Foaia poporului, 1907 (Anul 15, nr. 1-52)

1907-09-22 / nr. 37

Par. 47$ 11 *mi* poporului Nr. 37 „Morning Post“ şi Björnstjem Björnson. Ce nume străine sunt aceste şi ce înseamnă ele? — să vor întreba cetitorii noştri. Ele însemnează mult şi bine pentru noi, însemnează isbânda adevărului asupra minciunii, asupra falit&ţW. »Morning Post« este o foaie mare engleză, ce iese la Londra, o foaie pe a cărei păreri dau mult şi le preţuiesc mult cei mai mari politiciani şi bărbaţi de stat din toată lumea. Aceasta foaie de renume european a scris în vremea din urmă lucrui adevărate despre isprăvile ocârmuitorilor noştri, a guvernului de azi, luând la răspăr legea ministrului Darányi despre muncitori şi arătând prigonirile politice dela noi. Un slujbaş de-al guvernului unguresc, Ruttkay Vîlmos, corespondentul comercial din Londra al ministerului nostru de negoţ să pune la desmintă adevărurile despălite în foaie. In o scrisoare adresată redacţiei, Ruttkay spune, că legea lui Darányi nici decât nu poate fi numită reacţionară; spune că e minciună, că în Ungaria naţionalităţile sunt asuprite şi declară, că e o exagerare a susţinea, că in Ungaria să săvârşesc prigoniri politice... In Ungaria legea întotdeauna ţine samă de măsurile dreptăţii şi egalităţii. »Morning Post« publică scrisoarea lui Ruttkay, dar ştiind, că e mincinoasă, Ii face următoarea tâlcuire: »Noi trebue să ţinem de adevărate, cele ce ne a scris corespondentul nostru din Ungaria. Istoria şi literatura dovedesc asuprirea naţionalităţilor. Cei cari studiază literatura de vorbă, vor ajunge în curând la convingerea, că statul ungar astăzi într’adevăr săvârşeşte adese nedreptăţi, mai ales faţă de cetăţenii săi România. Judecata aceasta dreaptă şi adevărată a marei foi engleze ne arată, că a trecut vremea, ca să se mai crează prin ţările culte minciunile, ce vrea să le răspândească guvernul unguresc prin unii oameni de ai săi. A trecut baba cu colacii... Adevărul tot mai mult iese la lumină. Să înţelegem că foile ungureşti s au cătrănit foc pe «Morning Post«, dar ce să le faci? Nu li să potoli insă de tot mânia, când iată le vine pe cap Björnstjerne Björnson şi le pune în faţă icoana adevărului. Björnstjerne Björnson este unul din cei mai mari scriitori (de piese teatrale, dramaturg) ai timpului nostru, de neam Norvegian, pe care il cinsteşte intres la Europa cultă. Char şi foile ungureşti — acum e mirare — il recunosc di scriitor de mare valoare. De pildă »Budapesti Hírlap« zise, că este »cel mai mare măiestru al literature! norvegiane« Cuvântul lui deci e cuvânt şi are răsunet in întreagă Europa. El insă nu e numai scriitor vestit, ci şi un apostol al păcii dintre popoare, un propovăduitor sincer al ideilor de dreptate, pe cari trebue să se întemeieze pacea. In München (Germania) să ţine acum congresul pentru pace, la care îşi trimit toate statele şi popoarele reprezentanţi la congresele de pace, între alţii pe contele Apponyi, cu care D zău ne a alduit acum să ne fie ministru de culte şi de şcoale. Şi Apponyi pe la aceste congrese făcea gură mare şi să dădea de mare propovăduitor şi sprijinitor al dreptăţii, pe când aici acasă, ştim ce face. Ei, congresul dela München a Invitat şi pe Björnstjerne Björnson, să ia parte la şedinţe. Björnson n’a mers la congres, ci a scris congresiştilor următoarea scrisoare : »E pentru mine o mare cinste, că sunt Invitat In sânul unei socetăţi atât de alese şi cinstea aceasta e pentru mine cu atât mai mare, fiindcă invitarea vine din partea societăţii d voastră. Dar mă stăpânesc ca să nu îndreptez un atac atât de aspru, pe cât aşi fi de altfel In stare contra acelor membri ai congresului internaţional pentru pace, cari in congres propovăduiesc pacea, iar acasă chinuiesc popoare subjugate, ori sufe, ca aceste să fie chnuite. Dacă nu vor lupta din răsputeri împotriva procedeurilor războinice, atunci aceştia de ce mai declară răsboi răsboiului ? Şi dacă ei nu vreau să înceapă lucrarea păcii la ei acasă, ci din contră crează martiri, nu mai are nici un rost, ca la întrunirile internaţonaie să se arete ca apostoli ai păcei. Dacă pentru exemplu, contele Albert Apponyi, actualul ministru al cultelor in Ungaria, — dela locul uricioasei chinuiri a Slovacilor ar veni la congresul pentru pace, ca reprezentant ales al poporului său, eu nu ai putea să am odihnă, până când nu ar fi scos afară din adunare.... Adecă pe scurt Björnson zice, că ce caută în congresul de pace oameni, ca contele Apponyi, cari acolo spun, că vreau pacea, pe când la ei acasă apasă şi schinjuiesc popoarele subjugate, provocând prin aceasta nemulţumire la popoare, care este tocmai cauza răsboiului. Astfel de oameni sunt perverşi, falşi şi n’au loc in adunări, cum sunt congresele de pace. Acest adevăr al lui Björnson a picat ca o bombă. Toate foile ungureşti să ocupă cu el, să burzuluiesc, varsă foc şi pară, dar oricât să trudesc să-i scadă însemnătatea, nu pot. Adevărul adevăr rămâne, şi el, rostit de un Björnson străbate în minţile şi inimele oamenilor, fără de a putea opri nimenea. Apponyi a fost arătat în faţa lumii mari aşa cum este un adevăr şi lui asemenea li sunt soţii de la o cârmuire. Prin străinătate toţi să dau de cei mai liberali, de ocrotitori ai libertăţilor, iar acasă .... sunt cei mai aprigi duşmani tocmai ai libertăţii popoarelor din patrie. Aşa au fost guvernele Tisza este, aşa este acum guvernul kossuthist. Şi lumea multă vreme le-a crezut, dar asemănând vorbele lor cu faptele, a băgat de samă că a fost trasă pe sfoară. Acum de geaba mai voieşte un Appolyi şi alţii să ascundă mâţa In sac, căci ghiardle îi să văd afară .... sm. Sibliu, 20 Sept. Dr. Mania încercat sân electoral. Miercuri, săptămâna trecută şi-a ţinut Dr. Iatiu Mania darea de seamă înaintea alegătorilor săi din Cerga urmare. A fost da faţă o mulţime mare de oameni, Intre cari preoţii şi Învăţătorii din Împrejurime. La sosire Dr. Maniu a fost Intimpinat de un mare banderiu de feciori. Dl Maniu a arătat oamenilor ce şi cum au lucrat el şi ceialalţi deputaţi în dietă, promite a rămânea şi pe mai departe luptător pentru neam şi dreptate şi Îndeamnă pe popor a să alipi de biserică şi şcoală. Dintre Însoţitorii din Maniu au mai vorbit dl Dr. Ioan Bălan, despre votul universal şi Ştef. Roşian despre starea politică. Ia urmă la propunerea preotului din loc, dlui Ioan Popa, să primeşte o rezoluţie, prin care să votează Încredere lui Dl. Maniu, cum celoralalţi deputaţi naţionalişti şi să cere Introducerea votului universal. Dl Maniu a mai ţinut dări de seamă Duminecă In Roşia şi Ohaba, in 21 şi 22 va merge pe valea Murășului, apoi va vorbi In comunele Cat, Spring etc. Cartea lui Björnson. Cu scrisoarea marelui scriitor norvegian Björnstjerne Björnson, adresată congresului de pace din München, ne ocupăm la locul prim al foaiei noastre. Aci amintim, că Björnson să ocupă de mult cu stările dela noi şi aceasta dă şi mai mare însămnătate scrisorii lui. înainte cu vreo trei ani a avut o întâlnire cu un vestit gazetar slav, Ioan Povolny şi cu acest prilej a osândit aspru politica de maghiarizare dela noi. Acum, după cum scrie foaia cehă »Czas, Björnson are gata o carte despre apăsarea Slovacilor şi e dată deja la tipar. Cartea are titlu „Pacea şi amicul păcii* şi va apărea deodată în trei limbi: nemţeşte, franţozeşte şi italieneşte. Dieta. Ziua deschiderii dietei 10 Octomvrie să apropie, şi cu cât să apropie, cu atât să văd ivindu-să nori grei deasupra capului guvernului. Tratările cu Austria stau rău şi în privinţa votului universal guvernul e strins cu uşa. Demonstraţia socialistă din prilejul deschiderii dietei, promite a fi grandioasă. Amintim, că la începutul dietei să vor prezenta între cele dintâiu, doue interpelaţii: una a vrednicului nostru deputat Dr. Iuliu Maniu, în afacerea măcelului de la Pănade şi alta a deputatului croat Supillo, cu privire la politica introdusă de guvern în Croaţia. Prigonirea băncilor noastre Comitetul permanent al comit. Timiş a oprit reprezentanţele comunale sa depună spre fructificare banii comunali In institutele de bani nemaghiare. Ia contra acestei hotării velnice isvorită din ură faţă de băncile naţionalităţilor,, au apelat şapte comune. După cum să anunţă acum din Timişoara, ministrul reg. de interne a respins apelările celor şapte comune şi a Întărit hotărârea comitetului administrativ. Cu alte cuvinte reprezentanţii co- munali sunt siliţi a depune banii, despre cari sunt răspunzători, la bănci, In cari n’au încredere! De, suntem în Ungaria lui grof Andrássy! Din ţara libertăţilor. Dintre adunările politice slovace, convocate de deputaţii dietali, au fost oprite sub diferite proteste, cea din Rózsahegy şi Zsolna. Cea dint