Flacăra Iaşului, septembrie 2009 (Anul 9, nr. 2636-2639)

2009-09-03 / nr. 2636

Ti-i • părinţii au dat iama în librării şi magazinele de rechizite pentru a-şi pregăti copiii pentru prima zi de şcoală • varietatea produselor pentru şcoală le dă şansa chiar şi celor mai mofturoşi copii să îşi aleagă obiectele visate • ca în fiecare an, caietele şi penarele cu personaje din filme şi din desene animate sunt în topul preferinţelor viitorilor şcolari • anul acesta, cele mai căutate rechizite pentru fetiţe sunt cele cu Hannah Montana, iar pentru băieţei - cele cu Spiderman • suma pe care trebuie să o cheltuiească un părinte pentru un singur copil se învârte în jurul a 200 lei Şi în acest an, în ciuda problemele financiare cu care cei mai mulţi se confruntă, părinţii vor ca odraslele lor să aibă tot ceea ce le trebuie în prima zi de şcoală. Zilele acestea, rafturile din hypermarketuri sunt aprovizionate în continuu cu rechizite şcolare. Aproape că nu există cărucior de cumpărături care să treacă pe la casă şi care să nu aibă câteva rechizite în el. Cutii şi rafturi pline cu caiete de diferite tipuri, penare, ghiozdane, creioane, blocuri de desen, acuarele, pixuri, stilouri îi aşteaptă în magazine pe copii şi părinţi, în afară de a veni la magazin, în ziua de salariu, tot ce trebuie să facă aceştia este să aleagă. Varietatea produselor de acest tip este cu adevărat impresionantă, astfel că numai cei care nu vor nu îşi găsesc ceva potrivit buzunarelor şi preferinţelor. Pregătirile pentru noul ant şcolar îi vor pune la o cheltuială exagerat de mare doar pe părinţii celor mai mofturoşi şcolari. Hannah Montana şi Spiderman, cele mai la modă personaje de pe rechizite Ca şi în anii trecuţi, ghiozdanele, caietele şi penarele cu personaje din filme şi desene animate sunt irezistibile pentru învăţăcei. Cu siguranţă, în acest an, cele mai la modă rechizite pentru fetiţe sunt cele cu Hannah Montana, iar pentru băieţei cele cu Spiderman. De asemenea, printre personajele preferate ale micuţilor se numără cele din filme precum "Piraţii din Caraibe" şi Cronicile din Namia". "Vreau caiete cu Hannah Montana, sunt cele mai frumoase. Sigur şi colegele mele vor avea. Vreau şi eu aşa!", îi spunea ieri o fetiţă care trece în clasa a m-a mamei sale, într-unul din hypermarketurile ieşene. Nu toţi părinţii, însă, se lasă impresionaţi de rugăminţile copiilor şi preferă să cumpere ceea ce le permite bugetul: caiete mai puţin colorate şi pixuri chinezeşti. ''La şcoală trebuie să înveţe, nu contează cât de colorat are ghiozdanul sau caietele. El vrea caiete cu Power Rangers, să fie cât mai colorate. E o concurenţă între ei la şcoală, dar nu toţi părinţii pot face faţă cu banii la aşa ceva", a mărturisit Bogdan Dumitriu, tatăl unui băieţel de 12 ani. Munţi de rechizite în hypermarketurile ieşene Dacă la Kaufland oferta nu este foarte variată, la Carrefour raionul de rechizite s-a extins considerabil, fiind de 3 sau chiar 4 ori mai mare decât de obicei. Cutii întregi cu caiete sunt reumplute la intervale scurte de timp. Pe rafturi întregi se întind diverse ustensile de scris, de la stilouri şi pixuri până la carioci şi creioane. Preţul caietelor de 48 de file porneşte de la 0,65 de lei, bani cu care pot fi cumpărate şi caietele de biologie, geografie şi biologie. Un caiet A4 de 60 de file costă 4,1 lei, iar unul de 80 de file - 5,1 lei. Un caiet A4 de 48 de file, care o are pe Hannah Montana pe copertă, ajunge la 2,25 de lei. Tot în jur de 2 lei costă şi caietele de 80 de file care au pe copertă alte personaje din filme. Penarele pornesc de la 7 lei, cele mai simple, dar oferta ajunge până la 70 de lei. La preţuri intermediare, de 25 - 35 lei, se găsesc şi penare care conţin deja creioane, radieră, ascuţitoare şi alte ustensile de care are nevoie un copil. Un stilou cu două rezerve, la Carrefour, porneşte de la 2 lei. O trusă compas poate fi achiţionată cu 32 lei, dar cele mai simple costă 7 lei. Ghiozdan de 200 lei pentru un copil în pas cu moda Când vine vorba despre gentile cu care micuţii vor merge la şcoală, lucrurile deja se complică, în librării şi hypermarketuri, oferte sunt pentru toate vârstele şi pentru orice fel de buget. La fel ca şi în cazul celorlalte rechizite, ultimul cuvânt îl au părinţii, "sponsorii" noului an şcolar. Şi în acestă privinţa, preţurile pornesc de la câteva zeci de lei şi urcă până la câteva sute. Experienţa din anii trecuţi îi face pe unii părinţi să îşi îndrepte atenţia spre ghiozdanele puţin mai scumpe, dar care, cred ei, vor rezista măcar un an. "Anul trecut ani luat unul de vreo 20 lei, semăna cu cele de aici, poate e chiar la fel, în 2 luni s-a destrămat. Nu ştiu ce s-a întâmplat, parcă a dat băiatul meu cu el de pământ. Poate nu i-a plăcut şi l-a distrus ca să îi iau altul, cert’ este că nu a ţinut până la sfârşitul anului şcolar. Anul acesta voi lua unult ceva mai rezistent, care să îi placă cât de cât, ca să nu mai trebuiască să mai dau bani şi în semestrul 11", a afirmat Margareta Croitoru, mama unui băiat de 14 ani. Pentru alţii, varianta cea mai ieftină este şi cea mai bună. "Astea la15 lei sunt bune de mers la şcoală. Nu îi trebuie de fiţe şi nici nu am bani să o trimit la şcoală ca să îşi afişeze ţinuta", a spus Dumitru Muriteanuu, tatăl unei eleve în vârstă de 13 ani. Alţi părinţi, însă, preferă să le dea copiilor tot ceea ce îşi doresc, chiar şi un ghiozdan de câteva sute de lei. Pentru cei mai mici şcolari, exită ghizdane cu Power Rangers la 119 lei, iar la 200 de lei, cu Spiderman. Pentru cei mai mari există variante mai simple, mai puţin colorate, dar care trec, totuşi, de 50 lei. Câteva sute de lei pentru un an şcolar de criză . Chiar şi dacă aleg produsele cele mai ieftine, părinţii tot trebuie să cumpere rechizite de câteva sute de lei. Copiii care au fraţi mai mari mai au şansa să "moştenească" câte ceva de la ei. Suma pe care trebuie să o cheltuie un părinte se învârte în jurul a 200 lei pentru un singur copil. Pentru o familie mai numeroasă, cu mai mulţi copii care trebuie să meargă la şcoală, suma creşte considerabil.... Francesca STOIAN Rechizitele, prioritatea numărul 1 cu două săptămâni înainte de şcoală Prima zi de şcoală - cel puţin 200 lei GUVERNUL ROMÂNIEI SC ARTCA SRL INVITAȚIE PENTRU LICITAȚIE TITLUL PROIECTULUI: CONSTRUIRE SEDIU FIRMA PENTRU ACTIVITATI PROIECTARE, MUN. IASI, JUD. IASI 1. Număr referința: Cod SMIS 1912 2. Data publicării anunțului: 03.09.2009 3. Programul: Programul Operaţional Regional 2007-2013 4. Autoritate de management: Ministerul Dezvoltării Regionale si Locuinței, iar Organism Intermediar responsabil cu implementarea acestui program in Regiunea de Dezvoltare Nord-Est este Agenția pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est. 5. Alte informații: Licitația se refera la achiziţia de lucrări in construcţii pentru sediu firma si va avea loc 15 septembrie 2009, in Iasi, Str. I. C. Bratianu, nr. 20-22, corp C, et. 2 Informații suplimentare pot fi furnizate de d-na Cornelia Oancea - manager proiect,e-mail: artea93@gmail.com. Tel/fax: 0232/206.551; 0232/222.094. Regie nocturn OttUJKMAl ugkhui bhSw www.inforegio.ro Investim In viitorul tău! Proiect selectat în cadrul Programului Operaţional Regional şi cofinanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională. www.flacarais.ro Iniţiativă locală. Dezvoltare regională. Instrumente Structurale 2007-2013