Foae sătească, 1846 (Anul 8, nr. 1-52)

1846-01-06 / nr. 1

Etul de Stat pe lăngă adresul sup No. 2038, amu împărtășit acestui Departament, iar întru cât se atinge pentru cele din Moldova, rămâind a se aplica condițiile aplicate pentru moșiile ce s'au dat prin mezatul din trecuta lună April 1815, se însămneză aice atât condițiile pomenite precum și listă anume arătătoare de acele moșii, și totodată se publică spre obștea ca știință, ca toți acii ce vor fi doritori mușterei de a împosesui din trăpsele, să se înfățoșeze la Mitropolie, la 26, 28 și 30 a viitoarei luni Mart, anul curgător, unde are a se face mezatul, în ființa Preafințitului Mitropolit, a Episcopului de Huși, i a Corn. averilor Bisericești și a modulărilor Comitetului Chentral, cu legiuită peritodică de 24 ceasuri. Puimirea moșiilor. Amf. Mitropolii: 1) Durpeștii din ținutul Voteșenii. 2) Vasiliuții mici, Măgura ce se vice și Brădenii, Darcăuții și Haliciul în Basarabia ținut. Iașii, și Costulenii ținut. Orheiului. 3) Dumbrăvița din ținutul Putnii cu părțile de peste Siret și din Bătrănești, împreună cu vila de la Odobani. 4) Daradicienii ținut. Iașii. 5) Partea din Bodești ținut. Tutovii. 6) Cărliguli Rădiul cu partea de la Polcv. Crasnicov ținutul Iașii. Aopiscopiei Hușii: 1) venitul tărgului Hușii, și a moșiilor alăturate. 2) părțile din Oțăleni ținutul Fălciiului, de la 17 a viitoarei luni Decemvrie anul curgător 1816. A Monast. Pângărații: 1) Brancău din Besarabia ținutul Hotinului. AMonast. Borgdana: 1) Comânca i Pătrușanii ținutul Iașii. Condițiile pentru împosesuire moșiilor din Besarabia, i Mitropoliei și a Monast Bogdana i Păngărații. I. Acea care va voi a lua în posesie din aceste moșii, va fi antorada chirășie îndestulătoare a unui pămăntean de aice, și încredințată după forme pentru neapărata urmare a tuturor condițiilor contractului, și a o pune pe masa mezatului pănă a nu intra în azerdisire. 2. Banii căștiului va fi dator ai număra aice în Iași la Departamentul averilor Bisericișri în monedă de carpoave, pe tot anul în doi padele, adecă giumătate cu 10 zile înainte de r. Gheorghi, și jumătate cu 10 zile înainte de Dr. Dimitrie, fără a da pre odineoară aminteală în tot cursul contractului, căci la o așa întămplare. Departamentul este în tate acere a se împlini câștiurile pănă la plinire contractului de la chigăș, fără să rămăe acestuia vreun cuvânt de apărare sunt nici o învinuire. 3. Contractul nu-i va fi ertat al previnde sau al trece cătră o altă față, căci Departamentul în toată întămplarea nu are a cunoaște decât pe acela asupra cărui se va hareului, și pe chizășul său răspunzetor întru toată întămplarte. 4. Va apăra hotarele moșiei ca să nu se împresoare prin năvălirea vreunuia din megieși, și la acea întămplare va fi dator de îndată a cere prin așa stăruință la ocărmuirea de acolo, împingerea samovolniciei, și mărginire stăpănirii în statuevo; totodată a face de aceasta cunoscut vechilului ce are Departamentul rănduit în acea oblastie, nu mai puțin și însuși Departamentului, căci la neurmare va fi răspunzător cătră proprietate pentru tot venitul acelui loc, pe toată vremea pănă ce cu singură a sa cheltuială și stăruință îl va scoate de sunt împresurare. B. Se va folosi de legiuitele venituri a moșiei și de lucrul lăcuitorilor, întocmai după peonturile Ocărmuirei Besarabiei, de astăzi lucrătoare, și acele ce pe viitorie se vor statornici; de asimine și lăcuitorii vor avea tot după aceleși leșiuiri locurile de așezare, de arat, de fănaț și de imaș, iar învoială de ai face cu dânșii pentru vremea contractului, aceia va ave lucrătoare putere numai dacă va fi primită de Ocărmuirea locală, și încredințată de cătră dânsa, înștiințănd tot într'o vreme despre acesta și pe Departament, căci pentru orice împroură urmare, toată răspunderea va cădte în singură sarcina se. La întămplare când prin alcărnuirii poroncă s'ar depărta vreun număr de lăcuitori de pe moșie, posesorul nu va acea dreptate deepre de la Departament pre o despuguvire, sau pe dare din căștiuri, rămăind aceia numai în soarta sa; iar de la sine nu este slopod a cere și depărta lăcuitorii de pe moșie, precum nu este clo pod nici ai încărca cu datorii peste așezămăntul Besarabiei, îndatorii fiind mai vârtos ai ocărmui cu înțălente mijloace, și a unii asupri peste legiuitele lor datorii, ca să nu se dee pricină de turpurări sau îmar