Flacăra Iaşului, aprilie 2005 (Anul 6, nr. 1367-1392)

2005-04-01 / nr. 1367

Vínerí 1 ApriiE 2005 Prefectura vrea înapoi căminul cultural din Hârlău Prefectura a pus piciorul în prag la Hârlău, în această săptămână, reprezentanţii Prefecturii au cerut în justiţie anularea contractului prin care consilierul judeţean PSD Dragoş Râncă a cumpărat, în 2001, cu doar 1,2 miliarde Iei, imobilul căminului cultural din localitate. Este vorba, după cum relata în urmă cu câteva săptămâni Valerian Sălăvăstru, directorul de cabinet al prefectului, de o "afacere" imobiliară incredibilă, făcută sub privirile paterne ale fostului prefect socialdemocrat Corneliu Rusu-Banu. Pe 10 octombrie 2001, Consiliul Local Hârlău a adoptat o hotărâre prin care este aprobată vânzarea, cu doar 1,2 miliarde lei, a imobilului căminului cultural din oraş, către fuma de confecţii a lui Dragoş Rîncă, 3 Stars International SA Hârlău. Pe 22 noiembrie, făcându-şi treaba pentru care sunt plătiţi, doi jurişti ai Prefecturii au reacţionat la jaful girat prin această hotărâre, întocmind un referat juridic, prin care demonstrează ilegalitatea actului adoptat de consilierii din Hârlău. Pe 23 noiembrie, referatul menţionat a luat forma unei scrisori trimise Consiliului Local Hârlău. Cum consilierii hârlăuani şi-au menţinut hotărârea, pe 29 noiembrie Prefectura a depus o plângere la Tribunalul Iaşi, atacând în contencios administrativ această decizie. Numai că, deşi instanţa fixase, pe 12 decembrie, primul termen al procesului pe 17 ianuarie 2002, pe 13 decembrie prefectul Corneliu Rusu-Banu a trimis o adresă prin care anunţa, senin, că renunţă la acţiunea în contencios administrativ, girând astfel pierderea căminului cultural. "Am decis să atacăm în justiţie, întrucât le considerăm ilegale, atât hotărârea Consiliului Local Hârlău prin care căminul trece în domeniul privat al Primăriei, cât şi contractul de vânzare-cumpărare", a spus Valerian Sălăvăstru. Corneliu Rusu Banu va fi tras la răspundere Reprezentanţii Prefecturii nu au renunţat încă la ideea de a-l trage la răspundere şi pe fostul prefect Rusu Banu, care avea obligaţia să asigure aplicarea legii în teritoriu şi care, de unul singur, a blocat o acţiune în justiţie întreprinsă de juriştii Prefecturii. "Studiem încă posibilitatea de a-l acţiona în instanţă şi pe domnul Rusu Banu, pentru abuz în serviciu în dauna interesului public. Deocamdată, nu se poate proba că dumnealui ar fi avut interese directe în acest caz", a mai spus Sălăvăstru. Dan POSTOLEA Tuţora - noua locaţie „W$V-stu pentru depozit ecologic • primarul Gheorghe Nichita afirmă că a găsit o soluţie pentru a nu pierde finanţarea nerambursabilă de 25 milioane euro Proiectul depozitului ecologic menit să colecteze deşeurile Iaşului a înviat. După toată tevatura legată de locaţia de la Tomeşti, Gheorghe Nichita, primarul municipiului, afimă că a găsit o altă locaţie, la Ţuţora. "Consiliul Local şi primarul Costică Săcăleanu din Ţuţora sunt dispuşi să ne ajute în problema depozitului. Concret, avem posibilitatea să concesionăm un teren de 50 de hectare de pășune, aflat la 3 km de comună", a declarat Nichita. Astăzi, Consiliul Local din Ţuțora ar uma să valideze hotărârea de concesionare. Evident, cei din comună nu acceptă construirea depozitului pe pământul lor gratuit. Pe lângă contravaloarea chiriei, ei ar urma să primească sprijin de la municipalitate pentru fertilizarea imaşurilor rămase, pentru a compensa pierderea celor 50 de hectare. "Am luat deja legătura cu cei din Ministerul Mediului şi cu firma Argif, cea care a realizat proiectul iniţial, pentru a fi cât mai rapizi în finalizarea documentaţiei necesare. Aceasta trebuie înaintată până la sfârşitul lunii mai, pentru a putea prinde finanţarea ISPA. Dacă nu, ne orientăm spre fondurile de coeziune", a precizat primarul Iaşului. aO'UlOiiH : ii J il.iv" , Costuri suplimentare Cât priveşte buturuga mică ce a răsturnat carul planurilor iniţiale care priveau Tomeştiul, în speţă acordul locuitorilor, Nichita se declară optimist: "Nu mai am emoţii. Terenul e la o distanţă sigură de locuitori şi, în plus, primarul de acolo a efectuat deja o consultare a acestora". Mutarea amplasamentului la Ţuţora nu înseamnă că actuala vărsătoare de la Tomeşti a fost uitată, ea urmând să fie închisă pe măsură ce se construieşte noul depozit Totuşi, noul amplasament va presupune costuri suplimentare, legate de distanţă şi calitatea solului, chiar dacă Ion Apostol, directorul de la Salubris, a afirmat că îndată ce terenul va intra în administrarea municipală, se va și pune pe treabă. (MR.) IACA POZA "wirmmrum •'M.EMmSCW'lAȘI UiCi . :'Z2££ Primul director dat pe mâna justiţiei Filipescu la PNA! JL ' - & % % ' • fostul director al AJOFM, Liviu Filipescu, este primul şef de instituţie descentralizată dat pe mâna PNA • cu toate că şi-a dat demisia, Prefectura i-a găsit lui Filipescu trei bube mari în cap • ca să-i iasă bine datele statistice, fostul șef al AJOFM a raportat pentru luna decembrie un număr de angajări de 20 de ori mai mare decât cel real • Filipescu a făcut recepția incubatorului de afaceri de pe str. Sărăriei încă din decembrie, cu toate că lucrările au fost finalizate abia în martie • pentru centrul de formare profesională, din spatele Primăriei, au fost cheltuite în mod dubios 800 milioane lei, deşi imobilul este un monument istoric revendicat • Filipescu dă vina pe subordonaţi şi se consideră hărţuit politic Şoc în administraţia ieșeană, primul director din vechea gardă social-democrată a fost dat pe mâna justiţiei pentru ilegalităţi comise în calitate de şef al unei instituţii publice deconcentrate. După cum a promis la finele săptămânii trecute, prefectul Radu Prisăcanu a sesizat ieri Parchetul Naţional Anticorupţie în legătură cu o serie de ilegalităţi comise de fostul director executiv al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Liviu Filipescu. După cum a relatat prefectul, ilegalităţile, scoase la iveală de noua conducere a Agenţiei şi de inspectorii Direcţiei de Finanţe, se referă exact la aspectele care au trezit suspiciunea Prefecturii, în urmă cu o lună şi jumătate, în cadrul şedinţei publice de analiză a raportului de activitate pe 2004 a AJOFM. La acel moment, prins în corzi, Liviu Filipescu a preferat să-şi prezinte demisia, sperând că aspectele dubioase vor fi trecute cu vederea dacă trece pe o poziţie inferioară în cadrul Agenţiei. Postul l-a obţinut, nu însă şi clemenţa Prefecturii, care s-a încăpăţânat să clarifice petele din raportul de activitate. Iar concluzia a fost trasă ieri: dosar penal. Cifre umflate . Prima dintre bubele descoperite de Prefectură în creştetul lui Filipescu vizează numărul neverosimil de angajări raportate pentru luna decembrie. Anume, Filipescu susţinea, inclusiv în raportul de activitate, document oficial care a fost trimis şi la Bucureşti, că, din circa 21 mii de angajări intermediate de AJOFM în 2004, nu mai puţin de 9.323 fuseseră realizate în decembrie. Situaţia a fost reverificată, iar adevărul este penibil: de fapt, în decembrie au fost realizate doar 456 de angajări, adică de 20 de ori mai puţin. "Ca director, domnul Filipescu avea o anumită cifră de realizat pentru 2004, un anumit număr de angajări şi o anumită rată a şomajului. Ca să-i iasă planul, fiind şi campanie electorală, probabil a umflat cifrele", a opinat prefectul. "Vom trimite acest material şi la Bucureşti, fiindcă este posibil să fie vorba de o situaţie generalizată în ţară", a adăugat Valerian Sălăvăstru, directorul de cabinet al prefectului. Un incubator de necazuri Cea de-a doua minciună cu care Filipescu a fost prins se referă la data finalizării lucrărilor de la Incubatorul de afaceri de pe str. Sărăriei, investiţie realizată cu fonduri de peste 30 miliarde lei de la Banca Mondială, în ciuda neîncrederii şefilor din Casa Pătrată. Filipescu susţinea în cadrul şedinţei de analiză a raportului de activitate, dar şi după aceea, că lucrările au fost finalizate încă de la sfârşitul lunii noiembrie, aşa cum era stipulat în protocolul cu Banca Mondială. Mai mult, la începutul liunii decembrie, acesta a format o comisie din cinci angajaţi ai Agenţiei, în frunte cu directorul adjunct, Maria Mihnea, care au semnat un document de recepţie a lucrărilor. Numai că, după cum se arată într-un raport recent al noii conduceri a Agenţiei, la începutul liunii martie lucrările încă nu fuseseră finalizate. "Cei din comisie spun că au fost forţaţi de domnul director Filipescu să semneze. Banii au fost daţi pe o situaţie de lucrări falsă, întrucât lucrările nu erau finalizate. Probabil că această raportare falsă a fost făcută pentru a se arăta că protocolul este respectat şi pentru a proteja firma de construcţii de penalităţile de întârziere", a comentat Prisăcaru. Lucrări la un monument revendicat Cea de-a treia serie de ilegalităţi pare mult mai gravă şi creionează o adevărată avalanşă de bâlbe şi ilegalităţi. Este vorba de lucrările demarate spre finele anului trecut, la un imobil cu statut de monument istoric din spatele Primăriei municipiului Iaşi, pentru realizarea unui aşanumit Centre integrat de formare profesională, cu o finanţare canadiană de 4 miliarde lei plus 300 mii euro. Pe scurt, în mai 2003, Consiliul Local Iaşi a cedat Agenţiei imobilul de pe str. Agatha Bârsescu, urmând ca în cel mult un an conducerea AJOFM să vină cu un proiect de finanţare şi lucrări pentru Centrul de formare profesională. Proiectul respectiv a fost demarat abia în octombrie 2004, când conducerea AJOFM a încheiat, prin încredinţare directă, un contract pentru proiectul de lucrări cu firma Mihul SRL. Deşi a încasat 137 milioane lei de la AJOFM, proiectantul susţine că şefii Agenţiei nici măcar nu le-au spus care este destinaţia lucrării. Cum-necum, în aceeaşi lună, AJOFM organizează o selecţie de oferte pentru desemnarea constructorului, selecţie la care se prezintă firmele Lady Mary Company SRL şi Blue Con SRL (se pare că acestea aparţin aceloraşi persoane - n.r.), câştigătoare fiind desemnată prima dintre acestea. Deşi nu dispunea de toate avizele necesare, la sfârşitul liunii octombrie Filipescu dispune demararea lucrărilor, acestea având un termen de execuţie de 120 de zile. Lucrările încep şi avansează, cu unele sincope, datorate lipsei anumitor avize, până când sunt sistate definitiv, în acel moment, Consiliul Judeţean l-a înştiinţat pe Filipescu de faptul că imobilul - monument istoric - este revendicat de un fost proprietar. "Marea problemă este că riscăm să pierdem o finanţare de 4 miliarde lei şi 300 mii euro, în acest caz, în condiţiile în care în imobilul respectiv au fost investite deja circa 800 milioane lei, nu se ştie ce se întâmplă cu aceşti bani", a explicat Prisăcaru. Una peste alta: cifre umflate din motive electorale, raportări false ale situaţiei lucrărilor, bulibăşeli cu un monument istoric revendicat. Concluzia este simplă și dură: "îi cer demisia doamnei Maria Mihnea, pentru că a semnat, alături de fostul director, toate aceste documente. în privința domnului Filipescu, toate cele trei dosare vor fi trimise la PNA şi sper că va plăti cu vârf şi îndesat", a conchis prefectul. Hărţuire politică! Ca şi în urmă cu o lună şi jumătate, când cele imputate acum erau doar simple suspiciuni, Liviu Filipescu manifestă o seninătate vecină cu inconştienţa. Scuza sa este simplă: "Este o aberaţie a domnului prefect! Este o chestiune pot vrea neapărat să scape de mine!", a susţinut, contactat telefonic, Filipescu. La fel de sigur pe sine se arată acesta şi atunci când îi sunt descrise, punctual, aspectele de care este acuzat, în privinţa umflării numărului de angajări din decembrie, acesta, deşi este semnatarul raportului de activitate, dă vina pe doi subordonaţi, care nu ar fi înţeles bine datele comunicate, în ceea ce priveşte Incubatorul, Filipescu a declarat că recepţia din decembrie se referă doar la lucrările realizate strict cu cele 3,5 miliarde lei primite de la Banca Mondială. E drept că lucrările au continuat, costând încă un miliard lei, dar constructorul ar fi lucrat de bunăvoie, cu fonduri proprii! în fine, în ceea ce priveşte Centrul de formare profesională, Filipescu se apără, susţinând că a acţionat în grabă, zorit de finanţatorii canadieni şi că nu ar fi ştiut că imobilul este revendicat .Domnul prefect şi cu domnişoara asta, tânăra amantă de meserie (este vorba de noul director al AJOFM, Gabriela Vasilache - n.r.), nu au înţeles bine. Şi dacă voi fi trimis la PNA, ce-i cu asta?! Este o hărțuire politică, o vânătoare de vrăjitoare. Sunt total nevinovat!", s-a jurat Filipescu. Dan POSTOLEA N ! •" COTMILA! • Peste 850 piese de mobilier • Nou spaţiu de expunere de 1000m! în incinta fabricii • Reduceri de preţuri _CA de până la SU 9 Promoţie şi program special în zilele de 2 şi 3 aprilie Magazin Moldomobila, str. Bucium nr. 34 Program special pentru 2 aprilie: 980-1900, 3 aprilie: 9°°-1400 % LOCAL FLACARA IASULUI DIRECTOR: RAREŞ NEAMŢU COLECTIVUL REDACŢIONAL IP.'p*’1*"’'"1"1 ’ Marketing, Publicitate: Redactor-şef: Florin ANTOHI____________0740/519.454 Redactor-şef adjunct Cultură: Director: Dan POSTOLEA Călin CIOBOTARI Cristina POP/ Secretar General Infracţional, larmare: Tiberiu Pintilie de Redacţie: George COJOCARU . . Marius HALCIUG Grafică: Leonard RELEA Cristina Mihai . . . Sport: . Administraţie: George MIREA |^i(Mpd)|8c||i;----------Crăiţa POPA pop| divers. Liliana VIERU Economic. Svetlana NEDELCU Tel : 0232/243161 0788/24485 Ramona LEONTI Corectura: învățământ: Andreea TÂRNOVANU Email:lacara_iasi@yahoo.com Alice SAVA c . redactie@flacaraiasi.ro Alice SAVA Fotoreporter: stiri@flacaraiasi.ro Sănătate: Gheorghe NEAMȚU _____________ Mihaela CIOBOTARI Colaboratori: OpĂZSR Sorina CIOBANU______________Cristi POPA)—să fi trucat« «au colaj» (pro Anchete și investigații, șos. Națională nr. 43, parter _______________Dan TOMA| " _____________________ |