Foaia poporului, 1906 (Anul 14, nr. 1-52)

1906-06-10 / nr. 22

Pag. 290 \?©M Nr. 22 majoritatea voturilor şi aşa din deta aceasta au retras afară unii din cei mai vrednici bărbaţi de-ai noştri, cum este George Pop de Băseşti, care a candidat în cercul Cehul din Selagiu, Dr. Vasile Lucaciu, Dr. Victor Onişor (Năsâud), Dr. Liviu Leményi (Sebeş), Dr. Nic. Comşa (Cristian) etc. Slovacii şi Serbii încă au scos câţiva deputaţi, anume Slovacii 7 şi Serbii 4, aşa că numărul total al deputaţilor naţionalişti este acum de 25. Ce se ţine de ceialalţi deputaţi, majoritatea o are partidul kossuthist, apoi vine partidul constituţional, de care se ţin şi miniştri Wikerle, Andrássy şi Darányi şi la care s'au alăturat şi deputaţii saşi, în fine partidul poporal, întrunirea dietei. Dieta a fost deschisă prin mesagiu regal în 22 Maitis. In zilele, ce au urmat s’au verificat deputaţii şi s’a constituit dieta alegându şi presidenti, vicepresidenţii şi notarii. De president a fost ales deputatul kossuthist Iusik Gyula. Clubul deputaţilor noştri. Intrunindu-se deputaţii în Budapesta, deosebitele partide s’au adunat în cluburi (însoţiri) şi s’au constituit. Deputaţii Români, Slovaci şi Şerbi au format un club comun, alegându-şi de prezident pe Dr. Teodor Mhali, car’ de notari pe Dr. Alexandru Vaida- Voevod, Milan Hodja (slovac) şi Ioan Manoilovici (sârb.) S’a ales apoi o comisie, care se aranjze desbaterile şi s’a hotărit, că deputaţii se lupte în dietă, pa cale legală pentru drepturile poporului, pentru votul universal la alegeri, secret şi după comune, pe sama tuturor cetăţenilor fără deosebire de naţionalitate. Cum şirul deputaţilor noştri — asemenea şi Sovacii şi Serbii — îl formează cei mai deştepţi bărbaţi, oameni cu înaltă învăţătură şi cu tragere de inimă pentru popor, putem fi asiguraţi, că ei vor lupta fără preget pentru binele nostru şi al patriei comune, ceea ce s’a văzut şi pănă acum din lucrarea şi desbaterile ce au urmat zilele aceste în dietă şi despre cari va fi vorba mai jos. Până acum putem fi mândri de deputaţii noştri şi suntem încredinţaţi că ei şi în viitor îşi vor face datorinţa. Aci mai amintim, că clubul deputaţilor noştri îşi are localul seu în Budapesta, IV, Strada Váczi, Nr. 10, stagiul II. Acest local de întrunire pentru membrii clubului constă din 4 odăi către stradă şi odăi laterale. Mandate protestate. Mai multor deputaţi unguri şovinişti şi patrioţilor perciunaţi de prin cercurile noastre le este mare necazul, că au fost aleşi şi Români ca deputaţi. De aceea în dietă, când vorbesc ai noştri, şi spun şoviniştilor dreptatea în faţă, îi primesc cu sgomot mare şi le strigă vorbe bajocoritoare. La ţară alegătorii perciunaţi şi pintenaţi au pus la cale proteste împotriva alegerii unora din deputaţii naţionalişti. Astfel sunt protestate alegerile lui Dr. G. Popoviciu (Lugoj), Dr. St. Petroviciu (Zorlenţ), Cor. Brediceanu (Bocşa), Dr. T. Mihali (Ileanda) şi dintre Sârbi mandatul deputaţilor Polit şi Manoilovici. Patrioţii zic în protestele lor, că s’au făcut din partea noastră nelegiuiri la alegeri şi ademeniri cu beuturi etc. şi cer nimicirea alegerilor. »Patrioţii« aşa zic, dar’ ca cererea lor să să împlinească, trebuie să și dovedească, car’ a dovedi nu pot. Programul guvernului. Marț, în 29 Maiu c, a desfășurat în dietă primministrul Wekerle programul guvernului, după care adecă are să lucre ministerul, pănă ce va fi întrunită dieta de acum, Wekerle a zis, că va presenta proiectele pentru dări şi recruţi, apoi a trecut la votul unversal, zicând, că guvernul pregăteşte un proiect, prin care se va da dreptul de alegere tuturor acelora, cari vor fi chemaţi şi calificaţi pentru aceasta. Cari vor fi chemaţi inse, n’a spus , şi aşa treaba a rămas încurcată şi n'a mulţumit pe deputaţii noştri. A mai vorbit apoi Wekerle şi despre alte legi, ce vrea să le facă şi reforme de Introdus, precum controla mai mare în învăţământ, ca tot mai mult să se introducă în şcoală ideia caracterului naţional al statului maghiar, apoi îmbunătăţirea administraţiei, împedecarea emigrărilor, reforma dărilor, trebi bisericeşti etc, totodată a vestit, că va presenta tariful de vamă autonom ungar şi nu comun cu Austria. Dr. Mania şi Hodza. Sfîrşind cu programul Wekerle, s’au sculat rând pe rând fruntaşii partidelor kossuthiste, constituţionale şi poporale şi au declarat, că sunt mulţumiţi cu programul guvernului, au încredere în minister şi-l vor sprijni. In urmă s’a ridicat deputatul nostru, vrednicul advocat din Blaj Dr. Iuliu Maniu, unul din cei mai deştepţi şi harnici fruntaş al nostru şi ca cel dintâiu vorbitor român în dieta aceasta, între strigăturile neblejnice ale deputaţilor, a ţinut o măiastră vorbire, în care a arătat, că programul guvernului nu mulţămeşte niici pe deputaţii nemaghiari, nici ţara. Presidentul ministerului n’a făcut în privinţa dreptului de vot universal declaraţiuni liniştitoare, pentru că nu voeşte să dea întregului popor drept de alegere. Ministrul president vrea să extindă dreptul electoral numai asupra celor ce sunt »chemaţi« şi »calificaţi« pentru acest drept, deci partidul naţionalităţilor n'are încredere în guvern. Dar’ n’a făcut ministrul preşident declaraţii liniştitoare nici în privinţa aceea, câ legile de căpetenie ale ţării (d. e. legea de naţionalităţi) vor fi executate după dreptate şi faţă de noi. Susţine că guvernul de acum urmează acelaş sistem, ca şi guvernele de pănă acum: domnia excluzivă de rassă şi de clasă. N’are încredere în guvern. Vorbeşte apoi deputatul slovac Milan Hodza, care încă pretinde vot universal pentru toţi cetăţenii, drept liber de întrunire etc. Păşirea cea dintâiu a deputaţilor a fost vrednică şi impunătoare. Indemnitatea şi recruţii. In şedinţele dinainte de Rusalii şi în cele din săptămâna aceasta au mai vorbit cu multă iscusinţă dintre ai noştri Dr. Alecsandru Vaida-Voevod (de 2 ori) arătând abuzurile de la alegeri, apoi Dr. St. C. Pop, Dr. Mihai şi Dr. A. Vlad (la indemnitate) cum şi Slovacii şi Serbii. In şedinţa de Marţi, 5 Iunie c. s’a votat atât indemnitatea, cât şi recruţii pe 1905 şi 1906. Delegaţiile. Delegaţiile (adecă deputaţii trimişi din dieta ungară şi austriacă) s’au întrunit săptămâna aceasta, Vineri în 8. c. ţinând sfâtuiri, împăratul şi regele nostru primeşte pe delegaţi acum Duminecă şi după obiceiu deschide şedinţele lor cu o vorbire. Impăratul Germaniei Wilhelm a sosit Miercuri la Viena, fiind primit cu frumoase ceremonii Toate foile din Viena îl salută călduros, ca pe cel mai bun prietin al împărăţiei şi al Domnitorului nostru. Ministrul Wekerle a fost la Viena spre a saluta pe împăratul în numele guvernului ungar. Din Austria. Ministerul Hohenlohe din Austria a abzis — săptămâna trecută, din pricină că Maiestatea Sa s’a învoit, ca Wekerle să presinte în dietă tariful de vamă ca tarif autonom ungar. S'a format un nou minister, sub prezidenţia lui Vladimir Beck. Dela congregaţia Hunedoarei. Săptămâna trecută Marţi în 29 Maiu c. s’a ţinut adunarea comitatului Hunedoarei, In Deva. îndată după deschidere s’a cetit avizul prim-ministrului despre numirea noului guvern şi în legătură cu aceasta propunerea comisiunii permanente, să îi să voteze guvernului încredere Membrii români Dr. Aurel Vlad şi Vasile Damian, deputaţi dietali, cum şi Dr. Victor Bontescu, s’au împotrivit propunerii, ţinând în limba română vorbimi foarte frumoase, in cari au arătat între altele abuzurile dela alegerile dietale, ce s’au săvârşit subt actualul guvern în cercul Cehului şi Dobrei şi în alte părţi. Toţi trei vorbitorii şi-au arătat neîncrederea faţă de guvern. S’a mai făcut o interpelare în afacerea alegerii de la Dobra. Vicespanul Pogány a zis, că pentru cele petrecute la Dobra nu ia răspunderea, deoarece miliţia şi gendarmii au fost trimişi pe sate de cătră ministerul de interne. — Adunarea a decurs foarte sgomotos. Din Lume. Din Rusia. Parlamentul sau cuma rusească îşi continuă regulat şedinţele, cu toate că s’au ivit ştiri despre disolvarea ei. Aceste ştiri s’au desmintit din curtea Ţarului. Acum să desbate în duma chestia agrară, (afacerea de proprietate de pământ), căutând a afla căile şi mijloacele, prin cari ţeranii să dobândească pământuri. In afacerea aceasta vorbesc mulți oratori, dintre cari unii critică aspru pe miniștrii.