Flacăra Iaşului, septembrie 2006 (Anul 7, nr. 1803-1828)

2006-09-01 / nr. 1803

■ wU, LEVj'k. I/V/Vl' EMIKESCU" IAȘI VÍNERÍ 1 SEpTEMbRÍE 2006 Rotaţie de cadre portocalii în CLM Dublă tragedie în viaţa politicoadminitrativă ieşeană: demisia consilierului local liberal Mugur Cozmanciuc lasă descoperite atât Consiliul Local Municipal, cât şi formaţiunea politică pe care, cu onor, o reprezintă. Acesta a fost acuzat de presa locală că sar afla într-o situaţie de incompatibilitate, una dintre firmele sale având un contract cu una dintre societăţile municipalităţii, Citadin SA. După două zile de la izbucnirea scandalului, în cursul serii de miercuri, după o şedinţă de partid prin care liderii liberali au dorit să dea o lecţie de verticalitate, Cozmanciuc a decis să îşi prezinte demisia din CLM. în aceste condiţii, filiala ieșeană a PNL trebuie să desemneze un înlocuitor al lui Cozmanciuc în CLM, în principiu de acest drept trebuind să se bucure următorul de pe lista cu care liberalii sau prezentat la alegerile locale din 2004. Cu toate că nu este îndreptăţit de această prevedere, cele mai mari şanse de a accede în CLM este Adrian Căliman, directorul Casei de Cultură al Studenţilor. într-o situaţie distinctă se află consilierul democrat Constantin Axinia, care, în cursul zilei de luni, a fost anunţat că a câştigat concursul pentru ocuparea funcţiei de director al Companiei Naţionale Căile Ferate, postul având rang de secretar de stat. Deşi colegii săi democraţi susţin că Axinia nu s-ar afla în incompatibilitate, deputatul PD Petru Movilă a explicat ieri că există posibilitatea ca Axinia să fie înlocuit în CLM, dar numai dacă acesta nu va putea face faţă, fizic, celor două însărcinări. Pe de altă parte, prefectul Radu Prisăcaru sugerează că există şi alte cazuri de incompatibilitate a consilierilor locali şi judeţeni. “în scurt timp, vom face publică lista tuturor consilierilor locali şi judeţeni care ar trebui să-şi dea demisia fiindcă se află în incompatibilitate. Până atunci, aştept ca secretarii consiliilor locale sau Consiliului Judeţean să îşi facă treaba, fiindcă verificarea acestor situaţii ţine de atribuţiile lor”, a afirmat Prisăcaru. (D.P.) Literele trecutului - F Continuăm publicarea numelor ce provin de pe caietul din biroul prim-secretarului Iaşului, Maria Ghiţulică, cu persoanele menţionate la litera F. O facem fără a-i acuza pe respectivii de absolut nimic, ba mai mult, le acordăm prezumţia de nevinovăţie. Nu încercăm altceva decât să obţinem unele clarificări, în tot noianul acesta de confuzie, dezinformare şi derută. Da, clarificări, pentru că sintagma “persoană de sprijin” este mult mai periculoasă decât lasă unii a se înţelege, aspect subliniat de extrasele dintr-un document al nefastei epoci. Luând în discuţie cele două posibilităţi extreme (faptul că o parte din aceste nume să fi fost notate în acel registru de anumite persoane mai zeloase sau că efectiv au fost Florea Aurel (30-08-84, Impegat Mişc.Ciurea) Forgaci Octav (30-08-84, Operator Chimist C.F.S.) Florica Const. (9-ilizibil-84; Şofer Autobaza nr. 1 Iaşi) Florea Rodrig (9-07-84; Ing. Tagara Iaşi) Foit Ioan (9-07-84; Stud.IMF) Horea Ioan (11-05-84; Şef Depozit Peco-Ps.) Flaişer Lucian (18-10-83; Şef Birou CFS) Frâncu Constantin (31-03-83; Lector Universitate) Florescu Gheorghe (7-12-83; Cercetător Inst.”A.D.Xenopol”) Fotca Mircea (8-10-83; Lector Universitate) Foişor Ovidiu (31 -03-83; Stud.IPJ) Fânaru Vasile (10-03-87; Ing.IPA) Ferent Emil (28-01-83; Lector I.S.E. Iaşi) Filip Titus (30-08-84; Prof.Lic. agroind.); data încetării: 30-16-ilizibil Florea Petru (30-08-84; Responsabil “Bolta Rece”) persoane de sprijin exact cum scria la lege, cu angajament şi informări scrise) credem că este de datoria lor şi a CNSAS să clarifice această situaţie, în condiţiile în care ocupă o demnitate publică sau sunt angajaţi ai unor instituţii de stat. Aceste personaje, atât timp cât vor mai ocupa o demnitate publică sau vor fi angajaţi ai statului român, trebuie să justifice prezenţa lor pe lista “persoanelor de sprijin” şi să confirme sau să infirme dacă au fost colaboratori ai Securităţii, în paranteze apare mai întâi “Data aprobării”, apoi locul de muncă al respectivului; în unele cazuri, după paranteză mai apare o dată: “Data încetării legăturii”. Cifrele sau literele neclare le-am înlocuit cu notaţia “ilizibil”. Fâca Marcel (30-08-84, prof. Liceul “D.Cantemir”) Frasin Gh. (19-12-84; medic I.M.F.) Frunză Carolina Elena (19-12-84; Ospătar RestTraian) Filip Ionel (19-12-84; Ospătar Rest.Moldova) Florea Valeria (23-03-85; prof. Lic.’Tbrăileanu”) Filip Paul (ilizibil; maistru Liceul Nr.6 Iași) Fronea Eugenia (23-03-85; administrator As.locatari nr.1) Frunzeti Dan Sergiu (16-03-87; ing.DRTv Iaşi). Numele este tăiat cu o linie (n.red.) Fetecău Const. (ilizibil-84; lector IPJ) Fodor Vladimir (7-02-86; ec. Banca Naţională) • Fadei Timofte (30-04-86; ing.I.M. Nicolina) Filipescu Ioan (30-04-86, I.S.A.S. Paşcani) Florea Valeriu (ilizibil; ing.I.M. Nicolina) A Fără centrale termice de la 15 septembrie Reprezentanţii SC CET Iaşi SA se pregătesc intens în această perioadă pentru debutul sezonului rece. După efectuarea reviziei conductelor de apă caldă, aceştia mai anunţă o măsură ce vizează populaţia municipiului Iaşi. Astfel, începând cu data de 15 septembrie, nu se vor mai putea monta centrale termice, această măsură fiind luată datorită iniţierii procesului de pregătiri pentru sezonul rece pe care îl desfăşoară societatea fumitoare de agent termic. Cum în această perioadă nu se mai pot face debranşări, populaţia nu va mai avea nici posibilitatea montării centralelor termice. Trebuie spus că la ora actuală cererea de debranşări este destul de mare, însă cei care vor dori să se debranşeze după data amintită mai sus, vor trebui să mai treacă o iarnă beneficiind de serviciile furnizat de CET, putând să își planifice montarea centralelor termice odată cu debutul sezonului cald de anul viitor. Mircea URSU Răzbunare fără limite Prefectul Radu Prisăcaru vrea să ducă “dosariada” dincolo de limitele sale de simplă dezvăluire a “prietenilor” lui Ceauşescu, arătându-se preocupat de rolul foştilor colaboratori ai Securităţii în viaţa României de după ‘89. “Lansez o întrebare către securiştii buni şi răi, fără a încerca să fac eu distincţia între aceştia. Cât i-a costat pe ei faptul că nu au fost deconspiraţi până acum şi, mai ales, cât ne-a costat pe noi? Mă interesează dacă vreunul dintre ei, ajuns între timp consilier, preşedinte, primar sau parlamentar, a plătit cu vreun serviciu, cu o afacere, cu un apartament, această tăcere. Oare nu cumva au plătit din banii noştri?”, a lansat ieri prefectul, în condiţiile în care acesta nu a precizat nici din partea cui aşteaptă aceste răspunsuri, nici ce finalitate ar putea avea acestea, nici motivele acestei preocupări, cuvintele prefectului par un “mesaj” de genul “cine are urechi, să audă”. “Nu este un atac la adresa nimănui, este doar un mesaj public”. (D.P.) Acoliţii lui Fenechiu în drum spre puşcărie Şpagă 1.000.000 € • prefectul Radu Prisăcaru a fost reţinut ieri de l • procurorii DNA pentru luare de mită • mai sunt implicate alte patru persoane: şeful ADS, liberalul Flavius Ioniţă, patronul restaurantului Barbarossa, Cristian Maftei, soţia sa, notarul Ioana Beldeanu, şi avocatul Toni Baltag • prefectul ar fi luat drept mită un teren de trei hectare, în valoare de aproximativ 1 milion de euro, pentru retrocedarea unui teren de 16 hectare „ *» Şocant, garantul legalităţii în judeţul Iaşi, prefectul Radu Prisăcaru, a fost ridicat ieri de procurorii DNA, sub suspiciunea de luare de mită. Potrivit puţinelor informaţii necontradictorii furnizate de DNA şi de alte surse judiciare, procurorii anticorupţie, în colaborare cu lucrătorii Direcţiei Generale Anticorupţie şi ai Direcţiei Generale de Protecţie Internă ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, au organizat ieri, în jurul orei 14.00, un flagrant, în care prefectul a fost mituit cu un teren pentru a interveni într- un dosar de retrocedare. Este vorba de un teren de 3 hectare de la marginea Iaşului, a cărui valoare se ridică la aproximativ 1.000. 000 de euro, în schimbul acestuia, prefectul ar fi facilitat afaceristului ieşean Cristian Maftei obţinerea unui titlu de proprietate pentru un alt teren, în suprafaţă de 16 hectare. Alături de Radu Prisăcaru, în acest caz sunt implicate alte patru persoane, liberali sau apropiaţi ai PNL Iaşi, gaşcă din care a făcut parte şi prefectul pentru o perioadă de aproape nouă ani. Cei în cauză sunt şeful Agenţiei Domeniilor Statului Iaşi, Flavius Ioniţă, totodată consilier judeţean PNL, Cristian Maftei, patrohul restaurantului Barbarossa şi al altor firme, văzut drept important sponsor şi apropiat al PNL Iaşi, soţia afaceristului, notarul Ioana Beldeanu, şi avocatul Toni Baltag, încrengătura de relaţii între , puşcăriabilii din PNL Iaşi nu se limitează la o colegialitate de partid. Cristi Maftei şi Ioana Beldeanu au fost cununaţi de către unul dintre liderii PNL, deputatul Crin Antonescu. Notariatul Ioanei Beldeanu funcţionează într-un spaţiu aparţinând cooperativei care este controlată de prefectul Radu Prisăcaru şi soţia , sa. Firma prefectului, Palota Consulting, funcţionează în acelaşi spaţiu cu notariatul Ioanei Beldeanu. Flavius Ioniţă a fost lipitor de afişe în campania electorală împreună cu prefectul Prisăcaru, ambii fiind consideraţi ca fiind locotenenţii baronului liberal Relu Fenechiu. Flagrant în propriul birou întrucât flagrantul nu a putut îmbrăca forma unei înscenări tipice, se pare că procurorii DNA au fost nevoiţi să îl urmărească o perioadă mai îndelungata, apelând inclusiv la ascultarea convorbirilor telefonice şi la alte dispozitive de interceptare. Flagrantul s-a petrecut în jurul orei 14.00, chiar în biroul prefectului din Palatul Administrativ. în jurul orei 15.00, prefectul şi celelalte persoane implicate au fost suite într-o maşină, fiind escortate la sediul DNA Bucureşti, pentru cercetări. învinuiţii au ajuns în capitală in jurul orei 20.00, cercetările continuând paria după ora închiderii ediţiei. Prefectul ar putea primi ordonanţă de reţinere pentru 24 de ore, urmând a fi prezentat judecătorilor peri-,tru emiterea unui mandat de arestare, pentru 29 de zile. Stupoare . Vestea reţinerii prefectului ieşean, lansată iniţial în timpul ştirilor Pro XV de la ora 19.00, a creat stupoare în mediul politico-administrativ şi în rândul presei ieşene. Până când vestea că prefectul se află în drum spre Bucureşti a devenit oficială, zeci de jurnalişti ieşeni s-au adunat în faţa Tribunalului, în aşteptarea învinuitului. Ulterior, grupul s-a adunat în faţa sediului Prefecturii, zăvorât ca în timp de război, în aşteptarea unor reacţii din partea celorlalţi reprezentanţi ai conducerii Prefecturii. Cel care, potrivit legii, va asigura, cel puţin interimar, conducerea Prefecturii, subprefectul Florin Ungureanu, a fost zgârcit în comentarii. “Suntem simpli spectatori în acest caz. Am aflat acest lucm de la televizor. Ce pot să spun este că Prefectura îşi va desfăşura activitatea în continuare în mod corect, în perioada următoare, avem şi alte lucruri importante de făcut. Conducerea Prefecturii va fi asigurată confor legii”, a spus subprefectul Florin Ungureanu. Liderul PNL Iaşi, deputatul Relu Fenechiu, cel care l- a montat pe tânărul Radu Prisă cam în fotoliul de prefect al judeţului Iaşi şi căruia i-au fost imputate multe dintre gafele acestuia, a reacţionat cu laşitate şi ipocrizie, având grijă să se detaşeze de cel cercetat pentru luare de mită. “Părea un tânăr vertical şi onest pe vremea când era liberal (!). Nu credeam că ar putea lua mită”, a declarat aseară, pentru Antena 3, Fenechiu. Democraţii au reacţionat mult mai moderat şi s-au ferit să îl acuze pe fostul partener de alianţă. “Este un lucm neaşteptat, însă, indiferent de cine suntem sau de funcţia pe care o ocupăm, legea trebuie respectată. Sper, doar, ca această situaţie să nu fie rezultatul unei regizări, în spatele căreia să se afle vreun combatant de pe eşichierul politic ieșean. Dacă se va demonstra că este aşa, dialogul, la nivel local, va fi mort. Construcţia oricăror proiecte actuale şi viitoare va fi compromisă. Dacă acuzaţiile vor fi confirmate, va fi o lovitură grea pentru imaginea Iaşului. Oricum, indiferent de ce se întâmplă pe plan public, Radu va Cât îl priveşte pe şeful PSD Iaşi, primarul Gheorghe Nichita, este dificil de crezut declaraţia sa, cunoscut fiind războiul permanentizat dintre acesta şi prefectul Iaşului. “Nu comentez, pentru că eu nu mă pot bucura de răul altuia”, a mimat Nichita o atitudine “creştină”. Reacţia Guvernului a fost, pe de altă parte, fermă şi neîndurătoare: “Guvernul nu este dipus să acopere oameni care abuzează de funcţia lor publică pentru foloase personale. Premieml Călin Popescu-Tăriceanu atrage atenţia că nimeni nu este mai presus de lege şi, cu atât mai mult, un înalt funcţionar public. Este regretabil că un prefect, un înalt funcţionar al statuluiomân, s-a dedat la astfel de acte”, a declarat aseară, pentru Realitatea TV, purtătol de cuvânt al Guvernului, Oana Marinescu. Dan POSTOLEA Reacţii ipocrite Calificaţii susţin azi 55 concurs pentru un post de suplinitor Astăzi, la Liceul “Garabet Ibrăileanu” va fi organizată testarea calificaţilor înscrişi în lupta pentru obţinerea unui post de suplinitor, în reţeaua şcolară preuniversitară a judeţului. Conform declaraţiilor făcute de oficialii Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, în acest an sunt înscrişi în concurs 383 de candidaţi. “Concursul va începe la ora 9:00, candidaţii având acces în sălile de examen pe baza buletinului de identitate”, a precizat Cristina Dascălu, purtătol de cuvânt al ISJ Iaşi. Tot astăzi, în centrele de examen instituite de reprezentanţii IŞJ, va fi organizat interviul post-concurs, destinat necalificaţilor. Precizăm că, în acest an, pentru ocuparea posturilor de suplinitor, la nivelul judeţului Iaşi au fost înregistrate per total 795 de dosare. “S-au înscris 383 de calificaţi şi 412 necalificaţi”, a completat Cristina Dascălu. în această etapă a concursului, la nivelul judeţului Iaşi vor fi puse la bătaie peste 1.300 de posturi care au rămas libere după titularizarea din iulie. Cele mai multe sunt în mediul rural,866 la număr, restul de 433 fiind în şcolile de la ţară. Repartizarea candidaţilor pe post se va realiza în cursul săptămânii viitoare, în şedinţă publică. Prioritate pe post vor avea candidaţii care au susţinut titularizarea în iulie 2006, dar nu au obţinut catedra dorită şi candidaţii care susţin în prezent testarea. (A.S.) LOCAL Fonduri suplimentare pentru învăţământul ieșean Guvernul a aprobat recent o nouă rectificare bugetară la nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. în cel mai scurt timp, la nivel naţional, vor fi alocate învăţământului 11.150 miliarde de lei. “4.000 de miliarde vor fi alocate pentru salarii, iar 7.000 de miliarde de lei vor fi investite pentru dotări şi cheltuieli. Suma alocată pentru salarii va acoperi inclusiv necesarul pentru semestrul patru al anului calendaristic 2006, va pemnite acordarea premiilor «Gheorghe Lazăr» şi a creşterii salariale de şase la sută din octombrie”, a declarat Camelia Gavrilă, inspector şcolar general. La nivelul judeţului Iaşi, numai pentru salarii vor fi alocate, prin rectificarea bugetară, peste 600 miliarde de lei. La această sumă, se vor adăuga fondurile pentru investiţii, care vor fi acordate numai pe baza unor proiecte. “Există deja mai multe solicitări pentru suplimentarea fondurilor alocate unor lucrări, cum ar fi reparaţiile la acoperişuri, tâmplării, şarpante, tavane, suprafeţe degradate, instalaţii sanitare. Totodată, cu fondurile pe care le vom primi pentru investiţii intenţionăm să construim aproximativ 130 de grupuri sanitare la nivelul judeţului. Conform proiectelor, un grup sanitar va avea aproximativ şase cabine, costul estimativ al unei asemenea construcţii fiind de 150 milioane de lei”, a completat Camelia Gavrilă, şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi. Tot în urma recentei rectificări bugetare, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar speră să rezolve două din problemele învăţământului preprimar al judeţului. “Există două probleme: cea a dotărilor, pentru care sperăm să obţinem aproximativ zece miliarde de lei, şi cea a suplimentării numărului de posturi de educatoare”, a tranşat subiectul Camelia Gavrilă, inspector şcolar general. Alice SAVA . s 4