Foaia poporului, 1906 (Anul 14, nr. 1-52)

1906-06-10 / nr. 22

Anul XITV. Duminecă, 28 Main (10 Iunie) 1906. Nr. 22 Prețul nbeiuMeamnlnk «sa sub .....................................4 cor. 40 bani. W» s joaatssto â» an ...................2 cor. 20 bani, SBmâaia, Americfi ți alte ț&ri i trăia« 11 cor. anual. Akaaaa9at*ieMU»i*„T^«gra8*K H. tteltzer, Sibiin Foaie politică. Apare In fiecare Duminecă. INSERATE: se primesc la biroul administraţiunii, (str. Măcelarilor nr. 12). Un şir garmond prima dată 14 bani, a doua-oară 12 bani a treia-oară 10 bani. Starea politica, începând cu numărul de faţă a scrie despre mersul vieţei şi treburilor politice dela noi din ţară, voim aci a face o scurtă reprivire asupra stărilor şi întâmplărilor politice din vremea din urmă, pănă la cele ce se petrec acum. Activitatea. Cetitorii noştri ştiu, că mulţi ani de-a rândul noi Românii din Unglia n’am ales deputaţi români naţionalişti în dieta Ungariei. Prin aceasta am voit să ne arătăm nemulţumirea faţă de stările politice şi să protestăm Aceasta purtare politică a noastră faţă de dietă se numeşte pasivitate. In vremea din urmă s’a văzut, că pasivitatea nu mai este bună pentru noi, cel puţin nu aşa vreme îndelungată şi că ar fi cu mult mai bine, ca cercurile electorale, în cari avem mulţi alegători români, să aleagă deputaţi, cari să spună plângerile poporului nostru în dietă. Starea aceasta, adecă de a alege şi trimite deputaţi în dietă, se numeşte activitate. Activitatea şi după părerea noastră este în timpul de faţă cea mai bună cale de urmat pe terenul politic şi trebuie să ombrăţoşăm toţi Românii de pretutindenea. De altcum activitatea s-a şi răspândit curând. La început, cum ştim a fost ales un singur deputat, Dr. Aurel Vlad în cercul Dobrei, apoi la alegerile ce au urmat, au fost aleşi 8 Români, şi un Slovac şi un Sârb, aşa, că In dieta trecută au fost total 10 deputaţi naţionalişti. La alegerile, ce s’au făcut anul acesta numărul deputaţilor noştri s’a urcat. Alegerile. Dieta trecută, neputând lucra din pricina neînţelegerilor dintre guvernul lui Fejérvary şi majoritatea deputaţilor, cari erau kossuthişti, a fost risipită din poruncă regească. Apoi după mai multe pertractări între Maiestatea Sa şi fruntaşii partidelor aliate (coaliţia), Maiestatea Sa a numit un nou minister — cel de acuma — în frunte cu Wekerle. Membrii acestui minister sunt: contele Andrássy la interne, F. Kossuth la comerciu, Apponyi la culte, Poloryi la legi, I. Datâryi la agricultură, Jikalfalussy la honvezime și Al. Zichy ministru pe lângă Maiestatea Sa. Numirea noului minister s’a făcut în Aprile, car’ nouele alegeri s’au făcut în zilele din 29 Aprilie pănă în 7 Maiu c. Săptămâna trecută, Joi în 31 Maiu c. și-a serbat regele Spaniei -Alfonzo XIII cununia cu princesa Ena de Battenberg, în biserica San-Geronimo din Madrid. La acest act au luat parte, afară de un public numeros din întreagă Spania, la 50 de prinţi şi alte persoane din familii domnitoare. Erau plănuite mari părăzi şi ceremonii, baluri, banchete, iluminaţii etc. dar ele au fost zădărnicite prin o încercare de ucidere a părechii regeşti. După cununie părechea regală se întorcea în trăsură, între aclamările publicului, la palat, urmați de trăsurile cu oaspeții. Când trăsura regală a sosit în Calea Mayor, în aretul casei cu nr. 88 un anarchist, aflător în casa aceasta, a aruncat o bombă asupra tră-Noul minister a primit însărcinarea, ca în dietă să stăruiască a se vota budgetul țarei, ca să se poată strânge dările, apoi să se voteze contingentul de răgare, pentru a se putea face atentările și să se facă o nouă lege de alegere, pe bezele largi ale votului universal, ca la alegeri să ia parte cât mai mulți alegători. Cu aceasta chemarea dietei de acum s’ar sfîrşi şi se vor face alte alegeri pe baza nouei legi electorale. Deputaţii noştri din dieta trecută au lucrat mult pentru luminarea poporului cu privire la luptele politice, ţinând adunări de popor în mai multe părţi, pentru ce merită toată lauda. Astfel alegătorii români au luat parte la alegeri cu însufleţire şi au isbutit sesurii. Bomba a făcut o groaznică esplesie, a omorît doi cai, apoi pe cociş şi a sdrobit trăsura, omorînd şi rănind mulţi oameni. Cu toate aceste regele şi regina au rămas nevătămaţi şi urcându se în o altă trăsură, au sosit la palat. Atentatul a produs mare spaimă şi supărare în familia regească şi în Madrid. Poliţia a prins pe mulţi anarchişti şi alţi suspecţi, dar, dovedindu-să de nevinovaţi, au fost eliberaţi. Se crede că atentatorul este Mateiu Morales, care însă, când era să-l prindă, s’a puşcat şi a murit. Cu prilejul atentatului au fost ucişi 15 soldaţi şi 11 civili şi mulţi alţii au fost răniţi. Dăm aci portretul părechii regale spaniole, aleagă deputaţi de naţionalitate români în 15 cercuri, cari sunt următorii: Coriolan Brediceanu, ales în două cercuri, în Bocşa şi Oraviţa, Vasile Damian în Baia de Criş, Vasile Goldiş în Radna, Dr. Iuliu Maniu în Vinţul de jos, Dr. Teodor Mihai în Ileanda mare, Dr. Aurel Novac, în Sasca-mont, Dr. Nicolae Oncu în Iosăşel, Dr. Stefan Petroviciu în Zorlenţul mare, Dr. Stefan C. Pop în Siria, Dr. George Popoviciu în Lugoj, Dr. Nicolaie Şerban în Arpaş, Dr. Ioan Suciu în Boroşineu, Dr. Alecsardru Vaida Voevod în Ighiu, Dr. Aurel Vad în Orăştie. Au mai candidat fruntaşi români şi în alte cercuri, dar’ n’au întrunit La nunta regelui Spaniei. V______________________________ _____________________- -- - A