Flacăra Moinestiului, 1961 (Anul 8, nr. 471-548)

1961-04-01 / nr. 471

ANUL VIII — Nr. 471 (672) SIMBAta 1 aprilie 1951 4 PAGINI 20 BANI Păstrarea avutului obștesc—sarcină importantă a fiecărui om al muncii Clasa muncitoare din țara noastră, condusa de Partidul Muncitoresc Romîn, a obținut victorii însemnate în construirea socialismului. S-au creat numeroase fabrici și uzine, s-a înfăptuit în linii generale cooperativizarea agriculturii, se produc bonuri în cantități mereu sporite și de calitate superioară, crește nivelul material și cultural al celor ce muncesc. Datele prezentate de tov. Gheorghe Gheorghiu-Dej la Congresul al lll-lea al P.M.R. constituie o dovadă grăitoare a succeselor obținute de oamenii muncii de pe întreg cuprinsul patriei. Obiectivul principal al planului economic pentru anii 1960—1965 îl constituie dezvoltarea bazei tehnico-materiale și încheierea procesului de făurire a relațiilor de producție socialiste în întreaga economie, în vederea desăvîrșirii construcției socialiste. în asemenea condiții se impune ca o sarcină permanentă tuturor organelor și organizațiilor de partid și de stat, organizațiilor obștești și oamenilor muncii din R.P.R. apărarea și întărirea continuă a proprietății socialiste, a avutului obștesc. In diferite ramuri ale economiei naționale mai există încă rămășițe ale fostelor clase exploatatoare, elemente cu o conștiința învechită, oameni care încearcă să submineze opera de construire a socialismului și care vor să trăiască pe seama muncii altora, oameni care, prin diverse acțiuni și fapte, aduc prejudicii avutului obștesc. Pentru ocrotirea avutului obștesc, statul desfășoară o intensă muncă politică educativă pentru formarea omului nou, cu o nouă conștiință, cu o nouă atitudine față de muncă și față de bunurile obștești. Paralel cu această acțiune educativă desfășurată de stat, crește rolul organizațiilor obștești și a opiniei publice in prevenirea și combaterea manifestărilor dăunătoare avutului obștesc. In întreprinderi și instituții funcționează consilii de judecată care, pe lângă alte atribuții, au menirea să tragă la răspundere și să sancționeze pe cei ce se fac vinovați de săvârșirea unor fapte care aduc prejudicii avutului obștesc, considerate contravenții. Consiliile de judecată examinează și sancționează sustragerile sub orice formă din avutul obștesc, neglijența sau abuzurile în serviciu prin care se aduc pagube avutului obștesc, distrugerea sau degradarea din neglijență a avutului obștesc, dacă valoarea pagubei produse nu depășește suma de 200 lei. Sancțiunile aplicate de aceste consilii de judecată au un pronunțat caracter educativ. In unele instituții și întreprinderi de pe teritoriul raionului Moinești funcționează asemenea consilii de judecată, care își desfășoară activitatea sancționînd cu promptitudine faptele angajaților ce aduc prejudicii avutului obștesc, considerate contravenții. Este regretabil faptul că nu s-au înființat încă consilii de judecată într-o serie de întreprinderi și instituții care îndeplineau condițiile legale cerute pentru înființarea lor, precum și faptul că unele consilii de judecată nu desfășoară o activitate susținută pentru a-și atinge scopul pentru care au fost înființate. Pe viitor conducerile întreprinderilor și instituțiilor, comitetele sindicale vor trebui să ia măsuri pentru înființarea acestor consilii acolo unde nu s-au înființat încă și să le activizeze pe cele care există. în ultimul timp în raionul Moinești numărul infracțiunilor în dauna avutului obștesc a scăzut în mod simțitor, se constată săvîrșirea unui număr mai mic de infracțiuni de delapidare și furt. Se mai săvîrșesc totuși infracțiuni îndreptate contra avutului obștesc în special în sectorul comerțului socialist (în unitățile pendinte de U. R. C. C. Moinești și O.C.L. Comerț mixt Moinești), infracțiuni de neglijență în serviciu, abuz în serviciu, înșelăciune, delapidare. Tribunalul popular al raionului Moinești a pedepsit în mod corespunzător pe cei vinovați de săvîrșirea unor asemena infracțiuni în raport de gradul de pericol social al faptei și făptuitorului. Descoperirea și sesizarea la timp organelor în drept despre comiterea unor astfel de infracțiuni constituie o datorie a fiecărui cetățean, pentru că numai în felul acesta se pot realiza sarcinile importante ce ne stau în față în vederea apărării și întăririi avutului obștesc. Fiind conștienți de importanța creșterii avutului obștesc în activitatea economică și social-culturală a statului, de faptul că bunurile la care mai atentează unele elemente descompuse sînt bunuri ale întregului popor, că proprietatea socialistă constituie baza ridicării continue a nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii, cetățenii raionului Moinești dînd dovadă de vigilență și înalt simț de răspundere, pot contribui în mare măsură la stîrpirea, acolo unde se manifestă, a tuturor cazurilor de acest fel, la lichidarea tuturor infracțiunilor care se comit în dauna avutului obștesc, ștefan bocaneț procuror LA O.C.L. COMERȚ MIXT MOINEȘTI: Planul trimestrial îndeplinit înainte de termen Ca rezultat al muncii însuflețite, depuse de lucratorii din cadrul O.C.L. Comerț mixt Moinești pentru a cinsti cu noi succese cea de-a 40-a aniversare de la înființarea Partidului Comunist din Romînia, planul pe trimestrul I al anului 1961 a fost realizat înainte de termen (la data de 29 martie a. c. planul era deja realizat în proporție de 100,5 la sută). La cheltuielile de circulație, încă de la data de 1 martie 1961, s-au obținut economii în valoare de 32.000 lei. Lucrătorii din cadrul C.C.L. Comerț mixt Moinești sunt hotărîți să obțină și pe mai departe rezultate valoroase în activitatea lor, pe care să le închine aniversării a 40 de ani de la înscrierea uneia din cele mai importante pagini din istoria patriei — crearea P.C.R. —O— Participant la întrecere In lupta care se desfășoară pentru efectuarea de economii prin folosirea resurselor interne în cadrul Atelierului central Moinești, tov. mecanic lorgos Vanopolul ocupă un loc de frunte. In perioada care s-a scurs de la începutul anului și pînă în prezent, tov. lorgos Vanopolul, a obținut în întrecerea socialistă organizată în cinstea celei de-a 40-a aniversări de la înființarea Partidului Comunist din Romînia, remarcabile succese în ceea ce privește calitatea reparațiilor la pompele de injecție. t O CONSFĂTUIRE PLINĂ DE ÎNVĂȚĂMINTE In zilele de 23 și 24 martie a avut loc, la Casa pionierilor din orașul Comănești, o consfătuire a tuturor instructorilor superiori din raionul Moinești. Tinerii care au primit înalta cinste de a îndruma și conduce organizația micilor vlăstare și-au spus cuvîntul, făcînd un rodnic schimb de experiență și analizînd cu mult simț de răspundere sarcinile care le stau în față. Din referatul comitetului raional U.T.M., prezentat de tov. Ana Olaru, ca și din informările prezentate de tovarășele instructoare Sofia Doșa („Munca pentru obținerea distincțiilor pionierești“) și Olga Meriușcă („Cum am organizat timpul liber al pionierilor și școlarilor“) reieșit că în raionul nostru organizația de pionieri se află pe drumul cel bun, că sub îndrumarea organizației U.T.M. ea își îndeplinește cu cinste mărețele sarcini instructiv-educative ce-i stau în față. Pentru rezultatele bune pe care le-au obținut la învățătură, au fost evidențiate organizațiile de pionieri din Solonț (instructor superior tov. Tamara Andrei), Cernu (instructor superior tov. Jana Paladi), Albotești (instructor superior tov. Maria Neagu). Metodele folosite au fost variate. Foarte eficace s-au dovedit adunările cu tema : „Cum îmi pregătesc temele“ sau „Cum îmi planific timpul“, ținute la școli ca cea din Cucuieți (instructor superior tov. M. Vasilache), Albotești etc. Nu au folosit acest procedeu organizațiile de pionieri din Plopii, Brusturoasa, Ardeoani, Școala medie Moinești etc. Un rol educativ puternic l-au avut întîlnirile pionierilor cu muncitorii fruntași în coducție, cu muncitori vîrstnici sau cu foști luptători ilegaliști. După ce au ascultat cu emoție povestirile acestora, pionierii și-au luat angajamente de a munci cu și mai multă stăruință. Asemenea întîlniri s-au organizat la Școala din Șupan, la Albotești etc. Deși aveau largi posibilități de a organiza asemenea acțiuni, școlile din Boiștea, Agăș sau Școala medie Comănești n-au făcut nimic în această direcție. S-au ținut cu regularitate în organizațiile de pionieri informări politice, evidențiindu-se cele din satele: Poduri, Cerfu, Ghimeș-Tărhăuș și altele. Nu același lucru se poate spune despre organizațiile de pionieri din Dealul Turluianu, Cuchiniș, Palanca. Din discuțiile purtate de către numeroși participanți la consfătuire, printre care remarcăm pe tov. Tamara Andrei, Floarea Parascan, Marilena Gorea, Georgeta Anghel și alții, au reieșit alte aspecte valoroase din munca organizațiilor de pionieri, precum și unele lipsuri ce trebuie grabnic lichidate. De asemenea, au fost prelucrate instrucțiunile Ministerului învățământului și Culturii și ale C.G. al U.T.M. cu privire la evitarea supraîncărcării elevilor. La succesul consfătuirii a contribuit și adunarea tematică model, foarte bine organizată de către tov. N. Oprea, instructor superior la Școala elementară din Șupan. Concluziile asupra consfătuirii au fost trase de către tov. I. Barul, instructor al Comitetului regional al U.T.M. Bacău, care a apreciat atît activitatea depusă de organizația de pionieri din raionul Moinești cît și nivelul la care s-a ținut consfătuirea. Toți participanții au plecat cu hotărîrea de a munci și mai mult, pentru a da viață învățămintelor consfătuirii. GH. MOVILA instructor superior de pionieri, Școala medie Comănești DIN CREAȚIILE POPORULUI NOSTRU în anii puterii populare, Șantierul naval din Galați, a fost modernizat și dezvoltat. Secțiile lui de producție au fost dotate cu utilaje moderne. Pe acest șantier, unde cu 15 ani în urmă se fabricau doar ambarcațiuni simple și se executau reparații, se construiesc astăzi cargouri de 4.500 de tone și motonave moderne pentru flota noastră maritimă și fluvială. Operațiuni de calitate și economii Analizînd în consfătuirea de producție posibilitățile existente în cadrul Secției de cimentări și operațiuni speciale Moinești muncitorii și tehnicienii de aici s-au angajat ca pînă la 8 Mai — aniversarea a 40 de ani de la crearea partidului — să realizeze peste sarcinile de plan economic în valoare de 50.000 de lei prin reducerea consumului de carburanți și lubrifianți și să execute la sonde un număr de 30 operațiuni peste plan. De asemenea, pînă la sfîrșitul acestui an, colectivul secției de cimentări și operațiuni speciale și-a propus să realizeze economii la prețul de cost în valoare de peste 155.000 lei în cadrul întrecerii socialiste ce se desfășoară cu însuflețire sub îndrumarea organizației de bază, avînd ca obiective îmbunătățirea calității operațiunilor efectuate și mărirea coeficientului de utilizare a agregatelor și autocisternelor. Trecînd la munca practică, acest colectiv harnic, condus cu pricepere de ing. Ștefan Bucuroiu, în cadrul lunii martie a. c. a efectuat un număr de 665 operațiuni față de 530 cît prevedea sarcina de plan. La executarea celor 135 operațiuni-agregat peste plan au contribuit în mod deosebit brigăzile de pe agregatele nr. 51.056 Pi. cu 42 operațiuni, nr. 51.639, 51.614, 50.654 PI. și altele cu cîte 36 de operațiuni fiecare. Din cadrul acestor brigăzi s-au evidențiat în mod deosebit tov: Ion Neagu, Gheorghe Baciu, Mihai Nistor, Vasile Iftimie, Gheorghe Pascale, Vasile Băcăran și Ion Popescu. ANGAJAMENTUL FEROVIARILOR Analizînd posibilitățile existente, ceferiștii Stației Comănești și-au luat angajamentul ca în cinstea marelui eveniment să expedieze din stație cu 7 la sută mai multe mărfuri și să încarce cu 6 la sută mai multe vagoane, respectîndu-se încărcarea lor la capacitatea normală. De asemenea, se va reduce cu 2,5 la sută staționarea vagoanelor la încărcare și descărcare prin punerea vagoanelor la punctele cele mai accesibile pentru manipulare. . O preocupare a ceferiștilor va fi ca toate trenurile să fie expediate cu supratonaj, respectînd totodată regularitatea circulației după grafic. Obiectivele întrecerii socialiste au însuflețit pe toți ceferiștii, care s-au angajat să îndeplinească planul pe anul 1961 numai în 11 luni. PARASCHIV DUMITRESCU corespondent Sunt hotarîți să obțină rezultate și mai bune încă de la începutul acestui an colectivul întreprinderii de transporturi extracție Moinești și-a intensificat eforturile pentru obținerea uno succese din ce în ce mai mari. Munca depusă în cadrul întrecerii socialiste a dus în cursul lunilor ianuari și februarie la realizarea unui coeficient de utilizare a parcului auto , peste 127 la sută. In prezent, cin' se efectuează calculele rezultatele obținute în primul trimestru al anului, se așteaptă ca acest coeficien să fie mult mai mare. Pentru obținerea acestor rezultat merită cuvinte de laudă întreg colectivul Întreprinderii de transportul extracție Moinești în frunte cu comuniștii, care au fost exemplu personal și cu fruntașii în producție ca: Titus Șova, Dumitru Pascaru, Ion Milom, Constantin Apostol, conducători auto, mecanicii conduși de tov. Iancu Teodor de la secția Foaie, cei conduși de tov. Zaharia Staicu de la Secția Moinești și mulți alții. Colectivul întreprinderii de transporturi extracție Moinești este hotărît ca și în viitor să obțină noi succese în producție. Așa înțeleg muncitorii, tehnicienii și inginerii acestei întreprinderi să cinstească marea sărbătoare a poporului nostru, aniversarea a 40 de ani de la crearea Partidului Comunist din Romînia. Mai multă atenție organizării agricole de primăvară Pornind munca pe baza unui plan bine întocmit, vom putea executa bine și la timp atît pregătirea terenului, semănatul, cît și celelalte lucrări din campania agricolă de primăvară. In ședința din 13 februarie a. c., comitetul executiv al Sfatului popular raional Moinești împreună cu comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, cu cadrele tehnice din agricultură, a adoptat un plan de măsuri concret cu privire la pregătirea și desfășurarea campaniei agricole din primăvara acestui an. Printre sarcinile principale prevăzute în planul de măsuri au fost: executarea arăturilor de primăvară imediat ce timpul permite, executarea însămînțărilor în timpul optim pentru a nu duce la compromiterea culturilor, terminarea însămînțărilor din epoca I-a pînă la data de 1 aprilie, întreținerea (grăparea) arăturilor de toamnă pentru menținerea apei în sol, grăparul sau tăvălugitul culturilor de toamnă, strîngerea semințelor în cadrul unităților agricole socialiste, încorporarea în sol a gunoiului de grajd o dată cu executarea arăturilor etc. In întîmpinarea aniversării a 40 de ani de la crearea Partidului Comunist din Romînia, colectiviștii, întovărășiții și țăranii muncitori din comunele raionului nostru, folosind timpul prielnic, au trecut la executarea arăturilor pentru însămînțările de primăvară precum și la însămînțarea culturilor din epoca I-a. Astfel, pînă în prezent din cele 6.949 ha de teren care trebuie să se are în această primăvară pe total raion, s-au executat alături pe o suprafață de 1.884 ha de teren, iar din cele 12.954 ha destinate însămînțărilor de primăvară au fost însămânțate 2.221 ha, din care cu culturi din epoca I-a 1.930 ha de teren. Rezultate frumoase în această campanie au obținut țăranii muncitori din comunele: Tescani care pînă la data de 30 martie au avat 355 ha teren, au însămânțat 279 ha cu culturi din epoca I-a și au încorporat în sol, cantitatea de 3.215 tone gunoi de grajd; Berești- Tazlău, unde au fost arate 119 ha și însămânțate 264 ha. de teren și s-au încorporat în sol 4.600 tone gunoi de grajd. Succese remarcabile au obținut și colectiviștii de la G.A.C. „8 Mai“ din satul Leontinești care au executat alături de primăvară pe o suprafață de 123 ha de teren, au însămânțat 22 ha cu ovăz, iar în acest timp ei pregătesc terenul pentru însămînțările din epoca a II-a. Dînd o mare atenție culturii porumbului, colectiviștii din Scorțeni, avînd experiența muncii în comun, încă din timpul cînd lucrau în întovărășire, au executat arături pe o suprafață de 35 ha de teren și au încorporat în sol 1.355 tone de îngrășăminte naturale. De asemenea, colectiviștii din Grigoreni au însămânțat 30 ha cu ovăz și au administrat o cantitate de 6 tone îngrășăminte chimice și 20 do de îngrășăminte bacteriene. In această campanie întovărășiții din satele Petricica, Nadișa, Măgirești, Cernu, Tărîța și altele, au obținut rezultate mulțumitoare în însămînțările de primăvară. SE MAI MUNCEȘTE SUPERFICIAL In unele comune rezultatele obținute în această campanie sunt slabe, fără să dovedească munca depusă de către comitetele executive comunale, de către organele agricole. In această direcție au manifestat o preocupare slabă comitetele executive din comunele Solonț, Poduri, Pîrjol, Bucșești, Grigoreni. Pe lîngă celelalte reguli agrotehnice de care trebuie să ținem seamă în executarea lucrărilor de primăvară trebuie să fie arătura timpurie, însămînțatul în timpul optim, îngrijirile necesare culturilor de toamnă și totodată trebuie să existe o mai mare preocupare în strîngerea semințelor în comun și folosirea de soiuri productive. Și în această direcție se observă o slabă preocupare din partea consiliilor de conducere ale întovărășirilor agricole, a organelor tehnice agricole care sînt totodată lipsite de sprijinul și îndrumarea comitetelor executive comunale. Comitetele de conducere ale unităților agricole socialiste trebuie să depună toate eforturile și să muncească cu mai mult simț de răspundere pentru strîngerea în cel mai scurt timp a întregii cantități de semințe necesare în această campanie. Prin schimbul de semințe cu soiuri de mare productivitate ca porumbul dublu hibrid din generația I-a H. D. 102, asigurăm o producție medie la ha de 2.500—3.000 kg porumb boabe în condițiile de climă și sol ale raionului nostru. Pentru buna desfășurare a campaniei agricole de primăvară, pentru culturile care au mai rămas a se însămînța, și în special la cultura porumbului, este bine să ținem seamă de anumite îndrumări tehnice care sînt necesare în sporirea producției la hectar și anume : executarea arăturilor la adîncimea de 18-20 cm și grăparea lor în aceeași zi, folosirea porumbului dublu hibrid generația I-a la unitățile agricole socialiste, terminarea însămînțărilor culturilor din epoca I-a, încorporarea tuturor cantităților de gunoi de grajd în sol o dată cu arăturile, reînsămînțarea cu porumb a culturilor de toamnă întoarse, verificarea stării de vegetație a culturilor și altele. In întreg raionul trebuie acordată o mai mare atenție aplicării tuturor măsurilor agrotehnice de către unitățile agricole socialiste și folosirii timpului bun de lucru. ION DELIU tehnician I