi băieţei. "Naşterea a decurs normal, neimpunându-se o cezariană. Chiar dacă a fost vorba de un copil născut prematur, care cântărea doar 1,6 kg., acesta a reuşit să supravieţuiască, în prezent, micuţultemat la Secţia de Neonatologie şi ratate de 1,7 kg, evoluţia fiind facabilă. Deoarece în timpul naşterii cea de-a doua cavitate a rămas închisă, am considerat că cealaltă sarcină trebuie să-şi urmeze cursul firesc", a concluzionat dr. Elena Mihălceanu. Cel deal doilea băieţel al familiei Tescu se va naşte, conform declaraţiilor medicilor, la începutul lunii februarie, mama continuând până la acea dată să se prezinte periodic la control. Mihaela CIOBOTARI Zeci de ieșeni arşi de petarde  Pentru câteva zeci de ieșeni, petrecerea de Revelion s-a încheiat la spital. în noaptea dintre ani, aproximativ 30 de persoane au căzut victime petardelor şi artificiilor. 15 dintre acestea au ajuns la Spitalul "Sf. Spiridon", restul a primit îngrijiri la Spitalul de Urgenţe Iaşi. "Cei mai mulţi dintre pacienţi era tineri, cuvârste cuprinse între 17 şi 3(j de ani. Din fericire, majoritatea plăgilor produse de explozia petardelor nu a neiesitat internarea, fiind răni superficiale la nivelul feţei sau al degetelor. După »rdarea îngrijirilor de rigoare, pacienţii au fost externaţi", a precizat dr. Diana Cimpoeşu, purtător de cuvânt la Spitalul "Sf. Spiridon" Iaşi. Cazul cel mai grav cu care stat medicii a fost cel al unui 46 de ani, din Piatra Neamţ, vamla Iaşi pentmu a serba Revelionul alături de sora sa. Aflat în mulţime, nemţeanul a primit o rachetă în ochi. "în ciuda eforturilor medicilor de la Clinica de Oftalmologie, ochiul pacientului nu a mai putut fi salvat", a declarat dr. Diana Cimpoeşu. O fată de 17 ani, din Iaşi, era să fie scalpată de o petardă care i s-a oprit în păr. Din fericire, prietenii alături de care tânăra sărbătorea Revelionul au reuşit să stingă focul care i-a ars tot părul şi pielea din zona urechii. "Plaga a fost curăţată şi pansată, iar pacienta a fost externată", a ţinut să precizeze dr. Cimpoeşu. (S.C.) alta Rec trece, prieMBRI rămân Strada Rece Nr. 10, Iașif România Tel/fax: 0232.216255 LOCAL Exodul asistenţilor medicali peste 500 de cadre medicale medii din Iaşi şi-au întocmit dosare pentru a pleca la muncă în străinătate • salariile cuprinse între 600 şi 1.000 de euro pe lună sunt principalul motiv pentru care aceştia doresc să-şi practice meseria peste hotare Salariile de mizerie îi îndeamnă pe mulţi români să-şi caute de lucru în străinătate. Atraşi de indemnizaţiile mult mai mari din ţările occidentale, tot mai mulţi asistenţi medicali ieșeni aleg să-şi practice meseria peste hotare, în perioada 7 ianuarie 2003-3 ianuarie 2005, peste 500 de cadre medicale medii s-au prezentat la sediul filialei judeţene a Ordinului Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România pentru a solicita adeverinţele de malpraxis, necesare la dosarul de aprobare a plecării în străinătate. Aceste adeverinţe certifică faptul că asistentul medical respectiv nu a avut probleme pe linie profesională, în 2003, numărul solicitanţilor de adeverinţe de malpraxis a fost de 243, iar în 2004, de 279.Cele mai puţine adeverinţe, 4, au fost eliberate în ianuarie 2004, iar cele mai multe, 55, în luna septembrie a aceluiaşi an, în ţară, salariul minim lunar al unui asistent medical este de aproximativ 3 milioane de lei, în timp ce în Occident acesta variază între 600 şi 1 000 de euro pe lună. Italia, paradisul halatelor albe Conform datelor oferite de OAMMR asistenţii medicali care doresc să lucreze peste hotare se încadrează în diferite categorii. Printre solicitanţi se numără şi asistenţi medicali diplomaţi, absolvenţi ai Colegiului Universitar Medical din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie "Gr. T. Popa". Destinaţia preferată a cadrelor medicale este Italia, urmată de Marea Britanie şi Spania. Printre unităţile puternic afectate de acest "exod" se numără spitalele "Sf. Spiridon" şi "Sf. Maria". . Pe specialităţi, cei mai căutaţi sunt asistenţii generalişti şi pediatri. Totodată, la fel de apreciate sunt şi cadrele medicale care lucrează în secţiile de chirurgie sau de Anestezie şi Terapie Intensivă. "Mulţi asistenţi medicali preferă să plece în străinătate şi să presteze o muncă sub calificarea lor. Salariile mici, condiţiile precare de desfăşurare a activităţii şi dorinţa de asigurare a unui viitor mai bun sunt motive pentru căutarea unui loc de muncă în alte ţări. în final, de pierdut are pacientul, dar şi sistemul, fiindcă cei mai mulţi asistenţi care pleacă au experienţă, sunt înalt calificaţi şi, evident, preferaţi de angajatorii străini. Dacă autorităţile nu vor înţelege să intervină rapid, sistemul sanitar va rămâne fără cei mai buni asistenţi, pentru că mulţi dintre cei plecaţi nu se mai întorc în ţară", a declarat Liliana Iordache, preşedintele OAMMR. Sorina CIOBANU Ordine în transportul public! • aplicarea noului plan de transport public mereu amânată • ’’finalizarea continuă" • "cazanele" pe roţi nu mai au voie să transporte călători Deşi promisă de municipalitate pentru toamna anului trecut, aplicarea noului plan de transport public în comun întârzie. Mai mult, Mihai Chirica, directorul Serviciului Tehnic din cadrul Primăriei, a afirmat că "primele efecte ale noului plan de transport în comun se vor vedea odată cu sosirea primelor autobuze noi". Adică cel mai devreme prin primar vară. Așa încât toate beneficiile promise - transport în condiţii civilizate şi la timp, eliminarea blocajelor în trafic şi responsabilizarea operatorilor - vor trebui să mai aştepte. Discuţiile dintre operatorii privaţi de maxi-taxi, RATP, Autobuzul şi municipalitate, pentru a ajunge la un acord final de asociere, trenează încă de luna trecută. Aşa cum o defineşte subtil şi paradoxal directorul tehnic al Primăriei, "finalizarea continuă". Transportul electric - în regulă Preluarea şoferilor de la Autobuzul de către RATP, conform hotărârii Consiliului Local, trenează şi ea. "Până acum, au fost finalizate actele la 20 de salariaţi. Pentru restul de 310, actele necesare - cazierul, avizul medical şi cel psihologic - sunt finalizate în proporţie de 50-70 la sută", a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP. Din punctul de vedere al RATP, tot ceea ce ţine de transportul electric este asigurat conform planului de transport, cu excepţia traseului 6 barat. RATP susţine o asociere în cadrul căreia redevenţa plătită de operatorii privaţi să fie mai mare decât cea actuală, deoarece în cheltuieli vor intra şi asigurarea serviciilor unice de dispecerizare şi de vânzare a biletelor. Piraterie pe străzi Teoretic, începând de la 1 ianuarie 2005, transportul public nu se mai poate efectua decât cu autovehicule dotate cu filtre EURO 3, conform HCL 412 din septembrie 2004. Teoretic,"cazanele pe roţi" sunt eliminate din transportul public. "Cei care nu respectă această hotărâre pot fi numiţi "piraţi" şi riscă amenzi substanţiale ori chiar închisoare de la 1 la 6 luni", a explicat Chirica. Şeful corpului de control al Primăriei, Costică Haras, a fost întrebat de "Flacăra Iaşului" ce măsuri practice a luat pentru a nu permite ilegalităţi. "Astăzi (ieri - n.r.), purtăm discuţii cu operatorii privaţi, umnând ca de mâine să facem controale, împreună cu ARR şi Poliţia", s-a justificat Haras. Deşi activitatea de transport a fost reluată încă din prima zi a anului, încă se mai duce muncă de convingere. Timpul a fost suficient pentru a permite citirea legislaţiei, din septembrie şi până acum. Mihai BLAJ M a Téitede! I /■ I