Flamura, octombrie 1972 (Anul 19, nr. 2451-2476)

1972-10-07 / nr. 2456

04 I m LUCRĂRILE CONFERINȚEI CVADRIPARTITE IN PROBLEMA VIETNAMULUI PARIS 5 (Agerpres). A Joi a avut loc, la Paris, cea de-a 162-a ședință plenară a conferinței cvadripartite în problema Vietnamului. Luînd cuvîntul, șeful delegației Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, Nguyen Thi Binh, a menționat că, manifestîndu-și dorința de a reglementa problema vietnameză pe calea tratativelor, delegația G.R.P. a prezentat, în cadrul conferinței de la Paris, propuneri constructive, cărora dacă li s-ar fi dat un răspuns serios, pacea în Vietnam ar fi fost demult restabilită. „Noi, a declarat Nguyen Thi Binh, ne pronunțăm pentru reglementarea problemei vietnameze pe baza respectării și garantării drepturilor fundamentale ale poporului vietnamez și a dreptului populației din Vietnamul de sud la autodeterminare, în timp ce partea americană intenționează să păstreze dominația sa colonialistă în Vietnamul de sud“. Reprezentantul Guvernului Revoluționar Provizoriu a reactualizat propunerea privind formarea, în Vietnamul de sud, a unui guvern provizoriu de consens național, cu trei componente. La rîndul său ,șeful delegației guvernului R.D. Vietnam, Xuan Thuy, a condamnat bombardamentele aviației americane asupra zonelor populate din Vietnamul de sud. El a protestat, de asemenea, împotriva minării porturilor R.D. Vietnam și a blocadei instituite de S.U.A.,., condamnînd bombardamentele repetate asupra Hanoiului, Haifongului și altor orașe și regiuni. Șeful delegației R.D.V. a declarat că țara sa sprijină întru totul declarația Guvernului Revoluționar Provizoriu din 11 septembrie, care prevede crearea unui guvern de consens național în Vietnamul de sud, subliniind că aceasta este o propunere realistă și echitabilă. cadran internațional în cuvîntul său, Ciao Kuanhua, ministrul adjunct al afacerilor externe, șeful delegației R.P. Chineze a apreciat că, în perioada care a trecut de la sesiunea precedentă, s-au petrecut numeroase schimbări în lume, iar in relațiile internaționale au loc importante evenimente. avut ICI s-a referit, în context, printre altele, la convorbirile conducătorilor chinezi cu conducătorii S.U.A., care au avut loc după 20 de ani de înghețare a relațiilor dintre cele două țări, precum și la vizita premierului japonez la Pekin, în cursul căreia s-a ajuns la un important acord de normalizare a relațiilor reciproce. Șeful delegației chineze a arătat, în același timp, că în lume persistă focare de tensiune care provoacă îngrijorare. Apreciind că problema încheierii războiului din Indochina, ci mai curînd posibil, este cea mai urgentă problemă pentru reducerea tensiunii în Orientul îndepărtat. Ciao Kuan-hua a reafirmat sprijinul deplin al guvernului său față de cauza poporului vietnamez și a celorlalte popoare din Indochina. Subliniind că Guvernul Regal de Uniune Națională al Cambodgiei, sub conducerea prințului Norodom Sianik, șeful statului cambodgian, este unicul reprezentant legal al poporului khmer, delegatul chinez a declarat că emisarii regimului somnolist nu au nici un drept să reprezinte Cambodgia la Națiunile Unite și că O.N.U. trebuie să restabilească drepturile legitime ale Guvernului Regal de Uniune Națională al Cambodgiei. Ciao Kuan-hua a reafirmat, de asemenea, poziția guvernului său în alte probleme internaționale. Referindu-se la rolul O.N.U., șeful delegației chineze a arătat că Organizația trebuie să răspundă tendințelor din lumea de astăzi și să acționeze în strictă conformitate cu scopul și principiile Cartei ; delegația chineză, a spus el, este gata să colaboreze cu alte delegații, pentru a face ca O.N.U. să-și îndeplinească rolul ce-i revine în apărarea păcii și promovarea progresului omenirii. În discursul său, Joseph Potelot, ministrul de externe al Republicii Africa Centrală, a exprimat speranța că O.N.U. este capabilă să unească eforturile țărilor industrializate și ale țărilor în curs de dezvoltare în vederea intensificării relațiilor lor de cooperare în domeniile economic, comercial, tehnic și cultural. Progresul țărilor în curs de dezvoltare, a spus el, nu poate fi efectiv dacă se bazează numai pe ajutor străin și nu ca un intens efort național. Șeful delegației Zambiei, ministrul de externe Elijah Mudenda, a salutat orientările pozitive înregistrate în viața internațională, subliniind, în același timp, că în calea destinderii se manifestă încă factori ostili păcii și securității. Ocupîndu-se pe larg de lupta pentru națională a popoarelor eliberate africane, el a propus ca O.N.U. să acorde, prin intermediul agențiilor sale specializate, asistență multilaterală zonelor eliberate din Angola, Mozambic și Guineea- Bissau în ridicarea lor la o viață nouă, independentă. ..Organizația Națiunilor Unite a jucat un mare rol în pregătirea și afirmarea actualului proces de negocieri și destindere“, a apreciat secretarul federal pentru afaceri externe al Iugoslaviei, Mirko Tepavaț. Totuși, a adăugat el .evoluția viitoare a O.N.U. depinde de măsura în care organizația va ști să găsească, iu destinderea existentă, posibilități sporite pentru afirmarea locului și rolului său. Ministrul iugoslav a apreciat că îmbunătățirea situației din Europa reprezintă un important factor favorabil al situației mondiale actuale. El a pledat pentru stabilirea unor relații care să garanteze tuturor țărilor continentului dreptul și posibilitatea de a se dezvolta liber, indiferent de mărimea, poziția și sistemul lor social. Conferința asupra securității și cooperării trebuie să constituie o parte a unui asemenea proces. Rezultatele Conferinței europene, a continuat el, trebuie să creeze noi stimulente și noi posibilități pentru cooperarea în Balcani. Șeful delegației iugoslave a subliniat, în continuare, că democratizarea relațiilor internaționale este unul dintre imperativele cele mai importante ale lumii contemporane. Organizația Națiunilor Unite constituie, în această privință, un mijloc de prim ordin. In discursul său, ministrul de externe al Senegalului, Coumba N ' Doffene Diouf, a evidențiat apariția unor indicii încurajatoare în soluționarea unor probleme politice și economice de primă importanță ale vieții internaționale. In acest sens, el a citat politica negocierilor, tarea relațiilor europene, dezvolsorirea sprijinului acordat mișcărilor de eliberare națională, programul special de acțiuni adoptat de Conferința U.N.C.T.A.D., în interesul a 25 din cele puțin avansate țări în curs mai de dezvoltare. „Un eveniment de importanță majoră pentru pace îl constituie perspectiva conferinței europene de securitate și cooperare, a afirmat ministrul de externe al Turciei, Haluk Bayulken. Turcia, a adăugat el, investește în această conferință mari speranțe, dorindu-i succes deplin“. Evidențiind, valoarea mijloacelor pașnice în soluționarea conflictelor care apar în viața internațională, ministrul de externe al Coastei de Fildeș, Arsene Usher Assouan, a apreciat că semnele de destindere care au apărut în Ultimul timp arată că dialogul este „cea mai eficace, mai umană și mai rațională metodă de abordare a problemelor conflictuale“. ★ ★ ★ NEW YORk 5 (Agerpres). — Comisia pentru problemele sociale a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite a adoptat în unanimitate recomandarea privind lansarea, anul viitor, cu prilejul sărbătoririi a 25 de ani de la adoptarea Declarației universale a drepturilor omului, a unui „deceniu împotriva rasismului“. Comisia socială a cerut secretarului general al O.N.U., Kurt Waldheim, să pregătească, cu acest prilej, un program de sugestii pentru promovarea aplicării și respectării Declarației universale a drepturilor omului. DEZBATERILE DIN ADUNAREA GENERALĂ A OIU NEW YORK 5 — Trimisul special Agerpres. Corneliu Vlad, transmite La sediul Națiunilor Unite continuă ședințele plenare ale celei de-a 27-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U., consacrate dezbaterilor de politică generală. ín Filipine continuă persecuțiile MANILA 5 (Agerpres), Tn Filipine continuă, pe baza legii marțiale, concedierile în aparatul administrației de stat și în alte instituții, relatează agențiile France Presse și United Press International. In cursul zilei de miercuri, au fost concediați 206 funcționari din Ministerul Educației Naționale și din cadrul oficiilor poștale, iar 57 de militari au fost arestați sau demiși din funcțiile lor. In același timp, președintele țării, Ferdinand Marcos, a anunțat constituirea unui „grup consultativ pentru presă“. După cum se știe, în virtutea legii marțiale au fost suspendate o serie de posturi de radio și de televiziune , și interzisă apariția mai multor ziare filipineze. VIETNAMUL DE SUD — Tho, luînd cu asalt o poziție mna IN FOTO : Luptătoare din My mică. AGENȚIILE DE PRESĂ TRANSMIT: QHIKMAT AL AZZAWI, ministrul economiei al Irakului, a vizitat pavilionul României la Tîrgul internațional de la Bagdad. Ministrul irakian a fost însoțit de dr. Anwar Kassira, directorul general al relațiilor comerciale externe din Ministerul Economiei, și Abdul Majid al Kaissy, directorul general al tîrgurilor și centrelor comerciale. Oaspeții au fost întîmpinați de însărcinatul cu afaceri a.i. al României la Bagdad, de șeful reprezentanței comerciale și directorul pavilionului românesc. Cu acest prilej, a fost relevată necesitatea dezvoltării în continuare a relațiilor economice bilaterale. Q LA BUENOS AIRES A AVUT LOC RECENT O REUNIUNE A COALIȚIEI FORȚELOR DE STÎNGA, din care face parte și Partidul Comunist din Argentina. Participanții au elaborat un program de acțiune, în care se recomandă unificarea eforturilor în lupta împotriva creșterii costului vieții și apărarea libertăților cetățenești și a bogățiilor naționale. Totodată,a fost adoptată hotărîrea cu privire la constituirea unui front popular unic al forțelor de stingă. , 9 Joi a avut loc, la Poarta Versailles, deschiderea oficială a celui de-al 59-lea Salon internațional al automobilului de la Paris, în cadrul căruia expun 69 de firme de specialitate. Tinera industrie românească expune două exemplare ARO-240 și M-461 în standul firmei franceze MAM-Strager. Noul tip al automobilului ARO este expus pentru prima oară la acest salon de prestigiu. Cunoscut pe piața franceză, tipul M-461 este prezentat cu o serie de noi amenajări cu caracter utilitar. E. GUSTAV HUSAK, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, a primit delegația Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, condusă de Kurt Hager, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.S.U.G. B PAUL VANDEN BOEYNANTS, ministrul belgian al apărării naționale, a anunțat, într-o conferință de presă, că două din cele patru brigăzi militare belgiene staționate în R.F. a . Germaniei vor fi retrase în țară înainte de sfîrșitul anului 1975. PI GUVERNUL LIBANEZ A ANUNȚAT RIDICAREA STARII DE URGENȚA, decretată în urma recentului atac al militare israeliene asupra forțelor unor localități din sudul Libanului, anunță agențiile Associated Press și France Presse, care reiau o declarație a ministrului libanez al informațiilor. H WALTER STOESSEL, secretarul de stat adjunct al S.U.A. pentru problemele europene, declarat, într-o cuvîntare rostită , la Asociația ziariștilor „Overseas Writers“, că a fost momentul luării în considerare a unor modificări în structura N.A.T.O., în contextul progreselor de destindere din Europa. Totodată, el a afirmat că președintele Nixon este foarte dornic de a contactele directe și intense relua cu conducătorii vest-europeni, în cazul în care va fi reales, pentru a trece în revistă relațiile Statelor Unite cu Țările Europei occidentale. LA 7 OCTOMBRIE VOR FI RELUATE CONVORBIRILE INDO-PAKISTANEZE în problema delimitării liniei de încetare focului în Kașmir — informează a din Rawalpindi agenția Associated Press. Agenția menționată adaugă, citind surse oficiale pakistaneze, că în urma discuțiilor purtate pînă în prezent a rămas în suspensie delimitarea liniei de încetare a focului în trei puncte din regiune. Bi Biblioteca română New York, în colaborare din cu Universitatea Columbia, a organizat o seară culturală românească în incinta universității, care a programat o audiție de muzică populară românească și filmul „Rapsodia română“. Au asistat profesori și studenți de la Universitatea Columbia. Sesiunea Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii și-a deschis lucrările SANTIAGO DE CHILE 5 (Agerpres). — La Santiago de Chile s-au deschis lucrările sesiunii Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii. Delegați din peste 70 de țări ale lumii urmează să examineze probleme privind situația internațională actuală, lupta împotriva imperialismului, pentru independență națională și pace în întreaga lume. La sesiune participă Tudor Ionescu, președintele Comitetului Național pentru Apărarea Păcii din România, membru In Prezidiul Consiliului Mondial al Păcii, și Sanda Rangheț, secretară a Comitetului Național, membru in Consiliul Mondial al Păcii. ★ SANTIAGO DE CHILE 5 (Agerpres). — In prima zi a reuniunii Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii, secretarul general al Consiliului, Romesh Chandra, a înmînat șefului statului chilian, Salvador Allende, „Medalia de aur a păcii“, care poartă numele lui Frederic Joliot Curie. Cu acest prilej, Romesh Chandra a evocat eforturile președintelui Allende îndreptate spre obținerea unei păci trainice în lume. Sesiunea A.I.E.A. și-a încheiat dezbaterile CIUDAD DE MEXICO 5 (A- gerpres). La Ciudad de Mexico s-au încheiat lucrările celei de-a 16-a sesiuni a Conferinței generale a Agenției Internaționale pentru Energia Atomică (A.I.E.A.). Conferința a examinat activitatea de cooperare și asistență tehnică în domeniul folosirii energiei atomice, făcînd recomandări privind îmbunătățirea acesteia, a aprobat programul agenției pe perioada 1973—1978, precum și bugetul pe anul viitor. La lucrările conferinței a participat și o delegație a Republicii Socialiste România, condusă de ambasadorul Dumitru Aninoiu, reprezentantul permanent al țării noastre la A.I.E.A. Reunit la sfîrșitul conferinței, Consiliul guvernatorilor A.I.E.A. a ales România ca vicepreședinte al acestui organism. Conferința anuală a Partidului Laburist BLACKPOOL special Agerpres, 5 — Trimisul Nicolae Plopeanu, transmite : Conferința anuală a Partidului Laburist, care are loc la Blackpool, a respins, joi, programul „antiinflaționist“ al guvernului conservator. După cum se arată în rezoluția adoptată, acest program „lovește în cei ce muncesc, în scopul protejării acelora care își obțin veniturile fără să muncească“. Intr-un alt document adoptat la conferința anuală, în legătură cu politica economică a partidului, se menționează că un viitor guvern laburist va trebui să instituie „controlul asupra economiei, în folosul celor care produc bogățiile societății“. Delegații au criticat guvernul conservator pentru dificultățile economice ale țării : agravarea inflației, creșterea prețurilor și a șomajului. Numeroși delegați au evidențiat, printre altele, „tragica situație a zecilor de mii de tineri absolvenți care nu găsesc de lucru“ și „scăderea sistematică a nivelului de trai“. Conferința anuală a Partidului. Laburist își va încheia lucrările vineri la prînz. Evoluția conflictului dintre Republica Arabă a Yemenului și Republica Democrată Populară a Yemenului ADEN 5 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt al guvernului R.D.P. a Yemenului a acuzat forțele nord—yemenite de a fi atacat și bombardat, în ultimele zile, mai multe localități din regiunea de nord-vest a țării — anunță agențiile France Presse și Reuter. In urma acestor atacuri, a spus purtătorul de cuvînt, s-au înregistrat morți și răniți în rîndul populației civile. De asemenea, un purtător de cuvînt al Ministerului Informațiilor de la Aden a declarat că avioane venind din R.A. Yemen au efectuat, în ultimele zile, zboruri de recunoaștere deasupra teritoriului R.D.P. a Yemenului. SANAA 5 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt al Ambasadei Republicii Arabe Yemen de la Beirut a declarat că avioane sud-yemenite au bombardat, joi, localitatea Mawiya, situată la 70 de kilometri în interiorul teritoriului R.R. Yemen — anunță agențiile Reuter și Associated Press. El a menționat, de asemenea, că trupele sud-yemenite au bombardat zona situată în împrejurimile orașului Kataba, din apropierea frontierei dintre cele două țări. Pe de altă parte, agențiile de presă anunță că Parlamentul R.A. Yemen s-a întrunit, miercuri, într-o sesiune extraordinară, pentru a discuta situația de la granița cu R.D.P. a Yemenului. La reuniune a luat parte și primul ministru nord-yemenit, Mohsen Al Aini. ★ ★ ★ ADEN 5 (Agerpres). — Comisia Ligii Arabe însărcinată să medieze în vederea reglementării conflictului dintre Republica Arabă Yemen și Republica Democratică Populară a Yemenului a sosit joi la Aden, pentru convorbiri cu oficialitățile sud—yemenite. Intr-o declarație făcută cu acest prilej, conducătorul comisiei, Selim El Yafi, secretar general adjunct al Ligii Arabe, a arătat că misiunea de mediere va depune toate eforturile pentru găsirea unei soluții care să satisfacă părțile interesate. El a menționat că aceste eforturi vor avea, de asemenea, ca obiectiv organizarea unei întîlniri între președintele Consiliului Prezidențial al R.D.P. a Yemenului, Salem Robaya An, și Consiliului Republican președintele al R.A. Yemen, Abdul Rahman Imani. După cum s-a anunțat, din Comisia Ligii Arabe fac parte reprezentanții la această organizație ai Algeriei, Kuweitului, Siriei, Egiptului și Libiei. »««»»wbswuiw îws... ITALIA — La Roma s-a desfășurat cu ocazia deschiderii noului an universitar, o mare demonstrație studențească. Aceștia cer îmbunătățirea sistemului de învățămînt, mai multe săli de cursuri, mai mulți profesori. IN FOTO , Poliția oprește înaintarea studenților în fața Ministerului Invățământului din Roma Redacția i Piața Republicii S. I. Reșița — telefoane! 121391 127391 119911 Administrația și mica publicitate! 119011 Serviciul da cooptat 11709, Telex1639 FLAMURA— 2455 LA MULȚI ANI! In apropiere de orașul Novosibirsk trăiește Polikarp Boikov, care a împlinit cent 108 ani. El a lucrat deun timp ca hamal, apoi ca tîmplar, mai tîrziu a fost brigadier în colhoz, iar în parte a activității sale ultima a ocupat postul de președinte al Sovietului comunal. Cu toată vîrsta înaintată, Polikarp lucrează și în prezent în grădină, iar pentru a merge în oraș se folosește de motocicletă. Pentru a se deplasa spre locurile de pescuit, longevivul nu apelează la nepoți, el folosește singur barca cu vîsle. PRIMUL AUTOBUZ ELECTRIC Pe șoselele Franței a apărut primul autobuz electric experimental. Mașina are lungimea de 7,30 m, lățimea de 2,26 m și poate transporta 21 de pasageri cu viteza de 50 km/h. Motorul mașinii funcționează de la o baterie de acumulatori de 144 de volți, care asigură deplasarea pe o distanță de 60—70 km fără reîncărcare. Greutatea totală a autobuzului este de 7 120 kg. STATISTICA SUMBRA Potrivit unor date statistice recente, pe șoselele din Italia la fiecare patruzeci de minute se produce un accident de circulație. UN NOU RECORD Fumătorii de pipă din Franța, au de la sfîrșitul săptămînii trecute, un nou campion în persoana pensionarului M. Artaud, în vîrstă de 70 de ani. El a reușit să-și mențină apinsă pipa cată cu trei grame de încărtutri timp de 1 oră, 30 minute și 59 secunde. Noul campion, de loc surprins de victorie, a explicat că s-a „pregătit“ cu multă atenție în vederea concursului, fumînd în fiecare seară timp de mai multe luni, cite trei grame de tutun, cântărite cu grijă la un farmacist din apropierea locuinței sale. 2 000 000 ! Una din victimele accidentelor rutiere, din Statele Unite, care va fi înregistrată în luna octombrie, va purta numărul de ordine 2 000 000. Numărătoarea respectivă a începută în urmă cu 75 sost de ani, o dată cu apariția automobilului. Potrivit datelor acestei statistici, în prezent, în fiecare săptămînă, pe drumurile S.U.A. își pierd viața în accidente cîteva mii de persoane. CONFORTUL VIITORULUI Oamenii de știință sovietici au ajuns la concluzia că postura relaxată a operatorului unui sistem automat este tot atît de dăunătoare ca și una prea încordată. Aceasta duce la o inhibare a sistemului nervos central și poate lui cauza unor greșeli constiSpecialiștii au propus ca din încăperile de producție, fotoliile actinei și moi să fie înlocuite cu fotolii comode, dar întrucîtva neobișnuite, în care omul ocupă o poziție intermediară între cea în care șade jos și ce în care stă în picioare. Ei caută să elucideze influența temperaturii, umidității, presiunii, cîmpurilor ionizate, zgomotelor, radiațiilor electromagnetice și a altor factori asupra calității muncii. La Leningrad s-au dat deja cîteva modele realeale locului de lucru al unui operator, iar realizările din domeniul psihologiei le, fiziologiei tehnice, industriaigienei industriale se transpun în practică. ÎNCETINIREA MIȘCĂRII DE ROTATIE A pamîntului In noaptea de 30 iunie — 1 iulie timpul înregistrat de toate orologiile de precizie din lume a fost modificat cu o secundă. Orologiul de la Observatorul din atomic Paris, care servește drept păstrător de timp, a fost dat înapoi cu o secundă. Astfel, 30 iunie 1972 a fost cea mai lungă zi din istorie.. Datorită preciziei, extreme a orologiilor atomice s-a putut constata că viteza de rotație a Pămîntului în jurul axului său scade cu cîteva fracțiuni de secundă pe an. Cauzele acestei încetiniri nu au fost încă elucidate, dar se pare că printre ele se află mareele terestre, mareele atmosferice etc. Tiparul t Tipografia Reșița I5*1 I