Flacăra Sibiului, 1954 (Anul 11, nr. 2373-2475)

1954-01-06 / nr. 2373

XI — Nr. 2373 privitoare la în anii /Urmare din pag. 2 a) să se obţină o producţie, în lpe cap de animal de cel c .lapte de vacă 1.300 ltr. lin care lapte muls 800 ltr. Lână fină şi semifină 2,5 kg. Lână groasă 1,8 kg. Ouă de găină 80—90 buc. să se extindă culturile de furajere cultivate pentru pierea de fânuri, rădăcinoase fere şi nutreţuri pentru siloz, ca, în cursul anului 1956 ajungă până la 1.300.000 ha. Ital din care: Ierburi perene vechi 645.000 ha. Ierburi perene noi 140.000 ha. Ierburi anuale 370.000 ha. din care: iarbă de Sudan 65.000 ha. Rădăcinoase şi bostănoase furajere 75.000 ha. Culturi pentru siloz 70.000 ha. Să se sporească producţia de tie la unitatea de suprafaţă, al ca în anul 1956 să se obţină puţin. Fân de ierburi perene 3.900 kg/ha. Fân de ierburi anuale 3.000 kg/ha. Rădăcinoase furajere 23.000 kg/ha. Nutreţuri pentru însilozat 23.000 kg/ha. Fânuri naturale 2.200 kg/ha. RT. 4. — Pentru a ajunge lasitul anului 1956 la efectivul a 4.930.000 bovine, din care 1.000 vaci, urmărind îndeosebi sterea numerică a raselor pe nlapte şi carne: I Se va da o atenţie deosebită firii şi îmbunătăţirii bovinelor I rasele: Switz (brună) în raitele: Sighet, Vişeu, Ouaş, Lă şi Baia Mare; Siementhal în janele: Tg. Mureş, Odorhei, Biaş, Agnita, Stalin, Sf. Gheorj, Rupea, Jibou, Timişoara, Goj şi Sânnicolaul Mare; Pintz; în raioanele: Sebeş, Sibiu, Beg, Vatra Dornei, Câmpulung Gura Humorului; Roşia de pă în raioanele: Constanţa şi Egidia; Sură de stepă în ranele: Truşeşti, Iaşi, Codăeşti şi sluj.) Ministerul Agriculturii şi viculturii şi Sfaturile Populare a lua măsuri pentru a asigura cursul anilor 1954—1956 cu ari de calitate superioară îna gul efectiv de vaci din gosporiile ţărăneşti individuale, din spodăriile agricole colective şi treprinderile agricole ale stului. Se vor lua măsuri pentru folarea justă a reproducătorilor şigurarea unei bune îngrijiri, ntreţineri şi hrăniri a acestora. c) Pentru a mări producţia rodă de lapte şi a asigura creştera numerică a efectivului, prin ■ărirea natalităţii, se vor lua date măsurile de sporire a numărui de vaci de prăsilă în gosodăriile individuale ţărăneşti, în gospodăriile agricole colective, în fermele şi întreprinderile agricole de stat, astfel ca până la sfârşitulnului 1956 proporţia numărului meilor în efectivul total de borne să ajungă la 48% pe ţară, ar în zonele din jurul oraşelor şi centrelor industriale la cel puţin 60%. Planul de efective la bovine se va considera îndeplinit numai când se va îndeplini şi planul numeric la vaci. Pentru a asigura realizarea măririi efectivului de vaci, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare regionale sunt Asigurarea bazei furajere şi a randamentelor prevăzute la hectar este condiţia esenţială pentru rezolvarea sarcinilor în domeniul creşterii animalelor în anii următori. ART. 3. — Producţia animală şi produsele animale trebue să ajungă la sfârşitul anului 1956 la: — Carne şi grăsimi cca. 600.000 tone. — Lapte de vacă cca. 20.500.000 hectolitri — Lână total 25.400 tone. — Ouă cel puţin 2.000.000.000 bucăţi, îndeplinirea programului de măsuri pentru dezvoltarea creşterii animalelor va asigura pe lângă o sporire apreciabilă a veniturilor şi consumurilor proprii ale gospodăriilor agricole colective, ale colectiviştilor, ale ţăranilor muncitori individuali, sporirea însemnată a consumurilor oamenilor muncii dela oraşe. Resursele fondului de stat — bază a sporirii consumului oamenilor muncii dela oraşe — vor creşte în 1956 faţă de 1953. La carne şi grăsime cu circa 140.000 tone, ajungând la circa 300.000 tone. La lapte de vacă cu circa 1.100.000 hectolitri, ajungând la circa 3.000.000 hectolitri. La lână cu circa 4.000 tone, ajungând la circa 14.000 tone. La ouă cu circa 200.000.000 bucăţi ajungând la cel puţin 300.000.000 bucăţi, obligate să facă cunoscut Comitetelor Executive ale Sfaturilor Populare raionale sarcinile cu privire la creşterea juncilor. d) Se recomandă gospodăriilor individuale ţărăneşti şi gospodăriilor agricole colective şi se obligă fermele şi întreprinderile agricole de stat să hrănească vacile cu raţii complete şi în funcţie de greutate vie şi productivitatea lor, să asigure păşuni bune pentru vacile de lapte, să organizeze folosirea păşunilor naturale prin păşunat pe parcele, întreţinerea vitelor în adăposturi de vară pe păşuni, păşunat de noapte în timpul verii şi hrănirea suplimentară cu nutreţ verde şi concentrat, pentru a înlătura scăderea producţiei de lapte, care se datoreşte lipsei de furaj verde în hrana vacilor vara şi întreţinerii lor proaste pe timpul iernii. Să se înfiinţeze în fiecare comună, în fiecare gospodărie agricolă colectivă şi gospodărie agricolă de stat, adăpători atât la păşune cât şi la grajd. ART. 5. — Pentru îmbunătăţirea calităţii şi sporirea resurselor de carne, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor da îndrumări gospodăriilor agricole colective şi gospodăriilor individuale ţărăneşti cu privire la măsurile tehnico-organizatorice pentru condiţionarea şi îngrăşarea bovinelor şi vor asigura, deasemeni, începând din anul 1954, condiţionarea şi îngrăşarea pentru carne a tăuraşilor peste un an, inapţi pentru reproducţie şi muncă. ART. 6. — Pe măsura asigurării gospodăriilor agricole colective şi gospodăriilor individuale ţărăneşti cu cai, bol de muncă şi mijloace mecanice, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor lua măsuri de a nu se admite utilizarea vacilor la munci agricole de orice fel. Se recomandă gospodăriilor agricole colective şi gospodăriilor individuale ţărăneşti ca, începând din anul 1954, să lase anual un număr de tăuraşi pentru reproducţie şi să destineze un număr corespunzător dintre ei completării necesarului de loi de muncă. ART. 7. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru mărirea continuă a efectivului de oi, în special a celor din rasele cu lână fină şi semifină, astfel încât efectivul de ovine să ajungă la sfârşitul anului 1956 la cel puţin 13.800.000 capete, din care 9.600.000 oi şi mioare. Pentru dezvoltarea creşterii oilor, mărirea procentului de fecunditate, îmbunătăţirea calităţii şi sporirea producţei de lână, o atenţie deosebită se va acorda dezvoltării efectivului de oi din rasa merinos în raioanele Criş, Salonta, Oradea, Săcueni, Cărei, Constanţa, Babadag, Măcin şi Medgidia; din rasa ţigaie în raioanele Sf. Gheorghe, Stalin, Sinaia, Mizil, Buzău, Măicăneşti şi Feteşti; din rasa karakul în raioanele Botoşani, Dorohoi şi Truşeşti; din rasa ţurcană în raioanele Tg. Neamţ, Piatra Neamţ şi Sibiu. ART. 8. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor asigura în cursul anilor 1954—1955 numărul necesar de berbeci reproducători de calitate bună, corespunzător efectivului de ovine femele din gospodăriile individuale ţărăneşti, gospodăriile agricole colective şi din fermele şi întreprinderile agricole de stat, vor organiza folosirea raţională a berbecilor şi o mai bună îngrijire, întreţinere şi hrănire a reproducătorilor. ART. 9. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor lua măsurile necesare pentru mărirea efectivului de ovine cu lână fină şi semifină. Se interzice organizarea montei oilor cu lână fină şi semifină cu berbeci cu lână groasă. Se vor scoate toţi berbecii cu lână groasă din turmele de oi cu lână fină şi semifină, precum şi din turmele de oi cu lână groasă destinate a fi încrucişate cu berbeci cu lână fină şi semifină. ART. 10. — Spre a se asigura condiţii prielnice pentru sporirea numărului de oi merinos se interzice mulgerea acestora în întreprinderile agricole de stat. Se recomandă gospodăriilor agricole colective şi gospodăriilor individuale ţărăneşti să oprească şi ele mulgerea oilor merinos. Se scutesc gospodăriile agricole colective, gospodăriile personale ale colectiviştilor şi gospodăriile individuale ţărăneşti, care aplică îndrumarea de mai sus, de predarea către stat a cotelor obligatorii de lapte de la oile de rasă merinos. ART. 11. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate a lua măsuri pentru creşterea continuă a efectivului de oi din rasa karakul, pentru îmbunătăţirea muncii de reproducţie în creşterea oilor de rasă karakul şi îmbunătăţirea calităţii pielicelelor. Pentru mărirea efectivului de oi din rasa karakul se recomandă gospodăriilor individuale ţărăneşti, gospodăriilor agricole colective şi colectiviştilor, ca în zonele prevăzute pentru creşterea acestor oi să încrucişeze oile din rasa ţurcană cu berbeci karakul şi să asigure menţinerea şi creşterea mieluţelor de rasă karakul. ART. 12. — In scopul măririi producţiei de lapte şi a pielicelelor de la oile cu lână groasă, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor îndruma creşterea în gospodăriile individuale ţărăneşti şi în gospodăriile agricole colective a oilor din rasa ţurcană, cu o producţie mare de lapte şi pielicele de calitate bună, asigurând creşterea şi folosirea raţională la montă a berbecilor care provin de la oi cu producţii mari de lapte şi dau pielicele de bună calitate. ART. 13. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru îmbunătăţirea întreţinerii şi hrănirii oilor şi pentru asigurarea cu păşuni şi adăpători bune a întregului efectiv de oi din gospodăriile individuale ţărăneşti, gospodăriile agricole colective şi din întreprinderile agricole zootehnice ale statului. ART. 14. — Pentru mărirea cantităţii de lână şi carne se recomandă gospodăriilor individuale ţărăneşti, gospodăriilor colective şi colectiviştilor să nu sacrifice pentru carne berbecuţii şi bătălii sub vârsta de 1 an. CAPITOLUL V Creşterea cabeotinelor ART. 18. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi sfaturile populare vor lua măsuri pentru sporirea efectivului de cabaline şi îmbunătăţirea lor calitativă, astfel încât să ajungă până la sfârşitul anului 1956 la cel puţin 1.240.000 capete — din care 445.000 iepe — combătând atitudinea de subapreciere a importanţei creşterii cabalinelor. In viitor creşterea cabalinelor se va face în direcţia sporirii efectivului de cai pentru agricultură şi transporturi, îmbunătăţindu-se însuşirile cailor din rasele locale mai valoroase. Se va acorda o atenţie deosebită creşterii cailor din rasa Lipiţană în raioanele: Făgăraş şi Sibiu; din rasa Nonius în raioanele: Deta, Timişoara, Sânnicolaul Mare, Arad, Criş, Stalin şi Rupea; din rasa Huţul în raioanele: Câmpulung, Vatra Dornei şi Rădăuţi şi varietăţii calului dobrogean în raioanele Constanţa şi Medgidia. . ART. 19. — Pentru îndeplinirea sarcinii de mărire a efectivului de cabaline, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate să asigure în cursul anilor 1954—1958 numărul de armăsari amelioratori, corespunzător efectivului de iepe din gospodăriile individuale ţărăneşti, gospodăriile agricole colective şi gospodăriile agricole de stat, să organizeze folosirea raţională a armăsarilor şi să îmbunătăţească îngrijirea, întreţinerea şi hrănirea iepelor mame şi a armăsarilor. ART. 20. — începând din anul 1954 se va introduce monta obligatorie tuturor iepelor în vârstă de peste 3 ani, apte de reproducţie, din gospodăriile individuale ţărăneşti, gospodăriile agricole colective, întreprinderile agricole zootehnice ale statului şi din alte gospodării. Sfaturile populare regionale au dreptul de a folosi în perioada campaniei de montă, în staţiunile de montă, toţi armăsarii de rasă şi amelioraţi, apţi pentru reproducţie, indiferent cui aparţin ei (exceptând armăsarii din hergheliile de stat şi depozitele de armăsari). Prin hotărîri ale comitetelor executive ale sfaturilor populare regionale se vor stabili tarife de plată către proprietarii ai căror armăsari sunt întrebuinţaţi la montă. Se interzice categoric sfaturilor populare să folosească la munci armăsari reproducători selecţionaţi pentru montă. ART. 21. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii este obligat: a) Să stabilească specializarea hergheliilor, în ceea ce priveşte creşterea şi înmulţirea cailor de rasă şi în cursul anului 1954 să întocmească planul organizatorico-economic al dezvoltării în perspectivă a fiecărei herghelii; b) Să organizeze 3 herghelii noi în regiunile Arad, Autonomă Maghiară şi Oradea şi 2 depozite de armăsari în regiunea Arad şi Cluj. ART. 22. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi sfaturile populare sunt obligate să organizeze, începând din anul 1954, pe lângă herghelii, depozite de armăsari, gospodării agricole de stat şi gospodării agricole colective, centre pentru creşterea mâinilor obţinuţi în gospodăriile proprii şi a celor cumpăraţi de la gospodăriile individuale ţărăneşti. . Numărul mânjilor ce vor fi crescuţi în acest fel se stabileşte până în anul 1956 inclusiv, la cel puţin 22.500. Aceşti mânji vor fi folosiţi, în primul rând, pentru completarea efectivului propriu de cai al gospodăriilor respective, iar excedentul de mânji, după înţărcare — însă nu mai devreme de vârsta de 6—7 luni — vor fi vânduţi (Continuare în pag. 4 a) CAPITOLUL II Creşterea bovinelor LEGEA măsurile pentru dezvoltarea creşterii animalelor, 1954-1956, în Republica Populară Română CAPITOLUL III Creşterea efectivelor de ovine şi ridicarea productivităţii lor " FLACARA SIBIULUI" CAPITOLUL IV Creşterea numerică a efectivului de porcine şi ridicarea productivităţii lor ART. 15. — In scopul satisfacerii necesităţilor economiei naţionale în aprovizionarea populaţiei cu carne şi grăsimi, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, Ministerul Industriei Alimentare, Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru mărirea continuă a efectivului de porcine, îmbunătăţirea calităţii şi mărirea productivităţii lor, astfel încât efectivul de porcine să ajungă până la sfârşitul anului 1956 la cel puţin 4.600.000 capete, din care circa 700.000 scroafe. Creşterea porcinelor se va orienta în direcţia măririi efectivelor din rasele pentru grăsime şi din rasele mixte (came şi grăsimi). Se va da o atenţie deosebită rasei mangaliţa în regiunile Oradea, Arad şi Baia Mare şi în raioanele Tulcea, Hârşova, Feteşti, Călăraşi şi Corabia; varietăţii Basna în regiunea Stalin şi în raioanele Tg. Mureş, Odorhei şi Aiud, şi rasei Alb de carne, în regiunea Suceava şi în raioanele Timişoara, Deta, Sânnicolaul Mare şi Stalin. ART. 16. — In scopul îndeplinirii planului de creştere a efectivului de porcine şi al măririi prolificităţii porcinelor, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, Sfaturile Populare sunt obligate să asigure în cursul anilor 1954—1956 numărul necesar de vieri de rasă de calitate superioară, corespunzător întregului efectiv porcin femei din gospodăriile agricole colective şi gospodăriile individuale ţărăneşti, întreprinderile agricole de stat, să organizeze folosirea raţională a vierilor la montă şi să îmbunătăţească îngrijirea, întreţinerea şi hrănirea scroafelor şi vierilor. ART. 17. — Se obligă fermele şi întreprinderile agricole zootehnice ale statului şi se recomandă gospodăriilor individuale ţărăneşti şi gospodăriilor agricole colective să organizeze păşuni artificiale — şi în special lucerniere — pentru porcine, să asigure întregul efectiv de porcine cu furaje suculente şi concentrate, să introducă culturi speciale de porumb-boabe, sfeclă, napi şi cartofi, să ia măsuri pentru însilozarea furajelor, pentru pregătirea şi introducerea în alimentaţia porcilor, pe o scară largă, a făinei de fân de lucernă şi trifoi; să intensifice îngrăşarea porcilor pentru grăsime şi pentru carne şi grăsime, folosind în acest scop în primul rând purceii din fătările de primăvară. Pentru obţinerea unei producţii mai mari de carne şi grăsime se va aplica pe o scară largă metoda încrucişării artificiale, folosind pentru aceasta vieri reproducători din rasele pentru grăsime și pentru carne și grăsime. Pag. 3