Flacăra Moinestiului, 1964 (Anul 11, nr. 756-858)

1964-01-04 / nr. 756

ANUL XIX NR. 756 (957) SIMBATA 4 IANUARIE 1964 4 PAGINI 20 BANI SUCCES ȘI SPOR LA MUNCĂ ÎN NOUL AN! A răsunat peste întreg cuprinsul patriei tradiționala urare „La mulți ani“. Plini de entuziasm, toți oamenii muncii au pășit pragul anului 1964 cu conștiința fermă că viața lor evoluează de la bine spre mai bine. Părăsind anul 1963, am încercat sentimentul de adîncă bucurie că am realizat tot ceea ce ne-am propus, ba mai mult, în unele sectoare de activitate, am depășit sarcinile înscrise în Directivele celui de-al lll-lea Congres al P.M.R. Numărul uzinelor și fabricilor a crescut, s-au clădit cluburi și cămine culturale noi, s-au înălțat către cei zeci și sute de blocuri care schimbă fața așezărilor noastre și îmbunătățesc condițiile de viață ale celor ce muncesc. Orașele au devenit mai frumoase, mai bine gospodărite. Gama produselor desfăcute prin comerțul socialist s-a lărgit, oamenii s-au îmbrăcat mai bine, s-au alimentat mai bine. Fața satelor s-a schimbat și mai mult. Munca colectivistă plină de entuziasm și convingere, ajutorul dat de către stat sub forma a mii și mii de tractoare și mari împrumuturi pentru cumpărări de animale și pentru construcții, au făcut ca locuitorii satelor să devină mai bogați și să producă mai multe mărfuri agroalimentare pentru hrana populației și pentru industrie. Privind în urmă spre anul care a trecut, avem sentimentul datoriei împlinite, bucuria creatorilor care au înscris încă o filă luminoasă in istoria nouă a patriei. Avem în țară, promițător și optimist, anul 1964. Acesta este al cincilea an al sesenalului, an care ne apropie de bilanțul măreț al unei etape glorioase din istoria patriei noastre. In linii mari, sarcinile ne sunt cunoscute. Cunoașterea lor ne-o înlesnește documentele de partid, conștiința că urmăm cu fidelitate politica leninistă de industrializare socialistă. Alături de uzinele și combinatele de la Onești și Roman, de la Gălăuțaș și Chișcani, de la Govora și Gherla, vom înălța altele noi, mai frumoase și mai impunătoare. Sîntem printre primele țări din lume in ceea ce privește ritmul de dezvoltare economică. La realizarea acestui ritm contribuie resursele noastre de materii prime, dar mai ales politica înțeleaptă dusă de partid și hărnicia poporului nostru care se dovedește inspirat și entuziast în crearea unor obiective mărețe, la nivelul tehnicii mondiale. Republica a pășit în al 17-lea an de existență; avem în față a 20-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist. Sub semnul acestor sărbători, oamenii muncii din uzine și fabrici au prelucrat cifrele de plan ale anului 1964 și și-au luat angajamente mărețe. Oamenii muncii din raionul Moinești cunosc cu claritate sarcinile care le revin. Știu că trebuie să extragă mai mult țiței și mai mult cărbune, că trebuie să exploateze lemnul în condiții tehnice avansate și mai avantajoase. De aceea, muncitorii de la Întreprinderea de foraj Moinești, de la Schelele Moinești, Zemeș și Modîrzău, minerii și energeticienii din Comănești, forestierii de pe Valea Trotușului au dovedit multă seriozitate și maturitate în dezbaterea cifrelor de plan. Ei au făcut propuneri prețioase pentru îmbunătățirea proceselor tehnologice, pentru ieftinirea producției și îmbunătățirea calității produselor. Trăim într-un raion cu o economie complexă, cu o pondere însemnată în balanța regiunii și a patriei întregi. Tocmai pentru aceasta, Comitetul raional Moinești al P.M.R. cere comitetelor de partid, organizațiilor de bază și tuturor comuniștilor să muncească in așa fel încit să atragă masele largi de muncitori la îndeplinirea ritmică și în condiții cît mai bune a sarcinilor care ne revin. Convinși că pășim pe un drum luminos, care ne va aduce satisfacții și mai mari în viitor, să nu precupețim nici un efort, să facem tot ce ne stă în putere pentru desăvîrșirea construcției socialiste, pentru obținerea de noi victorii pe frontul construcției noastre ------------------=—— ■ = pașnice, încrezători în succesele viitoare, urăm oamenilor muncii din raion succese și spor la muncă. --- -- ■oa— In primele zile 110 METRI FORAȚI PESTE PLAN înfăptuind din prima zi o serie de măsuri menite să sporească viteza de foraj și să reducă timpul neproductiv la sonde, harnicul colectiv de petroliști de La întreprinderea de foraj Moinești a reușit să depășească planul la metri forați cu 110 metri. ȚIȚEI PESTE PLAN Pentru muncitorii, inginerii și tehnicienii Schelei Moinești primul gînd la intrarea în anul 1964 a fost acela de a munci cu tot elanul pentru a extrage din sonde chiar din prima zi cît mai multe tone de țiței peste plan. Toate secțiile și-au îndeplinit planul de producție, iar pe total schelă planul la extracția țițeiului, pe primele 3 zile ale anului, a fost îndeplinit în proporție de 100,1 la sută, extrăgîndu-se peste plan multe tone de țiței. DUPĂ 3 ZILE Trei zile sînt suficiente pentru a ne da seama de felul cum petroliștii Schelei Modîrzău au pregătit producția anului 1964. Graficele anului 1964 ne vorbesc despre strădania petroliștilor de a asigura îndeplinirea și depășirea planului de producție pe anul acesta la fiecare sondă. După trei zile de activitate din acest an, colectivul Schelei Modîrzău raportează îndeplinirea planului la extracția țițeiului în proporție de 100,1 la sută. NU RĂMÎN ÎN URMĂ Petroliștii Schelei Zemeș au fost întotdeauna consecvenți și hotărîți în muncă. Cînd au fost discutate cifrele de plan pe anul acesta, mulți muncitori, maiștri și ingineri au arătat în cuvîntul lor că nu vor rămîne în urmă. Ei au realizat planul la țiței în proporție de 100, 1 la sută. Se construiește un nou cvartal de locuințe în orașul Moinești Vești din Lucăcești și satul Plopu PROGRAM ARTISTIC PREZENTAT DE ELEVI In ziua de 29 decembrie 1963, Școala de 8 ani din comuna Lucăcești a organizat o frumoasă serbare cu prilejul Zilei de 30 Decembrie — Ziua proclamării Republicii Populare Române. După ce a fost prezentată expunerea „A 16-a aniversare a Republicii Populare Romîne" în fața unui public numeros, pionierii și elevii școlii au fost apreciați pentru reușita programului prezentat. ÎNTÎLNIRE CU DEPUTATUL Zilele trecute, alegătorii din cadrul circumscripției electorale raionale numărul 45 s-au întîlnit cu deputatul Nicolae Secăreanu, directorul Trustului de foraj Moinești. Darea de seamă prezentată a ilustrat în mod convingător însemnatele realizări gospodăreștiedilitare obținute în ultimii ani în comuna Lucăcești. Cu acest prilej s-a scos în evidență faptul că, datorită interesului manifestat, hărniciei de care s-a dat dovadă, cetățenii din această circumscripție electorală au obținut succese frumoase prin efectuarea diferitelor lucrări prin muncă patriotică. Întîlnirea dintre deputat și alegători a fost fructuoasă, dat fiind că, cu acest prilej, s-au făcut și numeroase propuneri privind buna gospodărire și înfrumusețare a comunei. ION OLIEVSCHI învățător — pensionar . MOȘ GERILA A TRECUT ȘI PE LA NOI Cu mult înainte de a se încheia primul trimestru al acestui an de învățămînt, elevii din satul Plopu comuna Dărmănești au pregătit programul artistic prilejuit de sărbătorirea pomului de iarnă. În sala mare a căminului cultural, frumos împodobită de copii cu tradiționalul brad, s-au adunat cei care aveau să stea de vorbă cu Moș. Gerilă venit în sală de la începutul programului. El a stat de vorbă cu copiii întrebîndu-i despre munca lor, dîndu-le sfaturi ca în perioada ce urmează să obțină rezultate și mai bune la învățătură. Copiii s-au întrecut în a-i spune poezii și a-i arăta cum știu ei să se joace. Moșul mîngîia pe unul, săruta pe altul, da sfaturi celor mai puțin cuminți, iar orele în jurul pomului frumos luminat au trecut la repezeală. în continuare s-au împărțit însemnate daruri celor mici. Elevii nu vor uita această bucurie a copilăriei lor. SĂRBĂTOAREA MAJORATULUI în cursul anului 1963, cea mai frumoasă manifestare culturală in satul Plopu a fost sărbătorirea majoratului. Mai erau gata să zboare două file din calendarul vremii pînă la 30 Decembrie, Ziua aniversării a 16 ani de la proclamarea R.P.R., zi de care se leagă victoria tuturor drepturilor democratice, sub conducerea înțeleaptă a partidului. într-o săptămină, după ce au venit în vacanță, cei 25 de elevi de la școlile medii și profesionale care s-au unit cu cei din sat, au pregătit un bogat program artistic închinat celor 18 tineri care au împlinit 18 ani, 18 primăveri. Programul plin de conținut, axat pe adînca semnificație a majoratului, sărbătoare a tinereții, a adunat în sala căminului aproape tot satul. Cu acest prilej secretarul Comitetului comunal U.T.M. Dărmănești, a vorbit despre patriotismul socialist, trăsătură caracteristică a moralei comuniste, iar cei sărbătoriți au fost călduros felicitați înmînîndu-li-se felicitările comitetului raional U.T.M. EUGENIA MĂRUȚEANU învățătoare SĂRBĂTORIREA POMULUI DE IARNA Cu prilejul Anului Nou, întreprinderile și instituțiile din raionul nostru au organizat sărbătorirea pomului de iarnă. Adunați în jurul brazilor încărcați mai din belșug ca inulți ani cu jucării, copiii muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor au primit tradiționalele cadouri. Pentru a înfrumuseța aceste festivități, formațiile artistice de amatori din cadrul întreprinderilor și instituțiilor au dat frumoase spectacole, aducînd omagiul lor tradiționalului pom de iarnă. Copiii muncitorilor petroliști, mineri, forestieri, constructori și altor categorii de salariați au luat parte cu miile la sărbătorirea pomului de iarnă, unde Moș Gerilă, darnic ca întotdeauna, a împărțit numeroase și frumoase daruri. De felul cum a fost organizată această festivitate, corespondenții noștri voluntari nu-au relatat trimițîndu-ne vești de la întreprinderea de foraj Moinești, I. M. Comănești, schelele Zemeș, Moinești și Modîrzău, întreprinderile forestiere de pe Valea Trotușului, I.T.A.B.T. Moinești și altele. ; www/wwh: Viața satului — mereu mai înfloritoare Cel care poposește pentru prima dată pe malul sting al Trotușului, în satul care poartă numele pirîului Asău, va lua cu sine impresii de neuitat. Munții, dealurile, valea îngustă, străbătută de apele repezi, iar pe alocuri domoale ale Trotușului, încîntă... Intrînd în sat admiri zecile de locuințe noi construite în anii Republicii. Prospețimea lor este întregită de atmosfera de lumină, de voioșie, rod al vredniciei gospodinelor care fac din locuințele lor cămine impunătoare și elegante din care n-ai mai pleca. Nelipsite sînt și florile care zîmbesc de la ferestre chiar și iarna, iar alături de ele difuzoarele — izvor de cultură și lumină — fac casele mai pline de bucurie, cintec și fericire. Fiecare casă este îndestulată cu cele mai felurite și noi obiecte. Iată : cele 696 de difuzoare, 425 aparate de radio, 35 de televizoare, duc în fiecare cămin ultimele știri, oferă tuturor, indiferent de vîrstă, pregătire, vocație, programe interesante și variate. în fiecare cămin sînt auzite cuvîntările ferme rostite de reprezentantul țării noastre la O.N.U., evocările molcome și blinde înregistrate pe bandă ale maestrului Sadoveanu, acordurile line ale nemuritoarelor rapsodii create de George Enescu. Atmosfera aceasta de cultură și lumină este prezentă și în sălile de la etajul Clubului 6 August care domină cu construcția sa masivă centrul comunei Asău. La bibliotecă, unde sînt frumos rînduite sute de volume, îți găsești prieteni și te poți delecta în ceasurile de odihnă cu poeziile lui Eminescu, povestirile lui Creangă etc. Aici, zilnic peste 50 de cititori frecventează biblioteca, unde au la îndemînă mai mult de 5.700 de volume de literatură politică, științifică, beletristică. Printre cititorii activi ai bibliotecii se numără și școlarii, pionieri și elevi între 7 și 14 ani. După ce trec pe la bibliotecă, copiii, în grupuri zgomotoase, se revarsă spre case sau școală. Zarva pe care o face îmbie să-i însoțești și să intri mai ales în cele 8 săli de clasă pentru a afla cum învață, îndrumați cu atenție părintească de către învățători și profesori. La școala de 8 ani din satul de centru cele 22 de cadre didactice manifestă o atenție deosebită pentru educarea, instruirea și îndrumarea celor peste 515 elevi pentru ca aceștia să ajungă constructori de nădejde ai comunismului. în munca cu tinerele vlăstare, învățătorii se apleacă asupra elevilor și cu migală obișnuiesc mina tremurîndă, șovăielnică a școlarului de 7 ani să scrie literele alfabetului .• profesorul care predă obiectul Agricultura dăruiește cu mărinimie cunoștințele elementare despre cultura plantelor, creșterea animalelor. Cu multă inimă și dragoste, profesorul de limba romînă dezvăluie frumusețile imaginilor in care este oglindită viața și munca nouă pe care o făuresc oamenii muncii in uzine și pe ogoare, imprimă elevilor dragoste fată de natura și bogățiile patriei. In contrast cu viața plină de mizerii și greutăți din trecut, astăzi toți copiii oamenilor muncii învață în școlile elementare unde, incepînd din acest an, școlarizarea s-a extins la 8 clase. Toți elevii din clasele I—VIII se bucură de gratuitatea manualelor școlare, mărturie elocventă a grijii partidului și guvernului pentru fiii oamenilor muncii. în ultimii ani majoritatea absolvenților clasei a VII-a au largi posibilități de a frecventa la școli medii, profesionale, tehnice și de aici mai departe în facultăți, în condiții avantajoase. Alături de școală, un focar de cultură pentru tinerii din comuna Asău este și Clubul 6 August, unde se organizează activități cultural-artistice și instructiv-educative. De exemplu, în cadrul manifestărilor un loc important îl ocupă serile literare, recenziile, prezentări de filme, concursuri cu temă și altele. Grupuri mari de tineri participă la activitatea formațiilor artistice de amatori care sînt pregătite de tovarășul Ion Jalbă. Tot el se ocupă și de instruirea tinerilor soliști interpreți de muzică ușoară și populară și colectivului brigăzii artistice de agitație. Asăul este comuna a cărei locuitori se bucură din plin și de asistentă medicală calificată. Este suficient să amintim de cei doi medici care se îngrijesc de sănătatea oamenilor vîrstnici și a copiilor, de dispensarul și casa de naștere. Astfel mamele și copiii minerilor și forestierilor sînt îngrijiți în condiții sanitare corespunzătoare. Și buna deservire a oamenilor din Asău este asigurată prin 6 unități aprovizionate cu mărfuri din belșug și în sortimente variate. Prin aceste unități numai într-un singur an au fost vîndute mărfuri a săuanilor în valoare de peste 2.000.000 lei, ceea ce reprezintă o însemnată creștere a nivelului de trai. Și confortul locuințelor este o expresie a bunăstării oamenilor. Mai în fiecare casă întîlnești mobilă, mașini de spălat rufe, frigidere, mașini de cusut, aspiratoare de praf și altele. Dar acestea sînt numai cîteva aspecte ale ridicării continue a nivelului de trai material și cultural care fac din comuna Asău o așezare in plină inflorire din raionul nostru. Prof. ELENA POPESCU Școala de Sani Asău VWW. Manifestări consacrate sărbătoririi Republicii Oamenii muncii din raionul nostru au sărbătorit aniversarea a 16 ani de la proclamarea Republicii Populare Române cu un deosebit interes și deplină satisfacție, în cluburi, la căminele culturale, mii de oameni ai muncii petroliști, mineri, forestieri, colectiviști, țărani muncitori au audiat conferințele prezentate de către activiști de partid și de stat, conducători din economie, cu prilejul cărora s-au prezentat în cifre edificatoare însemnatele realizări obținute în anii luminoși ai republicii noastre. Majoritatea manifestărilor consacrate sărbătoririi a 16 ani de la proclamarea Republicii Populare Române au fost urmate de izbutite programe artistice ale tinerilor artiști amatori din raion. Asemenea manifestări au avut loc la întreprinderea de foraj Moinești, Schela Zemeș, întreprinderea transporturi, ateliere și baze tubulare Moinești, C.F.R. Valea Uzului, Rafinăria Dărmănești, G. A. C. din Bucșești, Solonț, Ardeoani și altele. . www; Vacanța elevilor noștri După cîteva zile de pregătiri intense, școala, organizația de pionieri și organizația sindicală au invitat pe toți școlarii noștri la serbarea pomului de iarnă la umbra căruia tradiționalul Moș Gerilă a împărțit tuturor daruri. A urmat un carnaval pionieresc, cu ocazia căruia s-au premiat cele mai frumoase costume — pitici, greierașul cîntăreț, haiduci, harnica furnică, Ilene Cosinzene și alte personaje de basm. GHERGHINA TANASE Școala de 8 ani Boiștea-Dărmănești VWW= La școala noastră organizarea cît mai plăcută a vacanței elevilor a devenit o tradiție în viața școlilor noastre. Datorită condițiilor create de partid și guvern, fiecare vacanță devine pentru copii din ce în ce mai interesantă, mai atrăgătoare și mai plină de bucurii. Ținînd seamă de sarcinile mărețe ce-i revin școlii, conducerea unității de pionieri nr. 20 de la Școala de 8 ani Tazlăul de Sus, a întocmit un plan de muncă axat pe educarea patriotică a elevilor, pe întărirea sănătății, formarea trăsăturilor de voință și caracter, a spiritului de colectiv etc. Astfel, în perioada de la 22 decembrie 1963 pînă la 9 ianuarie 1964 au fost trecute în planul de muncă acțiuni atractive și interesante cum sînt: concurs de săniuțe, schi și patinaj, seară de basme și poezii, concursul „Cine știe chimie seară literară, cîștigă", vizionarea de filme și diafilme și altele. ION LEONTE învățător In acest an vom aplica noi metode în anul 1963, brigada de intervenție pe care o conduc a muncit bine, în întrecerea socialistă, am urmărit realizarea cu succes a tuturor obiectivelor pentru a ne situa pe unul din locurile fruntașe. în mod deosebit in centrul atenției mele, ca maistru, a stat preocuparea de a organiza cu mai bine procesul de producție, pentru a executa lucrări de intervenție la timp și de bună calitate. Astfel, la sfirșitul anului noi ne-am prezentat cu un bilanț bogat. Timpii de intervenție la sonde au fost scurtați cu 25 la sută și nu am înregistrat lucrări repetate. Acest lucru l-am realizat folosind cu mai mult curaj metodele și inițiativele noi de muncă. Iată, de exemplu, am aplicat în permanență inițiativele sondelor 1109 și 1197 care ne-au ajutat să ridicăm productivitatea în schimbul de noapte la nivelul schimbului de zi și să scurtăm timpii neproductivi pe brigadă. De asemenea, tot în cursul anului 1963 am folosit cu succes dispozitivul automat A.P.R.-2, modificat pentru înșurubarea și deșurubarea tubingului de extracție la sonde în timpul intervențiilor. Toate aceste metode de lucru au fost folosite de către brigada noastră de intervenție, paralel cu preocuparea tuturor muncitorilor pentru care a calificării continua mdiprofesionale, în această direcție, prin ajutorul pe care l-am dat personal, toți muncitorii din brigada mea sînt calificați. Printre aceștia amintesc pe tov. Vasile Cernat, Nicolae Săndulache, Mihai Agachi și alții, care au obținut rezultate bune și foarte bune în muncă. în anul 1963, eu am conceput și aplicat un număr de 5 inovații printre care: „Sorb cu filtru și supapă de evacuare la pompele de fund“, „Dispozitiv pentru extras pistonul din pompă cînd acesta se rupe de la racord și rămîne în interior“ și altele. Pentru anul 1964 mi-am propus să continui aplicarea tehnicii noi in vederea reducerii pierderilor din intervenție la sonde și pentru realizarea și depășirea planului de producție la toți indicatorii și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă. în mod deosebit în acest an ne vom strădui să extindem folosirea motorului semiautomat pe axul tobei de la grame, pentru reducerea timpului de control al tălpii la sondă și pentru folosirea lui la alte operații tehnologice. Ca urmare, în anul 1964 mă voi strădui să realizez un nou tip de separator de fund care va fi folosit la sondele cu rații mari de gaze. Acest lucru va contribui la mărirea randamentului pompelor de fund la sondele cu rații mari de gaze. NICOLAE DÎRLĂU maistrul brigăzii a IV-a de intervenție, secția a IIa, Schela Zemeș