Flamura, septembrie 1970 (Anul 18, nr. 1804-1829)

1970-09-15 / nr. 1816

1 U.C.M. Reșița Cu prevederile planului cincinal îndeplinite Uzina constructoare de mașini din Reșița, una din cele mai mari și complexe unități a industriei noastre socialiste, și-a Îndeplinit prevederile planului cincinal. În această perioadă, constructorii de mașini reșițeni au asimilat fabricarea unor agregate energetice, mașini și utilaje de înaltă tehnicitate, comparabile cu cele mai bune produse de acest fel realizate în țări cu tradiție. Printre acestea, la foc de frunte se situează turbinele de 178 MW, destinate echipării centralei hidroelectrice de la „Porțile de Fier", motoare electrice de puteri mari, motoare Diesel de 2 300 și 2 500 CP, boghiuri pentru locomotive Diesel-electrice, compresoare de 50 și 100 mc, utilaje hidromecanice pentru ecluzele de la Dunăre, instalații complexe pentru industria siderurgică și chimică. In prezent, In toate sectoarele Uzinei se desfășoară o intensă activitate de producție pentru realizarea înainte de termen a angajamentelor suplimentare luate pe acest an. Totodată, au început lucrări de construcții pentru dezvoltarea capacităților de producție la secția de motoare Diesel, In sectorul de tratamente termice și forță, care vor asigura noi spații industriale pentru pregătirea bazei tehnice a viitorului cincinal. (Agerpres) Citiți In pagina a-lll-a SPORT VIAȚĂ CULTURALĂ La înălțimea rolului și sarcinilor încredințate în pagina a-il-a începe școala. Pregătite cu grijă, cărțile așteaptă micii cititori. Foto : M. POPESCU Progresul tehnic în construcția de locuințe (IV) Căi de accelerare a procesului de execuție și montaj Procesul de industrializare construcțiilor, eficiența ei econoamică, este strîns legată de mecanizarea și automatizarea proceselor de execuție și de montaj din atelierele de prefabricate și de pe șantiere. Industrializarea nu se poate realiza fără mecanizarea și automatizarea lucrărilor — ele constituind unul din principalele mijloace de promovare a progresului tehnic în construcții, de sporirea productivității muncii și reducerea prețului de cost, de scurtare a duratei de execuție. Deși prefabricarea transferă mare parte din operațiile de execcuție în unități industriale (cum se întîmplă și la Reșița), râmîn încă pe șantiere numeroase lucrări care totalizează un important volum de manoperă: încărcări, descărcări și manipulări de materiale, lucrări de terasamente, de betoane și de mortare și, bineînțeles, operații de montaj. Creșterea eficienței lor economice reclamă mecanizarea și automatizarea operațiilor de lucru pe o scară cât mai largă. Prin creșterea cu un procent, a gradului de mecanizare a lucrărilor de săpare se poate obține o creștere a productivității muncii de 0,2 la sută, economisindu-se și un important volum de manoperă. De exemplu, efectând săpăturile cu excavatoare de 1 mc se înlocuiește munca Imanuală zilnică a 150 de muncitori.Ca și in oricare ramură industrială și în construcții mecanizarea se situează pe mai multe faze. In primul rînd, este vorba de mecanizarea simplă, adică mecanizarea proceselor simple de producție, cum ar fi, de pildă, prepararea mortarului. A doua fază constă în mecanizarea complexă care se realizează prin mecanizarea unui complex de procese de producție ca de exemplu la lucrările de terasamente (săpături, încărcări, descărcări, transport, nivelare și compactare de pămînt), fiecare dintre ele constituind un proces simplu de lucru. Cea mai înaltă fază este automatizarea, ceea ce rezidă in mecanizarea tuturor operațiilor din procesul de producție, în care rolul muncitorului este doar de observare și controlul funcționării sistemului de mașini și aparate. Mecanizarea simplă și respectiv cea complexă poate fi parțială sau totală. Măsura în care este mecanizat un anume proces de producție determină gradul de mecanizare. La Reșița, Orșova, Moldova Veche, ca dealtfel pe majoritatea șantierelor din țara noastră, aproape toate procesele de lucru de volum mare de pe șantiere au fost mecanizate : transportul materialelor pe orizontală și verticală, săpături, prepararea betonului și a mortarului ș.a. Nu sunt în suficientă măsură mecanizate lucrările de volum mic, care fie că se repetă un număr mare, fie că sunt fragmentate sau dispersate. De asemenea, în mică măsură este folosită și automatizarea, lucru specific unităților de construcție din județul Caraș-Severin. Ridica ing. I. IERAN (Continuare In pag. a 3-a) Dinară La Oradea laborator de agrochimie La Oradea a luat ființă un laborator de agrochimie cu importante atribuțiuni pentru cercetarea pedologică și agrochimică a solurilor, întocmirea planurilor de chimizare. Noua unitate va recomanda unităților agricole și cele mai bune soluții de aplicare a îngrășămintelor și amendamentelor calcaroase. Laboratorul din Oradea este încadrat cu specialiști avînd o bogată experiență in munca practică și a fost dotat, cu utilaje și aparatură modernă. 1 63 SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Consiliului de Stat și Miniștri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar Stimați învățători și profesori, Dragi elevi. Cu prilejul începerii noului an de învățămînt, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc in condițiile und întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează in noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor fată de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea învățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea in clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămîntului - ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor — își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitutudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutându-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist-leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragoste fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rindul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități ! Însuflețiți tînăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formații ca militanți neobosiți pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv-educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl Începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii. Îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguință, învățînd temeinic ! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, nu toate împrejurările d in școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile școlii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare in școală și în viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sînt chemate să pună în centrul activității lor preocuparea, pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor ; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm dragi tovarăși — educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din școli generale, licee, școli profesionale și tehnice, — Ie dorim spor la învățătură și rezultate cit mai bune în acest an școlar ! SA ACȚIONĂM CU HOTARIRE PENTRU ASIGURAREA PRODUCȚIEI Timpul favorabil din ultima perioadă a creat condiții optime pentru executarea în cele mai bune condițiuni a tuturor lucrărilor ce se înscriu pe agenda agricolă. In multe unități, mecanizatorii și țăranii cooperatori au profitat din plin și au depus eforturi sporite pentru efectuarea lucrărilor agricole. Așa, bunăoară, pînă la sfîrșitul săptămânii trecute arăturile pentru însămînțările de toamnă s-au executat pe o suprafață de 11 300 ha din totalul de 13 000 ha c are se puteau elibera in această perioadă de culturile premergătoare. In multe unități terenul arat depășește de pe anii jumătate din suprafața ce urmează să se însămințeze in această toamnă. Cităm printre acestea cooperativele agricole de producție din Maciova, Obreja, Sacu, Valeadeni, Cîmpia, Șușca Cornea, Liubcova Biniș, Vermeș, Izgarlersig, Vaieapai Ticvaniu Mic, Comorîște, Greoni, Vărădia, Vrani, Vrăniuț, Ciortea, lertof. Sunt mult rămase in urmă însă unitățile din raza de activitate a întreprinderii pentru mecanizarea agriculturii Bozovici, unde nu a fost arat nici jumătate din terenul ce se putea elibera pînă la această dată. Bunăoară la Bănia, din cele 380 ha care se însămînțează în această toamnă, 215 ha au ca premergătoare leguminoasele și păioasele, deci culturi c are au părăsit de mult terenul. Cu toate acestea, arătura de însămințare nu s-a executat decis pe 45 ha. Situația este asemănătoare și în celelalte unități deservite de I.M.A. Bozovici, fapt care impune să se ia măsuri hotărîtoare pentru recuperarea restanțelor. îmbucurător este că peste tot s-a trecut la pregătirea patului germinativ, această lucrare fiind efectuată pe aproape 7 000 de ha, în multe unități efectuarea arăturilor și pregătirea solului pentru semănat sînt întîrziate deoarece încă nu s-a terminat recoltarea inului. Pînă la finele săptămînii trecute inul s-a adunat doar de pe 1 085 ha din totalul de 2 559 ha, iar treieratul s-a făcut numai pe 719 ha. Astfel, în timp ce unități ca cele de la Ohaba Mîtnic, Berzovia, Gherteniș, Fizeș, Măureni, Iigar au terminat această lucrare, nu poate fi explicată rămînerea în ing. AL. POPOVICI I Continuare in pag. a 3-al Acțiunea de fertilizare se desfășoară cu încetinitorul încă sunt restante în asigurarea bazei furajere Alături de toamnă.